Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksessä ehdotetaan käyttöön otettavaksi
uusi rikoksentekijöiltä perittävä maksu,
rikosuhrimaksu. Maksuista koostuvalla tuotolla rahoitettaisiin rikoksen
uhreille kohdennettuja tukipalveluja. Rikoksen uhrien
tukipalvelujen kehittäminen sisältyy Kataisen
hallituksen ohjelmaan ja liittyy Suomen kansainvälisiin
sitoutumuksiin. EU:n uhridirektiivin (2012/29/EU)
täytäntöönpanoa koskevaan suositukseen
sisältyy yhtenä vaihtoehtona järjestelmä,
jossa rikoksentekijöiltä kerättävillä maksuilla
kerättyjä tuloja käytetään
uhrien etuja edistävän toiminnan, kuten tukipalvelujen, rahoittamiseen.
Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan
ehkäisemistä ja torjumista koskeva Euroopan neuvoston
yleissopimus, niin sanottu Istanbulin sopimus, hyväksyttiin
jo vuonna 2011, ja nyt myös eduskunta on sen hyväksynyt.
Sekä direktiivi että yleissopimus edellyttävät
uhrien tukipalvelujen järjestämistä.
Hallituksen esityksen tavoitteena on vahvistaa rikoksen uhreille
annettavien tukipalvelujen valtionrahoitusta osallistamalla rikoksentekijöitä tukipalvelujen
rahoittamiseen. Kriminaalipolitiikan perusajatuksiin kuuluu
rikollisuudesta aiheutuvien haittojen ja kustannusten oikeudenmukainen
jakaminen. Rikoksentekijän oikeusturvasta on
huolehdittava, mutta myös uhria on suojattava
ja taattava hänen oikeuksiensa toteutuminen. Rikosvastuu
lähtee siitä, että rikoksentekijä vastaa
tekonsa seurauksista. Perusvaatimuksena on, että uhrin
fyysiset, henkiset ja aineelliset menetykset korjataan mahdollisimman
hyvin ja että uhria autetaan erilaisin tukipalveluin. Lakivaliokunta
katsoo, että rikoksen uhrien tukipalveluiden rahoituksen
vahvistamiselle on painava yhteiskunnallinen tarve. Valiokunta
on jo EU:n uhrirektiivistä antamassaan lausunnossa (LaVL
13/2011 vp) korostanut uusien käytännön
toimintamallien kehittämistä sekä riittäviä taloudellisia
voimavaroja uhrien tukipalveluille. Valiokunta toisti huolensa tukipalveluiden
riittämättömästä rahoituksesta
ja sen riippuvuudesta RAY:ltä saatavasta tuesta lausunnossaan
(LaVL 6/2013 vp).
Valiokunta katsoi, että tukipalvelutoiminta kuuluu vahvemmin
valtion varoista rahoitettavaksi, ja edellytti, että rahoitus
järjestetään kestävälle
pohjalle mahdollisimman pian toiminnan pitkäjänteiseksi
suunnittelemiseksi ja uhrin tukipalvelujen tasapuoliseksi
turvaamiseksi kaikkialla maassa. Valiokunta pitää niin
symbolisesti kuin myös taloudellisen vastuunjaon kannalta
erittäin tärkeänä, että rikoksentekijät
osallistetaan tukipalvelujen rahoittamiseen. Rikosuhrimaksu
on keino vahvistaa rikoksentekijän sosiaalista vastuunottoa
tehdyn rikoksen johdosta. Samalla valiokunta korostaa, että Suomen
kansainvälisten sitoumusten mukaisesti päävastuu
tukipalvelujen järjestämisestä on kuitenkin
julkisella vallalla. Rikosuhrimaksu on yksi lisäkeino turvata tarpeellisten
tukipalvelujen saatavuus ja maksuttomuus.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan (PeVL 61/2014 vp)
todennut, että rangaistusluonteinen taloudellinen seuraamus
voidaan asiallisesti rinnastaa rikosoikeudelliseen seuraamukseen
(ks. myös PeVL 9/2012 vp, s. 2), vaikka
perustuslain 8 §:n rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen
täsmällisyysvaatimus ei sellaisenaan kohdistu
hallinnollisten seuraamusten sääntelyyn. Tämä merkitsee,
että sääntelyä on valtiosääntöoikeudellisesti
arvioitava vastaavin perustein kuin rikosoikeudellista seuraamussääntelyä ja
hallinnollisia sanktioita koskevaa sääntelyä ja
että sääntelyn tulee olla täsmällistä sekä hyväksyttävää ja
että seuraamuksen tulee olla oikeassa suhteessa tekoon.
Perustuslakivaliokunta katsoo, että rikosuhrimaksujärjestelmä kokonaisuudessaan
täyttää suhteellisuuden vaatimukset ja
ehdotus pysyy rikosuhrimaksun määrän
suhteen lainsäätäjän harkintavallan
puitteissa. Rikosuhrimaksun rinnastaminen rikosoikeudellisiin
lisäseuraamuksiin tarkoittaisi sitä, että sakon
ja rikesakon määräämisestä annetun lain
(754/2010) mukaisessa menettelyssä määrättävän
rikosuhrimaksun osalta epäillyltä tulisi tiedustella
hänen suostumustaan paitsi sakkoasiaan myös sen
ohella määrättävään
rikosuhrimaksuun, vaikkakaan rikosuhrimaksun määräämisessä ei
käytetä lainkaan harkintavaltaa. Jollei epäilty
antaisi suostumustaan asian tai rikosuhrimaksun käsittelemiseen
sakkomenettelyssä, asia ohjautuisi esitutkintaan
ja sitä kautta tuomioistuinkäsittelyyn.
Perustuslakivaliokunta on arvioinnut tarkemmin epäillyn
suostumusta sakkomenettelylaista antamassaan lausunnossa (PeVL 7/2010
vp).
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan (PeVL
61/2014 vp) todennut myös, että ehdotetun
rikosuhrimaksulain 4 §:n mukainen sääntely siitä,
että rikosuhrimaksu määrätään
samassa menettelyssä kuin maksun perusteena olevasta rikoksesta
määrätään rangaistus,
ei ole ongelmallinen ne bis in idem -kiellon kannalta.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten
hyväksymistä seuraavin muutosehdotuksin.
Rikosuhrimaksua koskeva järjestelmä
Esityksen lausuntokierroksella samoin kuin valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa osa lausujista suhtautui hyvin kriittisesti
ehdotettuun järjestelmään. Rikosuhrimaksun
olisi velvollinen maksamaan täysi-ikäinen henkilö,
joka tuomitaan rangaistukseen rikoksesta, josta säädetty ankarin
rangaistus on vankeutta. Näin lievimmät ja nuorten
tekemät rikokset rajautuisivat ulkopuolelle.
Luonnollisten henkilöiden ohella maksuvelvollisuus koskisi
oikeushenkilöitä, jotka tuomitaan yhteisösakkoon.
Rikosuhrimaksu määräytyisi
rikostyypistä tai uhrista riippumatta rangaistusasteikon
perusteella. Maksu määrättäisiin
viran puolesta, ja määräämiseen
ei liittyisi mitään harkintaa. Tavoitteena olisi luoda järjestelmä,
joka olisi riittävän yksinkertainen, oikeudenmukainen
ja tasapuolinen sekä samalla kannattava. Tämä tarkoittaisi
ensinnäkin, että maksu tuomittaisiin myös
rikoksista, joissa ei ole uhria, ja toiseksi, että lukumääräisesti
suurin osa maksuista liittyisi tieliikennerikoksiin. Valiokunta
kannattaa ehdotettua mallia rikosuhrimaksuksi ja järjestelmän
pitämiseksi riittävän yksinkertaisena.
Samalla valiokunta muistuttaa, että vaikka rikoksella ei
olisi aina konkreettista uhria, on vahingonvaara todellinen
esimerkiksi tieliikennerikoksissa. Suomessa kuolee liikenneonnettomuuksissa
vuosittain noin 250 henkilöä ja loukkaantuu tuhansia,
mutta onnettomuuksien uhrit eivät useinkaan miellä olevansa rikoksen
uhreja. Valiokunta katsoo, että uhrien tukipalveluita tulisi
kohdentaa ja tarjota kaikille tukea tarvitseville myös
liikennerikosten uhreille.
Kun ehdotettu malli tarkoittaa käytännössä sitä,
että suuri osa rikosuhrimaksuista määrätään
rangaistusmääräysmenettelyssä,
on väistämätöntä, että ehdotetun
rikosuhrimaksun käyttöönotto tulee lisäämään
erityisesti poliisin ja syyttäjän työtä.
Lakivaliokunta korostaakin, että järjestelmä tulisi
toteuttaa niin, että siitä aiheutuu mahdollisimman
vähän lisätyötä poliisille, syyttäjille
tai tuomioistuimille. Järjestelmän vaikutukset
tulisi erityisesti huomioida kehitettäessä poliisi-
ja oikeushallinnon tietojärjestelmiä. Järjestelmän
kannattavuuden vuoksi hallinto tulisi pitää mahdollisimman
vähäisenä, jotta tuotto pysyisi riittävänä ja
kohdistuisi todelliseen tarkoitukseensa: kansalaisten tukipalveluihin.
Maksun määrä ja määrääminen
Ehdotetun rikosuhrimaksulain 3 §:n mukaan rikosuhrimaksun
suuruus määräytyy henkilön syyksi
luetun rikoksen enimmäisrangaistuksen perusteella. Maksun
määrä on 40 euroa, jos henkilön
syyksi luetusta rikoksesta säädetty ankarin rangaistus
on vankeutta enintään kuusi kuukautta. Maksun
määrä on 80 euroa, jos henkilön syyksi
luetusta rikoksesta säädetty ankarin rangaistus
on vankeutta enemmän kuin kuusi kuukautta. Yhteisösakkoon
tuomittujen oikeushenkilöiden osalta rikosuhrimaksu olisi
800 euroa. Rikosuhrimaksu on kiinteä, eikä sen
määräämisessä käytetä lainkaan
harkintavaltaa. Valiokunta katsoo, että samalla, kun järjestelmä on
pyritty pitämään yksinkertaisena, on
pyritty löytämään tasapaino
maksujen kohtuullisuuden ja järjestelmän
tarkoituksenmukaisuuden välillä. Porrastetut maksut
korostavat järjestelmän kohtuullisuutta. Vaikka
rikosuhrimaksu ei ole määrältään
kohtuuttoman suuri, tekijän kannalta se ankaroittaa tuomittavaa
kokonaisseuraamusta. Toisaalta pienempi maksu vähentäisi
maksukertymää ja siten riittävää tuottoa
rikosuhripalveluiden rahoittamiseksi ottaen huomioon järjestelmän
käyttöönotosta ja ylläpitämisestä aiheutuvat
kustannukset. Parhaillaan on liikenne- ja viestintäministeriössä vireillä tieliikennelainsäädännön
kokonaisuudistus. Uudistuksen tavoitteena on
muun muassa hallinnollisten sanktioiden käyttöalan
laajentaminen tieliikennerikoksissa. Kyse ei ole rikoslakiperustaisten
liikennerikosten seuraamusjärjestelmän uudistamisesta,
mutta uudistuksella saattaisi olla joitakin vaikutuksia rikosuhrimaksun
kertymään.
Perustuslakivaliokunta (PeVL 61/2014 vp) pitää oikeasuhtaisuusvaatimuksen
kannalta ongelmallisena sitä, että tietyissä tilanteissa rikosuhrimaksu
voi olla suurempi kuin sakkorangaistus. Hallituksen esityksessä todetaan,
että rikosuhrimaksun ei tulisi olla suurempi kuin sakkorangaistus.
Siitä huolimatta esitykseen ei sisälly sääntelyä,
mikä turvaisi tämän lähtökohdan
toteutumisen. Perustuslakivaliokunnan mielestä rikosuhrimaksulakiin
on lisättävä nimenomainen säännös
siitä, että rikosuhrimaksua ei saa määrätä,
jos sen rahamäärä on suurempi kuin sakon
rahamäärä taikka rikosuhrimaksu määrätään
näissä tilanteissa enintään
sakon suuruisena. Edellä esitetyin perustein lakivaliokunta ehdottaa
1. lakiehdotuksen 4 §:ään lisättäväksi uusi
2 momentti. Lisäksi valiokunta ehdottaa lakiteknistä tarkistusta
4 §:n 1 momenttiin.
Maksukyvyttömyyden huomioon ottaminen
Valiokunta pitää perusteltuna, että rikosoikeudellisiin
lisäseuraamuksiin rinnastettavasta rikosuhrimaksusta
ei tulisi periä ulosottomaksuista annetun lain 5 §:n
mukaista ulosottomaksua, kuten ei peritä sakoistakaan.
Tästä syystä valiokunta ehdottaa 1. lakiehdotuksen
6 §:ään lisättäväksi
uusi 2 momentti.
Maksun vanheneminen
Valiokunta katsoo, että kun rikosuhrimaksu on rikosperusteinen
ja rangaistuksen tuomitsemiseen nähden liitännäinen,
sen vanhenemiseen tulisi soveltaa sakon raukeamista koskevia rikoslain
8 luvun säännöksiä. Rikosuhrimaksuun
ei kuitenkaan sovellettaisi muuntorangaistusta koskevia säännöksiä.
Valiokunta ehdottaa 1. lakiehdotuksen 6 §:ään
lisättäväksi uusi 3 momentti.