Ehdotus
Komissio antoi 4 päivänä huhtikuuta
2012 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi toisessa
jäsenvaltiossa rekisteröityjen moottoriajoneuvojen
siirtämisen yksinkertaistamisesta sisämarkkinoilla
(COM (2012) 164 Final).
Ehdotuksen 1 artiklassa vahvistetaan periaate, jonka mukaan
jäsenvaltioilla on oikeus myöntää eräille
moottoriajoneuvoluokille vapautus rekisteröinnistä.
Ehdotus ei koske unionin ulkopuolisissa maissa rekisteröityjä ajoneuvoja
eikä myöskään samassa jäsenvaltiossa
rekisteröityjen ajoneuvojen uudelleenrekisteröintiä.
Jäsenvaltiot voivat myös edelleen vapaasti verottaa
moottoriajoneuvoja, kunhan ne noudattavat unionin lainsäädäntöä.
Ehdotuksen 2 artiklassa esitetään määritelmät,
jotka vastaavat tarkasti unionin lainsäädännössä ja
erityisesti ajoneuvojen rekisteröintiasiakirjoista 29 päivänä huhtikuuta
1999 annetussa direktiivissä 1999/37/EY
esitettyjä määritelmiä.
Ehdotuksen 3 artiklassa säädetään,
että jäsenvaltio voi vaatia jossakin toisessa
jäsenvaltiossa rekisteröidyn ajoneuvon rekisteröintiä omalla alueellaan
vain, jos rekisteröintitodistuksen haltijan pysyvä asuinpaikka
on jäsenvaltion alueella. Ehdotuksen 3 artiklassa luetellaan
useita perusteita, joiden mukaisesti pysyvä asuinpaikka määräytyy.
Luonnollisten henkilöiden osalta säännökset
vastaavat yhteisön alueella tiettyjen kulkuneuvojen väliaikaisessa
maahantuonnissa sovellettavista verovapautuksista 28 päivänä maaliskuuta
1983 annetun neuvoston direktiivin 83/182/ETY
7 artiklassa esitettyjä kriteerejä. Kun on kyse
yrityksistä, ehdotetut kriteerit koskevat sitä jäsenvaltiota,
jossa yritys tai sen toimipaikka sijaitsee. Jos ajoneuvo on siis
rekisteröity yrityksen nimiin siinä jäsenvaltiossa,
johon yritys on sijoittautunut, ja ajoneuvoa käyttää yrityksen
työntekijä, jonka pysyvä asuinpaikka
on toisessa jäsenvaltiossa, jälkimmäinen jäsenvaltio
ei voi vaatia ajoneuvon rekisteröintiä alueellaan.
Ehdotuksen 3 artiklan 2 kohdan b alakohta antaa mahdollisuuden
vaatia yrityksen käyttämän ajoneuvon
rekisteröitäväksi Suomeen, jos yrityksellä on
toimipaikka Suomessa.
Ehdotuksen 4 artiklassa määritetään
selkeä perussääntö: kun rekisteröintitodistuksen
haltijan pysyvä asuinpaikka vaihtuu toiseen jäsenvaltioon,
henkilön olisi pyydettävä ajoneuvon rekisteröintiä kyseisessä valtiossa
kuuden kuukauden kuluessa jäsenvaltion alueelle saapumisestaan.
Kyseisenä ajanjaksona uusi jäsenvaltio ei saa
rajoittaa ajoneuvon käyttöä. Lisäksi
4 artiklassa yksinkertaistetaan toisessa jäsenvaltiossa jo
aiemmin rekisteröityjen moottoriajoneuvojen rekisteröintimenettelyjä.
Artiklassa sovelletaan unionin tuomioistuimen vakiintunutta oikeuskäytäntöä,
jonka mukaan jäsenvaltioiden olisi helpotettava EU:n sisäistä kauppaa
tunnustamalla jonkin toisen jäsenvaltion antama todistus
esimerkiksi siitä, että kyseisen valtion alueella
rekisteröity ajoneuvo on läpäissyt katsastuksen.
Unionin tuomioistuin on myös todennut, että rekisteröintiä ja
katsastusta koskevien tietojen vastavuoroisen tunnustamisen periaatetta
olisi täydennettävä jäsenvaltioiden
viranomaisten yhteistyöllä mahdollisesti puuttuvien
tietojen osalta. Ehdotuksen 4 artiklassa säädetään
tämän yhteistyön organisoinnista sähköisesti,
käyttäen 7 artiklassa ja liitteessä II
tarkoitettua ohjelmistosovellusta. 4 artiklassa velvoitetaan myös määränpää-jäsenvaltion
ajoneuvorekisteriviranomaiset ilmoittamaan asiasta sen jäsenvaltion viranomaisille,
jossa ajoneuvo oli aiemmin rekisteröity. Lopuksi 4 artiklassa
säädetään mahdollisuudesta suorittaa
moottoriajoneuvolle eräissä tapauksissa lisätarkastuksia.
Ehdotuksen 5 artiklassa määritellään
tarkkaan ne tapaukset, joissa ajoneuvorekisteriviranomaisilla on
oikeus kieltäytyä rekisteröimästä toisessa
jäsenvaltiossa aiemmin rekisteröityä moottoriajoneuvoa.
Ehdotuksen 5 artiklan tärkein tavoite on ehkäistä petoksia
ja varmistaa liikenneturvallisuus, sillä toisessa jäsenvaltiossa aiemmin
rekisteröidyn moottoriajoneuvon uudelleenrekisteröintiä käytetään
toisinaan keinona laillistaa varastettuja ajoneuvoja tai ajoneuvoja
koskevia asiakirjoja. Tämän artiklan avulla edistettäisiin
sekä romuajoneuvoista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston
direktiivin 2000/53/EY että rajat ylittävän
ajoneuvorikollisuuden torjunnasta annetun neuvoston päätöksen
2004/919/EY säännöksiä.
Ehdotuksen 6 artiklalla helpotetaan EU:n sisäistä käytettyjen
ajoneuvojen kauppaa ottamalla käyttöön
moottoriajoneuvojen väliaikaista rekisteröintiä koskevat
yhdenmukaiset säännöt, joilla helpotetaan
käytettyjen ajoneuvojen siirtämistä jäsenvaltiosta
toiseen. Väliaikaisen rekisteröinnin järjestelmän
avulla ajoneuvorekisteriviranomaiset voisivat myös varmistaa
rekistereissään olevien tietojen laadun, jotta
tietoja olisi helppo vaihtaa 7 artiklassa tarkoitetun ohjelmistosovelluksen
kautta. Ehdotuksen 6 artiklassa esitetään, että väliaikainen
rekisteröinti olisi voimassa enintään
30 päivää, mikä vastaisi moottoriajoneuvojen
käyttöön liittyvän vastuun varalta
otettavasta vakuutuksesta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamisesta
16 päivänä syyskuuta 2009 annetun Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiivin 2009/103/EY
15 artiklaa.
Ehdotuksen 7 artiklassa säädetään
jäsenvaltioiden välisestä ajoneuvorekisteritietojen sähköisestä vaihdosta
moottoriajoneuvon uudelleenrekisteröintiä varten.
Ehdotuksen 7 artiklassa valtuutetaan komissio antamaan täytäntöönpanosäädöksiä,
joissa säädetään ohjelmistosovellusta
koskevista yhteisistä menettelyistä ja eritelmistä.
Ehdotuksen 8 artiklan avulla luodaan yhtenäiset säännöt
eräille elinkeinonharjoittajille tarkoitetulle ajoneuvojen
rekisteröinnille. Ehdotuksessa elinkeinonharjoittajalla
tarkoitetaan yritystä, joka välittää ajoneuvoja
tai tarjoaa korjaus-, huolto- tai testauspalveluja ajoneuvoille. Suomessa
näitä säännöksiä vastaavat
tällä hetkellä koenumerotodistuksia koskevat
säännökset. Nyt ehdotetuilla säännöksillä pyritään
poistamaan EU:n sisäistä käytettyjen
moottoriajoneuvojen kauppaa haittaavat esteet ottamalla käyttöön
yhteinen järjestelmä, jonka avulla yhdessä jäsenvaltiossa
ajoneuvojen valmistajille, kokoajille, välittäjille
ja myyjille myönnetty elinkeinonharjoittajan ajoneuvon
rekisteröinti tunnustetaan myös muissa jäsenvaltioissa.
Ehdotuksen 8 artiklassa valtuutetaan komissio antamaan täytäntöönpanosäädöksiä,
joissa vahvistetaan elinkeinonharjoittajan ajoneuvon rekisteröintitodistuksen
muoto ja malli.
Ehdotuksen 9 artiklassa velvoitetaan jäsenvaltiot ilmoittamaan
komissiolle niiden ajoneuvorekisteriviranomaisten nimet ja yhteystiedot, jotka
ovat vastuussa ajoneuvorekisterien hallinnoinnista jäsenvaltion
alueella sekä tämän asetuksen soveltamisesta.
Komissio julkaisee luettelon ajoneuvorekisteriviranomaisista verkkosivustollaan
ja päivittää sitä tarvittaessa.
Lisäksi 9 artiklassa velvoitetaan ajoneuvorekisteriviranomaiset
huolehtimaan siitä, että tiedot ajoneuvojen rekisteröinnistä kyseisessä jäsenvaltiossa
sekä viranomaisten
nimet ja yhteystiedot ovat helposti yleisön saatavilla.
Ehdotuksen 10 ja 11 artiklassa siirretään
komissiolle valta tehdä muutoksia lähinnä teknisiä tietoja
ja ohjelmistosovelluksen käyttöä koskeviin
ehdotuksen liitteisiin I ja II tekniikan kehityksen perusteella
erityisesti, jotta voidaan ottaa huomioon olennaiset muutokset,
joita tehdään direktiiviin 1999/37/EY
tai muihin unionin säädöksiin, jotka
vaikuttavat suoraan liitteiden I ja II päivittämiseen.
Lisäksi näissä artikloissa siirretään
komissiolle valta vahvistaa edellytykset, jotka 8 artiklassa tarkoitettua
elinkeinonharjoittajan ajoneuvon rekisteröintitodistusta
käyttävien yritysten olisi täytettävä hyvää mainetta ja
vaadittua ammatillista pätevyyttä koskevien vaatimusten
noudattamiseksi, sekä valta määrittää elinkeinonharjoittajan
ajoneuvon rekisteröintitodistusten voimassaoloaika:
-
Liitteen I olisi vastattava
ajoneuvoa koskevien tietojen osalta direktiivissä 1999/37/EY vahvistetun
yhdenmukaisen rekisteröintitodistuksen sisältöä.
-
Liitteessä II viitataan nimenomaan ohjelmistosovellukseen,
johon on todennäköisesti myöhemmin tehtävä useita
teknisiä päivityksiä tietotekniikan kehityksen
perusteella. Säädösvallan siirron avulla
komissio voi mukauttaa liitettä II vastaavasti.
-
Säädösvallan siirron avulla
komissio voi vahvistaa 8 artiklan 1 kohdan c alakohdassa säädetyt
edellytykset, jotka elinkeinonharjoittajan ajoneuvon rekisteröintitodistusta
käyttävien yritysten olisi täytettävä hyvää mainetta
ja vaadittua ammatillista pätevyyttä koskevien
vaatimusten noudattamiseksi. Lisäksi komission olisi voitava
määrittää 8 artiklassa tarkoitetun
rekisteröintitodistuksen voimassaoloaika.
Ehdotuksen 12 artiklassa säädetään
komiteamenettelystä, jota sovelletaan asetuksen 7 ja 8
artiklan täytäntöönpanoon. Komiteamenettelyä sovelletaan
annettaessa täytäntöönpanosäädöksiä,
joissa vahvistetaan 7 artiklassa tarkoitettua ohjelmistosovellusta
koskevat yhteiset menettelyt ja eritelmät, kuten vaihdettavien
tietojen esitysmuoto, sähköistä tutustumista
kansallisissa sähköisissä rekistereissä oleviin
tietoihin sekä näihin rekistereihin pääsyä koskevat
tekniset menettelyt ja turvallisuusmekanismit, sekä täytäntöönpanosäädöksiä,
joissa vahvistetaan 8 artiklan rekisteröintitodistuksen
muoto ja malli. Näiden täytäntöönpanosäädösten
olisi oltava yleisluontoisia, jotta voidaan soveltaa tarkastelumenettelyä,
kuten yleisistä säännöistä ja
periaatteista, joiden mukaisesti jäsenvaltiot valvovat
komission täytäntöönpanovallan
käyttöä, 16 päivänä helmikuuta
2011 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 182/2011
2 artiklan 2 kohdan a alakohdassa säädetään.
Ehdotuksen 13 artiklassa säädetään
asetuksen arvioinnista, jonka päätteeksi Euroopan
parlamentille ja neuvostolle annetaan arviointikertomus neljä vuotta
asetuksen voimaantulon jälkeen. Arvioinnissa olisi yksilöitävä asetuksen mahdolliset
ongelmat ja puutteet, ja sen pohjalta voidaan toteuttaa muita toimenpiteitä,
kuten ehdotus muutosasetukseksi. Näin voidaan edelleen
yksinkertaistaa hallinnollisia menettelyjä kansalaisten
ja yritysten osalta sekä tehostaa käytettyjen
moottoriajoneuvojen sisämarkkinoiden yhdentymistä.
Ehdotuksen 14 artiklassa säädetään,
että asetusta sovelletaan vuoden kuluttua sen voimaantulosta.
Ehdotuksella ei ole merkittäviä budjetti-
tai henkilöstövaikutuksia EU-tasolla. Kokonaiskustannuksiksi
on arvioitu 1,5 miljoonaa euroa, joka katetaan sisäisesti
määrärahoja tai henkilöstöä uudelleenkohdentamalla.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto vastustaa ehdotuksen hyväksymistä tässä muodossa.
Valtioneuvosto kannattaa niitä ehdotuksia ja tavoitteita,
jotka liittyvät keskeisesti sisämarkkinoiden toiminnan
parantamiseen, hallinnon sähköisen asioinnin kehittämiseen,
yritysten ja kansalaisten hallinnollisen taakan vähentämiseen sekä kansalaisten
liikkuvuuden helpottamiseen, mutta edellyttää,
että jäljempänä mainitut verotukseen,
katsastukseen ja liikennevakuutukseen liittyvät ongelmat
saadaan asianmukaisesti ratkaistuksi.
Ehdotuksen edistyneet tietotekniset ratkaisut ja selkeät
menettelyt ajoneuvojen rekisteritietojen vaihdossa jäsenvaltioiden
välillä helpottaisivat toteutuessaan sekä viranomaisten,
kansalaisten että yritysten toimintaa. Tiedonvaihdon helpottuessa
myös ajoneuvorikollisuuden torjunta helpottuisi. Valtioneuvosto
katsoo, että tietojärjestelmämuutoksia
koskien ehdotuksen voimaantulossa olisi otettava huomioon muutosten vaatima
aika.
Valtioneuvosto edellyttää, että ehdotuksen
sisältöä tarkennetaan ja täydennetään
erityisesti siltä osin, mikä koskee mahdollisuutta
jättää ajoneuvo rekisteröidyksi
siellä, missä sen rekisteröintitodistuksen
haltijan vakinainen asuinpaikka sijaitsee. Ehdotuksen sisältö on
nykyisellään monelta osin tulkinnanvarainen ja
puutteellinen. Ehdotuksen säännökset
johtaisivat nykymuodossaan siihen, että ajoneuvoa voitaisiin pääasiallisesti
käyttää eri jäsenvaltiossa kuin
siinä jäsenvaltiossa, johon se on rekisteröity,
jolloin erityisesti katsastusvelvollisuuden, liikennevakuutusvelvollisuuden
sekä ajoneuvon ja sen käytön verotuksen
kiertäminen helpottuisi merkittävästi.
Rekisteröinti on nykyisin edellytys ajoneuvon tosiasiallisen
käyttövaltion liikennevakuutusjärjestelmän
ja verotusjärjestelmän toimintaan. Paras lähtökohta
olisi edelleen se, että ajoneuvo rekisteröidään
ja verotetaan siinä jäsenvaltiossa, jossa sitä vakinaisesti
käytetään, ts. jossa on ajoneuvon haltijan
tai käyttäjän vakinainen asuinpaikka.
Ennen esityksen hyväksymistä on varmistettava
asetuksen veroneutraalius sekä se, ettei nyt ehdotettu
muutos vaikuta olemassa oleviin tieliikenteen kabotaasia koskeviin
säädöksiin eikä muutoinkaan
lisää harmaan talouden osuutta kuljetustoiminnassa.