Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen HE 32/2009 vp ja HE 83/2009
            vp perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa
            selvityksen perusteella valiokunta pitää esityksiä tarpeellisina
            ja tarkoituksenmukaisina. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Valiokunnan kuulemista asiantuntijoista osa on pitänyt
            kabotaasia lähtökohtaisesti hyvänä kuljetusmarkkinoiden
            avaamisen, kuljetuskustannusten optimoimisen ja kuljetustalouden
            parantamisen kannalta ja tuonut esille, että kabotaasilla
            voidaan vähentää kuljetusten tyhjänä ajoa
            mikä vaikuttaa liikenteen päästöjä vähentävästi.
         
         
         Vuonna 2007 kabotaasin osuus oli Suomessa 0,04 % maanteiden
            26 miljardista tonnikilometristä. Tarkkaa tietoa kuljetusten
            määrästä tällä hetkellä ei
            valiokunnan saaman selvityksen mukaan ole. Poliisin ja tullin valvontatietojen
            perusteella kabotaasin määrä on jonkin
            verran kasvanut, mutta kovin laajaa se ei vieläkään
            ole. Ehdotus sallii kabotaasin vain kansainvälisen kuljetuksen
            yhteydessä. Ehdotus rajaa pois kuljetukset, joissa Suomeen
            tultaisiin vain kabotaasin suorittamiseksi. Käytännössä esimerkiksi maansiirtokuljetukset
            olisivat vain harvoin sallittuja, koska maa-aineksia kuljetetaan
            harvoin yli rajan. Lisäksi edellytetään,
            että kansainvälinen kuljetus päättyisi
            Suomeen, eli pois rajataan maan läpikulun yhteydessä tapahtuva
            kabotaasi.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kabotaasia koskevan voimassa
            olevan sääntelyn tulkinnanvaraisuus haittaa kuljetusmarkkinoiden
            toimintaa ja kabotaasin valvontaa. Jos toimintaa ei pystytä tehokkaasti
            valvomaan, tämä saattaa johtaa epäterveeseen
            kilpailuun, jossa toisesta valtiosta tuleva kuljetusyrittäjä saisi etua
            sijoittautumisesta muualle kuin Suomeen. Kuljetustoimintaa harjoittavien
            tasapuolisen kohtelun ja valvonnan tehostamiseksi valiokunta pitää hyvänä,
            että kabotaasista säädetään
            nykyistä täsmällisemmin. Esitys myös
            antaa viranomaisille paremmat mahdollisuudet valvoa lain noudattamista.
         
         
         Esitetyt säännökset ovat samansuuntaisia
            EU-tasolla valmisteilla olevien säännösten
            kanssa. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
            että asiasta säädetään
            jo tässä vaiheessa kansallisesti, koska EU-säännösten
            voimaantuloon menee vielä aikaa. Asianmukaisten kansallisten
            säännösten avulla voidaan pyrkiä estämään
            väärinkäytöksiä ja
            harmaan talouden syntymistä alalle.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että lain vaikutuksia ja mahdollisia muutostarpeita arvioidaan
            jatkossa, ja korostaa, että lain noudattamisen valvonnasta
            huolehtivien viranomaisten resurssien tarpeesta tulee huolehtia
            asianmukaisella tavalla.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Hallituksen esitysten yhdistäminen.
         
          Valiokunta ehdottaa täydentävän
            hallituksen esityksen mukaisesti, että alkuperäinen
            hallituksen esitys HE 32/2009 vp ja sitä täydentävä esitys
            HE 83/2009 vp yhdistetään. Valiokunta
            kuitenkin ehdottaa 6 a §:ään ja 7 §:n
            1 momentin 10 kohtaan eräitä muutoksia. Lisäksi
            valiokunta ehdottaa johtolauseen muuttamista hallituksen esitysten
            yhdistämisen vuoksi.
         
         
         6 a § Tilapäinen liikenne.
         
          Esityksen mukaan muualla kuin Suomessa myönnetyllä yhteisöluvalla
            saa luvanhaltijan käyttämällä ajoneuvolla tehdä enintään
            kolme Suomen sisäistä kuljetusta Suomeen päättyneen
            kansainvälisen kuljetuksen yhteydessä enintään
            viikon aikana siitä päivästä,
            jona Suomeen tuotu kuorma on purettu. Kuljetus Suomeen ja Suomen
            sisäinen kuljetus on osoitettava rahtikirjalla, kuljetustilauksella tai
            muulla luotettavalla todisteella.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että kolmen Suomen sisäisen kuljetuksen määrittelemiseksi
            on olemassa riittävän yksinkertainen ja täsmällinen malli,
            jota on mahdollista valvoa myös käytännössä.
            Kuljetusten keskeisenä tarkoituksena on viedä kuormaa
            johonkin määränpäähän.
            Kukin kuljetus päättyy kuorman purkamiseen tarkoitetussa
            määränpäässä.
            Näin ollen valiokunta katsoo, että kuorman purkamisen
            tulee olla määräävä tekijä sen
            arvioimisessa, koska ehdotetussa 1 momentissa tarkoitettu ensimmäinen,
            toinen ja kolmas Suomen sisäinen kuljetus päättyy.
            Kolmen kuljetuksen määräytymisessä ei
            ole ensimmäisen ajoneuvon lastauksen ja ensimmäisen kuljetuksen
            alkamisen jälkeen välttämätöntä erottaa
            toisen ja kolmannen kuljetuksen alkamishetkeä. Sen sijaan
            olennaista on, kuinka moneen määränpäähän
            kuormaa on viety, eli kuinka monta kertaa kuormaa on purettu. Sen
            sijaan ajoneuvon lastausten lukumäärällä ei
            ole kuljetusten määrän arvioinnin suhteen
            merkitystä. Suomen sisäisten kuljetusten määrä määräytyisi siten
            kuorman purkamisen lukumäärän mukaisesti.
            Valiokunta ehdottaa esityksen 6 a §:n
            2 momenttiin lisättäväksi uuden 2 momentin,
            jossa määritellään yksityiskohtaisesti,
            mitä Suomen sisäisellä kuljetuksella
            tarkoitetaan. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että esityksen noudattamisen valvonnan
            kannalta on tärkeää määritellä riittävän
            yksiselitteisesti, mitä 6 a §:ssä kuljetusten
            osoittamiseksi tarvittavalla luotettavalla todisteella tarkoitetaan.
            Lain noudattamisen valvonnasta vastaavien viranomaisten kannalta
            on olennaista, mitkä asiakirjat sen tulee hyväksyä luotettavaksi
            todisteeksi. Valiokunta katsoo kuitenkin, että koska EU-tasolla
            on parhaillaan valmisteilla asiaa koskeva säännös,
            esitykseen ei ole tässä vaiheessa tarkoituksenmukaista
            lisätä tarkempaa luotettavan todisteen määritelmää. Valiokunta
            ehdottaa, että esityksen 6 a §:n uudeksi 3 momentiksi
            lisätään asetuksen antamista koskeva
            säännös, jonka mukaan luotettavista todisteista,
            joilla voidaan osoittaa kuljetus Suomeen ja Suomen sisäinen
            kuljetus, säädetään tarkemmin
            liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että luotettavista todisteista
            tulee säätää tarkemmin asetuksella
            mahdollisimman pian sen jälkeen, kun EU-tason säädösten
            sisältö asiasta on lopullisesti selvinnyt.
         
         
         7 § Ilman lupaa sallittu kaupallinen liikenne.
         
          Tavarankuljetus korvausta vastaan vaatii voimassa olevan lain
            mukaan pääsääntöisesti
            liikenneluvan ajoneuvoilla ja ajoneuvoyhdistelmillä, joiden
            kokonaismassa on yli 2 000 kiloa. Liikennelupajärjestelmä on
            tarkoitettu suojaamaan erityisesti kaupallista kuorma-autoliikennettä,
            ja sillä on haluttu saada aikaan luotettava maanteiden
            tavarankuljetusjärjestelmä. Postitoimenluvan haltijan
            hallinnassa olevat autot on kokonaismassasta riippumatta vapautettu
            liikenneluvasta voimassa olevan lain 7 §:n 1 momentin 10
            kohdan perusteella. Tämä vapautus ei kuitenkaan
            koske esimerkiksi postitoimenluvan haltijan työntekijöiden
            jakeluautoina käytössä olevia autoja.
            Esityksessä ehdotetaan postinjakeluun käytettävien
            autojen vapauttamista lupavaatimuksesta niiden massasta riippumatta.
            Vapauttaminen koskisi kaikkia työsuhteisia postin jakajia.
            Esityksen mukaan lupaa ei tarvita suoritettaessa postipalvelulaissa
            (313/2001) tarkoitettua postinkuljetusta postitoimenluvan
            haltijan tai siihen työsuhteessa olevan henkilön
            hallinnassa olevalla ajoneuvolla. 
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen perusteella postinkuljettajien
            autoissa kuljetetaan tavanmukaisesti postinjakelun yhteydessä myös
            muita lähetyksiä kuin postipalvelulaissa tarkoitettuja kirjeitä ja
            paketteja. Tällaisia lähetyksiä ovat mm.
            sanomalehdet ja postinjakelun yhteydessä tavanmukaisesti
            jaeltavat osoitteelliset lehdet ja paketit sekä mainokset. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että ehdotukseen on välttämätöntä lisätä postinjakajien
            osalta viittaus sanomalehdistä ja tavanmukaisesti postinjakelun yhteydessä jaettavista
            mainoksista sekä osoitteellisista paketeista ja lehdistä esityksen
            tavoitteiden saavuttamiseksi. Ehdotuksella mahdollistetaan postinjakajien
            työskentely nykyisessä laajuudessa, mutta ei hämärretä postinjakelupalveluiden
            ja liikennelupaa edellyttävien muiden kuljetusten välistä rajaa.