Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Yleistä
         
         Käsiteltävänä olevassa hallituksen
            esityksessä oikeudenkäynnistä rikosasioissa
            annettuun lakiin (jäljempänä myös
            ROL, 689/1997) ehdotetaan otettavaksi
            niin sanottua syyteneuvottelua koskevat säännökset.
            Nämä aiheuttaisivat tarpeen muuttaa myös
            rikoslakia (jäljempänä myös RL, 39/1889)
            ja eräitä muita lakeja. Lisäksi esityksessä ehdotetaan,
            että seuraamusluonteista syyttämättä jättämistä koskevaa
            sääntelyä uudistettaisiin siten, että syyttäjä ei
            enää katsoisi syyttämättä jätetyn
            syyllistyneen rikokseen vaan toteaisi syytteen nostamista koskevien
            edellytysten täyttyvän, mutta luopuisi enemmistä toimenpiteistä.
         
         
         Valiokunta toteaa tarkastelun aluksi, että ehdotus
            on periaatteelliselta kannalta varsin merkittävä mutta
            samalla ongelmallinen. Tämä on ilmennyt siinä,
            että asian valiokuntakäsittelyssä esitystä on
            arvosteltu voimakkaasti. Tähän nähden
            valiokunta pitää valitettavana, että hallituksen
            esityksessä ei ole käsitelty juurikaan niitä rikos-
            ja prosessioikeudellisen järjestelmän periaatteellisia
            lähtökohtia ja arvoja, joista esitys merkitsee
            käytännössä poikkeamista. Samalla valiokunta
            kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että perustuslakivaliokunnan
            (PeVL 7/2014 vp) mukaan lakiehdotukset
            voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä,
            joskin perustuslakivaliokunta esittää perusteluissaan
            tarpeen pohtia eräitä muutoksia ehdotukseen. 
         
         
         Suomen oikeusjärjestykseen ei aiemmin ole sisältynyt
            syyteneuvottelua koskevaa sääntelyä, eikä sitä muistuttavia
            käytäntöjäkään
            ole prosessimenettelyissä muodostunut. Aikaisemmin on melko
            vahvasti torjuttu ajatus siitä, että valtion vastuulla
            olevasta rangaistusvastuun toteuttamisesta voitaisiin tapauskohtaisesti
            neuvotella. Voimassa oleva rikos- ja rikosprosessioikeudellinen
            sääntely tosin sisältää tiettyjä mekanismeja,
            jotka antavat merkitystä epäillyn tai vastaajan
            tunnustamiselle. Rikoksen tunnustaminen voi olla RL 6:6:n 3 kohdan
            (515/2003) mukaisesti lieventämisperuste,
            kun tunnustaminen ilmentää tekijän pyrkimystä edistää rikoksensa selvittämistä.
            Korkein oikeus on kuitenkin oikeuskäytännössään
            rajannut lieventämisperusteen soveltamisalan varsin suppeaksi
            (ks. KKO 2000:63, KKO 2003:62, KKO 2003:63); etenkin ratkaisuissa
            KKO 2003:53 ja KKO 2005:56 kynnys lieventämisperusteen
            soveltamiselle asetettiin huomattavan korkealle.
         
         
         Ehdotuksen mukaan syyttäjä ja rikoksesta epäilty
            tai rikosasian vastaaja neuvottelevat syyteneuvottelussa tuomioesityksestä,
            jossa epäilty tai vastaaja tunnustaa rikoksen ja suostuu
            asian käsittelyyn tunnustamisoikeudenkäynnissä. Tuomioesitys
            käsitellään epäillyn tai vastaajan sekä asianomistajan
            suostumuksella tuomioistuimessa tavallista oikeudenkäyntiä huomattavasti
            kevyemmässä tunnustamisoikeudenkäynnissä.
            Syyteneuvottelussa olisi aidosti kysymys neuvottelusta, jollainen
            ei ole tavanomaista suomalaisessa rikosprosessissa. Tähän
            nähden valiokunta pitää perusteltuna,
            että neuvottelujen kohteena on ainoastaan rangaistusseuraamus, eivät
            tosiasiat eli se, mitä on tapahtunut. Syyteneuvotteluun
            ja tunnustamisoikeudenkäyntiin liittyisi rikosoikeudellisen
            rangaistuksen mittaaminen alennetulta asteikolta. Se, mikä tuottaa lievennyksen
            rangaistukseen, on epäillyn tunnustaminen.
         
         
         Esityksen perusteluiden mukaan tarkoituksena on kohdentaa viranomaisresursseja
            tarkoituksenmukaisesti, tehostaa viranomaisten toimintaa ja nopeuttaa
            rikosasioiden esitutkintaa, syyteharkintaa ja tuomioistuinkäsittelyä kuitenkin turvaten
            rikoksesta epäillyn sekä asianomistajan oikeudet.
            Esityksen tavoitteisiin nähden valiokunta pitää ensiarvoisen
            tärkeänä, että uusi menettely
            ei johda oikeusturvan heikkenemiseen eikä väärinkäytöksiin
            väärien tunnustusten muodossa. Myös hallituksen
            esityksessä ennakoitujen kustannussäästöjen
            toteutumista tulee tarkoin seurata. Lisäksi valiokunta
            ehdottaa jäljempänä muutoksia sääntelyyn,
            joiden avulla esityksen periaatteellisia ongelmia pyritään
            mahdollisuuksien mukaan vähentämään. 
         
         
         Syyteneuvottelun yleiset edellytykset
         
         Käytännössä tarkoitus on
            liittää syyteneuvottelumenettely niihin tilanteisiin,
            joissa siitä voitaisiin ajatella olevan kokonaistaloudellista
            hyötyä (HE, s. 13/I). Ehdotettu syyteneuvottelumenettely
            olisi kuitenkin lähtökohtaisesti yleinen, mutta henkeen
            tai terveyteen kohdistuvat rikokset (RL 21 luku) ja eräät
            seksuaalirikokset (RL 20 luku) olisi nimenomaisesti rajattu sen
            ulkopuolelle. 
         
         
         Hallituksen esityksen mukaan syyteneuvottelu olisi käytettävissä,
            kun rikoksesta säädetty enimmäisrangaistus
            on korkeintaan kuusi vuotta vankeutta, ei kuitenkaan RL 20 luvun
            1, 3—6, 8 a ja 8 b §:ssä tai
            21 luvun 4, 5 ja 7—15 §:ssä tarkoitetuissa
            rikoksissa (ehdotettu ROL 1:10.1:n 1 kohta). Lisäksi syyteneuvottelun
            tulisi olla perusteltua ottaen huomioon asian laatu ja esitettävät
            vaatimukset, yhtäältä mainitussa oikeudenkäynnissä ja
            toisaalta syyteasiasta säädetyssä järjestyksessä käsittelystä ilmeisesti
            aiheutuvat kustannukset ja siihen kuluva aika sekä mahdolliset
            epäiltyyn rikokseen tai siihen välittömästi
            liittyvään rikokseen kuuluvat osallisuuskysymykset
            (ehdotettu ROL 1:10.1:n 2 kohta). Näiltä osin
            voidaan puhua syyteneuvottelun yleisistä edellytyksistä.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteluissa todetaan, että sääntelyä on
            syytä täydentää syyteneuvottelun
            edellytyksiä koskevalla säännöksellä.
            Lakivaliokunta toteaa, että syyteneuvottelun edellytyksistä säädettäisiin
            edellä selostetulla tavalla ROL 1 luvun 10 §:n
            1 momentissa. Ensimmäisessä kohdassa säädettäisiin tyhjentävästi
            niistä rikoksista, joita voidaan käsitellä syyteneuvottelussa.
            Toisessa kohdassa puolestaan säädetään
            syyteneuvottelun muista edellytyksistä. Nämäkin
            edellytykset on lueteltu kohdassa tyhjentävästi,
            eikä esimerkiksi avointa edellytystä muiden olosuhteiden
            huomioon ottamisesta ole. Siten syyteneuvottelun edellytyksistä on
            lakivaliokunnan mukaan säädetty asianmukaisesti,
            joskin sääntely jättää huomattavaa sijaa
            tulkinnalle ja syyttäjällä on säännöksen mukaan
            aina harkintavaltaa syyteneuvottelumenettelyyn ryhtymisessä (ks.
            ehdotettu ROL 1:10:1, "syyttäjä voi ryhtyä").
            Tätä harkintavaltaa voidaan kuitenkin pitää esityksen
            tavoitteisiin nähden perusteltuna.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan eräiden seksuaalirikosten
            sekä henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten rajaaminen
            syyteneuvottelun ulkopuolelle saattaa olla menettelyn tavoitteiden kannalta
            ongelmallista. Sama koskee ehdotettua kuuden vuoden enimmäisrangaistuksen
            rajaa. Lakivaliokunta kiinnittää asiaa arvioidessaan huomiota
            siihen, että valtaosa henkeen ja terveyteen kohdistuvista
            rikoksista on todennäköisesti sellaisia, että ne
            eivät täyttäisi ehdotetun ROL 1:10.1:n
            2 kohdan edellytyksiä. Seksuaalirikosten osalta on puolestaan
            tuotu esiin se näkökohta, että syyteneuvottelumenettely
            olisi omiaan helpottamaan seksuaalirikoksen uhrin asemaa, koska
            hän välttyisi oikeudenkäyntiin osallistumisesta
            seuraavilta rasituksilta. Tältä osin lakivaliokunta
            toteaa, että eduskunnalle on annettu hallituksen esitys
            todistelulainsäädännön uudistamiseksi
            (HE 46/2014 vp). Esitykseen sisältyy säännösehdotus
            siitä, että seksuaalirikoksen uhrin ei tarvitse
            todistaa oikeudenkäynnissä, jos hän ei
            sitä halua ja jos hänen esitutkintakertomuksensa
            on tallennettu asianmukaisesti ja puolustuksella on ollut asianmukainen
            vastakuulustelumahdollisuus. 
         
         
         Lakivaliokunnan käsityksen mukaan ehdotettu rikosperusteinen
            rajaus koskee erittäin herkkiin oikeushyviin kohdistuvia
            rikoksia. Yleinen ja yksityinen etu puoltavat tällaisten
            rikosten tutkimista tavallisessa järjestyksessä ja
            rangaistuksen mittaamista normaaliasteikolta. Tällaisenaankin
            syyteneuvottelussa voitaisiin käsitellä varsin
            törkeitä rikoksia, kuten perustuslakivaliokunta
            on lausunnossaan todennut (s. 3/II).
         
         
         Lakivaliokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
            että hallituksen esityksen tarkoitus on ollut rajata kaikki
            rikoslain 21 luvun henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset syyteneuvottelun
            soveltamisalan ulkopuolelle (HE, s. 14/II). Näin
            ollen myös rikoslain 21 luvun 6 a §:ssä (654/2013)
            tarkoitettu törkeän henkeen tai terveyteen kohdistuvan
            rikoksen valmistelu tulee sulkea soveltamisalan ulkopuolelle. Toisaalta ehdotuksessa
            ei ole voitu huomioida sitä, että hallituksen
            esityksen HE 216/2013 vp johdosta antamassaan
            mietinnössä (LaVM 4/2014 vp)
            lakivaliokunta on ehdottanut RL 20 luvun 3 §:n (pakottaminen
            sukupuoliyhteyteen) kumoamista ja uuden RL 20 luvun 5 a §:n
            (seksuaalinen ahdistelu) säätämistä.
            Seksuaalinen ahdistelu rinnastuu rangaistusasteikoltaan RL 20 luvun 8 §:n
            (743/2006) mukaiseen seksikaupan kohteena
            olevan henkilön hyväksikäyttöön,
            jota ei ole hallituksen esityksessä ehdotettu rajattavaksi
            syyteneuvottelumenettelyn ulkopuolelle, mistä syystä niin
            ei tule tehdä myöskään seksuaalisen
            ahdistelun suhteen. Todetut RL 20 luvun muutokset aiheuttavat kuitenkin
            tarpeen sääntelyn tekniselle muuttamiselle.
         
         
         Lakivaliokunnan mukaan esityksessä ei ole kaikilta
            osin kuitenkaan asianmukaisesti otettu huomioon, että henkeen
            ja terveyteen kohdistuvat rikokset eivät rajoitu vain RL
            21 luvussa säänneltyihin tekoihin. Ehdotus mahdollistaa syyteneuvotteluun
            ryhtymisen esimerkiksi RL 31:1:n (769/1990)
            mukaisessa ryöstössä, koska siitä voidaan
            tuomita enintään kuuden vuoden vankeusrangaistus
            eikä ehdotetussa ROL 1:10.1:n 1 kohdassa ryöstöä rajata
            syyteneuvottelun ulkopuolelle. Tämä tarkoittaa,
            että syyteneuvotteluun ei voida ryhtyä, jos epäilty
            on pahoinpidellyt asianomistajaa, mutta jos hän on pahoinpitelyn
            lisäksi varastanut asianomistajalta rahaa ja syyllistynyt
            näin ryöstöön, syyteneuvottelutie
            olisi ehdotuksen mukaan sinänsä avoinna. Ryöstön
            lisäksi rikoslaissa on muitakin RL 21 luvun ulkopuolella
            säädettyjä tosiasiassa henkeen ja terveyteen
            kohdistuvia rikoksia, joihin syyteneuvottelu ei vastaavin perustein
            sovellu, esimerkiksi ihmiskauppa (RL 25:3, 650/2004).
            Näiltä osin lakivaliokunta kuitenkin hyväksyy
            lainsäädännön selvyyteen liittyvistä syistä hallituksen
            esityksen rajauksen painottaen sitä, että syyttäjän
            on tehdessään aloitteen syyteneuvotteluun ryhtymisestä harkittava
            rikoksen soveltuvuutta kyseessä olevaan menettelyyn asian
               laadun perusteella ehdotetun 2 kohdan mukaan.
         
         
         Syyteneuvottelun henkilöllinen soveltamisala
         
         Hallituksen esityksen mukaan syyteneuvottelu on mahdollinen
            edellytysten täyttyessä kaikkien rikosoikeudellisen
            vastuuiän täyttäneiden vastaajien osalta.
            Lakivaliokunta kiinnittää saadun selvityksen nojalla
            huomiota siihen, että käräjäoikeuden
            kirjallisessa menettelyssä (ROL 5 a luku) ei voida käsitellä rikosasiaa,
            jos vastaaja on ollut teon tehdessään alaikäinen
            (ROL 5 a:1.1:n 3 kohta, L 243/2006),
            ja viittaa perustuslakivaliokunnan lausuntoon, jossa tälle
            annettiin merkitystä (PeVL 31/2005 vp,
            s. 3/II). Kyseisessä hallituksen esityksessä rajausta
            perusteltiin sillä, että suulliseen oikeudenkäyntiin
            osallistumisella on nuoren vastaajan osalta kasvatuksellista ja
            uusista rikoksista pidättäytymistä edistävää vaikutusta
            (HE 271/2004 vp, s. 24 ja s. 41/I).
            Lakivaliokunta toteaa, että myös syyteneuvottelun jälkeen
            järjestettäisiin tunnustamisoikeudenkäynti,
            jossa vastaajan on oltava läsnä (ehdotettu ROL
            5 b:2.2). Toisin kuin kirjallisessa menettelyssä syyteneuvottelussa
            tuomittaisiin lievennetty rangaistus. Ikään perustuva
            rajoitus estäisi tämän, mitä ei
            valiokunnan mukaan voida pitää perusteltuna.
         
         
         Käytännössä merkittävämpi
            syyteneuvottelun soveltamisalaan liittyvä kysymys on rikoksen
            osallisuuskysymykset. Hallituksen esityksen mukaan syyteneuvottelumenettelyn
            käyttämisessä on otettava huomioon epäiltyyn
            rikokseen tai siihen välittömästi liittyvään
            rikokseen kuuluvat osallisuuskysymykset (ehdotettu ROL 1:10:1:n
            2 kohta). Hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa
            (s. 24) asiaa käsitellään esittelemällä tähän
            liittyviä erityistilanteita (rikoskumppanuus, yllytys,
            avunanto sekä ns. esirikos ja siihen liittyvä jälkiteko).
            Valiokunnalla ei ole huomautettavaa esitetyistä tulkintasuosituksista.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan perustelut eivät
            kuitenkaan ole kaikilta osin riittävän täsmällisiä.
            Tämän vuoksi valiokunta painottaa, että sääntelyssä tulee
            tarkoituksenmukaisuussyistä jättää viranomaisille liikkumavaraa.
            Jokaiseen rikosprosessiin liittyy erityispiirteitä, joiden
            vuoksi sovellettavaa käsittelyjärjestystä ei
            ole tarkoituksenmukaista eikä mahdollistakaan yksityiskohtaisesti
            määritellä. Saamansa selvityksen perusteella
            valiokunta painottaa kokonaisarvostelun merkitystä, mutta
            toteaa selvyyden vuoksi samalla, että useiden vastaajien
            tilanteissa sopiminen on mahdollista myös ainoastaan yhden
            vastaajan kanssa. Ehdotetussa pykälässä ei
            kielletä sitä, että yhden vastaajan osalta
            asia käsitellään syyteneuvottelussa ja
            muiden osallisten osalta tavallisessa rikosasiassa, vaan tämä olisi
            harkittava tapauskohtaisesti. 
         
         
         Edellä todettuun asiakokonaisuuteen liittyen valiokunta
            korostaa asian käsittelyssä esitettyjen
            eriävien näkemysten vuoksi sitä, että tunnustamisoikeudenkäynnissä annetun
            tuomion oikeusvoima ei ulotu toista rikokseen osallista koskevassa
            tavanomaisessa oikeudenkäynnissä tutkittavaan
            asiaan. Syyteneuvottelussa annetulla tuomiolla ei siten ole sitovaa
            vaikutusta toisessa oikeudenkäynnissä. Tuomion
            oikeusvoimavaikutus ulottuu rikosasiassa vain siihen henkilöön,
            joka on tuomittu tai vapautettu rikosoikeudenkäynnissä riippumatta
            siitä, onko kysymyksessä negatiivinen oikeusvoimavaikutus (samaa
            asiaa ei saa tutkia kahdesti) vai positiivinen oikeusvoimavaikutus
            (aiemmassa tuomiossa ratkaistu ennakkoluonteinen kysymys on sellaisenaan
            otettava myöhemmässä oikeudenkäynnissä annettavan
            tuomion lähtökohdaksi). Vapaan todistelun periaatteen
            mukaisesti tuomiota voidaan käyttää näyttönä toisessa
            oikeudenkäynnissä (ns. tuomion todistusvaikutus).
            Tuomioistuin arvioi tällaisen näytön
            todistusvoiman tavanomaiseen tapaan vapaalla todistusharkinnalla.
            Vastaajalla on vuorostaan oikeus riitauttaa todisteen luotettavuus
            ja esittää vastanäyttöä.
         
         
         Tuomioesityksen tekemisen edellytykset: asianomistajan suostumus
         
         Hallituksen esityksen mukaan syyteneuvottelun käyttäminen
            edellyttää, että asianomistaja on ilmoittanut
            esitutkinnassa, ettei hänellä ole vaatimuksia
            asiassa tai suostuu menettelyyn (1. lakiehdotus, ROL 1:10.2:n 3
            kohta). Perustuslakivaliokunnan mukaan yhdenvertaisuutta voitaisiin
            vahvistaa rajaamalla syyteneuvottelu rikoksiin, jotka kohdistuvat
            valtioon ja julkisyhteisöihin.
         
         
         Saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta arvioi, että julkisyhteisöt
            asianomistajina todennäköisesti säännönmukaisesti
            suostuisivat syyteneuvottelumenettelyn käyttämiseen.
            Toisaalta otaksuttavasti näin menettelisivät myös muut
            ns. institutionaaliset asianomistajat, kuten vakuutusyhtiöt
            ja pankit. Tämä liittyy siihen, että asianomistajan
            kannalta syyteneuvottelu on varteenotettava menettelylaji. Asianomistajat tosin
            eivät voi käyttää siinä syyteoikeuttaan, mutta
            tunnustamisoikeudenkäynnissä voidaan käsitellä asianomistajien
            yksityisoikeudelliset vaatimukset nopeasti ja yleensä tunnustamisesta myös
            seuraisi, että yksityisoikeudellinen vaatimus olisi riidaton.
            Syyttäjällä olisi pääsääntöinen
            velvollisuus vastaavalla tavalla kuin tavallisessa rikosoikeudenkäynnissä ajaa
            asianomistajan yksityisoikeudellista vaatimusta (ROL 3:9, L 455/2011).
            Lakivaliokunnan mukaan ei ole riittäviä perusteita
            asettaa eri asianomistajia eri asemaan, koska syyteneuvottelulla
            on asianomistajan kannalta edullisia puolia. 
         
         
         Yleisesti valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
            että Suomen rikosoikeusjärjestelmässä on perinteisesti
            haluttu antaa asianomistajalle vahva asema, johon kuuluvat esimerkiksi
            syyteoikeus ja oikeus kieltää asian
            käsittely tavanomaisen rikosoikeudenkäynnin asemesta
            rangaistusmääräysmenettelyssä.
            Vastaavasti kuin rangaistusmääräysmenettelyssä syyteneuvottelussa
            asianomistaja ei voisi käyttää syyteoikeuttaan,
            minkä vuoksi hänen asemansa on haluttu turvata
            edellyttämällä suostumusta. Perustuslakivaliokunta
            on pitänyt yhdenvertaisuuden kannalta merkityksellisenä,
            että menettely edellyttää asianomistajan
            suostumusta tai sitä, ettei hänellä ole
            vaatimuksia (s. 6/I). Saamansa selvityksen perusteella
            lakivaliokunta on samaa mieltä.
         
         
         Asiantuntijakuulemisissa on esitetty, että asianomistajan
            suostumusta pitäisi edellyttää, vaikka
            hän olisikin esitutkinnassa ilmoittanut, ettei hänellä ole
            vaatimuksia. Lakivaliokunnan mukaan lähtökohtana
            on, että jos asianomistaja on ilmoittanut, ettei hänellä ole
            vaatimuksia, ilmoitus on sitova (ks. esim. KKO 2002:12). Asianomistaja
            menettää ilmoituksella syyteoikeutensa,
            mutta ei oikeuttaan esittää rikokseen perustuvaa
            yksityisoikeudellista vaatimusta. Jos tuomioistuin antaa tuomioesityksen
            mukaisen tuomion, käytännössä eroksi
            jää se, että vastaaja tuomitaan, mutta
            rangaistus mitataan lievennetyltä asteikolta. Jos taas
            tuomioistuin jättää asian sillensä,
            ei asianomistajan suostumuksella ole enää merkitystä,
            ja syyteoikeus palautuu hänelle.
         
         
         Syyteneuvottelujen sisältö
         
         Ehdotettu syyteneuvottelua koskeva sääntely
            ei sisältäisi nimenomaista säännöstä syyteneuvottelujen
            sisällöstä tai siitä, miten
            syyttäjän tulisi syyteneuvotteluissa menetellä.
            Ehdotettu ROL 1:10 a sisältäisi säännöksen
            vain eräistä syyteneuvotteluja koskevista menettelykysymyksistä,
            jotka osin liittyvät syyteneuvottelujen sisältöön.
            Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteluiden mukaan sääntelyä on
            syytä täydentää neuvottelumenettelyä koskevalla
            säännöksellä.
         
         
         Esityksen perustelujen mukaan syyttäjä olisi syyteneuvotteluissa
            sidottu objektiviteettiperiaatteeseen sekä tasapuolisuusvelvoitteeseen
            (s. 22/II). Syyteneuvotteluihin osallistuvien oikeusturvan
            ja yhdenvertaisuuden kannalta olisi kuitenkin saadun selvityksen
            mukaan perusteltua, että syyteneuvottelujen yleisestä sisällöstä ja neuvotteluissa
            noudatettavista periaatteista annettaisiin laintasoiset sisällölliset
            vähimmäissäännökset.
         
         
         Keskeinen elementti syyteneuvottelussa on selvittää epäillyn
            tai vastaajan tunnustuksen vapaaehtoisuus sekä oikeellisuus
            eli se, että tunnustus vastaa tosiasioita. Kovin yksityiskohtaiset,
            pakottavat ja kaavamaiset menettelysäännökset
            eivät välttämättä edesauta
            näiden asioiden selvittämistä. Syyteneuvotteluun
            tulee osallistua yhtäältä syyttäjä ja
            toisaalta epäilty tai vastaaja, jolla on useimmiten avustaja,
            jonka on oltava julkinen oikeusavustaja, asianajaja tai ns. lupalakimies
            (ehdotettu ROL 1:10 a.2). He ovat velvolliset noudattamaan hyvää asianajotapaa. Vaikka
            heillä on lojaliteettivelvollisuus päämiestään
            kohtaan, he eivät saa antaa viranomaisille lausumia, jotka
            he tietävät paikkansapitämättömiksi,
            eivätkä kiistää, minkä tietävät
            todeksi (tapaohjeet 8.2 ja 8.3). Heidän on luovuttava tehtävästään,
            jos asiakas vaatii menettelemään vastoin
            lakia tai hyvää asianajotapaa eikä huomautuksesta
            huolimatta luovu vaatimuksestaan (tapaohjeet
            5.8). Lisäksi tuomioistuin kontrolloi tunnustuksen vapaaehtoisuuden ja
            oikeellisuuden tunnustamisoikeudenkäynnissä. Vertaillen
            voidaan todeta, että vakiintuneissa oikeusvaltioissa säännönmukaisesti
            luotetaan syyteneuvottelun oikeudellisiin toimijoihin eikä neuvottelumenettelystä
            säädetä yksityiskohtaisesti
            (ks. OMML 26/2012, s. 33).
         
         
         Perustuslakivaliokunnan mukaan sääntelyä on
            edellä todetusta huolimatta syytä täydentää neuvottelumenettelyä koskevalla
            säännöksellä. Myös
            lakivaliokunnan saaman selvityksen perusteella tämä on,
            muun muassa yhdenvertaisuussyistä, perusteltua, mutta sääntelyn
            ei tule olla kovin yksityiskohtaista. Lakivaliokunta pitää myös
            suotavana, että Valtakunnansyyttäjänvirasto
            selvittää syyteneuvottelun menettelykysymyksiä koskevien
            ohjeiden tarpeen ja laatii sellaiset, jos aihetta on. 
         
         
         Tuomioesityksen sisältö
         
         Hallituksen esityksen mukaan syyteneuvottelun perusteella laadittavaan
            tuomioesitykseen merkitään epäillyn tai
            vastaajan tunnustusta sekä hänen ja asianomistajan
            suostumusta koskevat tiedot sekä syyttäjän
            sitoumus vaatia rangaistusta alennetulta asteikolta (ehdotettu ROL
            1:10.4). Tuomioesitys on syytettä vastaava oikeudenkäyntiasiakirja,
            joka rajaa tuomioistuimen tutkintavallan. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnon perustelujen mukaan on tärkeää,
            että tuomioesityksestä ilmenevät myös
            juttuun liittyvät syyttämättäjättämispäätökset
            rikoskokonaisuuden oikeudellisen arvioinnin ja syyteneuvottelun
            asianmukaisuuden varmistamiseksi (s. 4/I).
         
         
         Tavallisessa rikosoikeudenkäynnissä syyttäjän
            syyte rajaa tuomioistuimen tutkinnan. Tuomioistuimen ei esimerkiksi
            tule tutkia vastaajan syyllistymistä muuhun kuin syytteeseen
            sisältyvään rikokseen tai syytteenalaisen
            rikoksen osalta ryhtyä arvioimaan, onko se osa jotakin
            rikoskokonaisuutta. Tuomioistuin ei saa ottaa vastaan todistelua
            asiaan vaikuttamattomasta seikasta (Oikeudenkäymiskaaren
            17:7, 571/1948). Tunnustamisoikeudenkäynti
            on vaihtoehto tavalliselle rikosoikeudenkäynnille. Tämän
            vuoksi lakivaliokunnan mukaan ei ole perusteita sallia sitä,
            että tunnustamisoikeudenkäynnissä ryhdyttäisiin
            tutkimaan tai ottamaan muuten huomioon rikoksia, joista henkilö on
            jätetty syyttämättä. Syyttämättäjättämispäätöksillä ei
            ole merkitystä tavallisessa rikosoikeudenkäynnissä, eikä niillä tule
            olla sitä tunnustamisoikeudenkäynnissäkään.
            Niiden huomioon ottaminen voisi käytännössä koitua
            vain vastaajan vahingoksi, sillä tämä ei
            välttämättä pystyisi tunnustamisoikeudenkäynnissä riitauttamaan
            syyttämättäjättämispäätöstä tai
            muuten puolustautumaan sitä vastaan. Lakivaliokunnan käsityksen
            mukaan syyttämättäjättämispäätökset
            olisivat asiaan vaikuttamatonta näyttöä.
         
         
         Tunnustus ja muu näyttö tunnustamisoikeudenkäynnissä
         
         Hallituksen esityksen mukaan tuomioesityksen mukainen tuomio
            voidaan antaa, jos tuomioistuin katsoo, ettei tunnustuksen vapaaehtoisuudesta
            ja oikeellisuudesta jää varteenotettavaa epäilyä (ehdotettu
            ROL 5 b:4.1:n 2 kohta).
         
         
         Riita-asioissa, joissa sovinto on sallittu, tunnustettu seikka
            asetetaan sellaisenaan tuomion perustaksi. Tunnustus on tällöin
            muodollinen ratkaisuperuste, jonka oikeellisuutta ei tutkita eikä muuta
            näyttöä esitetä. Muissa asioissa
            tunnustus on näyttöä. Jaottelun taustalla
            on se ajatus, että jos asianosainen voi oikeudenkäynnin ulkopuolella
            sopia riidan kohteesta, hän voi vastaavalla tavalla määrätä siitä myös
            oikeudenkäynnissä olennaiset tosiseikat tunnustamalla
            tai kanteen oikeaksi myöntämällä.
            Kukaan ei kuitenkaan voi sopia siitä, että hänet
            tuomitaan rikoksesta rangaistukseen. Yksityinen ja yleinen etu edellyttävät,
            että syyllisyyskysymys tutkitaan materiaalisesti ja kysymys
            ratkaistaan esitetyn näytön perusteella. Siksi
            rikosasiassa ei voida tunnustusta käyttää samalla
            tavalla kuin riita-asiassa, jossa sovinto on sallittu.
         
         
         Tuomioistuimet joutuvat jatkuvasti arvioimaan rikosasioissa
            tunnustuksen merkitystä todisteena vapaalla todistusharkinnalla
            yksin tai yhdessä muun näytön kanssa.
            Todistusharkinta on yksi tuomareiden keskeisimmistä tehtävistä. Kysymys
            ei ole tosiseikkojen selvittämisestä vaan siitä,
            mikä näyttöarvo esitetylle todisteelle annetaan.
            Tunnustuksen oikeellisuuden varmistaminen on aivan olennaista tunnustamisoikeudenkäynnissä.
            Vastuu tästä kysymyksestä ei ole yksin
            tuomioistuimella.
         
         
         Asiantuntijakuulemisissa hallituksen esitystä on melko
            voimakkaasti arvosteltu siitä, että tunnustamisoikeudenkäynnissä ei
            otettaisi vastaan muuta todistelua kuin vastaajan tunnustus. Arvostelua
            on perusteltu sillä, että näytön
            arvioinnin varmuus on suoraan yhteydessä käytettävissä olevan
            selvityksen laajuuteen ja ainakin joissakin tapauksissa väärän
            langettavan tuomion mahdollisuus on tunnustamisoikeudenkäynnissä suurempi
            kuin normaalissa oikeudenkäynnissä.
         
         
         Lakivaliokunta toteaa ensinnäkin periaatetasolla olevan
            ehdottoman välttämätöntä,
            että syyteneuvottelu perustuu tuomioistuinkontrolliin. Edelleen
            selvänä voidaan pitää sitä,
            että tuomitsemiskynnyksen tulee olla normaalikorkuinen. Ehdotetun
            sääntelyn nojalla näiden periaatteellisten
            näkökohtien toteutuminen käytännössä on kuitenkin
            herättänyt epäilyjä. Pääperiaatteena esityksessä on,
            että tunnustus on yksin riittävä näyttö rikoksesta
            eikä muuta todistelua tarvittaisi. Tuomioistuimen tehtäväksi
            tuomioesitykseen perustuvassa tunnustamisoikeudenkäynnissä jäisi
            siten varmistautuminen siitä, että vastaaja on
            itse vapaaehtoisesti tunnustanut tuomioesityksessä tarkoitetun
            teon ja myös ymmärtää tunnustuksen
            merkityksen. Tämä on epäilemättä välttämätöntä,
            mutta sitä ei valiokunnan mukaan voida pitää riittävänä.
            Esityksen perustelujen mukaan tuomioesitykseen on otettava syytteen
            teonkuvausta vastaavalla tarkkuudella selvitys siitä, mitkä seikat
            vastaaja tunnustaa (HE, s. 25). Muutoinkin noudatettaisiin soveltuvin osin,
            mitä haastehakemuksesta on säädetty.
            Mutta toisin kuin normaalissa syyteasiassa, esitutkintapöytäkirjaa
            ja kirjallisia todisteita ei toimitettaisi lainkaan tuomioistuimelle. 
         
         
         Jotta menettelyssä voitaisiin paremmin taata oikeudenmukainen
            lopputulos, ehdotettua sääntelyä tulee
            lakivaliokunnan mukaan täydentää siten,
            että myös syyteneuvottelumenettelyyn liittyvässä tunnustamisoikeudenkäynnissä tuomioistuimelle
            on esitettävä kertynyt esitutkintamateriaali.
         
         
         Tuomioesityksen rikosnimike
         
         Hallituksen esityksen mukaan tuomioistuin voi antaa tuomioesityksen
            mukaisen tuomion, jos se lukee tuomioesityksen mukaisesti rikoksen syyksi
            (ehdotettu ROL 5 b:4.1:n 3 kohta). 
         
         
         Tavallisessa rikosoikeudenkäynnissä tuomioistuin
            voi tuomita vain siitä teosta, josta on vaadittu rangaistusta.
            Tuomioistuin ei kuitenkaan ole sidottu rikosnimikkeeseen eikä lainkohtaan,
            jonka nojalla on vaadittu rangaistusta (ROL 11:3, L 689/1997).
            Toisin sanoen tuomioistuin on sidottu niihin tosiseikkoihin, joihin on
            syytteen teonkuvauksessa vedottu, mutta ei syytteeseen sisältyvään
            oikeudelliseen arvioon. Säännöksestä käytännössä myös
            seuraa se, että tuomioistuin voi tuomita syytteen ikään
            kuin ohittaen henkilön ankarammasta tekomuodosta, esimerkiksi
            velallisen epärehellisyyden (RL 39:1, L 61/2003)
            asemesta törkeästä velallisen epärehellisyydestä (RL
            39:1 a, L 317/1994), tai muusta
            rikoksesta, kuten velallisen petoksesta (RL 39:2,L 769/1990) — tällöin
            tuomioistuimen tulee varata vastaajalle tilaisuus lausua asiasta.
         
         
         Syyteneuvottelussa tilanne olisi toinen; tuomioistuin olisi
            sidottu rikosnimikkeeseen. Tämä on perusteltua,
            jottei vastaajaa tuomita vakavammasta rikoksesta kuin mitä tuomioesitykseen
            on sisällytetty. Asia on periaatteessa tärkeä,
            koska vastaajan kannalta ei ole yhdentekevää,
            mistä rikoksesta hänet tuomitaan. Tällä on oletettavasti
            vaikutusta siihen, kun vastaaja harkitsee suostumista syyteneuvotteluun.
            Näin ollen on perusteltua katsoa, että suostumus
            käsittää myös teon rikosoikeudellisen
            arvioinnin, eli vastaaja ei ole antanut suostumustaan tulla tuomituksi
            muusta kuin tuomioesitykseen kirjatusta rikoksesta. Vastaaja ei
            voisi tehokkaasti riitauttaa tunnustamisoikeudenkäynnissä asiaa,
            jos tuomioistuimella olisi mahdollisuus itsenäisesti päättää rikosnimikkeestä.
            Kuten hallituksen esityksessä (s. 32/I) on todettu,
            jos tuomioistuin ilmoittaa, ettei se voi hyväksyä tuomioesityksen rikosnimikettä,
            asianosaiset voisivat tällaisessa tapauksessa oikaista
            tuomioesitystä rikosnimikkeen osalta.
         
         
         Rangaistusasteikon alentaminen tunnustuksen perusteella
         
         Ehdotetun rikoslain 6 luvun 8 a §:n mukaan rangaistus
            mitattaisiin lievennetyltä rangaistusasteikolta ja tekijälle
            saataisiin tuomita enintään kaksi kolmannesta
            säädetystä enimmäismäärästä.
            Lisäksi jos rikoksesta on säädetty ankarimmaksi
            rangaistukseksi vankeutta määräajaksi, erityisestä syystä voitaisiin
            tuomita vankeuden sijasta sakkoa.
         
         
         Esityksessä ehdotetun uuden rikoslain 6 luvun 8 a §:n
            mukaisesti lievennys olisi siis suurempi kuin lievennettyä rangaistusasteikkoa koskevassa
            8 §:ssä (L 515/2003),
            jonka mukaisen asteikon lieventämisperusteen käsillä ollessa
            tekijälle saa tuomita enintään kolme
            neljännestä rangaistusasteikon enimmäismäärästä. Esityksessä suurempaa
            alennusta perustellaan sillä, että syyteneuvottelun
            ja tunnustamisoikeudenkäynnin olisi oltava vastaajan kannalta
            varteenotettava vaihtoehto tavalliseen rikosprosessiin verrattuna
            (HE, s. 37/I).
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnon perustelujen mukaan lakivaliokunnan
            tulisi vielä harkita tunnustuksen vaikutuksen supistamista
            koskemaan esimerkiksi vain enimmäisrangaistusta.
         
         
         Asiaa arvioidessaan lakivaliokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että rikoslain rangaistusasteikosta poikkeamista
            koskeva sääntely perustuu harkittuun mekanismiin,
            jossa vähentämisperusteen soveltamisen myötä tietystä teosta
            on tuomittava vähintään säädetyn
            rangaistuslajin vähimmäismäärä (eli
            vankeudessa 14 vuorokautta) ja enintään kolme
            neljäsosaa (tai ehdotuksen mukaan kaksi kolmasosaa) säädetystä enimmäismäärästä.
            Vähennys koskee siis sekä vähimmäis-
            että enimmäisrangaistusta, ja tällä on vaikutusta
            myös rangaistuksen mittaamiseen. Käytännössä rangaistuksen
            mittaamisessa painottuu määrällisesti
            asteikon alapää ja keskiväli. Se, että syyteneuvottelussa
            tuomituissa rangaistuksissa vähentäminen kohdistuisi
            vain enimmäisrangaistukseen, olisi omiaan vaikeuttamaan
            rangaistuksen mittaamisharkintaa. Edelleen tällainen rajaus
            vähentäisi syyteneuvottelumenettelyn houkuttelevuutta
            ja vähentäisi sen käyttöä aiheuttaen
            siten esityksen tavoitteiden toteutumisen vaarantumisen. Lakivaliokunta
            pitää näillä perusteilla hallituksen
            esityksen ratkaisua perusteltuna.
         
         
         Valiokunta kiinnittää kuitenkin erityistä huomiota
            ehdotettuun RL 6:8 a:n 3 momenttiin. Sen mukaan tuomioistuimella
            olisi velvollisuus mainita tuomiossa paitsi se, mihin rangaistukseen
            se on tunnustuksen alentava vaikutus huomioon ottaen päätynyt,
            myös se, minkä rangaistuksen se olisi tuominnut
            ilman tunnustusta. Asia on tärkeä, jotta syyteneuvottelun
            vaikutusta rangaistuskäytäntöön
            voidaan jatkossa seurata.
         
         
         Harkinnanvarainen syyttämättä jättäminen
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan luovuttavaksi sääntelystä,
            jonka mukaan syyttäjä voi tehdä niin
            kutsutun seuraamusluonteisen syyttämättäjättämispäätöksen,
            jossa hän katsoo syyttämättä jätetyn
            syyllistyneen rikokseen. Seuraamusluonteinen syyttämättä jättäminen
            korvattaisiin harkinnanvaraisella syyttämättä jättämisellä,
            jossa syyttäjä ottamatta syyllisyyteen kantaa
            katsoisi, että syytteen nostamisen edellytykset täyttyvät, mutta
            että hän jollain laissa säädetyllä perusteella
            luopuisi enemmistä toimenpiteistä eli jättäisi syytteen
            nostamatta.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan (s. 7) todennut,
            että muutos on perusteltu perustuslain 21 §:stä johdettavan
            ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6(2) artiklassa nimenomaan vahvistetun
            syyttömyysolettaman kannalta. Lisäksi voidaan
            viitata hallituksen esityksen sivuilla 11—12 ja 42—43
            esitettyyn.
         
         
         Toisin kuin nykyisin seuraamusluonteisesti syyttämättä jätetyllä harkinnanvaraisesti
            syyttämättä jätetyllä ei
            olisi kuitenkaan oikeutta saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi,
            onko hän syyllistynyt rikokseen (nykyinen ROL 1:10). Perustuslakivaliokunnan
            lausunnon mukaan on edelleen perusteltua, että syyttämättäjättämispäätös voidaan
            saattaa tuomioistuimen käsiteltäväksi. 
         
         
         Ehdotettu harkinnanvaraista syyttämättäjättämispäätöstä koskeva
            uudistus on lakivaliokunnan mukaan lähtökohtaisesti
            kannatettava ja vastaa paremmin EIS 6(2) artiklan sisältämän syyttömyysolettaman
            asettamiin vaatimuksiin kuin nykyinen seuraamusluonteinen syyttämättäjättämispäätös,
            joka sisältää kannanoton epäillyn
            syyllisyyteen. Ehdotus ei kuitenkaan ole aivan ongelmaton. Sellainen
            viranomaisen ratkaisu, joka sisältää kannanoton
            syytteen nostamisen edellytysten käsillä olosta,
            voinee epäillyn näkökulmasta sisältää tosiasiallisen
            kannanoton epäillyn toiminnan suhteesta epäiltyyn
            tekoon. Ei näin ollen ole poissuljettua, ettei esityksessä ehdotettu
            harkinnanvarainen syyttämättäjättämispäätös
            sisältäisi valtion edustajan antamaa lausumaa,
            joka asiasisältönsä, sanavalintojensa ja
            kontekstinsa puolesta antaisi ymmärtää henkilön
            syyllistyneen rikokseen, vaikka päätös
            ei enää nimenomaisesti sisältäisi
            kannanottoa syyksilukemiseen. Tämän vuoksi lakivaliokunta katsoo
            perustuslakivaliokunnan tavoin, että sääntelyä on
            muutettava siten, että jatkossakin asia voitaisiin saattaa
            tuomioistuimen käsiteltäväksi. Koska
            ROL 1:10 ehdotetaan muutettavaksi koskemaan syyteneuvottelua, uusi
            säännös on perusteltua ottaa uudeksi
            ROL 1 luvun 9 a §:ksi. Sääntelyä tulee
            kuitenkin muuttaa eräiltä osin yksityiskohtaisissa
            perusteluissa selostetulla tavalla.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun
            lain muuttamisesta
         
         
         1 luku. Syyteoikeudesta
         
         9 a §. (Uusi)
         
         Hallituksen esityksessä on katsottu, ettei enää ole
            tarpeen säätää harkinnanvaraisesti
            syyttämättä jätetylle mahdollisuutta
            saattaa asiaa tuomioistuimen käsiteltäväksi,
            koska harkinnanvaraisessa syyttämättäjättämispäätöksessä ei
            oteta kantaa syyllisyyteen eikä kumota syyttömyysolettamaa.
            Siksi oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimukset eivät
            edellytä mahdollisuutta tuomioistuinkäsittelyyn.
            Ihmisoikeussopimus ja sen sisältöä ilmentävä ihmisoikeustuomioistuimen
            käytäntö asettaa kuitenkin vain vähimmäistason
            ihmisoikeuksien suojalle. Estettä ei ole kansallisella
            tasolla mennä pidemmälle. Näistä ja
            edellä yleisperusteluissa esitetyistä syistä harkinnanvaraisesti
            syyttämättä jätetylle on perusteltua
            säilyttää mahdollisuus asian tuomioistuinkäsittelyyn.
         
         
         Koska hallituksen esityksessä ROL 1:10 ehdotetaan muutettavaksi
            koskemaan syyteneuvottelua, edellä todettu muutos on perusteltua
            toteuttaa siten, että voimassa olevaa ROL 1:10:tä vastaava
            säännös sijoitetaan uudeksi ROL 1 luvun
            9 a §:ksi. Sääntelyä on nykyiseen
            verrattuna kuitenkin aiheellista muuttaa kahdella tavalla. Ensinnäkin
            kun voimassa olevan ROL 1:10.1:n mukaan tuomioistuimen käsiteltäväksi
            voidaan saattaa luvun 6 tai 7 §:n nojalla tehty syyttämättäjättämispäätös,
            on aiheellista tehdä johdonmukaisuussyistä sama
            muutos kuin ehdotettuun ROL 1:12.1:iin eli viitata myös
            muihin lainkohtiin, jotka asiallisesti rinnastuvat 6 ja 7 §:ään (harkinnanvarainen
            syyttämättä jättäminen). Toiseksi
            uuteen pykälään ei tule ottaa ROL 1:10.1:sta
            sanoja "syyllisyyttä koskeva", koska harkinnanvaraisessa
            syyttämättäjättämispäätöksessä ei
            vahvistettaisi syyttämättä jätetyn
            syyllistyneen rikokseen.
         
         
         Voimassa olevan ROL 1:10:n mukaisessa oikeudenkäynnissä syyttäjä nostaa
            syytteen, jonka toteennäyttäminen kuuluu hänelle
            tavanomaisen rikosoikeudenkäynnin tapaan. Tuomioistuin joko
            vahvistaa syyttämättä jätetyn
            syylliseksi rangaistusta kuitenkaan tuomitsematta tai hylkää syytteen.
            Harkinnanvaraisessa syyttämättä jättämisessä ei
            kuitenkaan voida omaksua samaa mallia, koska tällaisessa
            syyttämättäjättämispäätöksessä ei
            vahvisteta syyllisyyttä. Jos syyttämättä jätetty
            saattaa asian tuomioistuimen tutkittavaksi, tuomioistuimen ei tule
            ottaa kantaa, onko hän syyllistynyt rikokseen vai ei (ks. EIT
            Virabyan v. Armenia 2.1.2013, erityisesti kohta 190). Sitä vastoin
            uuden lain mukaisessa oikeudenkäynnissä oikeudenkäynnin
            kohteena on se, oliko syyttäjällä lainmukaiset
            perusteet tehdä harkinnanvarainen syyttämättäjättämispäätös.
            Yleisen rikosprosessuaalisen lähtökohdan mukaisesti
            on aiheellista asettaa syyttäjän tehtäväksi
            osoittaa päätös lainmukaiseksi.
         
         
         Koska voimassa oleva ROL 1:10 on ehdotettu kumottavaksi, hallituksen
            esityksessä on ehdotettu sääntelyä mahdollisuudesta
            tuomioistuinkäsittelyyn silloin, kun ylin laillisuusvalvoja
            on antanut rikoksen syyksilukevan huomautuksen. Hallituksen esitykseen
            on sisällytetty lakiehdotukset 5. ja 6., joissa ehdotetaan
            säädettäväksi mahdollisuus saattaa
            sanotunlainen oikeusasiamiehen tai oikeuskanslerin antama huomautus tuomioistuimen
            tutkittavaksi. Lakivaliokunta katsoo, että koska yhtäältä harkinnanvarainen syyttämättäjättämispäätös
            ja toisaalta mainittu huomautus eroavat toisistaan syyksilukevuuden osalta
            ja koska nimenomainen säännös mahdollisuudesta
            laillisuusvalvojan antaman huomautuksen tuomioistuinkäsittelyyn
            selventää yleisesti ja erityisesti huomautuksen
            saaneen kannalta oikeustilaa, 5. ja 6. lakiehdotusta voidaan pitää uuden
            9 a §:n lisäämisen
            jälkeen edelleen tarpeellisina. Lakiehdotuksissa tarkoitetuissa
            tapauksissa tuomioistuin ratkaisisi syyllisyyskysymyksen siten kuin
            edellä on kuvattu voimassa olevan ROL 1:10:n nojalla (ks.
            myös HE, s. 38—39).
         
         
         10 §. 
         
         Pykälän 1 momentin 1 kohtaan ehdotetaan
            lisättäväksi rikoslain 21 luvun 6 a §:ssä (654/2013)
            tarkoitettu törkeän henkeen tai terveyteen kohdistuvan
            rikoksen valmistelu. Hallituksen esityksen HE 216/2013
               vp perusteella lakivaliokunta on mietinnössään LaVM
               4/2014 vp ehdottanut RL 20 luvun 3 §:n
            (pakottaminen sukupuoliyhteyteen) kumoamista ja uuden 20 luvun 5 a §:n
            (seksuaalinen ahdistelu) säätämistä. Viittaus
            RL 20 luvun 3 §:ään ehdotetaan
            siten poistettavaksi. Seksuaalinen ahdistelu (RL 20:5 a) puolestaan
            rinnastuu vakavuutensa osalta RL 20 luvun 8 §:n
            mukaiseen seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöön,
            jota ei ole hallituksen esityksessä ehdotettu rajattavaksi
            syyteneuvottelumenettelyn ulkopuolelle. Näin ollen RL 20:5
            a:n tekoa ei tule lisätä kohdan rikosluetteloon.
            Todetut muutokset aiheuttavat tarpeen sääntelyn
            tekniselle muuttamiselle.
         
         
         10 a §.
         
         Pykälän 1 momentin viimeinen virke asianomistajan
            osallistumisesta syyteneuvotteluun ehdotetaan siirrettäväksi
            uuteen 3 momenttiin, jossa muutenkin säädettäisiin
            läsnäolosta neuvottelussa.
         
         
         Pykälän uudeksi 3 momentiksi ehdotetaan yleisperusteluissa
            esitetyistä syistä sääntelyä syyteneuvottelumenettelystä.
            Momentin mukaan neuvotteluissa olisi oltava syyttäjän
            lisäksi läsnä rikoksesta epäilty
            tai vastaaja sekä hänen avustajansa, jollei 2
            momentista muuta johdu. Pääsäännön
            mukaan epäillyllä tai vastaajalla olisi avustaja,
            mutta täysi-ikäinen henkilö, joka kykenee
            itse huolehtimaan puolustuksestaan, voi olla myös ilman
            avustajaa. Näissä ilmeisen harvalukuisissa tapauksissa
            ei avustajan läsnäoloa luonnollisesti edellytettäisi.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluissa (s. 26/I) todetaan,
            että neuvotteluja voitaisiin käydä esimerkiksi
            puhelimitse, mutta pääsäännön
            mukaan ainakin kerran osapuolten tulisi tavata kasvokkain. Valiokunta
            katsoo, että tämän vaatimuksen tulee
            olla ehdoton, jotta momentissa säädetty syyttäjän
            selontekovelvollisuus toimii asianmukaisesti. Valiokunta kiinnittää huomiota
            myös siihen hallituksen esityksen perusteluissa esitettyyn
            näkökohtaan, että syyttäjän
            tulee pyrkiä varmistautumaan siitä, että epäilty
            tai vastaaja ymmärtää tuomioesityksen
            merkityksen ja että hänen tunnustuksensa on annettu
            vapaaehtoisesti ja vastaa tosiasioita. Estettä käydä neuvotteluita
            muilla tavoilla ei sinänsä ole, koska tällaisia
            neuvotteluja voidaan pitää luonteeltaan valmistelevina
            ja täydentävinä.
         
         
         Momenttiin siirrettäisiin 1 momentista säännös
            siitä, että syyttäjä voisi kutsua
            asianomistajan neuvotteluun, jos se on eduksi asian käsittelylle.
            Samoin edellytyksin mahdollista olisi kutsua neuvotteluun muukin
            henkilö. Enää ei edellytettäisi,
            että menettelystä olisi etua asian käsittelylle
            tunnustamisoikeudenkäynnissä, koska asianomistajan
            osallistuminen voi edistää myös tuomioesityksen
            aikaansaamista. Valiokunta huomauttaa siitä, että ehdoton
            läsnäoloedellytys ei koske asianomistajaa. Jos
            asianomistaja ei kutsusta huolimatta saavu neuvotteluun, se voidaan
            kuitenkin pitää. Momenttiin lisättäisiin
            selvyyden vuoksi myös maininta siitä, että asianomistajalla
            on oikeus käyttää avustajaa neuvottelussa. 
         
         
         Uuden 3 momentin mukaan syyttäjän tulisi tehdä epäillylle
            tai vastaajalle sekä paikalla olevalle asianomistajalle
            selkoa heidän oikeuksistaan ja tuomioesityksen merkityksestä olosuhteiden
            vaatimalla tavalla.
         
         
         Epäillylle tai vastaajalle tulee tehdä selkoa yleisesti
            siitä, että syyteneuvottelumenettelyyn osallistuminen
            on hänen vapaassa harkinnassaan ja edellyttää suostumusta
            sekä tunnustusta. Syyttäjän on myös
            selostettava tarkemmin epäillyn tai vastaajan oikeus olla
            myötävaikuttamatta oman syyllisyytensä selvittämiseen.
            Toisaalta jos neuvottelu ei johda tuomioesityksen tekemiseen, pykälän
            viimeisen momentin mukaan neuvotteluissa epäillyn tai vastaajan
            lausumia ei saa käyttää todisteena rikosasiassa.
            Epäillyllä tai vastaajalla ei olisi myöskään
            oikeutta esittää omaa näyttöään,
            mutta hän voisi kuitenkin lausua kirjallisesta todistusaineistosta.
            Jos epäillyllä tai vastaajalla ei ole avustajaa,
            on syytä kiinnittää huomiota mahdollisuuteen
            tällainen vielä hankkia. Syyttäjän
            on myös asianmukaista todeta, että viime kädessä tuomioistuin
            päättää rangaistuksesta, mutta
            osapuolet voivat esittää siitä omat näkemyksensä.
         
         
         Asianomistajalle on tehtävä selkoa siitä,
            että menettelyyn suostuessaan hän menettää oikeutensa
            vaatia rangaistusta. Tunnustamisoikeudenkäynnissä voidaan
            kuitenkin lähtökohtaisesti käsitellä myös
            hänen yksityisoikeudellinen vaatimuksensa, jota syyttäjä on
            eräin poikkeuksin myös velvollinen ajamaan. Joka
            tapauksessa hänellä on oikeus saada tällainen
            vaatimus tutkittua riita-asioissa säädetyssä järjestyksessä.
         
         
         Jos epäillyllä tai vastaajalla taikka asianomistajalla
            on avustaja, myös tämän tehtäviin
            kuuluu selvittää päämiehelleen
            edellä mainitut tiedot. Tällöin syyttäjän
            velvollisuus olisi lähinnä varmistautua siitä,
            että osapuoli on saanut riittävät ja
            oikeat tiedot avustajaltaan.
         
         
         Uuden 3 momentin vuoksi 3—5 momentit siirtyisivät
            4—6 momenteiksi. 4 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
            säännös siitä, että syyttäjän tulee
            toimittaa tuomioistuimelle tuomioesityksen ja muun tarpeelliseksi
            katsottavan aineiston ohella myös asiaa koskeva esitutkinta-aineisto. Lisäys
            liittyy siihen muutosehdotukseen, että tunnustamisoikeudenkäynnissä voitaisiin
            ottaa vastaan näyttönä vastaajan tunnustamisen
            lisäksi esitutkinta-aineistoa.
         
         
         11 §.
         
         Ehdotetun ROL 1:11.2:n mukaan syyttäjä saa
            peruuttaa tuomioesityksen, jos epäilty tai vastaaja peruuttaa
            tunnustuksensa. Perusteluiden mukaan (s. 28/I) tunnustuksen
            peruuttamisen johdosta syyttäjä voi peruuttaa
            myös tunnustukseen perustuvan syyttämättäjättämispäätöksensä,
            koska se olisi perustunut olennaisesti virheellisiin tietoihin.
            Lakitekstistä ei löydy menettelylle riittävää tukea. 
         
         
         Edellä todetussa perustelulausumassa on sisäänrakennettu
            ajatus siitä, että epäilty tai vastaaja
            pitäytyy antamassaan tunnustuksessa. Toisaalta voidaan
            kuitenkin ajatella, että jos tunnustus oli annettu syyttämättäjättämispäätöstä tehtäessä,
            päätös ei tuona ajankohtana perustunut virheellisiin
            tietoihin. Lakivaliokunta ehdottaa tämän vuoksi
            11 §:n 2 momentin täsmentämistä. Kun
            tunnustamiseen perustuvasta syyttämättä jättämisestä säädetään
            ehdotetussa ROL 1 luvun 8 §:n 2 momentissa, tulee 11 §:n
            2 momentin alku olla seuraava: "Jos syyttäjä on tehnyt
               syyttämättäjättämispäätöksen
               8 §:n 2 momentin nojalla tai päättänyt
            tehdä 10 §:ssä tarkoitetun tuomioesityksen — —".
         
         
         5 b luku. Tunnustamisoikeudenkäynti
         
         3 §.
         
         Pykälän 1 momentissa säädetään
            asian käsittelyjärjestyksestä tunnustamisoikeudenkäynnissä.
            Koska edellä mainituin tavoin näyttönä voitaisiin
            ottaa vastaan myös kirjallista esitutkinta-aineistoa, momentin 1
               kohtaan ehdotetaan lisättäväksi
            se, että syyttäjän olisi esiteltävä tämä aineisto
            tarpeellisessa määrin. Koska aineisto olisi toimitettu
            tuomioistuimelle, ei olisi tarkoituksenmukaista käydä esimerkiksi
            todistajankertomuksia läpi kokonaisuudessaan tai puuttua
            lähemmin aineistoon, jolla ei selvästikään ole
            merkitystä asian ratkaisemisen kannalta. Tämän
            asemesta riittäisi, että syyttäjä pääpiirteittäin
            esittelisi asian ratkaisemisen kannalta olennaisen kertomuksen sisällön
            ja kävisi tarvittaessa tärkeimmät kohdat
            tarkemmin läpi.
         
         
         Momentin 3 kohtaan ehdotetaan lisättäväksi maininta
            siitä, että vastaajalla on oikeus lausua tuomioesityksen
            lisäksi myös esitutkinta-aineistosta. Vastaaja
            voisi esittää näkemyksensä syyttäjän
            esittelemistä kohdista ja myös ottaa esiin muitakin
            kohtia, joilla voisi olla merkitystä hänen edukseen
            esimerkiksi rangaistuksen mittaamisen kannalta.
         
         
         4 §.
         
         Pykälän 1 momentin 2 kohdan mukaan
            tuomioesityksen antamisen edellytyksenä muiden ohella on,
            että tunnustuksen vapaaehtoisuudesta ja oikeellisuudesta
            ei jää varteenotettavaa epäilyä.
            Koska edellä on ehdotettu, että tunnustuksen ohella
            voitaisiin ottaa näyttönä vastaan myös kirjallista
            esitutkinta-aineistoa, kohtaa täydennettäisiin
            maininnalla tämän aineiston huomioon ottamisesta.
            Tuomioistuimen on täten kyettävä vakuuttumaan
            tosiasiallisesta tapahtumainkulusta ja rikosvastuun edellytysten
            täyttymisestä kokonaisnäytön
            perusteella.
         
         
         3. Laki esitutkintalain muuttamisesta
         
         3 luku. Esitutkinnan toimittamisen yleiset säännökset
         
         10 a §. 
         
         Pykälän 5 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
            rikoslain 21 luvun 6 a §:ssä (654/2013) tarkoitettu
            törkeän henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen
            valmistelu. Hallituksen esityksen HE 216/2013
               vp perusteella lakivaliokunta on mietinnössään LaVM
               4/2014 vp ehdottanut RL 20 luvun 3 §:n
            (pakottaminen sukupuoliyhteyteen) kumoamista ja uuden 20 luvun 5 a §:n
            (seksuaalinen ahdistelu) säätämistä.
            Ehdotetun pykälän viittaus RL 20 luvun 3 §:ään
            ehdotetaan siten poistettavaksi. Todetut muutokset aiheuttavat tarpeen
            myös sääntelyn tekniselle muuttamiselle.
         
         
         4. Laki rikoslain muuttamisesta
         
         6 luku. Rangaistuksen määräämisestä
         
         2 §. (Uusi)
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan otettavaksi rikoslain
            6 lukuun uusi 8 a §, jossa säädettäisiin
            tunnustukseen liittyvästä lievennetystä rangaistusasteikosta.
            Rikoslain 6 luvun 2 §:ssä säädetään
            rangaistusasteikosta ja siitä poikkeamisesta. Pykälässä viitataan
            luvun 8 §:ään, joka on voimassa
            oleva yleissäännös rangaistusasteikosta
            poikkeamisesta. Ehdotettu 8 a § olisi
            erityissäännös rangaistusasteikosta poikkeamisesta. 
         
         
         Edellä todetun vuoksi rikoslain 6 luvun 2 §:ää tulee
            täydentää viittauksella 8 a §:ään.
            Muilta osin pykälää ei ole tarpeen muuttaa.