Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto suhtautuu yleisesti ottaen myönteisesti
direktiiviehdotukseen, joka vahvistaa euron ja muun valuutan suojaamista
rikosoikeuden keinoin.
Direktiiviehdotuksen uudistukset koskevat kuitenkin lähinnä seuraamuksia
koskevaa sääntelyä, sillä rahanväärennysrikosten
tunnusmerkistöjen osalta ehdotuksen sisältö vastaa
pääasiallisesti vuonna 2000 hyväksytyn
puitepäätöksen sisältöä.
Direktiiviehdotus sisältää aiemmin
hyväksyttyä puitepäätöstä tarkemmat
säännökset rikosoikeudellisista
seuraamuksista, ja se sisältää säännökset
myös vankeusrangaistusten vähimmäistasoista.
Lähtökohtaisesti EU:ssa tulisi tehdä sellaista rikosoikeutta,
joka voidaan luontevasti ottaa osaksi kunkin jäsenvaltion
rikosoikeusjärjestelmää. On tärkeää,
että otetaan riittävästi huomioon
yksittäisen jäsenvaltion rangaistusasteikkokäytäntö eikä vaaranneta
jäsenvaltioiden oikeusjärjestelmien
johdonmukaisuutta. Rikosoikeudellisena keinona tehokkainta
olisi lisätä kiinnijäämisriskiä,
jolla on suurempi rikoksia ehkäisevä vaikutus
kuin rangaistusten korottamisella. Rahanväärennysrikosten
osalta kiinnijäämisriskiä voidaan lisätä esimerkiksi
seteleissä olevilla turvatekijöillä sekä tehokkailla teknisillä keinoilla
tunnistaa väärää rahaa.
Rangaistusten vähimmäistasojen määrittely vaikuttaa
enimmäisrangaistusten vähimmäistasoja
voimakkaammin kansalliseen rikosoikeusjärjestelmään.
Ehdotetussa muodossa seuraamusten vähimmäistasojen
sääntely tarkoittaa käytännössä rangaistusten
hyvin pitkälle menevää harmonisointia.
On myös huomioitava, että jo hyväksytyissä aineellisen
rikosoikeuden direktiiveissä on säännelty
ainoastaan enimmäisrangaistusten vähimmäistasoista
eikä vähimmäisrangaistuksista (ihmiskauppaa
ja lasten seksuaalista hyväksikäyttöä koskevat
direktiivit). Ensimmäistä kertaa vähimmäisrangaistuksia koskevia
säännöksiä on ehdotettu neuvoteltavana
olevassa niin sanotussa unionipetosdirektiivissä. Ehdotuksia
on pidetty tässä yhteydessä ongelmallisina.
Edellä mainitun perusteella valtioneuvosto suhtautuu
varauksellisesti ehdotuksen 5 artiklassa oleviin rangaistusten
vähimmäistasoja koskeviin ehdotuksiin. Myös
muilta osin, kuten euromääräisten rajojen
ja enimmäisrangaistusten osalta, ehdotuksen rikosoikeudellisia
seuraamuksia koskevia säännöksiä tulee
vielä tarkastella.
Universaalitoimivaltaa koskevan 8 artiklan 2 kohdan
säännöksen osalta valtioneuvosto haluaa
vielä tutkia, millaista rangaistavien tekojen alaa säännös
koskisi suhteessa väärän rahan valmistamisen
vastustamista koskevan Geneven yleissopimuksen ja puitepäätöksen
velvoitteisiin nähden.
Tutkintatoimien osalta valtioneuvosto voi lähtökohtaisesti
suhtautua myönteisesti siihen, että direktiiviehdotukseen
sisällytetään säännökset
esitutkintamenetelmistä (9 artikla) siltä osin
kuin ne koskevat törkeimpiä rikoksia. Esitutkintamenetelmissä tulee
huomioida niiden merkitys myös jäsenvaltioiden
tehokkaan tutkinnan ja selvittämisen osalta. Neuvotteluiden
kuluessa tulisi kuitenkin pyrkiä varmistamaan, että suhteellisuusperiaate
sekä tekojen luonne ja vakavuus huomioidaan säännöksessä komission ehdotusta
paremmin.
Valtioneuvosto voi suhtautua lähtökohtaisesti
myönteisesti siihen, että direktiivissä säännellään
velvollisuudesta toimittaa väärennökset analysoitaviksi
väärennösten paljastamista varten (10
artikla). On tärkeää, että velvoite
pystytään täyttämään
olemassa olevia rakenteita hyväksikäyttäen.
Suomessa kansallinen tutkimuskeskus toimii keskusrikospoliisin yhteydessä.