Yksityiskohtaiset perustelut
1. Luottotietolaki
3 §. Määritelmät.
Pykälän 1, 3, 5 ja 6 kohtaan on
tehty vähäisiä kielellisiä tarkistuksia.
Pykälän 2 kohdassa olevan määritelmäsäännöksen
mukaan yrityksellä tarkoitetaan yksikköä,
joka yritys- ja yhteisötietolain (244/2001) 3 §:n
1 momentin 1—5 kohdan mukaan on rekisteröitävä yritys-
ja yhteisötietojärjestelmään. Mainitun
lainkohdan mukaan tällainen yksikkö on mm. elinkeinotoimintaa
harjoittava luonnollinen henkilö. Jotta luottotietolain
sääntely olisi helpommin ymmärrettävää,
valiokunta ehdottaa 2 kohtaa täydennettäväksi
nimenomaisella maininnalla siitä, että yrityksellä tässä laissa tarkoitetaan
myös elinkeinotoimintaa harjoittavaa luonnollista
henkilöä.
Pykälän 2, 5 ja 6 kohdan määritelmäsäännöksistä seuraa,
että elinkeinotoimintaa harjoittavaa luonnollista
henkilöä koskevia luottotietoja voidaan pitää sekä yritysluottotietoina
että henkilöluottotietoina. Koska tämä saattaa
aiheuttaa kysymyksiä säännösten
sovellettavuudesta, valiokunta toteaa seuraavaa.
Henkilöluottotietorekisteriin talletetut elinkeinonharjoittajaa
koskevat tiedot voidaan lakiehdotuksen 26 §:n
mukaan sisällyttää myös yritysluottotietorekisteriin.
Lakiehdotuksen 19 §:n 2 momentin 9 kohdasta seuraa,
että elinkeinotoimintaa harjoittavan luonnollisen henkilön
henkilöluottotietoja saadaan käyttää arvioitaessa
yrityksen kykyä vastata sitoumuksistaan sopimusosapuolena.
Elinkeinotoimintaa harjoittavan luonnollisen henkilön luottokelpoisuusluokkaa
muodostettaessa saa lakiehdotuksen 16 §:n
2 momentin ja 27 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan
käyttää häntä koskevia
henkilöluottotietoja. Sääntely on ymmärrettävää siitä lähtökohdasta,
että elinkeinotoimintaa harjoittava luonnollinen
henkilö vastaa suoraan elinkeinotoimintaansa liittyvistä velvoitteista
ja että esimerkiksi ulosotossa vastaajana on henkilö,
ei toiminimi.
Yritysluottotietorekisteriin talletettavat maksuhäiriötiedot
ovat tietyiltä osin laajemmat kuin henkilöluottotietorekisteriin
talletettavat. Siltä osalta kuin yritysluottotietorekisteriin
saadaan merkitä myös sellaisia tietotyyppejä,
joita henkilöluottotietorekisteriin ei saa merkitä,
elinkeinotoimintaa harjoittavaa luonnollista henkilöä koskeviin
maksuhäiriömerkintöihin sovelletaan yrityksen
maksuhäiriömerkintöjä koskevia
säännöksiä, jos maksuhäiriöt
ovat syntyneet elinkeinotoiminnassa. Yritysluottotietorekisteriin
voidaan siten tehdä esimerkiksi 24 §:n
1 momentin 7 kohdassa tarkoitettu merkintä velkojan antamasta
maksukehotuksesta. Edellytyksenä on luonnollisesti se,
että maksukehotus on koskenut elinkeinotoimintaan
liittyvää saatavaa.
Valiokunta korostaa tarvetta huolehtia lain täytäntöönpanossa
siitä, että elinkeinotoimintaa harjoittavaa luonnollista
henkilöä koskeviin luottotietoihin sovelletaan
tarkoitetun mukaisesti henkilöluottotietoja koskevia
käsittelysäännöksiä lukuun
ottamatta niitä maksuhäiriötietoja, jotka
voidaan rekisteröidä vain yrityksen maksuhäiriöinä lain
24 §:n mukaisesti. Tämä merkitsee sitä,
että niiltä osin kuin henkilöluottotietorekisteriin
ja yritysluottotietorekisteriin voidaan tallettaa tyypiltään
samanlaisia maksuhäiriötietoja, elinkeinotoimintaa
harjoittavan luonnollisen henkilön luottotietoja käsitellään henkilöluottotietoina.
Tällöin niihin sovelletaan mm. 7 §:n
2 momentin säännöstä luottotietojen käsittelyn
kirjaamisesta. Esimerkiksi elinkeinotoimintaa harjoittavaa luonnollista
henkilöä vastaan annettuun tuomioistuimen tuomioon
perustuva maksuhäiriömerkintä tulee siis
tallettaa henkilöluottotietorekisteriin eikä yritysluottotietorekisteriin
riippumatta siitä, liittyykö maksuhäiriö elinkeinotoimintaan
vai onko se syntynyt kulutusluottosopimuksen täyttämisen
laiminlyönnin seurauksena.
Lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että oikeusministeriö uuden lain seurantaa
toteuttaessaan kiinnittää erityistä huomiota
siihen, antavatko sen soveltamiskokemukset aihetta tulevaisuudessa
selkeyttää elinkeinotoimintaa harjoittavaa luonnollista
henkilöä koskevaa sääntelyä.
4 §. Lain soveltaminen eräissä tapauksissa.
Ehdotetun pykälän 1 momentin mukaan
tämän lain säännöksiä,
jotka koskevat luottotietorekisterien tietosisältöä,
sovelletaan myös sellaisiin elinkeinonharjoittajan toimeksiantosuhteidensa perusteella
saamiin ja asiakasrekisteriin talletettuihin yritystä koskeviin
tietoihin, joita elinkeinonharjoittaja käyttää tehdessään
ulkopuolisen lukuun luoton myöntämistä koskevia
ratkaisuja.
Esityksen perusteluista (s. 30/II) ilmenee,
että säännös koskisi käytännössä ns.
luottopäätöspalvelua. Sitä annetaan
eräissä perimistoimistoissa, jotka käyttävät
toimeksiantajan lukuun tekemissään luotonantopäätöksissä hallussaan
olevia, perimistoimeksiantoja varten eri toimeksiantajilta saamiaan
tietoja. Säännöksen on todettu olevan
tarpeen, jotta ehdotettava sääntely kohtelisi
yhdenvertaisesti luottopäätöspalvelua antavia
yrityksiä ja varsinaisia luottotietoyhtiöitä.
Valiokunta pitää säännöstä esityksessä mainitusta
syystä tarpeellisena, mutta toteaa, että se on
esityksessä ehdotettu rajattavaksi siten, että luottotietorekisterien
tietosisältöä koskevia säännöksiä sovellettaisiin
vain yrityksiä koskeviin tietoihin. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan rajaus on tehty, koska ennen hallituksen esityksen
antamista ei ole ollut tiedossa, että luottopäätöspalvelua
annetaan myös luonnollisten henkilöiden
osalta. Valiokunta ei pidä rajausta perusteltuna ja ehdottaa
sen vuoksi säännöstä muutettavaksi
siten, että se ulottuu myös luonnollisia henkilöitä koskeviin
tietoihin.
6 §. Luottotietojen laatu ja tietolähteet.
Pykälän 1 momenttiin on tehty vähäinen
kielellinen tarkistus.
Esityksessä ehdotetun 2 momentin mukaan luottotietoina
käytettävät henkilötiedot on
hankittava rekisteröidyltä itseltään,
niistä viranomaisten rekistereistä, joihin kyseisiä tietoja
talletetaan yleistä käyttöä varten,
taikka luottotietorekisteristä, jollei rekisteröity
ole antanut muuhun suostumustaan tai jollei oikeudesta tietojen
käyttöön säädetä laissa
tai määrätä lain nojalla
tehdyssä päätöksessä.
Valiokunta korostaa sitä pykälän
otsikosta ja perusteluista (s. 32/I) ilmenevää lähtökohtaa, että käsillä oleva
säännös koskee vain sitä, mistä tietolähteistä luottotietoina
käytettäviä tietoja saadaan hankkia.
Säännös ei siis koske sitä eikä vaikuta
siihen, mitä yksittäisiä tietoja esimerkiksi
luotonantajalla on oikeus näistä tietolähteistä saada.
Säännöksestä siis johtuu esimerkiksi,
että luottotietoina käytettäviä henkilötietoja saadaan
hankkia väestötietojärjestelmästä,
mutta se, mitä yksittäisiä tietoja väestötietojärjestelmästä on
mahdollista saada, ratkaistaan väestötietolain
(507/1993) säännösten
nojalla.
Luotonhakijan suostumuksella henkilötietoja voidaan
hankkia muistakin kuin momentissa yksilöidyistä tietolähteistä.
Perusteluissa (s. 32/II) on mainittu esimerkkinä,
että luotonhakijan suostumuksella luotonantaja voi tarkistaa
työnantajalta luotonhakijan työpaikkaa ja palkan suuruutta
koskevat tiedot.
Myös luotonhakijan suostumuksella hankittavien tietojen
osalta valiokunta korostaa sitä edellä todettua
lähtökohtaa, että käsillä oleva
säännös koskee vain sallittuja tietolähteitä.
Luotonhakijan suostumus antaa siten vain oikeuden käyttää tiettyä tietolähdettä.
Se ei sitä vastoin perusta luotonantajalle oikeutta yksittäisten
tietojen saamiseen kyseisestä tietolähteestä,
jos tietojen luovuttamista siitä on muualla lainsäädännössä erikseen
rajoitettu. Jos luotonhakija antaa suostumuksensa esimerkiksi tietyn
henkilötietolaissa (523/1999)
tarkoitetun henkilörekisterin käyttämiseen
tietolähteenä, tämä suostumus
ei syrjäytä niitä henkilötietolain
säännöksiä, jotka koskevat sitä,
millä edellytyksillä tietoja voidaan luovuttaa
henkilörekisteristä.
Jotta sääntelyn edellä selostettu
tarkoitus kävisi ehdotettua selvemmin ilmi myös
lakitekstistä, valiokunta ehdottaa momenttia tarkistettavaksi.
Valiokunnan ehdottaman säännöksen mukaan
rekisteröidyn suostumuksella tietoja saadaan hankkia myös
muista kuin momentissa luetelluista tietolähteistä,
jos tietojen tällainen käsittely luovuttamista
varten on sallittua henkilötietolain ja muun henkilötietojen
käsittelyä koskevan lain nojalla.
7 §. Tietoturvallisuus ja luottotietojen
käsittelyn kirjaaminen.
Pykälän 2 momentin jälkimmäisen
virkkeen sanamuotoa on täsmennetty.
8 §. Luottotietotoiminnan harjoittamisen
yleiset edellytykset.
Pykälän ehdotetun 1 momentin mukaan
luottotietotoimintaa "saa harjoittaa" yritys, jolla on riittävät
taloudelliset ja muut edellytykset hoitaa tämän
lain mukaisia velvoitteita. Luottotietotoiminnan harjoittaminen
ei ehdotetun lain mukaan kuitenkaan ole luvanvaraista vaan ilmoituksenvaraista
toimintaa. Valiokunta ehdottaa sen vuoksi sanamuotoa tarkistettavaksi siten,
että luottotietotoimintaa harjoittavalla yrityksellä on
oltava mainitut edellytykset.
10 §. Palveluja koskevat velvoitteet.
Pykälän 2 momenttia on
tarkistettu kielellisesti.
13 §. Maksuhäiriötiedot
ja niitä täydentävät tiedot.
Pykälän 1 momentin 1 ja 9 kohtaan sekä 2 momenttiin on
tehty vähäisiä kielellisiä tarkistuksia.
Pykälän 1 momentin
3 kohtaa on
täydennetty lisäämällä viranomaisen
toteamien maksuhäiriötietojen luetteloon tiedot
maksun laiminlyönnistä, joka on todettu tuomioistuimen
vahvistamalla sovinnolla. Lisäys perustuu siihen, että ulosottolain
2 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan tuomioon myös
ulosottoperusteena rinnastetaan tuomioistuimen vahvistama sovinto.
Pykälän 1 momentin 8 kohdan mukaan
luottotietorekisteriin saa tallettaa tiedot sellaisen maksuvelvoitteen
suorittamisesta, jonka laiminlyönnin johdosta 1—5
kohdassa tarkoitettu maksuhäiriömerkintä on
tehty, kun tieto on toimitettu laissa säädetyn
velvoitteen mukaisesti rekisterinpitäjälle
tai kun rekisteröity on pyytänyt tällaisen
merkinnän tekemistä ja esittänyt luotettavan
selvityksen maksun suorittamisesta.
Edellä 4 §:n 1 momenttiin ehdotetun
muutoksen johdosta käsillä olevaa säännöstä sovelletaan
myös esimerkiksi perimistoimiston toimeksiantosuhteidensa
perusteella saamiin ja asiakasrekisteriin talletettuihin luonnollista
henkilöä koskeviin tietoihin, joita perimistoimisto käyttää tehdessään
ulkopuolisen lukuun luoton myöntämistä koskevia
ratkaisuja. Erityisesti tällaisessa käyttöyhteydessä ehdotetun
säännöksen sisältö on
tarpeettoman suppea, koska se ei oikeuttaisi perimistoimistoa tallettamaan
rekisteriin sellaista tietoa maksusta, joka perimistoimistolla
on suoraan perimistoimeksiannon hoitamisen perusteella. Lakiehdotuksen
16 §:n 1 momentin nojalla tästä seuraisi
myös, että mainitunlaista tietoa ei olisi sallittua
käyttää muodostettaessa rekisteröidyn
luottokelpoisuusluokkaa tai muuta luottokelpoisuutta osoittavaa arviointitietoa.
Valiokunta ei pidä tällaiseen lopputulokseen johtavaa
sääntelyä perusteltuna rekisteröidyn kannalta,
koska se tarpeettomasti rajoittaa rekisteröidyn luottokelpoisuuden
arvioimisen kannalta positiivisen tiedon tallettamista rekisteriin ja
käyttämistä luottokelpoisuusarvioinnissa.
Valiokunta ehdottaa sen vuoksi säännöstä muutettavaksi
siten, että luottotietorekisteriin saa tallettaa myös
sellaisen tiedon maksusta, joka rekisterinpitäjällä muutoin
on.
15 §. Erityissäännökset
alaikäistä koskevien tietojen käsittelystä.
Pykälän otsikkoa ja sanamuotoa on tarkistettu
kielellisesti.
16 §. Luokituksessa ja muussa luottokelpoisuutta
osoittavassa arvioinnissa käytettävät
tiedot.
Pykälän otsikkoa on lyhennetty. Lisäksi 1
momentin sanamuotoa on tarkistettu kielellisesti.
17 §. Yksilöintitietojen ja toimintakelpoisuutta koskevien
tietojen säilyttämisajat.
Pykälän 1 momentin 2 ja 3 kohtaa on
tarkistettu kielellisesti. Lisäksi 2 momentin sanamuotoa
on tarkistettu sanonnallisesti, jotta säännöksen
sisältö olisi helpommin ymmärrettävissä.
18 §. Maksuhäiriömerkintöjen
ja luokitustietojen säilyttämisajat.
Pykälän 1 momentin 2 kohtaan on
tehty vähäinen kielellinen tarkistus.
Momentin 3 kohtaan sisältyy ehdotus, jonka mukaan
ulosottoa koskevat tiedot olisi poistettava heti, kun
rekisterinpitäjä on saanut tiedon siitä,
että ulosottoperusteen täytäntöönpanokelpoisuudelle
säädetty määräaika
on kulunut umpeen. Tämä tarkoittaisi
käytännössä sitä, että jos
velallinen on ulosotossa todettu varattomaksi esimerkiksi kuukautta
ennen määräajan päättymistä,
varattomuusesteen perusteella tehtyä maksuhäiriömerkintää ei
saisi säilyttää luottotietorekisterissä säännönmukaista
kolmea vuotta, vaan se olisi poistettava heti, kun rekisterinpitäjä on
saanut tiedon ulosottoperusteen määräajan
päättymisestä.
Valiokunta ei pidä ehdotusta luottoriskien hallinnan
kannalta perusteltuna. Ulosottoperusteen täytäntöönpanokelpoisuuden
päättyminen tarkoittaa eduskunnan vastikään
hyväksymän ulosottokaaren 2 luvun 27 §:n
1 momentin mukaan sitä, että saatava vanhentuu.
Kysymys on velkavastuun päättymisestä pelkästään
ajan kulumisen perusteella. Täytäntöönpanokelpoisuuden
päättymistä ei siten sinänsä voida
pitää osoituksena siitä, että kyseisen
rekisteröidyn osalta luotonantajan luottoriski olisi ainakaan
merkittävästi alentunut.
Ehdotettu säännös on myös
epäjohdonmukainen suhteessa siihen, että saatavan
lakkaaminen muullakaan perusteella ei johda maksuhäiriömerkinnän
välittömään poistamiseen luottotietorekisteristä.
Siihen ei 4 kohdassa erikseen säänneltyä poikkeustapausta
lukuun ottamatta johda edes velan maksaminen, jota kuitenkin voidaan pitää luottoriskin
arvioinnin kannalta selvästi merkityksellisempänä seikkana
kuin täytäntöönpanokelpoisuuden
määräajan päättymistä.
Edellä esitetyistä syistä valiokunta
ehdottaa 3 kohtaa muutettavaksi siten, että ulosottoperusteen
määräajan päättyminen
ei johda maksuhäiriömerkinnän välittömään
poistamiseen rekisteristä.
Momentin 4 kohtaa on sanonnallisesti yhdenmukaistettu
28 §:n 1 momentin 4 kohdassa olevan yritysluottotietorekisteriä koskevan
vastaavan säännöksen kanssa.
Momentin 3, 4 ja 6 kohdan säännöksistä ei
yksiselitteisesti ilmene ulosottoa koskevien tietojen
säännönmukainen säilyttämisaika.
On ilmeistä, että ulosottotietojen säännönmukaisen säilyttämisajan
on tarkoitettu olevan kolme vuotta. Sääntelyn
selkeyttämiseksi valiokunta ehdottaa 6 kohtaa täsmennettäväksi
siten, että viranomaisen toteamat maksuhäiriötiedot
ja ulosottotiedot on poistettava luottotietorekisteristä viimeistään
kolmen vuoden kuluttua merkinnän tekemisestä,
jollei tietoa ole sitä ennen poistettava 3 tai 4 kohdan
nojalla.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että konkurssia
koskevien tietojen säilyttämisaikaa
koskevat säännökset lakiehdotuksen 18 §:ssä ja
28 §:ssä poikkeavat toisistaan. Ehdotetun
18 §:n mukaan konkurssia koskevat tiedot on aina poistettava
viimeistään viiden vuoden kuluttua konkurssin
alkamisesta. Ehdotetun 28 §:n 2 momentin mukaan
konkurssia koskevia tietoja voidaan säilyttää pitempäänkin
kuin viisi vuotta, jos rekisteriin on tämän ajan
kuluessa tehty rekisteröityä koskeva uusi maksuhäiriömerkintä.
Koska konkurssimenettely saattaa kestää yli viisi
vuotta, valiokunta pitää 28 §:ssä ehdotettua
sääntelytapaa perustellumpana kuin 18 §:ssä ehdotettua.
Valiokunta ehdottaa sen vuoksi käsillä olevan
pykälän 2 momenttia muutettavaksi siten,
että se konkurssia koskevien tietojen osalta vastaa 28 §:n
2 momenttia.
Ehdotetun 4 momentin mukaan rekisteristä on poistettava
rekisteröidyn antaman luotettavan selvityksen perusteella
1 momentin 7 kohdassa tarkoitettu merkintä, jos rekisteröidyllä on
ollut oikeus pidättäytyä maksusta tai
tiedon merkitseminen muun vastaavan syyn vuoksi on harhaanjohtava.
Valiokunta toteaa, että luottotietorekisterissä olevan
virheen oikaisusta on yleissäännös lakiehdotuksen
31 §:ssä. Käsillä oleva
säännös on sen kanssa päällekkäinen
ja sen vuoksi tarpeeton. Valiokunta ehdottaa, että se poistetaan
lakiehdotuksesta.
Pykälän 5 momentissa käytetty
ilmaisu "luottotietoluokitusta koskeva tieto" on sääntelyn selkeyttämiseksi
tarkistettu 13 §:n 1 momentin 9 kohdassa
muodostetun määritelmän mukaiseksi ilmaisuksi
"luottokelpoisuuden arviointitieto".
19 §. Yleiset edellytykset luovuttaa ja käyttää henkilöluottotietoja.
Pykälän otsikkoa on tarkistettu kielellisesti.
Ehdotetun pykälän 2 momentin
5
kohdan mukaan henkilöluottotietoja saa luovuttaa ja
käyttää asuinhuoneiston vuokrasopimuksen
tekemistä varten. Valiokunnan mielestä säännös
on tarpeettoman suppea, kun se viittaa vain asumistarkoitukseen
vuokrattavia tiloja koskevan sopimuksen tekemiseen. Valiokunta ehdottaa
kyseistä kohtaa muutettavaksi siten, että henkilöluottotietoja
saa luovuttaa ja käyttää huoneenvuokrasopimuksen
tekemistä varten. Tällöin tietojen luovuttaminen
ja käyttäminen on mahdollista myös esimerkiksi
varastotilan vuokraamista koskevaa sopimusta tehtäessä.
Momentin 6 kohtaa on tarkistettu kielellisesti.
Momentin 8 kohdan mukaan henkilöluottotietoja
saa luovuttaa ja käyttää työnhakijan
ja työntekijän arvioimiseksi siten kuin lailla
erikseen säädetään. Esityksen
perustelujen (s. 25 ja 43/II) mukaan tarkoituksena
on, että luottotietojen käsittelyä työelämässä koskevat
säännökset myöhemmin otetaan
yksityisyyden suojasta työelämässä annettuun
lakiin (759/2004). Kunnes nämä säännökset
on säädetty, henkilöluottotietojen luovuttamiseen
ja käyttämiseen työnhakijan ja työntekijän
arvioimiseen sovelletaan 2. lakiehdotuksen voimaantulosäännöksen
2 momentin perusteella henkilötietolain kumottavan 20 §:n
4 momenttia. Koska viimeksi mainittu lainkohta ei sisällä nimenomaisia
säännöksiä asiasta, valiokunta
ehdottaa käsillä olevan säännöksen
sanamuodon tarkistamista siten, että henkilöluottotietoja
saa luovuttaa ja käyttää työnhakijan
ja työntekijän arvioimiseksi siten kuin siitä muualla
laissa säädetään.
21 §. Yrityksen perustiedot.
Pykälään on tehty kielellisiä tarkistuksia.
24 §. Yrityksen maksuhäiriöitä koskevat
ja niitä täydentävät tiedot.
Pykälän 1 momentin 1 kohdasta on
poistettu tarpeeton säädöskokoelman numero.
Momentin 2 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi vastaavasti
kuin edellä 13 §:n 1 momentin 3 kohtaa.
27 §. Luokituksessa ja muussa luottokelpoisuusarvioinnissa
käytettävät yritystä ja yrityksen vastuuhenkilöitä koskevat
tiedot.
Pykälän otsikkoa on lyhennetty.
Pykälän 1 momenttiin ja 2
momentin 1—3 kohtaan on tehty kielellisiä tarkistuksia.
Ehdotetun sääntelyn mukaan yrityksen vastuuhenkilöä koskevia
henkilöluottotietoja ei saa 2 momentin 2 tai 3 kohdassa
tarkoitetun ajankohdan jälkeen käyttää yrityksen
luottokelpoisuusluokan tai muun yrityksen luottokelpoisuutta osoittavan
tunnusluvun muodostamisessa, vaikka yritys olisi julkaistuaan 2
tai 3 kohdassa tarkoitetuin tavoin kahta tilikautta koskevat tilinpäätökset
lopettanut tilinpäätösten julkaisemisen.
Valiokunta ei pidä tällaiseen lopputulokseen johtavaa
sääntelyä luottoriskien hallinnan näkökulmasta
perusteltuna. Valiokunta ehdottaa sen vuoksi momenttiin
lisättäväksi uuden 4 kohdan.
Sen mukaan yrityksen vastuuhenkilöä koskevia henkilöluottotietoja
saa käyttää yrityksen luottokelpoisuusluokan
tai muun yrityksen luottokelpoisuutta osoittavan tunnusluvun muodostamisessa,
jos on kulunut yli kaksi vuotta viimeisen sellaisen tilikauden päättymisestä,
jota koskevan tilinpäätöksen yritys on
julkaissut.
28 §. Rekisterimerkintöjen säilyttämisajat.
Pykälän 1 momentin johdantokappaletta
on sanonnallisesti tarkistettu. Momentin 2 kohdasta on poistettu
tarpeettomana maininta liiketoimintakieltoa koskevista merkinnöistä,
koska niiden säilyttämisajasta säädetään
momentin 8 kohdassa. Momentin 4 kohtaa on sanonnallisesti
täsmennetty ja 6 kohtaan on tehty terminologinen tarkistus.
Jotta ulosottoa koskevien tietojen säännönmukainen
säilyttämisaika tulee myös yritysluottotietojen
osalta yksiselitteisesti säännellyksi, momentin 7
kohtaa ehdotetaan täsmennettäväksi
siten, että 24 §:n 1 momentin 2, 3, 5
ja 7 kohdassa tarkoitetut maksuhäiriötiedot on
poistettava viimeistään kolmen vuoden
kuluttua siitä, kun tieto on talletettu rekisteriin, jollei
tietoa ole sitä ennen poistettava tämän
momentin 3 tai 4 kohdan nojalla.
Pykälän 2 momenttiin on tehty vähäisiä kielellisiä tarkistuksia.
Pykälän 3 momentti ehdotetaan poistettavaksi
lakiehdotuksesta samoin perustein kuin edellä 18 §:n
4 momentti.
30 §. Tarkastusoikeus.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotetun pykälän 2 momentin ja
henkilötietolain säännösten
perusteella saattaa jäädä tulkinnanvaraiseksi,
onko luonnollisella henkilöllä oikeus saada tieto
siitä, mistä rekisteriin talletetut tiedot ovat
peräisin. Epäselvyyksien välttämiseksi
valiokunta ehdottaa momenttia tarkistettavaksi siten, että siinä säädetään
nimenomaisesti, että luonnollisella henkilöllä on
oikeus saada tällainen tieto.
31 §. Virheen oikaisu.
Ehdotettuun pykälään sisältyvän
säännöksen mukaan rekisterinpitäjän olisi
rekisteröidyn pyynnöstä ilmoitettava
virheen oikaisusta sille, jolle virheellinen tieto on annettu. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan tällaisen velvollisuuden täyttäminen
olisi yritysluottotietojen osalta vaikeaa, koska luottotietorekisterin
pitäjällä ei lakiehdotuksen mukaan ole
velvollisuutta pitää rekisteriä siitä,
keille yritysluottotietoja on luovutettu. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa säännöstä muutettavaksi siten,
että yritysluottotiedossa olleen virheen oikaisusta on
rekisteröidyn pyynnöstä ilmoitettava
sille, jonka rekisteröity ilmoittaa saaneen virheellisen
yritysluottotiedon.
32 §. Rekisterinpitäjän
velvoitteet tarkastusoikeutta ja virheen oikaisua koskevaa
asiaa käsiteltäessä.
Pykälän 1 momentin ensimmäisessä virkkeessä ehdotetaan
säädettäväksi, että luottotietorekisterin
pitäjän on ennen rekisteröidyn tarkastusoikeutta
tai virheen oikaisua koskevan vaatimuksen ratkaisua varattava rekisteröidylle tilaisuus
lausua rekisterinpitäjän asiassa tekemän
ratkaisuehdotuksen johdosta. Valiokunta pitää ehdotettua
menettelytapaa tarpeettoman monimutkaisena ottaen erityisesti huomioon sen,
että rekisteröity voi joka tapauksessa esittää uuden
tarkastusoikeutta tai virheen oikaisua koskevan vaatimuksen, jos
hän katsoo aikaisemman vaatimuksensa tulleen hylätyksi
virheellisin tai puutteellisin perustein. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa, että kyseinen säännös
poistetaan lakiehdotuksesta.
Momentin jälkimmäisessä virkkeessä ehdotetaan
säädettäväksi, että rekisteröidyllä on
oikeus käyttää asiassaan omaa
kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä saada
asiakirjat tällä kielellä. Valiokunta
toteaa, että luottotietorekisterin pitämisessä ei
ole kyse sellaisesta kielilain (423/2003)
25 §:ssä tarkoitetusta toiminnasta, jossa
yksityisellä elinkeinonharjoittajalla on samanlainen kielellinen
palveluvelvollisuus kuin viranomaisella. Ottaen huomioon luottotietojen asianmukaisuuden
suuren merkityksen rekisteröidylle valiokunta
pitää kuitenkin säännöstä rekisteröidyn
oikeusturvan takaamiseksi perusteltuna ja puoltaa sen ottamista
luottotietolakiin.
Valiokunta toteaa, että yksityiselle elinkeinonharjoittajalle
asetettavaa kielellistä palveluvelvoitetta koskevan säännöksen
ottamista luottotietolakiin ei tule pitää osoituksena
siitä, että vastaavanlainen lainsäädännöllinen
ratkaisu olisi ilman muuta perusteltu myös muilla elinkeinotoiminnan
aloilla. Jos vastaavanlainen velvoite halutaan tulevaisuudessa säätää jollekin
muulle elinkeinotoiminnan alalle, se edellyttää perusteellista
valmistelua ja harkintaa.
Valiokunta pitää rekisteröidyn oikeusturvan kannalta
tärkeänä, että hänelle
annetaan luottotietotoiminnan harjoittajan tekemän
ratkaisun yhteydessä ohjeet siitä, miten hän
voi saada asiansa viranomaisen käsiteltäväksi.
Sen vuoksi valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttiin lisättäväksi
säännöksen, jonka mukaan rekisterinpitäjän
tulee liittää ratkaisun oheen tieto rekisteröidyn
oikeudesta saattaa asia tietosuojavaltuutetun käsiteltäväksi.
34 §. Tietosuojavaltuutetun tiedonsaanti-
ja tarkastusoikeus.
Ehdotetun pykälän 2 momentin mukaan
tietosuojavaltuutetulla on oikeus saada sakkorekisteristä tiedot,
jotka ovat tarpeen valvottavan omistajan, hallituksen jäsenen,
toimitusjohtajan tai palveluksessa olevan laissa säädetyn
luotettavuuden selvittämiseksi. Lakiehdotuksen 9 §:n
1 momentissa ehdotetaan kuitenkin säädettäväksi
luotettavuusvaatimukset vain luottotietotoimintaa harjoittavan yrityksen
hallituksen jäsenille ja varajäsenille sekä toimitusjohtajalle
ja toimitusjohtajan sijaiselle. Tämän vuoksi valiokunta
ehdottaa, että käsillä olevan pykälän
2 momentista poistetaan tiedonsaantioikeus valvottavan omistajan
ja palveluksessa olevan osalta. Momenttiin on toisaalta lisättävä valvottavan
yrityksen hallituksen varajäsenet ja toimitusjohtajan sijainen,
joita 9 §:n 1 momentissa säädetyt
luotettavuusvaatimukset koskevat.
37 §. Tietojen tallettaminen tietojen laadun
parantamiseksi sekä luottotietolausuntoa ja yritystutkimusta
varten.
Valiokunta on lyhentänyt pykälän
otsikkoa ja oikaissut pykälässä olevan, virheellisesti
24 §:n 3 momenttiin kohdistuvan viittauksen kohdistumaan
saman pykälän 4 momenttiin.
Valiokunta pitää saamansa selvityksen perusteella
tarpeellisena, että luottotietotoiminnan harjoittaja saa
tallettaa velkojaa koskevia tietoja omaa käyttöään
varten ylläpitämäänsä rekisteriin
myös lain 30 ja 31 §:ssä säädettyjen
velvoitteiden toteuttamiseksi. Pykälää on
sen vuoksi täydennetty viittauksella näihin säännöksiin.
38 §. Luottotietotoiminnan harjoittajan ilmoitus.
Pykälän 3 kohtaan on tehty terminologinen
täsmennys.
43 §. Luottotietorikkomus.
Pykälään on tehty sanonnallisia
tarkistuksia, jotta siinä käytetty terminologia
vastaisi muualla laissa käytettyä.
2. Laki henkilötietolain muuttamisesta
36 §. Ilmoitusvelvollisuus.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 36 §:n
2 momenttia, vaikka ilmeisenä tarkoituksena on muuttaa
pykälän 3 momenttia. Lakiehdotusta on
korjattu siten, että muutos kohdistuu 3 momenttiin.
Voimaantulosäännös.
Ottaen huomioon se, mitä edellä 1. lakiehdotuksen
19 §:n 2 momentin 8 kohdan osalta on todettu,
voimaantulosäännöksen 2 momenttia on
täydennetty siten, että henkilötietolain
kumottavaa 20 §:n 4 momenttia voidaan soveltaa
luovutettaessa työnantajalle paitsi työntekijää myös
työnhakijaa koskevia henkilöluottotietoja.