LAKIVALIOKUNNAN LAUSUNTO 4/2001 vp

LaVL 4/2001 vp - U 16/1999 vp

Tarkistettu versio 2.0

Valtioneuvoston kirjelmä ehdotuksesta yhteiseksi toiminnaksi vakavan ympäristörikollisuuden torjunnaksi (yhteinen toiminta ympäristörikoksissa)

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Suuri valiokunta on 7 päivänä helmikuuta 2001 lähettänyt lisäselvityksen (oikeusministeriön kirje 31.1.2001) ehdotuksesta yhteiseksi toiminnaksi vakavan ympäristörikollisuuden torjunnaksi (U 16/1999 vp) lakivaliokunnalle mahdollisia toimenpiteitä varten.

Asiantuntijat

Valiokunnassa on ollut kuultavana

lainsäädäntöneuvos Lena Andersson, oikeusministeriö

Viitetieto

Valiokunta on aikaisemmin antanut asiasta lausunnon LaVL 4/1999 vp.

VALTIONEUVOSTON SELVITYS

Ehdotus

Tanska teki vuonna 1999 ehdotuksen yhteiseksi toiminnaksi vakavien ympäristörikosten torjunnasta. Amsterdamin sopimuksen voimaantulon jälkeen ehdotus on muotoiltu puitepäätökseksi ympäristön suojelusta rikosoikeudellisin keinoin. Puitepäätös velvoittaisi jäsenvaltiot säätämään rangaistavaksi seuraavat teot:

— sellainen aineen tai ionisoivan säteilyn saattaminen, päästäminen tai jättäminen ilmaan, maaperään tai veteen, joka aiheuttaa taikka saattaa aiheuttaa henkilölle kuoleman tai vakavan vamman, ilman, maaperän tai veden laadun heikentymisen tai huomattavaa vahinkoa suojelluille muistomerkeille, muille suojelluille esineille, omaisuudelle, eläimille tai kasveille sekä— sellainen ongelmajätteen laiton hävittäminen, käsittely, varastointi, kuljettaminen, vienti tai tuonti;— sellainen vaarallista toimintaa harjoittavan laitoksen laiton käyttäminen; ja— sellainen ydinmateriaalin tai muun vaarallisen radioaktiivisen aineen laiton valmistaminen, käsittely, varastointi, käyttö, kuljettaminen, vienti tai tuonti, joka aiheuttaa tai saattaa aiheuttaa kuoleman tai vakavan vamman henkilölle tai huomattavaa vahinkoa ilman, maaperän tai veden laadulle, eläimille tai kasveille.

Rangaistavaksi olisi säädettävä tahalliset ja törkeän tuottamukselliset teot sekä niihin osallisuus ja yllyttäminen. Rangaistusten olisi oltava tehokkaita, oikeasuhteisia ja vakuuttavia. Lisäksi valtiot voisivat säätää muita rikoksiin liittyviä seuraamuksia. Oikeushenkilön rangaistusvastuu olisi ulotettava ympäristörikoksiin, jotka on tehty oikeushenkilön hyväksi ja tekijä käyttää yksin tai yhdessä muiden kanssa oikeushenkilön päätösvaltaa. Lisäksi olisi varmistettava, että oikeushenkilön rangaistusvastuu on toteutettavissa silloin, kun ohjauksen tai valvonnan puute on mahdollistanut rikoksen tekemisen. Oikeushenkilölle olisi voitava tuomita tehokkaita, oikeasuhteisia ja vakuuttavia seuraamuksia, kuten sakkorangaistus. Lisäksi valtiot voisivat säätää muita seuraamuksia, kuten etuuksien ja tuen menettäminen tai kielto harjoittaa teollista tai kaupallista toimintaa. Jäsenvaltioiden lainkäyttövallan olisi ulotuttava sen alueella ja siellä rekisteröidyissä taikka sen lipun alla kulkevissa aluksissa tehtyihin rikoksiin sekä rikoksiin, jotka on tehty sellaisen oikeushenkilön hyväksi, jonka kotipaikka on sen alueella. Lisäksi valtion, joka ei luovuta kansalaisiaan, olisi ulotettava lainkäyttövaltansa kansalaisiinsa, jotka ovat tehneet rikoksen ulkomailla.

Valtioneuvoston kanta

Eräät Euroopan unionin jäsenvaltiot ovat ilmoittaneet, etteivät ne ole valmiita ratifioimaan Euroopan neuvoston ympäristörikossopimusta. Ympäristörikossopimuksen voimaan tulo tulee käytännössä kestämään useita vuosia. Ehdotettu puitepäätös on jossakin kohdin suppeampi kuin ympäristösrikossopimus, mutta menee osittain sitä pitemmälle. Keskeisimpien määräysten eli ympäristöä vahingoittavien tekojen rangaistavuuden osalta puitepäätös kuitenkin vastaa hyvin pitkälle ympäristörikossopimuksen määräyksiä. Näistä syistä johtuen Euroopan unionin puitepäätös ympäristörikoksista on hyvä ja tarpeellinen. Puitepäätöksellä voidaan tehostaa ympäristörikosten torjuntaa Euroopan unionissa.

Puitepäätöksen edellyttämät mahdolliset tarkistukset rikoslain rangaistussäännöksiin ovat pääosin samoja, jotka ympäristörikossopimuksen ratifiointi edellyttää. Puitepäätöksen täytäntöönpano sekä ympäristörikossopimuksen ratifioinnin vaatimat lakiehdotukset olisikin järkevää valmistella samanaikaisesti.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Lakivaliokunta on edellä mainitussa lausunnossaan ehdotuksesta yhteiseksi toiminnaksi vakavan ympäristörikollisuuden torjunnaksi todennut pitävänsä tärkeänä, että Euroopan unionin jäsenmaiden kesken kehitetään säännöksiä ja yhteistyötä ympäristörikosten estämiseksi, niiden selvittämiseksi ja oikeudellisen vastuun toteuttamiseksi. Tuolloin valiokunta piti yhteiseen toimintaan nähden ensisijaisena sitä, että selvitetään jäsenvaltioiden lainsäädännön puutteet ja se, onko Euroopan neuvoston ympäristörikossopimus riittävän tehokas vakavien ympäristörikosten estämiseksi. Osa yhteisen toiminnan säännösehdotuksista oli lisäksi epäselviä ja ristiriidassa suomalaisen rikosoikeudellisen järjestelmän kanssa.

Koska osa EU:n jäsenvaltioista ei ole valmis ratifioimaan Euroopan neuvoston ympäristörikossopimusta, on EU:n tasoisten ympäristörikoksia koskevien säännösten hyväksyminen perusteltua. Valiokunnan käsityksen mukaan säännösehdotukset ovat jatkovalmistelussa muuttuneet siten, etteivät ne ole ristiriidassa oman rikosoikeudellisen järjestelmämme kanssa. Nykyisessä muodossaan säännösehdotukset jättävät kansallisen päätöksen varaan sen, liitetäänkö ympäristörikoksiin muita kuin rikosoikeudellisia seuraamuksia.

Lausunto

Lausuntonaan lakivaliokunta kunnioittavasti ilmoittaa,

että valiokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan.

Helsingissä 1 päivänä maaliskuuta 2001

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Henrik Lax /r
  • vpj. Matti Vähänäkki /sd
  • jäs. Sulo Aittoniemi /alk
  • Jyri Häkämies /kok
  • Erkki Kanerva /sd
  • Toimi Kankaanniemi /skl
  • Annika Lapintie /vas
  • Paula Lehtomäki /kesk
  • Kari Myllyniemi /kesk
  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Veijo Puhjo /vas
  • Mauri Salo /kesk
  • Timo Seppälä /kok
  • Marja Tiura /kok
  • Lasse Virén /kok

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos  Timo Tuovinen