Perustelut
         
         Yleistä
         
         Valmisteltavana oleva Tukholman ohjelma luo puitteet oikeus-
            ja sisäasioiden yhteistyölle Euroopan
            unionissa vuosille 2010—2014. Kyseessä on EU:n
            lainsäädäntötyötä ohjaava
            korkean tason strategia-asiakirja, joka on jatkoa Tampereen
            ja Haagin ohjelmille. Tukholman ohjelmaa tulee täydentämään
            myöhemmin laadittava yksityiskohtaisempi toimintaohjelma.
            
         
         
         Suomi on osallistunut aktiivisesti Tukholman ohjelmaa ennakoivaan
            valmisteluun. Lakivaliokunta on aiemmin antanut lausunnon valtioneuvoston
            selvityksestä Haagin ohjelman jälkeiselle ajalle
            (LaVL 9/2009 vp — E 115/2007 vp). Lisäksi
            valiokunta on antanut lausunnon EU-politiikkaa koskevasta
            valtioneuvoston selonteosta (LaVL 6/2009
               vp — VNS 4/2009 vp),
            jossa määritellään Suomen EU-politiikan
            peruslinjauksia ja keskeisiä tavoitteita muun
            muassa oikeus- ja sisäasioissa. Nyt käsiteltävänä oleva unionin
            puheenjohtajavaltion laatima luonnos Tukholman ohjelmaksi vastaa
            pitkälti niitä tavoitteita, joita valiokunta on
            edellä mainituissa lausunnoissaan toimialansa kannalta
            korostanut. Siten valiokunta toistaa mainituissa lausunnoissaan esittämänsä ja
            toteaa lisäksi seuraavaa. 
         
         
         Tavoitteet ja prioriteetit
         
         Tukholman ohjelman tavoitteena on asettaa kansalaiset ja heidän
            tarpeensa etusijalle. Lakivaliokunta pitää tavoitetta
            erittäin tärkeänä ja kannattaa
            sitä, että ohjelmassa korostetaan erityisesti perus-
            ja ihmisoikeuksia, oikeussuojan saatavuutta ja kansalaisten suojelua.
            Unionin tuomiseksi lähemmäs kansalaisia on tarpeen
            panostaa erityisesti sellaisiin hankkeisiin, joista on kansalaisille
            konkreettisia hyötyjä, sekä toimiin,
            joilla unionia ja sen lainsäädäntöä voidaan
            tehdä ymmärrettävämmäksi.
            Valiokunta on tyytyväinen myös lasten oikeuksien
            esiin ottamisesta. Erityisesti valiokunta painottaa lapsen oikeutta tulla
            asianmukaisesti kuulluksi ja osallistua häntä itseään
            koskevaan päätöksentekoon.      
         
         
         Tukholman ohjelmassa tulee ottaa asianmukaisesti huomioon Lissabonin
            sopimuksen voimaantulo, sillä kyseinen sopimus tuo merkittäviä muutoksia
            unionin toimintaan muun muassa yksinkertaistamalla lainsäädäntömenettelyä ja
            tehostamalla päätöksentekoa. Voidaan
            arvioida, että Lissabonin sopimuksen aiheuttamat muutokset
            lisäävät jäsenvaltioiden poliittisen
            sitoutumisen astetta ohjelman toteuttamiseen.  
         
         
         Tampereen ja Haagin ohjelmat ovat merkittävästi
            edistäneet vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alueen
            kehittämistä. Haagin ohjelman toimia ja päätöksiä ei
            kuitenkaan ole kaikilta osin saatettu päätökseen,
            minkä vuoksi valiokunta katsoo, että Tukholman
            ohjelmassa on tarpeen priorisoida kyseisen ohjelman loppuun saattamista
            ja tehokasta täytäntöönpanoa.
            
         
         
         Rikosoikeudellinen yhteistyö
         
         Lakivaliokunta pitää erittäin tärkeänä,
            että Tukholman ohjelmassa korostetaan vastavuoroisen tunnustamisen
            periaatteen ensisijaista asemaa rikosoikeuden alan yhteistyössä,
            sillä kyseinen periaate vähentää tarvetta
            jäsenvaltioiden lainsäädännön
            harmonisointiin. Tällä on merkitystä erityisesti
            rikosoikeuden alalla, jossa jäsenvaltioiden oikeusjärjestelmien
            ja -perinteiden erot ovat suuret. Vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen
            ja jäsenvaltioiden luottamuksen lujittamiseksi
            lakivaliokunta korostaa muun muassa epäiltyjen ja syytettyjen
            prosessuaalisia oikeuksia koskevien vähimmäisvaatimusten
            aikaansaamista sekä erityisesti uhrin aseman parantamista. 
         
         
         Lissabonin sopimuksen myötä rikosoikeudellista
            yhteistyötä tulevat koskemaan myös unionin
            oikeuden yleiset periaatteet, kuten suhteellisuus- ja
            toissijaisuusperiaate. Tukholman ohjelmaan on kirjattu myös
            rikosoikeudellisen sääntelyn viimesijaisuuden
            periaate, jonka mukaan rikosoikeudellista sääntelyä tulee
            käyttää vain silloin, kun se on välttämätöntä suhteessa suojeltaviin
            intresseihin ja kun kaikki muut keinot ovat osoittautuneet riittämättömiksi.
            Lakivaliokunta pitää viimesijaisuuden
            periaatetta hyvin merkittävänä ja tervetulleena.
            On myös kannatettavaa, että EU:n rikosoikeudellista
            sääntelyä pyritään
            yhtenäistämään ja ohjaamaan. Tässä suhteessa
            valiokunta tukee ohjelmassa mainittujen mallisäännösten
            ja yleisten kriminalisointiperiaatteiden aikaansaamista.
         
         
         Ohjelmassa lähdetään siitä,
            että tietyissä vakavissa, rajat ylittävissä rikoksissa,
            kuten terrorismissa ja ihmiskaupassa, tulisi tarkastella sitä,
            onko jo toteutettu lainsäädännön
            lähentäminen riittävää.
            Lisäksi tulisi arvioida, olisiko tarpeen lähentää lainsäädäntöä eräissä vastavuoroisen
            tunnustamisen instrumenteissa listatuissa rikoksissa,
            joissa on luovuttu kaksoisrangaistavuuden vaatimuksesta. Lakivaliokunta
            painottaa, että arvioitaessa jatkossa rikosoikeuden lähentämisen
            tarvetta on tärkeää ottaa asiamukaisesti
            huomioon edellä mainitut unionin toimintaa rajoittavat
            periaatteet. Rikosten yhteisessä määrittelyssä ja
            rangaistusten porrastamisessa tulee kiinnittää huomiota
            myös siihen, ettei jäsenvaltion rikosoikeusjärjestelmän
            sisäistä johdonmukaisuutta vaarannetta.   
         
         
         Kansalaisten suojelemiseksi on tärkeää parantaa
            unionin sisäistä tuvallisuutta. Rikosvastuun toteuttaminen
            vakavissa, rajat ylittävissä rikoksissa
            edellyttää erityisesti lainvalvonta- ja oikeusviranomaisten
            välistä tiivistä, rajat ylittävää yhteistyötä.
            Sisäisen turvallisuuden parantamiseksi tulisi entistä enemmän
            painottaa myös rikosten ennaltaehkäisyä.
            
         
         
         Siviilioikeudellinen yhteistyö
         
         Lakivaliokunta korostaa vastavuoroisen tunnustamisen
            periaatetta myös siviilioikeudellisessa yhteistyössä.
            Oikeussuojan saatavuutta ja oikeusvarmuutta voidaan tarvittaessa
            parantaa tuomioistuimen toimivaltaa ja sovellettavaa lakia
            koskevien säännösten yhtenäistämisellä ilman,
            että on tarpeen harmonisoida jäsenvaltioiden
            aineellista lainsäädäntöä.
            Tällä on merkitystä erityisesti perheoikeudessa,
            jossa jäsenvaltioiden välillä vallitsee
            merkittäviä arvoeroja.  
         
         
         Tukholman ohjelmassa pyrkimyksenä mainitaan niin kutsutun
            eksekvatuurin poistaminen. Eksekvatuurilla tarkoitetaan erillistä välivaiheen
            menettelyä, jolla vieraassa valtiossa annettu tuomio tai
            päätös julistetaan täytäntöönpanokelpoiseksi.
            Lakivaliokunta kannattaa pyrkimystä, mutta kiinnittää huomiota
            siihen, että eksekvatuurin poistaminen voi edellyttää tiettyjä turvatakeita,
            kuten varmistumista siitä, että tuomiovaltiossa
            on noudatettu oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatteita.
            Asioissa, joissa jäsenvaltioiden oikeusjärjestelmien
            erot ovat suuret, voi myös olla tarpeen, että jäsenvaltiolla on
            mahdollisuus kieltäytyä vieraan valtion tuomion
            tai päätöksen täytäntöönpanosta
            esimerkiksi silloin, jos se on vastoin kyseisen valtion oikeusjärjestyksen
            perusteita. Yleisesti ottaen turvatakeissa onkin hyvä kiinnittää huomiota mahdollisiin
            oikeudenala- ja asiakohtaisiin eroihin. Voidaan arvioida, että perheoikeudellisissa
            asioissa
            eksekvatuurin poistaminen edellyttää yleensä tiukempia
            turvatakeita kuin sen poistaminen sellaisista siviili- ja kauppaoikeudellisista
            asioista, jotka koskevat viime kädessä varallisuuskysymyksiä.
            
         
         
         Harkittavaksi ehdotetaan myös asiakirjojen laillistamisvaatimusten
            poistamista samoin kuin sitä, että tarvittaessa
            luodaan virallisia eurooppalaisia asiakirjoja. Lakivaliokunta suhtautuu periaatteessa
            myönteisesti asiakirjojen vapaan liikkuvuuden edistämiseen
            ja katsoo, että liikkuvuuden esteitä on hyvä selvittää.
            On kuitenkin otettava huomioon, että useassa jäsenvaltiossa asiakirjojen
            voimaantulo edellyttää notaarin vahvistusta. Notaarijärjestelmä ei
            ole käytössä Suomessa eikä muissa
            Pohjoismaissa. Valiokunnan näkemyksen mukaan notaarijärjestelmä hidastaisi
            oikeustoimien tekemistä ja toisi siihen tarpeettomia lisäkustannuksia.
            Tämän vuoksi valiokunta katsoo, että on
            syytä suhtautua hyvin varauksellisesti sellaisiin
            ehdotuksiin, jotka merkitsisivät notaarijärjestelmän
            käyttöönottoa Suomessa.     
         
         
         Ulkosuhteet
         
         Lakivaliokunta kannattaa sitä, että Tukholman ohjelmassa
            kiinnitetään huomiota ulkosuhteisiin ja niiden
            kasvavaan merkitykseen. Lisäksi valiokunta pitää tärkeänä,
            että myös ulkosuhteissa pyrittäisiin
            edistämään unionin perusarvoja. 
         
         
         Ohjelman mukaan unioni tukee jäsenvaltioiden,
            kolmansien maiden ja kansainvälisten tuomioistuinten välistä yhteistyötä vakavien,
            kansainvälisten
            rikosten vastaisessa toiminnassa. Lakivaliokunta katsoo, että lisäksi
            olisi tarpeellista tukea niitä jäsenvaltioita,
            jotka ottavat vastuun kyseisten rikosten syyte- ja tuomitsemistoimista,
            mahdollisuuksien mukaan myös taloudellisesti.      
         
         
         Koulutus
         
         Oikeusalan toimijoiden eurooppalaista koulutusta on tarpeen
            jatkaa ja kehittää. Koulutus on yksi keskeisistä keinoista
            vahvistaa sitä luottamusta, jolle vastavuoroisen
            tunnustamisen periaate siviili- ja rikosoikeudellisessa yhteistyössä perustuu.
            Tuomareiden ja syyttäjien lisäksi koulutusta tulisi
            järjestää myös asianajajille
            ja muille oikeusavustajille, sillä käytännössä kansalaisten
            ensimmäinen kosketus oikeudenhoitoon tapahtuu asiamiehen
            välityksellä.    
         
         
         Lopuksi
         
         Jäsenvaltion näkökulmasta oikeus-
            ja sisäasioiden yhteistyöhön
            tulee sisältymään haasteita, mutta myös
            mahdollisuuksia. Suomen EU-linjaa ja vaikuttamista ajatellen lakivaliokunta toistaa
            aikaisemmin esittämänsä näkemyksen siitä,
            että vapauden, turvallisuuden ja oikeuden aluetta koskevalle
            kansalliselle EU-politiikalle olisi tarpeen suunnitella oma strategia.