Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Puhelu kiinteästä verkosta matkaviestinverkkoon
Liikennevaliokunta on viestintämarkkinoita koskevan
lainsäädännön muuttamisesta
antamassaan mietinnössä LiVM 26/2002
vp käsitellyt seikkaperäisesti yhdysliikennettä.
Valiokunta totesi mm., että periaatteena on, että alemmalta
verkkotasolta ylemmälle soitettaessa myös alempi
verkkotaso on oikeutettu perimään soittajalta
maksun verkkonsa käytöstä, mutta ylemmän
verkkotason palvelun asiakashinnan määrää sillä tasolla
palvelua tarjoava teleyritys. Jokainen verkkohierarkian eri kerroksissa
toimivista teleyrityksistä hinnoittelee siis itse tuottamansa
palvelut, ja käyttäjältä perittävä kokonaismaksu
on verkkohierarkian eri kerrosten erillisten asiakashintojen yhteissumma.
Verkkohierarkiaan perustuvaa maksujen jaottelua tarvitaan siitä syystä,
että Suomessa verkkohierarkian eri tasoilla on useita keskenään
kilpailevia palveluoperaattoreita, jotka joissain tapauksissa toimivat
todellakin vain yhdellä verkkohierarkiatasolla.
Teleyrityksen on hinnoiteltava erikseen se liikenne, joka suuntautuu
toisen teleyrityksen verkosta teleyrityksen omaan verkkoon. Tätä laskevasta
liikenteestä perittävää yhteenliittämiskorvausta
kutsutaan perinteisesti terminointikorvaukseksi. Velvollisuus hinnoitella
laskeva liikenne edellä kuvatulla tavalla erikseen ei koske liikennettä kiinteästä
puhelinverkosta
matkaviestinverkkoon. Säännös tarkoittaa
käytännössä sitä, että ylemmällä verkkohierarkiatasolla oleva
matkaviestinverkko-operaattori ei ole velvollinen myymään
alemmalla hierarkiatasolla olevalle paikallisoperaattorille terminointia
eli laskevan liikenteen ohjausta matkaviestinverkkoon. Voimassa
olevassa järjestelmässä velvollisuus
vastaanottaa liikennettä terminointikorvausta vastaan on
siis ainoastaan samalla verkkohierarkiatasolla tai alemmalla verkkohierarkiatasolla
olevilla teleyrityksillä. Asialla on merkitystä sen
vuoksi, että yhdysliikennekorvausten ja edellä kuvattujen
asiakasmaksujen välillä on suomalaisessa järjestelmässä erityinen
side: teleyritysten välisissä kaupallisissa sopimuksissa
on perinteisesti katsottu, että teleyritys on oikeutettu
määrittelemään asiakkaalta perittävän
kokonaismaksun vain niissä tilanteissa, joissa se itse
maksaa kyseisestä puhelinliikenteestä terminointikorvausta
toiselle teleyritykselle.
Valiokunta kiinnitti mietinnössään LiVM 26/2002
vp edelleen huomiota noudatetun terminointijärjestelmän
seuraukseen eli siihen, että puheluja matkapuhelimesta
matkapuhelimeen hinnoitellaan eri tavalla kuin matkapuhelimesta kiinteään
puhelimeen tai päinvastoin. Suomen järjestelmä poikkeaa
muiden Euroopan maiden järjestelmistä, koska Suomessa
matkapuhelinoperaattorit hinnoittelevat suoraan asiakkaalle puhelun
lankaverkosta matkapuhelimeen, kun muissa Euroopan maissa lankaoperaattorit
saavat itse hinnoitella puhelun lankaverkosta matkapuhelinverkkoon.
Tämän seurauksena soittaminen lankapuhelimesta
matkapuhelimeen on kalliimpaa kuin soittaminen matkapuhelimesta toiseen,
vaikka nyt käsiteltävänä olevan
hallituksen esityksen mukaan matkaviestinverkon sisäisten
puheluiden tuotantokustannukset ovat suuremmat kuin lankaverkosta
matkaviestinverkkoon kulkevan puhelun kustannukset.
Liikennevaliokunta ei pitänyt matkapuhelinverkkoja
ja lankaverkkoja käyttävien kuluttajien erilaista
asemaa toivottavana. Tämän vuoksi valiokunta piti
tärkeänä, että hallitus selvittää yhdysliikenteen
terminointijärjestelmässä ja -korvauksissa
käytettyjen perusteiden keskinäiset ristiriitaisuudet
ja arvioi niiden perusteella mahdolliset lainsäädännön
kehittämistarpeet.
Muualla Euroopassa on yleisesti käytössä ns. päästä päähän
hinnoittelu, jossa kiinteän verkon operaattori hinnoittelee
kiinteistä verkoista matkaviestinverkkoihin soitetut puhelut
ja asiakas ostaa koko puhelun yhdellä hinnalla. Suomessa
taas on käytössä ns. segmenttihinnoittelu, jossa
kiinteän verkon operaattori hinnoittelee vain puhelun alkuosan
ja matkaviestinoperaattori määrittelee oman asiakashintansa
puhelun loppuosalle. Suomen mallissa asiakas maksaa puhelun kahdessa
osassa. Esityksessä olevan arvion mukaan liikenteen siirtyminen
uuden käytännön mukaiseen valinnaiseen
päästä päähän -hinnoitteluun
kestäisi noin 3—5 vuotta, jonka jälkeen
noin 90 % kiinteästä verkosta matkapuhelinverkkoon
soitetuista puheluista toteutettaisiin operaattorin esivalinnan
kautta.
Viestintäviraston mukaan matkapuhelimesta toiseen matkapuhelimeen
soitettujen puhelujen hinnat ovat lähentyneet kiinteästä toiseen
kiinteään liittymään soitettujen
puhelujen hintoja. Matkapuhelimien väliset puhelut ja puhelut
matkapuhelimesta kiinteään puhelimeen ovat kehityksen
myötä tulleet halvemmiksi. Sen sijaan kiinteästä puhelimesta
matkapuhelimeen soitettujen puhelujen hinnat eivät ole
muuttuneet juurikaan lain säätämisestä.
Hallituksen esityksessä oletetaan kiinteän verkon
operaattoreiden laskevan kiinteästä verkosta matkaviestinverkkoon
soitettujen puheluiden matkapuheluosuuden hintaa merkittävästi lainmuutoksen
seurauksena. Näin on arvioitu, että loppuasiakashinnat
laskisivat nykyiseltä tasoltaan 20—30 %.
Liikenteen siirtymisen on arvioitu aiheuttavan matkaviestinverkon
palveluoperaattoreille niin sanotun siirtymäajan jälkeen
liikevaihtotasolla noin 180 miljoonan euron ja katetasolla noin
70 miljoonan euron vuosittaisen menetyksen. Kiinteän verkon
operaattoreille aiheutuva tulonsiirto on arvioitu noin 120 miljoonaan
euroon liikevaihtotasolla ja noin 15 miljoonaan euroon katetasolla.
Loppuasiakashyödyn on arvioitu olevan noin 60 miljoonaa euroa
vuositasolla.
Valiokunta pitää välttämättömänä turvata
kilpailu tasapuolisesti siten kuin hallituksen esityksessä ehdotetaan
kaikissa televerkoissa. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että hallituksen esityksessä arvioidaan
yrityssektorin siirtyvän nopeasti käyttämään
operaattorin esivalintaa, kun sitä vastoin kuluttajasektorin siirtymisen
oletetaan kestävän huomattavasti kauemmin. Valiokunta
kantaa huolta siitä, että tavallisille kuluttajille
muutoksesta syntyvän hyödyn oletetaan toteutuvan
hitaasti, ja painottaa, että liikenne- ja viestintäministeriön
ja viestintäviraston on tiedotettava kuluttajille aktiivisin
tiedotuskampanjoin uudesta mahdollisuudesta itse vaikuttaa kiinteästä verkosta
matkapuhelinverkkoon soitettujen puhelujen hintoihin.
Hintakatto
Valiokunta korostaa, että hallituksen esityksessä ehdotettu
hintakatto koskee kiinteän verkon operaattoreita ja tämän
lisäksi vain operaattoreiden välistä hinnoittelua
eikä loppuasiakkaiden hinnoittelua. Muutoksen arvioidut
vaikutukset loppuasiakkaiden hintoihin sekä laajakaistaverkkojen
ja -palvelujen kehitykseen ovat välillisiä. Käsiteltävänä olevalla
lainmuutoksella on tarkoitus antaa Viestintävirastolle
mahdollisuus enimmäishinnan asettamiseen sekä ennakollisessa
valvonnassa lakiehdotuksen 37 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan
että jälkikäteisessä valvonnassa
lakiehdotuksen 86 §:n 3 momentin mukaan.
Perustuslakivaliokunnan lausunto
Perustuslakivaliokunta edellyttää lausunnossaan,
että hintakattoa koskevaa säännöstä täsmennetään
siten, että siinä säädetään
hintakaton asettamistarkoituksesta ja sen asemasta viimesijaisena
tai poikkeuksellisena sekä tähän liittyen määräaikaisena
markkinoiden ohjauskeinona. Viestintäviraston tekemän
päätöksen tulee siksi olla määräaikainen
siten, että päätöksestä käy
ilmi, mille ajalle se asetetaan. Edelleen valiokunta ehdottaa pykälää täsmennettäväksi
säännöksillä sellaisista seikoista,
jotka on otettava huomioon omistajien kohtuullisten tuottojen turvaamiseksi
enimmäishinnoista päätettäessä.
Hintakaton tarpeellisuus
Liikennevaliokunta on viestintämarkkinoita koskevan
lainsäädännön muuttamista käsittelevässä mietinnössään LiVM
26/2002 vp — HE 112/2002
vp todennut, että viestintämarkkinalainsäädännöllä pyritään
edistämään liiketoiminnan harjoittamiselle
suotuisaa toimintaympäristöä siten, että yritykset
pystyvät tuottamaan laadukkaita ja asiakkaiden toiveita
tyydyttäviä palveluita. Tarkoituksena on myös
alan kehityksen ja EU:n lainsäädännön
sallimissa rajoissa vähentää viestintäverkkoja
koskevia erityissäännöksiä ja
ohjata viestintää kohti normaalia yritystoimintaa,
jossa kilpailu- ja kuluttajaviranomaiset kantavat päävastuun
markkinoiden ohjauksesta. Valiokunta pitikin hyvänä,
että hallituksen esityksen lainsäädäntöä on
kehitetty minimisääntelyn periaatetta noudattaen.
Nyt käsiteltävänä olevan
hallituksen esityksen asiantuntijakuulemisessa liikenne- ja viestintäministeriö on
todennut, että Viestintäviraston ohjeisiin perustuva
ohjaus on osoittautunut riittämättömäksi.
Useat yhtiöt eivät ole neuvottelujen jälkeen
annetun velvoittavan päätöksenkään
johdosta muuttaneet hinnoittelua lailliseksi, vaan lähes
kaikista päätöksistä valitetaan.
Viestintämarkkinalain 127 §:n 3 momentin mukaan
Viestintävirasto voi päätöksessään
määrätä ja määrääkin
liikenne- ja viestintäministeriön mukaan pääsääntöisesti,
että päätöstä on noudatettava
muutoksen hausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.
Tätä säännöstä sovelletaan
myös ehdotuksessa tarkoitettuun hintakattopäätökseen.
Tosin valitusten yhteydessä on usein määrätty,
että päätöstä ei saa
noudattaa valituksen käsittelyn aikana. Käsittelyajat
ovat 4—5 vuotta, ja jo annettujen ratkaisujen ohjausvaikutus
on täten heikko. Valiokunta katsoo sen vuoksi, että on
aiheellista säätää hintakaton
asettamisesta ottaen huomioon perustuslakivaliokunnan edellyttämät
rajoitukset. Valiokunta korostaa kuitenkin, että Viestintäviraston
tulee ensisijaisesti käyttää muita ohjausmahdollisuuksiaan,
ennen kuin se ryhtyy hintakaton asettamiseen. Hintakaton tulee olla
poikkeuksellinen toimenpide, johon ryhdytään,
kun muilla keinoilla ei saavuteta syrjimättömyyttä ja
kustannussuuntautuneisuutta.
Kustannussuuntautuneisuus
Viestintämarkkinalain 84 §:n mukaan kustannussuuntautuneella
hinnalla tarkoitetaan hintaa, joka on kohtuullinen, kun aiheutuneet
kustannukset ja toiminnan tehokkuus otetaan huomioon. Hinta saa
sisältää suoritekustannukset ja sitoutuneelle
pääomalle laskettavan kohtuullisen tuoton.
Kustannusten arvioinnin lähtökohtana pidetään
teleyrityksen itsensä antamia tietoja. Sääntelyn
piirissä olevien teleyritysten on jo vuodesta 1997 lukien
tullut ylläpitää kustannuslaskentajärjestelmää,
jonka avulla kustannukset kohdennetaan eri tuotteille. Säänneltyjen
tuotteiden kustannuksia ei saa kohdistaa useampaan kertaan eri tuotteisiin.
Silloin jo kertaalleen katetut kustannukset katettaisiin toistamiseen
kilpailevalta teleyritykseltä perittävillä maksuilla.
Jos annetut tiedot ovat puutteelliset tai toiminnan tehokkuutta
on erityistä syytä epäillä,
Viestintävirasto voi käyttää arvioinnissaan
apuna vertailua. Silloin hintaa verrataan saman suoritteen tuottamisesta
aiheutuviin kustannuksiin muissa vastaavissa olosuhteissa toimivissa
teleyrityksissä. Valiokunta pitää hyvänä,
että vertailussakin otetaan siten huomioon mm. alueelliset
erot.
Kohtuullinen tuotto on teleyrityksen käytettävissä esimerkiksi
verkkoinvestointeihin. Tuoton kohtuullisuuden arviointi on kaksivaiheinen. Ensiksi
arvioidaan toimintaan sitoutuneen pääoman määrä,
jolle tuottoa voidaan ansaita. Tämän lisäksi
arvioidaan pääoman kustannukset eli kohtuullinen
tuottoprosentti. Tuoton arviointi perustuu pääsääntöisesti
laskentamalliin, jolla lasketaan yrityksen keskimääräinen
painotettu kustannus (Weighted Average Cost of Capital, WACC). Tämä laskentamalli
on yleisesti käytetty sekä oman että vieraan
pääoman kustannukset huomioiva malli. Mallin ja
asiantuntijalausuntojen pohjalta Viestintävirasto arvioi,
mikä on kohtuullinen keskimääräinen
pääoman tuotto kiinteissä televerkoissa.
Perusteltu selvitys yrityskohtaisista eroista voi antaa aiheen poiketa keskimääräisestä
kohtuullisesta
tuotosta. Valiokunta pitääkin hyvänä,
että hinnoittelun arvioinnissa otetaan täten huomioon,
että yritykset ovat erilaisia ja että myös
erilaiset kustannusrakenteet hyväksytään.
Seuranta
Liikennevaliokunta on mietinnössään LiVM 26/2002
vp kiinnittänyt huomiota siihen, että huomattavan
markkinavoiman yritykselle asetettavien velvollisuuksien tulee olla
oikeassa suhteessa tavoiteltavaan päämäärään.
Tämä on erityisen tärkeää pienten
alueellisten puhelinyritysten ja haja-asutusalueilla toimivien teleyritysten
osalta, joita koskevat yleispalveluperiaatteen mukaiset velvoitteet.
Valiokunta korosti, että Viestintäviraston on
valittava tarjolla olevasta keinovalikoimasta ainoastaan kilpailun
esteiden poistamiseksi ja kilpailun edistämiseksi välttämättömät
erityisvelvoitteet. Velvoitteiden tarkoituksenmukaisuus ja oikeasuhteisuus
on myös perusteltava.
Nyt ehdotetulla sääntelyllä arvioidaan
olevan myönteiset vaikutukset kiinteästä verkosta
matkapuhelinverkkoon soitettujen puhelujen hintoihin ja hintakaton
osalta laajakaistaverkon kehitykseen. Valiokunta kantaa huolta esityksen mahdollisista
muista vaikutuksista ja pitää tärkeänä,
että lainsäädännön
toteuttamisen seurannassa kiinnitetään huomiota
kaikkiin seurauksiin. Valiokunta korostaa, että Viestintäviraston on
mahdollista hintakattoa asettaessaan otettava huomioon pienten alueellisten
yritysten ja haja-asutusalueella toimivien teleyritysten toimintamahdollisuudet
ja erityisesti mahdollisuudet jatkossakin investoida kiinteän
verkon kehittämiseen.
Nyt käsiteltävänä oleva
hintakatto poikkeaa viestintämarkkinalainsäädännön
yleisperiaatteena olevasta minimisääntelyn periaatteesta.
Valiokunta pitääkin tästä syystä lakimuutosten
vaikutusten seuraamista hyvin tärkeänä ja
ehdottaa hyväksyttäväksi lausuman, jossa
edellytettäisiin, että liikenne- ja viestintäministeriö vuosittain
antaa liikenne- ja viestintävaliokunnalle selvityksen lainsäädännön
toteutumisesta (Valiokunnan lausumaehdotus).