Perustelut
         
         Kansainvälisessä rajat ylittävässä rikostorjunnassa
            on jo vuosia pyritty rikosvastuun toteuttamisen ohella
            korostamaan rikoshyödyn poisottamisen merkitystä rikollisuuden
            ennaltaehkäisyssä. Valtioneuvoston kirjelmässä on
            kyse direktiiviehdotuksesta, jonka tarkoituksena on lähentää jäsenvaltioiden
            lainsäädäntöä rikoshyödyn
            menettämisessä. Unionin tasolla on jo nykyisin
            asiaa koskevaa lainsäädäntöä,
            mutta se ei ole osoittautunut riittäväksi. Rikoshyödyn
            menetetyksi tuomitseminen on nostettu yhdeksi unionin prioriteetiksi.
            Lakivaliokunta pitää rikoshyödyn poisottamista
            erittäin tärkeänä erityisesti
            vakavan järjestäytyneen rikollisuuden torjunnassa
            ja tukee siten unionin tason toimia nykytilan tehostamiseksi.
         
         
         EU:ssa on jo aiemmin tehty kaksi menetetyksi tuomitsemista
            koskevan aineellisen lainsäädännön
            harmonisointiin tähtäävää puitepäätöstä.
            Nämä puitepäätökset
            on tarkoitus korvata osittain nyt ehdotetulla direktiivillä.
            Lisäksi direktiivi korvaisi vuonna 1998 tehdyn yhteisen toiminnan
            rahanpesusta, rikoksentekovälineiden ja rikoksen tuottaman
            hyödyn tunnistamisesta, takavarikosta ja menetetyksi tuomitsemisesta.
            Direktiiviehdotukseen sisältyy lisäksi uusia velvoitteita. 
         
         
         Direktiiviehdotusta koskevat neuvottelut ovat unionin tasolla
            alkuvaiheessa. Saadun selvityksen mukaan Suomen lainsäädäntö vastaa
            pitkälti direktiiviehdotuksen velvoitteita. Ehdotetussa muodossa
            5, 6 ja 7 artikloista seuraa kuitenkin lainsäädännön
            tarkistustarpeita. Lakivaliokunta pitää tärkeänä,
            että jatkoneuvotteluissa kyseisiä säännöksiä pyritään
            selkeyttämään, koska niihin liittyy Suomen
            voimassa olevan lainsäädännön kannalta
            tulkinnanvaraisuutta ja epäselvyyttä. Lainsäädäntövelvoitteet
            on jatkossa pyrittävä muotoilemaan niin, että ne
            soveltuvat järjestelmiltään erilaisiin
            jäsenvaltioihin. 
         
         
         Direktiiviehdotuksen 5 artiklan säännös
            edellyttää, että rikoksella saadut varat
            voidaan tuomita menetetyksi myös ilman rikostuomiota, jos esimerkiksi
            epäillyn tai syytetyn sairaus tai pakeneminen
            estää syytetoimet ja on olemassa riski syyteoikeuden
            vanhenemisesta. Säännös perustuu korruption
            vastaiseen Yhdistyneiden kansakuntien yleissopimukseen. Velvollisuus mahdollistaa
            menettämisseuraamuksen tuomitseminen, jos henkilö pakenee
            syytetoimia, on ongelmallinen Suomen lainsäädännön
            kannalta, joten säännöstä on
            tarpeen selkeyttää. 
         
         
         Kolmansille siirrettyjen varojen väärinkäyttöä koskeva
            6 artikla näyttäisi edellyttävän
            mahdollisuutta kohdistaa menettämisseuraamus kolmansiin
            osapuoliin laajemmin kuin mitä se Suomen lainsäädännön
            mukaan on mahdollista. Lainsäädännössämme
            on lähtökohtana, että menettämisseuraamukseen
            tuomitaan se, joka hyödyn on saanut. Tästä on
            tosin joitakin poikkeuksia. Tätäkin säännöstä on
            valiokunnan mielestä tarpeen selkeyttää ja
            jättää jäsenvaltioille liikkumavaraa
            sääntelyn yksityiskohtien toteuttamisen suhteen. 
         
         
         Direktiiviehdotuksen 7 artikla koskee jäädyttämistoimenpiteitä menettämisseuraamuksen
            turvaamiseksi.
            Artiklassa edellytetään, että jäädyttämistoimenpiteiden
            tulee olla tuomioistuimen määräämiä tai
            ne on vietävä sen vahvistettaviksi. Suomessa pakkokeinolain
            3 luvun mukaisesta hukkaamiskiellosta ja takavarikosta päättää tuomioistuin.
            Sen sijaan pakkokeinolain 4 luvun mukaisesta takavarikosta voi päättää pidättämiseen
            oikeutettu virkamies. Tältä osin lainsäädäntömme
            ei täytä direktiiviehdotuksen vähimmäisvaatimuksia.
            Lakivaliokunta katsoo, että Suomen kansallinen järjestelmä on
            toiminut hyvin ja että toimenpiteistä päättävä viranomainen
            olisi 7 artiklan osalta syytä jättää kansallisen
            sääntelyn varaan.
         
         
         Lakivaliokunta kiinnittää huomiota myös asianomistajalle
            tulevan vahingonkorvauksen turvaamiseen. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että direktiiviehdotuksen jatkokäsittelyssä tuodaan esiin
            vaihtoehto, jossa menettämisseuraamusperusteisesti
            jäädytettyä omaisuutta voitaisiin käyttää myös
            asianomistajalle tulevan vahingonkorvauksen suorittamiseen silloin,
            kun rikoksella on aiheutettu hänelle korvattavaa
            vahinkoa.
         
         
         Lopuksi valiokunta toteaa, että on hyvä, että direktiiviehdotuksessa
            keskitytään vakavaan järjestäytyneeseen
            rikollisuuteen. Valtioneuvoston tavoin valiokunta korostaa kiinnijäämisriskin
            lisäämistä keskeisenä keinona
            torjua rikollisuutta. Painopisteen tulee jatkossakin olla rikostutkinnasta
            ja syytetoimista sekä seuraamusten täytäntöönpanosta
            vastaavien viranomaisten välisen yhteistyön tehostamisessa.