PERUSTELUT
      
      1 Nykytila
      
      Valtiokonttori korvaa kunnille ja kuntayhtymille kustannukset,
         jotka aiheutuvat vähintään 20 prosentin
         työkyvyttömyysasteen omaaville sotainvalideille
         järjestetyistä sotilasvammalain (404/1948)
         6 §:n 4 momentissa mainituista sosiaali-
         ja terveyspalveluista. Korvausta maksetaan sosiaalihuoltolain (710/1982)
         17 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisista kotipalveluista
         ja 4 kohdan mukaisista asumispalveluista, omaishoidon tuesta annetun
         lain (937/2005) mukaisesta omaishoidon
         tuesta sekä terveydenhuoltolain (1326/2010)
         24 §:n mukaisista sairaanhoidon palveluista aiheutuneista
         kustannuksista. Korvausta maksetaan muun ohessa sosiaalihuoltolain
         (710/1982) 17 §:n
         1 momentin 3 kohdan mukaisista kotipalveluista. Lain periaatteena
         on, että edellä mainittujen palvelujen järjestämisestä aiheutuvat
         kustannukset korvataan kunnalle tai kuntayhtymälle.
      
      
      Sosiaalihuoltolain 20 §:n mukaan kotipalveluilla
         tarkoitetaan asumiseen, henkilökohtaiseen hoivaan ja huolenpitoon,
         lasten hoitoon ja kasvatukseen sekä muuhun tavanomaiseen
         ja totunnaiseen elämään kuuluvien tehtävien
         ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista. Sosiaalihuoltolain
         21 §:n mukaan kotipalveluja annetaan alentuneen
         toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden, synnytyksen, vamman
         tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat
         apua suoriutuakseen 20 §:ssä tarkoitetuista
         tehtävistä ja toiminnoista. Kotipalvelujen toimintamuodoista
         säädetään tarkemmin sosiaalihuoltoasetuksen (607/1983)
         9 §:ssä. Sen mukaan kotipalveluina järjestetään
         1) kodinhoitajan tai kotiavustajan antamaa kodissa tapahtuvaa yksilön
         ja perheen työapua, henkilökohtaista huolenpitoa
         ja tukemista ja 2) tukipalveluja, kuten ateria-, vaatehuolto-, kylvetys-,
         siivous-, kuljetus-, saattaja- sekä sosiaalista kanssakäymistä edistäviä palveluita.
      
      
      Sosiaalihuoltolain 22 §:n mukaan asumispalveluilla
         tarkoitetaan palvelu- ja tukiasumisen järjestämistä.
         Sosiaalihuoltolain 23 §:n mukaan asumispalveluja
         annetaan henkilölle, joka erityisestä syystä tarvitsee
         apua tai tukea asunnon tai asumisensa järjestämisessä.
      
      
      Omaishoidon tuesta annetun lain (937/2005) 2 §:n
         1 momentin 1 kohdan mukaan omaishoidolla tarkoitetaan vanhuksen,
         vammaisen tai sairaan henkilön hoidon ja huolenpidon järjestämistä kotioloissa
         omaisen tai muun hoidettavalle läheisen henkilön
         avulla. Lain 2 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan
         omaishoidon tuella tarkoitetaan kokonaisuutta, joka muodostuu hoidettavalle
         annettavista tarvittavista palveluista sekä omaishoitajalle
         annettavasta hoitopalkkiosta, vapaasta ja omaishoitoa tukevista
         palveluista.
      
      
      Terveydenhuoltolain (1326/2010)
         24 §:n 1 momentin mukaan kunnan järjestämiin
         sairaanhoitopalveluihin sisältyvät: 1) sairauksien
         tutkimus, lääketieteellinen tai hammaslääketieteellinen
         taudinmääritys, hoito, hoitosuunnitelman mukaiset
         pitkäaikaisen sairauden hoitoon tarvittavat hoitotarvikkeet
         sekä tarpeellinen lääkinnällinen
         kuntoutus; 2) sairauksien ehkäiseminen, parantaminen ja
         kärsimysten lievittäminen; 3) ohjaus, jolla tuetaan
         potilaan hoitoon sitoutumista ja omahoitoa; 4) erityistä tukea,
         tutkimusta ja hoitoa tarvitsevan potilaan terveysongelmien varhainen
         tunnistaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaaminen.
      
      
      Perussäännökset kustannusten korvaamisesta kunnille
         ja kuntayhtymille sisältyvät sotilasvammalain
         6 a ja 6 b §:ään
         sekä sotilasvammalain eräiden säännösten
         soveltamisesta annetun asetuksen (1117/1985)
         9 a §:ään. Valtiokonttori maksaa
         kunnille ja kuntayhtymille kuukausittain ennakkoa palvelujen järjestämisestä aiheutuvia
         kustannuksia varten. Kunnan tai kuntayhtymän on tehtävä vuosittain
         Valtiokonttorille selvitys edellisenä vuonna aiheutuneista
         kustannuksista. Ennakkona liikaa saatu määrä on
         palautettava Valtiokonttorille. Jos ennakko on ollut liian pieni,
         Valtiokonttori maksaa erotuksen kunnalle tai kuntayhtymälle.
         Palvelujen järjestämisestä kunnalle tai
         kuntayhtymälle aiheutuvat kustannukset korvataan siten
         kokonaan valtion varoista.
      
      
      Sotainvalidit saavat palvelut maksutta, sillä kunnat
         eivät voi periä maksuja palveluista, joiden järjestämisestä ei
         aiheudu niille kustannuksia. Tämä ilmenee sosiaali-
         ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) 2 §:stä,
         jonka mukaan palveluista perittävä maksu saa olla
         enintään palveluiden tuottamisesta aiheutuneiden
         kustannusten suuruinen. Lisäksi sotilasvammalain 6 a §:ssä on
         erityissäännös lain 6 §:n
         4 momentissa tarkoitettujen palvelujen, kuntouttamisen ja laitoshoidon
         maksuttomuudesta. Sairaanhoidon kustannukset korvataan kuitenkin
         vain siltä osin kuin kysymyksessä on koti-, päivä-
         tai yösairaanhoito taikka lääkinnällinen
         kuntoutus.
      
      
      2 Ehdotetut muutokset
      
      Sosiaali- ja terveysministeriön veteraanipoliittista
         ohjelmaa on toteutettu vuodesta 2010 lähtien ja sen toteuttamista
         jatketaan asteittain jäljellä olevina vuosina
         2014—2015. Sotainvalidien etuuksien kehittäminen
         on ollut olennainen osa veteraanipolitiikan kehittämistä.
         Se on moraalisesti tärkeä ja taloudellisesti merkittävä.
         Sotainvalidien sosiaaliturvaa on parannettu koko 2000-luvun ajan
         seuraavasti: 
      
      
      
         - vuoden 2000 alusta asunnon muutostyökorvaus
            myös 10 ja 15 %:n sotainvalideille;
         
 
         - vuoden 2003 alusta avopalvelujen korvaaminen 25 %:n
            sotainvalideille;
         
 
         - vuoden 2005 alusta avopalvelujen korvaaminen 20 %:n
            sotainvalideille ja ateriapalvelu Ruotsissa asuville;
         
 
         - vuoden 2006 alusta  jaksottaisen laitoshoidon korvaaminen
            25 %:n sotainvalideille;
         
 
         - vuoden 2007 alusta jaksottaisen laitoshoidon korvaaminen
            20 %:n sotainvalideille;
         
 
         - vuoden 2008 alusta pitkäaikaisen laitoshoidon
            korvaaminen 25 %:n sotainvalideille ja jaetun
            kuntoutuksen pituudeksi 10 vrk;
         
 
         - vuoden 2011 alusta avopalvelujen korvaaminen Ruotsissa
            asuville vähintään 20 %:n sotainvalideille;
         
 
         - vuoden 2013 alusta pitkäaikaisen laitoshoidon
            korvaaminen 20 %:n sotainvalideille.
         
 
      
      
      Veteraanipoliittisen ohjelman yhtenä painopisteenä on
         kunnallisten avopalveluiden haitta-asterajojen asteittainen alentaminen
         määrärahojen puitteissa.
      
      
      Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sotilasvammalain
         6 §:n 4 momenttia siten, että Suomen
         sotien 1939—1945 johdosta vahingoittuneelle tai sairastuneelle,
         jonka työkyvyttömyysaste on vähintään
         15 %, korvattaisiin sosiaalihuoltolain (710/1982)
         17 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisista kotipalveluista
         ja 4 kohdan mukaisista asumispalveluista, omaishoidon tuesta annetun
         lain (937/2005) mukaisesta omaishoidon
         tuesta sekä terveydenhuoltolain (1326/2010)
         24 §:n mukaisista sairaanhoidon palveluista aiheutuneet
         kustannukset.
      
      
      Ehdotettu lainmuutos kohdennettaisiin vain sotainvalideille,
         jotka vammautuivat Suomen sotien 1939—1945 johdosta. Esityksen
         ulkopuolelle jäisivät sotilasinvalidit eli varusmiespalveluksessa
         ja YK:n tehtävissä ennen vuotta 1991 vahingoittuneet
         ja sairastuneet. Heidän osaltaan työkyvyttömyysasteraja
         säilyisi 20 %:n tasolla. Lievävammaisilla
         10—15 %:n haitta-asteen omaavilla sotilasinvalideilla
         on kuitenkin oikeus mm. vähintään kahden
         viikon vuosittaiseen kuntoutukseen, asunnonmuutostöihin
         ja neuvontapalveluihin. Heillä on myös oikeus yleisiin
         sosiaali- ja terveyspalveluihin. Laissa ikääntyneen
         väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden
         sosiaali- ja terveyspalveluista säädetään
         mm. iäkkään palvelutarpeisiin vastaamisesta,
         palvelujen saannista ja niiden laadusta. Tämä laki
         palvelee myös lievävammaisia sotainvalideja.
      
      
      3 Esityksen vaikutukset
      
      3.1 Taloudelliset vaikutukset
      
      Vuonna 2014 asiakkaina kunnan avopalvelujen piirissä on
         noin 450 sotainvalidia, joilla on 15 %:n työkyvyttömyysaste.
         Vuonna 2015 heitä arvioidaan olevan 350, vuonna 2017 noin
         250 ja vuonna 2018 noin 150 henkilöä.
      
      
      Sotilasvammalain 6 §:n muuttaminen ja kohdentaminen
         sotainvalideille 1.7.2015 alkaen aiheuttaisi lisäkustannuksia
         vuonna 2015 arviolta 3 milj. euroa, vuonna 2016 noin 5 milj. euroa, vuonna
         2017 noin 4 milj. euroa ja vuonna 2018 noin 3 milj. euroa.
      
      
      3.2 Yhteiskunnalliset vaikutukset
      
      Avopalveluiden laajemmalla korvaamisella voitaisiin pidentää sotainvalidien
         mahdollisuuksia kotona selviytymiseen ja vähentää laitoshoidon tarvetta
         sekä pienentää yhteiskunnalle laitoshoidosta
         aiheutuvia kustannuksia.
      
      
      Suomen sotien veteraanien keski-ikä on jo lähes
         90 vuotta. On yhteiskunnallisesti tärkeää, että Suomen
         valtio huolehtii siitä, että sotainvalidi- ja
         veteraanietuuksiin oikeutetut ryhmät saavat etuudet ja
         palvelut niin kauan kuin hoivan ja huollon tarve jatkuu.
      
      
      Uudistuksen rajaaminen koskemaan vain sotainvalideja on perusteltua
         siitä syystä, että he ovat korvauksensaajista
         ikääntynein ryhmä, joka tarvitsee kiireellisesti
         avohoidon palveluja voidakseen jatkaa kotona asumista. Sotilasinvalideista
         nuorimmat ovat syntyneet 1970-luvun alussa eivätkä lievävammaisina
         ole vielä lähivuosina samalla tavoin tuen tarpeessa.
         Valtion taloudellinen tilanne korostaa myös tarvetta kohdentaa
         palvelut niitä eniten tarvitseville.
      
      
      4 Asian valmistelu
      
      Asia on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä yhteistyössä Valtiokonttorin
         kanssa. Valmistelun yhteydessä on kuultu Sotainvalidien Veljesliitto
         ry:tä.
      
      
      Eduskuntaryhmien puheenjohtajat ovat neuvotelleet asiasta.
      
      5 Riippuvuus muista esityksistä
      
      Esitys liittyy valtion vuoden 2015 talousarvioesitykseen ja
         on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.