Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1 §. Lain tarkoitus.
         
         Pykälän 1 momentissa direktiivin nimi on kirjoitettu
            väärin. Valiokunta on korjannut kirjoitusvirheen
            siten, että direktiivin nimi on oikein. 
         
         
         Pykälän 2 momentissa sanat lastin purkaminen
            on kirjoitettu yhteen. Suomen kielen säännösten
            mukaan termit voidaan kirjoittaa yhdyssanana. Merenkulkulaitoksen
            mukaan ei ole kyse termistä, vaan tapahtuman kuvauksesta, minkä vuoksi
            lastin purkaminen on kirjoitettava erikseen. Valiokunta on johdonmukaisest
            tehnyt vastaavan korjauksen muissakin lain pykälissä. Valiokunta
            on myös tehnyt kielellisen korjauksen momentin muotoiluun.
         
         
         2 §. Soveltamisala.
         
          Valiokunta on 2 momentissa korjannut ihmishengen turvallisuudesta
            merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen
            (SopS 11/1981) nimessä olleen virheen sekä tehnyt
            kielellisiä korjauksia pykälän muotoiluun.
         
         
         3 §. Määritelmät.
         
         Valiokunta on 2 kohdassa tarkistanut ja korjannut ihmishengen
            turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen
            yleissopimuksen (SopS 11/1981) nimessä olleen
            virheen. Se ehdottaa edelleen 3 kohtaa täsmennettäväksi
            siten, että siihen lisätään IMO:n
            suomenkielinen nimi Kansainvälinen merenkulkujärjestö.
            Valiokunta ehdottaa 5 kohdassa täsmennystä XII
            luvun osalta niin, että siitä käy ilmi,
            että luku on SOLAS-yleissopimuksen liitteessä. 
         
         
         Pykälän 12 kohtaa valiokunta ehdottaa poistettavaksi,
            koska sillä ei tarkoiteta Merenkulkulaitoksessa meriturvallisuudesta
            vastaavaa johtajaa tai hänen määräämänsä Merenkulkulaitoksen
            virkamiestä. Tarkoituksena on, että Merenkulkulaitos
            viranomaisena vastaa valvonnasta ja hoitaa sisäisesti tehtävien
            delegoinnin. Tästä johtuen valiokunta ehdottaa,
            että Merenkulkulaitos mainitaan nimenomaisesti niissä kohdissa,
            joissa on ollut viittaus satamavaltion valvontaviranomaiseen. Kohdan
            poistamisesta johtuen seuraavien kohtien numerointi muuttuu.
         
         
         Pykälän 12 (13) kohtaa ehdotetaan muutettavaksi
            siten, että lastitiedoilla tarkoitettaisiin vuoden 1974
            SOLAS-yleissopimuksen liitteen VI luvun 2 säännössä tarkoitettuja
            lastitietoja. 
         
         
         Pykälän 13 (14) ja 14 (15) kohtaa valiokunta ehdottaa
            muutettavaksi siten, että niissä viitataan BLU-säännöstön
            liitteeseen eikä lisäykseen.
         
         
         Valiokunta ehdottaa 17(18) kohtaa korjattavaksi siten, että se
            vastaa 10 §:ssä olevaa arviointilaitoksen tehtävänkuvaa.
            Tällöin arviointilaitoksella tarkoitetaan yritystä tai
            yhteisöä, jolla on oikeus sertifioida laadunhallintajärjestelmiä. 
         
         
         Tilapäistä toimilupaa koskevan 6 §:n
            mukaan Merenkulkulaitos voi myöntää äskettäin
            perustetuille terminaaleille korkeintaan 12 kuukautta voimassa olevan
            tilapäisen toimintaluvan. Valiokunnan huomiota on kiinnitetty
            siihen, että tällä tavoin viranomaisen
            toimivalta samoin kuin terminaalien mahdollisuus saada tällainen tilapäinen
            lupa jää liian väljästi rajatuksi.
            Valiokunta ehdottaa sen vuoksi, että 3 §:ään
            otettaisiin uudeksi 18 kohdaksi äskettäin perustetun terminaalin
            määritelmä. Hallituksen esityksen perustelujen
            mukaan äskettäin perustetulla terminaalilla tarkoitettaisiin
            terminaalia, jossa uuden alalle pyrkivän terminaalinhoitajan
            tarkoituksena on aloittaa kiinteän irtolastin lastaus-
            tai purkutoiminta suomalaisessa satamassa omilla tai vuokraamillaan
            lastinpurku- tai lastauslaitteilla. Valiokunta ehdottaa vastaavaa
            määritelmää 18 kohtaan. 
         
         
         Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä korjauksia
            pykälän muotoiluihin.
         
         
         4 §. Irtolastialuksen toiminnalliseen soveltuvuuteen
            liittyvät vaatimukset. 
         
         
         Valiokunta on tehnyt kielellisen tarkistuksen pykälän
            otsikkoon ja 2 momenttiin. Lain systematiikan vuoksi valiokunta
            ehdottaa pykälän tarkastuksia koskevan 2 momentin
            siirtämistä valvontaa koskevaan 15 §:ään.
            Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
            muotoiluihin.
         
         
         5 §. Terminaalin soveltuvuuteen liittyvät
            vaatimukset.
         
         
         Valiokunta on tehnyt kielellisiä tarkistuksia pykälän
            1 momentin muotoiluihin.
         
         
         6 §. Tilapäinen toimintalupa. 
         
         Valiokunta on tehnyt kielellisen tarkistuksen pykälän
            muotoiluihin.
         
         
         7 §. Aluksen päällikön
            tehtävät.
         
         
         Valiokunta ehdottaa korvattavaksi 1 momentin 3 kohdan viittauksen
            BLU-koodiin viittauksella BLU-säännöstöön. 
         
         
         Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen ja kielellisiä korjauksia
            momentin muotoiluihin.
         
         
         8 §. Terminaalin edustajan tehtävät. 
         
         Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoituksen
            mukaan valiokunta ehdottaa muutettavaksi 1 momentin 1 kohdan viittauksen
            BLU-koodiin koskemaan viittausta BLU-säännöstöön.
            Valiokunta ehdottaa täsmennettäväksi
            2 kohtaa siten, että lainkohdan varmistusvelvollisuus koskee
            tilannetta, jolloin alusta lastataan. 
         
         
         Lakiehdotuksen 3 §:n 12 kohdan poistamisesta johtuen
            valiokunta ehdottaa 3 kohdassa Merenkulkulaitoksen nimenomaista
            mainitsemista. 
         
         
         Lakiehdotuksen 3 §:n 7 kohdan mukaan terminaalilla
            tarkoitetaan kiinteää, kelluvaa tai liikkuvaa
            laitteistoa. Tämän vuoksi terminaali ei voi antaa
            tietoja aluksen päällikölle. Valiokunta
            ehdottaa, että muotoilua muutetaan siten, että on kyse
            tiedoista, joita terminaalin edustajan tulee antaa aluksen päällikölle.
         
         
         Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä korjauksia
            pykälän muotoiluihin.
         
         
         9 §. Irtolastialuksen ja terminaalin väliset
            menettelyt.
         
         
         Valiokunta ehdottaa korvattavaksi pykälän
            1 kohdan viittauksen BLU-koodiin viittauksella BLU-säännöstöön. 
         
         
         Pykälän 5 kohdassa olevan asetuksenantovaltuuden
            valiokunta ehdottaa siirrettäväksi pykälän
            uudeksi 2 momentiksi.
         
         
         Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä tarkistuksia
            pykälän muotoiluihin.
         
         
         10 §. Arviointilaitos ja sen tehtävät. 
         
         Tarkoituksena on, että Suomessa voi olla useita arviointilaitoksia.
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa pykälän
            muotoilun tarkistamista siten, että siitä ilmenee,
            että Suomeen voitaisiin nimetä useita arviointilaitoksia.
            Tämän lisäksi valiokunta ehdottaa arviointilaitosten
            tehtäviä tarkennettavaksi siten, että momentista
            ilmenee, että arviointilaitoksilla on oikeus sertifioida
            terminaalinhoitajien laadunhallintajärjestelmiä. 
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että 2 momentissa mainitaan Euroopan
            talousalueeseen kuuluvan valtion lisäksi nimenomaan Euroopan
            unionin jäsenvaltiot. 
         
         
         Koska pykälän 3 momentti ei sisällöltään
            vastannut otsikkoa, valiokunta ehdottaa momentin siirtämistä siirtymäsäännökseen.
         
         
         Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä korjauksia
            pykälän muotoiluihin
         
         
         11 §. Nimeämisen edellytykset.
         
         Valiokunta on tehnyt kielellisiä korjauksia pykälän
            muotoiluun.
         
         
         12 §. Arviointilaitoksen nimeämisen peruuttaminen.
         
         Valiokunta ehdottaa korjattavaksi pykälässä virheellisesti
            olevan viittauksen 10 §:ään
            koskemaan 11 §:ää, jossa säädetään
            tavasta, millä arviointilaitoksen on osoitettava pätevyytensä. Valiokunta
            katsoo, että pykälässä olevat
            perusteet nimeämisen peruuttamiselle ovat liian yleisluontoiset,
            koska niissä viitataan vain toimimiseen muuten tämän
            lain säännösten vastaisesti. Tämän
            vuoksi valiokunta ehdottaa, että nimeäminen voitaisiin
            peruuttaa, jos arviointilaitos myöntää sertifikaatin
            terminaalinhoitajan laadunhallintajärjestelmälle,
            joka ei täytä ISO 9001:2000 -standardin tai vastaavan
            standardin vaatimuksia. Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset
            pykälän muotoiluihin.
         
         
         13 §. Hyvä hallinto ja oikeusturva arviointimenettelyssä sekä virkavastuu.
         
         Valiokunta ehdottaa pykälän otsikon täsmentämistä koskemaan myös
            virkavastuuta, josta säädetään
            pykälän 2 momentissa. Tämän
            lisäksi valiokunta on korjannut 1 momentissa olleen virheen
            viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999)
            nimikkeessä. 
         
         
         14 §. Lastaamisen tai lastin purkamisen aikana aiheutuneiden
            vaurioiden korjaaminen.
         
         
         
              Lain 3 §:n 12 kohdan poistamisen vuoksi
            valiokunta ehdottaa Merenkulkulaitoksen nimenomaista mainitsemista
            satamavaltion valvontaviranomaisen sijaan. Valiokunta ehdottaa edelleen 3 momentissa
            hyväksytyn laitoksen täsmentämistä koskemaan
            alusten tarkastamiseen ja katsastamiseen valtuutettuja laitoksia
            sekä merenkulun viranomaisten asiaan liittyvien toimia koskevista
            yhteisistä säännöistä ja
            standardeista annetun neuvoston direktiivin 94/57/EY
            mukaista laitosta.
         
         
         Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä korjauksia
            pykälän muotoiluihin.
         
         
         15 §. Valvonta.
         
         Valiokunta on 1 momentissa korjannut viittaukset 5 §:ään
            ja 8 §:ään sekä tehnyt kielellisen
            tarkistuksen.
         
         
         Valiokunta ehdottaa 2 momentin poistamista, koska se on ilmeisen
            tarpeeton. Jo 1 momentin säännöksen mukaan
            Merenkulkulaitos valvoo koko lain noudattamista ja 27 §:n
            2 momentista ilmenevät siirtymäsäännöksen
            määräajat. Tämän lisäksi
            valiokunta ehdottaa lain systematiikan vuoksi 4 §:n tarkastuksia
            koskevaa 2 momenttia siirrettäväksi nyt kyseessä olevan
            pykälän 2 momentiksi. 
         
         
         Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
            muotoiluihin.
         
         
         16 §. Tarkastusoikeus.
         
         Lain 3 §:n 12 kohdan poistamisen johdosta valiokunta
            ehdottaa Merenkulkulaitoksen nimenomaista mainitsemista satamavaltion
            valvontaviranomaisen sijaan. Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen
            pykälän muotoiluun.
         
         
         17 §. Aluksen lastaamisessa tai purkamisessa havaittu
            puute tai epäkohta. 
         
         
         Valiokunta on tehnyt kielellisiä tarkistuksia 1 momentin
            muotoiluihin. 
         
         
         18 §. Uhkasakko ja keskeyttämisuhka. 
         
         Pykälän 1 momentin mukaan uhkasakko ja keskeyttämisuhka
            voidaan asettaa terminaalille, terminaalinhoitajalle, terminaalin
            edustajalle tai aluksen päällikölle.
            3 §:n 7 kohdan mukaan terminaalilla tarkoitetaan
            kuitenkin kiinteää, kelluvaa tai liikkuvaa laitteistoa,
            ja tämän vuoksi valiokunta ehdottaa sanan terminaali
            poistamista. 
         
         
         Pykälän 2 momentissa säädetään
            laivanisännän velvollisuudesta antaa uhkasakkoa
            vastaava vakuus ennen aluksen lähtöä Suomen
            satamasta. Momentissa vakuus on säädetty palautettavaksi aluksen
            päällikölle, vaikka tarkoituksena on, että se
            palautetaan laivanisännälle. Valiokunta ehdottaa
            tämän vuoksi, että pykälää tarkistetaan siten,
            että vakuus on palautettava sen antaneelle laivanisännälle. 
         
         
         Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä korjauksia
            pykälän muotoiluihin.
         
         
         19 §. Kiinteän irtolastin lastaamisen tai
            purkamisen estäminen tai keskeyttäminen.
         
         
          Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoituksen
            mukaan pykälän toisen virkkeen loppuun tulisi
            lisätä sanat "keskeyttää aluksen
            lastaaminen tai purkaminen". Koska säännös
            tällöin on paljon informatiivisempi, valiokunta
            ehdottaa pykälän muuttamista sen mukaisesti. Valiokunta
            on tämän lisäksi tehnyt kielellisiä tarkistuksia
            pykälän muotoiluun. 
         
         
         21 §. Salassapidettävien tietojen luovuttaminen.
         
         Pykälän 1 kohdassa säädetään,
            että tietoja saa luovuttaa syyttäjälle
            ja poliisille, Rajavartiolaitokselle tai tulliviranomaiselle rikoksen
            ehkäisemiseksi ja selvittämiseksi. Tarkoituksena
            on ollut, että tietoja voidaan luovuttaa kullekin viranomaiselle
            erikseen joko rikoksen ehkäisemiseksi tai selvittämiseksi.
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että sanat
            "ja" korvataan pilkulla sekä sanalla "tai". 
         
         
         Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisen tarkistuksen
            pykälän otsikkoon ja 3 kohtaan.
         
         
         22 §. Arviointilaitoksen tietojen luovuttaminen.
         
         Pykälän 1 momentissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta
            annetun lain nimike on väärin. Valiokunta on korjannut
            virheen. 10 §:n 2 momentissa todetaan, että arviointilaitokseen
            rinnastetaan vastavuoroisesti toisessa Euroopan unionin jäsenvaltiossa
            tai Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa rekisteröity
            yritys tai muu yhteisö. Valiokunta ehdottaa, että 1
            kohdan viittausta 10 §:n 2 momentin yhteisöihin
            täsmennetään siten, että ilmaukset
            ovat yhdenmukaisia.
         
         
         Valiokunta esittää pykälän
            2 kohdan yksinkertaistamista korvaamalla sanat "Merenkulkulaitoksen
            suorittaman tässä laissa tarkoitetun" sanoilla
            "tämän lain mukaisen". 
         
         
         Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset ja kielellisiä korjauksia
            pykälän muotoiluihin.
         
         
         23 §. Virka-apuviranomaiset.
         
         Valiokunta on tehnyt kielellisen tarkistuksen pykälän
            muotoiluun.
         
         
         24 §. Kustannusten korvaaminen.
         
         Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoituksen
            mukaan lain valmistelussa haluttiin erottaa irtolastilaki muista
            laeista. Tämän vuoksi lakiehdotukseen sisällytettiin
            alusturvallisuuden valvontalain mukaiset säännökset
            siitä, miten toimittaisiin, jos eri tahot rikkoisivat oleellisesti
            lain säännöksiä. Tässä yhteydessä alusturvallisuuden
            valvontalakiin perustuvaa sanamuotoa ei tarpeeksi mukautettu tämän
            lain tarpeisiin. Koska nyt ehdotetussa laissa ei säädetä aluksen
            pysäyttämisestä, ei myöskään
            tule säätää pysäyttämistä koskevista maksuista.
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että puutteet
            määritellään sellaisiksi, jotka
            tämän lain 19 §:n mukaan velvoittavat
            Merenkulkulaitoksen estämään tai keskeyttämään
            kiinteän irtolastin lastaamisen tai purkamisen. Valiokunta
            on tehnyt vastaavat muutokset momentin muotoiluun.
         
         
         25 §. Muutoksenhaku.
         
         Valiokunta on tehnyt kielellisen tarkistuksen pykälän
            otsikkoon.
         
         
         26 §. Oikaisumenettely ja muutoksenhaku arviointilaitoksen
            päätöksestä. 
         
         
          Oikeusministeriö ei ole pitänyt onnistuneena
            sääntelytapaa, jonka mukaan oikaisumenettelystä säädetään
            tarvittaessa tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Hallituksen
            esityksen mukaan oikaisumenettelyyn jouduttaisiin luultavasti turvautumaan
            harvoin ja vasta käytäntö osoittaisi,
            olisiko oikaisumenettelystä säätäminen
            lainkaan tarpeen. Ministeriö on kiinnittänyt huomiota
            siihen, että ensinnäkin hallintolaki (434/2003)
            tulee sovellettavaksi 13 §:n 1 momentin viittauksen
            perusteella, ja tämän lisäksi on epäselvää,
            minkälaista sääntelyä asetuksella
            olisi tarpeen antaa. Valiokunta ehdottaakin tämän
            vuoksi asetuksenantovaltuuden poistamista kokonaan ja katsoo, että tarvittaessa
            on parempi myöhemmin täydentää oikaisumenettelyä koskevaa
            sääntelyä lain tasolla. 
         
         
         Edelleen oikaisumenettelyn yksityiskohdat vahvistetaan pykälän
            1 momentin mukaan arviointilaitoksen hyväksymisen yhteydessä.
            Oikeusministeriö on kiinnittänyt huomiota siihen, että säännöstä ei
            hallituksen esityksessä perustella ja sen merkitys jää epäselväksi.
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaakin säännöksen
            poistamista momentista. 
         
         
         Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset momentin muotoiluun.
         
         27 §. Voimaantulo ja siirtymäsäännös.
         
         
              Valiokunta ehdottaa uudelleen muotoiltavaksi pykälän
            2 momentin säännöstä siitä,
            koska terminaalinhoitajan on perustettava laadunhallintajärjestelmä ja
            koska se on sertifioitava. 
         
         
         Valiokunta ehdottaa lain systematiikan vuoksi pykälän
            uudelleenmuotoilemista siten, että 3 momenttiin siirretään
            10 §:n 3 momentin säännös, kuitenkin
            siten, että se koskee äskettäin perustettua
            terminaalia. Tällaiselta terminaalilta vaadittaisiin tilapäinen
            toimintalupa kolmen kuukauden kuluessa toiminnan aloittamisesta.
         
         
         Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
            muotoiluihin.