Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunnan puhemies on 27 päivänä helmikuuta 2004 lähettänyt valtioneuvoston kirjelmän ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi tieliikenteen sosiaalilainsäädännöstä annettujen direktiivin 2002/15/EY ja neuvoston asetusten n:o 3820/85 ja (ETY) n:o 3821/85 täytäntöönpanoa koskevista vähimmäisedellytyksistä (kuljettajien työ- ja ajoaikojen valvontadirektiivi) (U 11/2004 vp) käsiteltäväksi suureen valiokuntaan ja samalla määrännyt, että liikenne- ja viestintävaliokunnan on annettava asiasta lausuntonsa suurelle valiokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
vanhempi hallitussihteeri Jorma Hörkkö, liikenne- ja viestintäministeriö
hallitusneuvos Esa Lonka, työministeriö
Ehdotuksen tarkoituksena on raskaan tieliikenteen vuorokautisten ja kaksiviikkoisten kuorma- ja linja-auton kuljettajien työaikojen ja ajo- ja lepoaikojen valvonnan lisääminen. Säädösten tarkoituksena on liikenneturvallisuuden ja työolojen parantaminen ja eri liikennemuotojen kilpailun yhdenmukaistaminen. Ehdotuksessa säädetään myös jäsenvaltioiden yhteistoiminnasta ja tietojen vaihdosta sekä rikkomusten vakavuusasteen luokittelusta.
Valtioneuvosto kannattaa kuljettajien ajo- ja lepoaikojen sekä työaikojen tarkastusten tehostamista sekä jäsenvaltioiden yhteistyön ja komission koordinoivan roolin lisäämistä.
Valtioneuvosto suhtautuu kuitenkin kielteisesti rikkomusten vakavuusasteen luokitteluun sikäli kuin se koskisi rikosoikeudellisia rangaistuksia. Suomi kannattaa tarkastusten lisäämistä.
Tarkastusten vähimmäismäärien korottamisen yli 2 %:iin työpäivistä tulisi kuitenkin tapahtua siinä tahdissa kuin digitaalisten ajopiirtureiden käyttöönottamisen lisääntyminen antaa mahdollisuuden lisätä tarkastettavia työpäiviä nykyistä tarkastushenkilökuntaa lisäämättä. Sen jälkeen tarkastusten määrää voidaan Suomen mielestä lisätä yli ehdotetun 3 %:n.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää valtioneuvoston kantaa tarkoituksenmukaisena ja perusteltuna. Tämän vuoksi valiokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan seuraavin huomautuksin.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että 3 prosenttiyksikön valvontatavoitteeseen pääseminen ensimmäisten vuosien aikana on vaikeaa, koska vuosina 2005—2015 on käytössä kaksi ajopiirturijärjestelmää, nykyinen mekaaninen ja uusi digitaalinen. Kahden järjestelmän samanaikainen valvonta on hankalampaa kuin nykyinen yhteen järjestelmään perustuva.
Kirjelmässä esiin tuotujen seikkojen lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota kolmansista maista tulevan raskaan tieliikennekaluston valvonnasta aiheutuviin lisärasitteisiin. AETR-sopimuksen mukaan näissä raskaissa ajoneuvoissa tulee olla ajopiirturi. Kolmansista maista tulevan kaluston osalta valvonta keskittyy lähinnä tien päällä tapahtuvaan valvontaan, koska yritysvalvontaa on mahdotonta toteuttaa. Valiokunta pitää tämän vuoksi välttämättömänä, että rajanylityksen yhteydessä tehtävissä tarkastuksissa kiinnitetään huomiota asianmukaiseen varustukseen ja varsinkin ajopiirturiin.
Valiokunta toteaa, että EU:n neuvoston ja parlamentin maantieliikenteen liikkuvissa tehtävissä toimivien henkilöiden työajan järjestämisestä antaman direktiivin, 2002/15/EY (kuljettajien työaikadirektiivi) 12 §:n mukaan komissio on velvoitettu aloittamaan neuvottelut kolmansien maiden kanssa, jotta direktiivin säännöksiä vastaavia sääntöjä sovellettaisiin yhteisön ulkopuolisiin maihin sijoittautuneiden yritysten palveluksessa oleviin liikkuviin työntekijöihin. Valiokunta pitääkin erittäin tärkeänä erityisesti liikenneturvallisuusnäkökohdista, että tästä sovitaan kolmansien maiden kanssa.
Lausuntonaan liikenne- ja viestintävaliokunta ilmoittaa,
että valiokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan.
Helsingissä 11 päivänä maaliskuuta 2004
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Mika Boedeker