Perustelut
         
         Yleistä
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää valtioneuvoston
            selontekoa tärkeänä ja selonteossa esitettyjä toimenpiteitä pääosin
            oikeansuuntaisina ja kannatettavina. 
         
         
         Tietoyhteiskunnan kehittyminen sen eri osa-alueineen tulee olemaan
            jatkossa kansalaisten arjen sujuvuuden ja sekä yritysten
            että erilaisten muiden yhteisöjen toiminnan kannalta
            yhä tärkeämpää. Tästä syystä kattaviin
            vaikutusarviointeihin perustuva tietoyhteiskuntatavoitteiden
            asettaminen ja kehityksen kannalta keskeisiin kysymyksiin keskittyvä kehityksen
            ohjaaminen ja käytännön toteuttaminen
            ovat avainkysymyksiä yhteiskunnan lähitulevaisuuden
            ja Suomen kilpailukyvyn kannalta.
         
         
         Selonteossa asetetaan lähivuosien tärkeimmät
            tavoitteet tietoyhteiskunnan kehittämiseksi ja määritellään
            tarvittavat toimenpiteet niiden saavuttamiseksi. Selonteon mukaan
            tietoyhteiskuntakehitystä tukemalla on mahdollista edistää sekä julkisen
            että yksityisen sektorin tuottavuutta ja edistää kilpailukykyä edelleen
            globalisoituvassa toimintaympäristössä. 
         
         
         Selonteon ja tietoyhteiskunnan keskeisenä tavoitteena
            on, että laadukkaat ja edulliset viestintäpalvelut
            ovat kaikkien kansalaisten saatavilla. Digitaalisten peruspalveluiden
            tarjonta tulee varmistaa kaikille kansalaisille maantieteellisestä sijainnista
            riippumatta. Keskeisiä tietoyhteiskuntakehityksen avainsanoja
            ovat sisällöt, palvelut, osaaminen ja tekniikka.
            Valiokunta toteaa, että kansalaisten kannalta
            tasa-arvoa edistävä tietoyhteiskuntakehitys vaatii
            riittävää panostusta kaikkiin näihin
            avainkysymyksiin. Myös käyttäjien tarpeet,
            esteettömyys ja monikielisyys tulee ottaa huomioon palvelujen
            toteuttamisessa. Valiokunta yhtyy selonteon näkemykseen
            siitä, että tieto- ja viestintäteknologian käyttö ei
            ole itseisarvo, vaan väline paitsi tiedonsaantiin ja -käsittelyyn
            myös hyvinvoinnin ylläpitoon ja lisäämiseen. 
         
         
         Selontekoon on kerätty huomattava määrä erilaisia
            kehittämistoimenpiteitä eri julkishallinnon sektoreilta.
            Osa toimenpide-ehdotuksista jää kuitenkin selonteossa
            varsin yleiselle tasolle. Selonteossa tuodaan esille, että yksittäisiä toimia
            ei ole tarkoituksella osoitettu minkään tietyn
            tahon vastuulle. Valiokunta toteaa, että vastuutahojen
            ja täsmällisten tavoiteaikataulujen puuttuminen
            tulee väistämättä tekemään
            tavoitteiden toimeenpanon haastavammaksi.
         
         
         Selonteossa tuodaan esille monin paikoin käyttäjänäkökulmaa.
            Sähköisten palveluiden mahdollisen teknisen toteutuksen
            monimutkaisuudesta riippumaton palveluiden helppokäyttöisyys
            ja palvelukokemuksen yksinkertaisuus tulee selonteon mukaan olla
            keskeinen tavoite kustannussäästöjen
            rinnalla. Valiokunta korostaa, että tässä kohtaa
            tulisi huomioida myös kuluttajansuojaa koskevat näkökohdat
            kokonaan uudenlaisia palveluja käyttöönotettaessa. 
         
         
         Selonteon mukaan yhtenä keskeisenä tavoitteena
            on turvata ja kehittää ikääntyvien
            asemaa aktiivisina kansalaisina. Valiokunta painottaa erityisryhmien,
            kuten vammaisten ja iäkkäiden ihmisten, huomioon
            ottamisen tarvetta. Nämä käyttäjäryhmät
            tarvitsevat erityistä huomiota, jottei heidän
            asemansa ja osallisuutensa heikkene, vaan päinvastoin selkeästi
            paranee tietoyhteiskuntakehityksen ja uudenlaisten palvelujen myötä.
            Palvelujen kehittämisessä tulisi ottaa huomioon
            näiden käyttäjäryhmien kannalta
            erityisesti esteettömyys ja palvelujen käyttäjäystävällisyys. 
         
         
         Tietoyhteiskuntakehityksen oikean suuntaisella edistämisellä voi
            myös olla keskeinen rooli ympäristötavoitteiden
            toteuttamisessa. Selonteon mukaan tavoitteena on, että rakennettava digitaalinen
            ympäristö ohjaa ekologisiin ja kestäviin
            valintoihin. Valiokunta katsoo, että ympäristötavoitteiden
            kannalta tulisi pyrkiä etsimään aktiivisesti
            keinoja hyödyntää sähköistä viestintää ja
            tietotekniikkaa eri alojen energiatehokkuuden parantamisessa ja
            negatiivisten ympäristövaikutusten vähentämisessä.
            Valiokunta korostaa, että esimerkiksi älyliikenne
            on kehittämisalue, johon panostamalla voidaan saavuttaa huomattavia
            vaikutuksia liikenteen päästöjen vähentämisessä.
         
         
         Tietoyhteiskuntakehitys on mahdollisuus sekä kansalaisten
            kannalta että alueellisen tasa-arvoisuuden ja Suomen kilpailukyvyn
            ja tuottavuuden edistämisen kannalta. Selonteon mukaan
            tavoitteena on, että Suomi vaikuttaa edelläkävijänä digitaalisilla
            yhteismarkkinoilla ja tietoyhteiskunnan suunnittelussa korostetaan
            globaalia näkökulmaa. Tietoyhteiskuntakehityksessä eteneminen
            luo suomalaisille yrityksille uusia mahdollisuuksia kotimaisten
            markkinoiden lisäksi myös kansainvälisesti.
         
         
         Monet yhteiskunnan toiminnan kannalta elintärkeät
            toiminnot ovat jo tänä päivänä riippuvaisia
            tieto- ja viestintäjärjestelmien toiminnasta. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että yhteiskunnan
            toimintojen kannalta kriittisten tieto- ja viestintäjärjestelmien
            toiminnan varmistamiseen kiinnitetään huomiota
            ja arvioidaan jatkossa erityisesti voimassa olevan normaaliaikojen
            lainsäädännön näkökulmasta,
            mitä muutoksia tarvittaisiin viestintäverkkojen
            toiminnan varmistamiseksi erilaisissa häiriötilanteissa.
            Erityisen tärkeää olisi varmistaa jatkossa
            viestintäverkkojen sähkönsyötön
            toimintavarmuus.
         
         
         Valiokunta korostaa myös taajuuksien hallinnan keskeistä merkitystä tietoyhteiskuntakehityksen
            ja viestintä- ja mediamaailman suotuisten toimintaedellytysten
            kannalta. Tavoitteena tulee olla jatkossa varmistaa taajuuksien
            tehokas, mutta riittävän joustava käyttö teknologian kehittyessä ja
            uusia palveluja käyttöönotettaessa.
         
         
         Tietoyhteiskuntakehityksen vauhdittamisessa rahoituksella tulee
            olemaan aivan keskeinen merkitys. Nykyisen rahoituksen aiempaa tarkoituksenmukaisemmalla
            kohdentamisella on mahdollista edistää tietoyhteiskuntakehitystä.
            Valiokunta toteaa, että jos kuitenkin todella halutaan, että Suomi
            kuroo tietoyhteiskuntakehityksen kärkimaiden saamaa etumatkaa
            kiinni, kehityksen nopeuttamiseksi tulee lisätä rahoitusta
            nykyisestä. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että selonteon tavoitteiden toteuttaminen
            vaatii nykyistä enemmän resursointia, nykyistä vahvempaa
            ja yhtenäisempää ohjaus- ja johtamismallia
            ja mm. julkishallinnon tiivistä yhteistyötä elinkeinoelämän
            kanssa. Kehittämishankkeita tulee johtaa keskitetysti siten,
            että nykyisin varsin itsenäisessä asemassa olevat
            eri toimijat saataisiin etenemään toivottuun yhtenäiseen
            suuntaan. Tietoyhteiskuntakehitys vaatii yritysten, ihmisten ja
            ennen kaikkea julkisen vallan selkeää sitoutumista
            Suomen nostamiseen takaisin tietoyhteiskuntakehityksen eturivin
            maaksi.
         
         
         Valiokunta korostaa, että teknologian nopeasta kehityksestä johtuen
            asetettavia tavoitteita tulee tarkastella riittävän
            lyhyin väliajoin ja tarvittaessa muuttaa tavoitteenasetteluja
            ja niihin pyrittäessä tarvittavia toimenpiteitä nopeassakin aikataulussa.
         
         
         Painopisteenä sisällöt ja palvelujen
            kehittäminen
         
         
         Tietoyhteiskunnan infrastruktuuri koostuu mm. tiedoista, tietojärjestelmistä,
            tietojärjestelmien välillä toimivista
            verkoista ja tiedon hyödyntämiseen tarvittavista
            laitteistoista ja päätelaitteista. Tietoyhteiskuntakehitys
            on edennyt varsin pitkään teknologiapainotteisesti.
            Jo useita vuosia on puhuttu tiedon, palvelujen ja sisältöjen merkityksestä,
            mutta siitä huolimatta käytännön panostukset
            ovat edelleen olleet monella sektorilla teknologiapainotteisia.
            Selonteossa tuodaan kuitenkin esille, että jatkossa kehittämisen tulisi
            lähteä ihmisten ja yhteiskunnan tarpeista. Valiokunta
            katsoo, että jatkossa olisi syytä keskittyä enemmän
            sisältöihin ja palvelukehitykseen ja sekä sisältöjen
            että aidosti käyttäjien tarpeiden mukaan
            määräytyvän kehityksen edistämiseen.
         
         
         Selonteon mukaan tavoitteeksi on asetettu, että keskeiset
            julkiset palvelut olisivat saatavilla sähköisen
            asioinnin avulla vuoteen 2013 mennessä. Valiokunta pitää tavoitetta
            kannatettavana, mutta aikataulullisesti haastavana ja toteaa, että tavoitteen
            toteuttamisen varmistamiseksi tulisi huolehtia, että tähän
            on käytettävissä riittävät
            resurssit. Lisäksi tarvitaan välttämättä yhteinen
            tahtotila. Julkishallinnon palvelut voivat muiden laadukkaiden ja
            sisältörikkaiden palvelujen ohella olla osaltaan
            myös lisäämässä nopeiden
            yhteyksien kysyntää jatkossa. Vastaavalla tavalla
            tulisi huolehtia siitä, että kaupallisten sähköisten
            palvelujen ja verkkokaupan kehittymiselle ja toimintaedellytyksille
            luodaan suotuisat olosuhteet. Liikenne- ja viestintävaliokunta korostaa,
            että tulevaisuudessa sähköiset palvelut
            voivat olla myös tärkeä vientikohde,
            mitä olisi voinut käsitellä selonteossa
            enemmän.
         
         
         Selonteossa ilmaistaan huoli kansallisen sisällöntuotannon
            kaventuvista toimintamahdollisuuksista kansainvälisen mediatarjonnan
            lisääntyessä. Sivistysvaliokunnan lausunnon
            (SiVL 22/2010 vp) mukaan viestintäalan
            kotimaisen sisällöntuotannon kehittämiseen
            tulee jatkossa kiinnittää erityistä huomiota.
            Lisäksi sivistysvaliokunnan mukaan yhä digitalisoituva
            toimintaympäristö luo paineita kehittää tekijänoikeusjärjestelmän
            toimivuutta. 
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää laadukkaita
            ja kiinnostavia sisältöjä yhtenä tietoyhteiskuntakehityksen
            edellytyksenä ja näin ollen myös sisältöjen
            tekijöiden oikeuksista huolehtimista välttämättömänä laadukkaiden
            sisältöjen tuotannon varmistamiseksi. Valiokunta
            näkee tekijöiden oikeudet ja piratismin torjunnan
            tärkeinä näkökohtina, joihin
            tulee pyrkiä löytämään
            myös uusissa toimintaympäristöissä ja
            palvelumalleissa toimivia ratkaisuja. Sisältöjen monikanavajakelun
            toteuttaminen ja kotimaisen sisällöntuotannon
            edellytysten turvaaminen myös tekijänoikeudet
            huomioon ottaen ovat keskeisiä haasteita jatkossa. Kotimaisten
            sisältöjen tuotannon lisäksi tulisi kehittää myös
            kansainvälisille markkinoille suunnattuja sisältöpalveluita. 
         
         
         Valiokunta näkee tärkeänä varmistaa
            hyvät olosuhteet kotimaiselle sisällöntuotannolle
            ja tarpeen etsiä toteutustapoja sen rahoitukselle. Valiokunta
            yhtyy sivistysvaliokunnan kantaan siitä, että Yleisradiolla
            on erittäin merkittävä asema kotimaisessa
            sisällöntuotannossa. Yleisradion talous tulee
            turvata ja sen myötä sen rooli kotimaisten sähköisten
            sisältöjen rahoittajana ja tuottajana. Liikenne-
            ja viestintävaliokunta toteaa, että valittavalla
            rahoitusratkaisulla tulee voida oikeudenmukaisella tavalla vakauttaa Yleisradion
            talous ja turvata riittävä rahoitus pitkälle
            tulevaisuuteen.
         
         
         Haja-asutusalueiden laajakaistahanke
         
         Heinäkuussa 2010 säädettiin Suomessa
            ensimmäisenä maailmassa 1 Mbit/s -nopeuksinen
            laajakaistayhteys jokaiselle kansalaiselle ja yritykselle kuuluvaksi
            yleispalveluksi. Valtioneuvoston haja-asutusalueiden laajakaistahankkeen
            tavoitteena on ollut, että vuoden 2015 loppuun mennessä lähes
            kaikki vakinaiset asunnot sekä yritysten ja julkishallinnon
            organisaatioiden vakituiset toimipaikat olisivat enintään
            kahden kilometrin etäisyydellä nopeudella 100
            Mbit/s toimivan yhteyden mahdollistavasta verkosta. Käytännössä nopeus
            100 Mbit/s on tällä hetkellä mahdollista
            saavuttaa vain valokuituyhteyksillä. Matkaviestinverkoissa
            ei käytössä olevalla teknologialla vielä tällaisiin
            nopeuksiin päästä.
         
         
         Valiokunta korostaa haja-asutusalueiden laajakaistahankkeen
            keskeistä merkitystä ja toteaa, että hankkeen
            kunnianhimoisilla tavoitteilla ja niiden määrätietoisella
            eteenpäin viemisellä voidaan edistää huomattavasti
            tietoyhteiskunnan tasa-arvoista kehittymistä. Valiokunnan
            asiantuntijakuulemisissa saaman selvityksen mukaan tällä hetkellä näyttää kuitenkin
            todennäköiseltä, että asetettuja
            tavoitteita ei saavuteta suunnitellussa aikataulussa. Saadun selvityksen
            mukaan monet suuret teleyritykset eivät ole olleet kiinnostuneita
            verkkojen rakentamisesta kaikilla haja-asutusalueilla ja pienillä operaattoreilla
            taas
            ei välttämättä ole ollut tähän
            taloudellisia edellytyksiä, koska haja-asutusalueiden verkkojen
            rakentamiskustannukset ovat olleet arvioitua suurempia.
         
         
         Laajakaistahankkeen eteneminen näyttää olevan
            jakautunut karkeasti siten, että tiheään
            asutuille seuduille saadaan toteutettua tarvittavat nopeat yhteydet,
            mutta sen sijaan kylien ja pienten taajamien alueilla sekä harvaanasutummilla alueilla
            sekä operaattoreiden kiinnostus että palvelujen
            kysyntä on ollut arvioitua heikompaa. Ongelmaksi on monin
            paikoin muodostunut se, että pienet operaattorit tarvitsisivat
            käytännössä takauksen kunnilta,
            mutta kunnat eivät joissain tapauksissa ole olleet halukkaita
            tällaisia takauksia antamaan. Lisäksi tämänkaltainen
            takaus voi olla valiokunnan saaman selvityksen mukaan EU-sääntelyn
            kannalta ongelmallinen. Ongelmallisena on myös nähty,
            että hankkeen toteutus on pirstoutunut satoihin suhteellisen
            pieniin hankkeisiin, mikä ei välttämättä ole
            kaikissa tilanteissa taloudellisesti ja toiminnallisesti edullisinta.
            Valiokunta on jo useaan kertaan kantanut huolta harvaanasuttujen
            tai taloudellisissa vaikeuksissa olevien kuntien mahdollisuudesta maksaa
            laajakaistahankkeisiin kuuluvat kuntien maksuosuudet. Edellä mainituista
            ongelmista johtuen monien hankkeiden toteuttaminen on viivästynyt,
            mikä joidenkin arvioiden mukaan saattaa aiheuttaa myös
            riskin, että suunniteltua EU:n maaseutuohjelman rahoitusta
            ei välttämättä ehditä kaikilta
            osin hyödyntämään.
         
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa saaman selvityksen mukaan
            maakuntien liittojen esittämien noin 800 laajakaistahankkeen
            verkon rakentamiskustannusten on tällä hetkellä arvioitu
            olevan yhteensä noin 400—500 miljoonaa euroa.
            Kotitalouksille ja yrityksille kuuluvat viimeisen kahden kilometrin
            tilaajayhteyden kustannukset eivät sisälly näihin
            arvioihin. Osa toimijoista on puhunut omissa arvioissaan huomattavasti
            suuremmistakin luvuista. Valiokunta korostaa, että teknologianeutraaliudesta
            huolehtiminen sekä lainsäädännössä että laajakaistahankkeiden
            toteuttamisessa on keskeinen asia jatkossa myöskin rakentamiskustannusten
            optimoinnin kannalta.
         
         
         Valiokunta pitää laajakaistahankkeen edistämistä alueellisen
            tasa-arvoisuuden ja tietoyhteiskunnan kehityksen kannalta erittäin
            tärkeänä, mutta kantaa erityistä huolta
            tilaajayhteyden toteuttamisen vaatimista kustannuksista. Tämä pääosin
            kotitalouksien ja muiden loppukäyttäjien
            kannettavaksi jäävä kustannuserä voi
            olla monille talouksille taloudellisesti liian korkea, jolloin laajakaistayhteyden
            kautta saatavilla olevat palvelut eivät tosiasiallisesti
            tulisi tasapuolisesti kaikkien kansalaisten saataville. Tästä syystä valiokunta
            ehdotti laajakaistarakentamisen tuesta annettua lakia (1186/2009)
            koskevassa mietinnössään (LiVM
               20/2009 vp) eduskunnan hyväksyttäväksi
            lausuman, jonka mukaan eduskunta edellyttää, että hallitus
            selvittää lisärahoitusmahdollisuudet
            tilaajayhteyksien mahdollisten kohtuuttomien kustannusten osalta. Yksittäisten
            kotitalouksien käytettävissä on valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan kotita-losvähennys, tosin vain
            kodin ja kodin pihan rajoissa. Kotitalousvähennyksen käyttöoikeus
            on vuoden 2009 alussa voimaan tulleella tuloverolain (1535/1992)
            muutoksella laajennettu koskemaan myös tietoliikenneyhteyksien
            asennustöitä. Valiokunnan selonteon käsittelyn
            yhteydessä saaman selvityksen mukaan viimeisen kahden kilometrin
            tilaajayhteyden kustannukset voivat joissakin tilanteissa kuituliittymänä olla
            huomattavan korkeat, esimerkiksi jos tilaajajohto on pitkä.
            Tilaaja kuitenkin voi monessa tilanteessa päättää,
            ottaako hän jo ensi vaiheessa kuituliittymän vai
            hitaamman mutta edullisemman langattoman liittymän. Valiokunta
            korostaa, että tilaajayhteys tulee olla jatkossa mahdollista
            saada kohtuullisin kustannuksin ja yhtäläisin
            periaattein koko Suomessa.
         
         
         Selonteossa hallitus on aikaistanut haja-asutusalueiden laajakaistahankkeen
            väliarvioinnin tehtäväksi jo vuonna 2011.
            Valiokunta toteaa, että välitarkastelussa tulisi
            pystyä muodostamaan selkeä näkemys siitä,
            mitä uudistuksia hanke tarvitsee, tarvitaanko hankkeen
            toteuttamiseen lisää rahoitusta ja miten tämä mahdollinen
            lisärahoitus hoidetaan. Arvioinnissa tulisi ottaa huomioon
            palvelun loppukäyttäjälle koituvien kustannusten
            kohtuullisuuden lisäksi myös kuntien taloudellinen
            asema hankkeen käytännön toteutuksessa
            ja mahdollisten uusien teknologioiden käyttömahdollisuudet.
         
         
         Selonteossa esitetty välitarkastelu tulee tehdä huolella
            ja kiinnittäen erityistä huomiota palvelujen todelliseen
            kysyntään ja teknologian nopeasta kehittymisestä johtuviin
            mahdollisiin muutostarpeisiin. Esimerkiksi siirtonopeutta koskevat
            tavoitteet tulisi arvioida tarveharkintaisesti siten, että käyttäjien
            aidot tarpeet ja palvelujen asettamat vaatimukset otetaan huomioon.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esim. tiedonpakkausteknologia
            on kehittynyt siinä määrin, että siirtonopeutta
            ei välttämättä tarvita kaikissa
            käyttötilanteissa yhtä paljon kuin aiemmin
            on arvioitu. Valiokunta korostaa, että laajakaistahankkeen
            keskeisenä periaatteena on myös jatkossa välttämätöntä pitää teknologianeutraalisuutta
            ja sen mahdollistamaa joustavuutta myöskin teknologian
            kehittyessä. Eri teknologioita ja sekä kiinteitä että langattomia verkkoja
            täytyy pystyä myös kysynnän
            mukaan hyödyntämään tapauskohtaisesti
            tarkoituksenmukaisimmalla ja kustannustehokkaimmalla tavalla ja
            tarvittaessa toisiaan täydentäen. 
         
         
         Valiokunta on saanut selvitystä myös uusista nopeista
            ja kustannuksia säästävistä kuiturakentamisen
            tekniikoista, joita voidaan käyttää myös talvikaudella.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan nykyisiä rakentamismenetelmiä käytettäessä kaivamis-
            ja päällystyskustannukset ovat usein yli 50 % kokonaiskustannuksista.
            Uusilla menetelmillä kuitukaapeli voidaan asentaa nopeasti
            olemassa olevan tieväylän asfalttipinnoitteeseen
            tehtävään kapeaan uraan. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että uudenlaisten rakentamistapojen etuja ja hyödyntämismahdollisuuksia
            pyritään selvittämään
            laajakaistahankkeiden kokonaiskustannusten madaltamiseksi. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että jatkossa olisi erittäin
            tärkeää arvioida perusteellisesti, miten
            laajakaistarakentamista voitaisiin koordinoida ja yhdistää tarkoituksenmukaisella
            tavalla muuta infrastruktuuria, kuten tiehankkeita tai sähköverkkoa,
            koskeviin hankkeisiin säästöjen saamiseksi.
            Tästä on valiokunnan saaman selvityksen mukaan
            jo olemassa hyviä käytännön
            esimerkkejä.
         
         
         Valiokunta pitää laajakaistahankkeen toteuttamista
            alueellisen tasa-arvoisuuden ja tietoyhteiskunnan kehityksen kannalta
            erittäin tärkeänä. Valiokunta
            painottaa, että laajakaistaohjelman toimeenpanon jatkamisella
            ja tavoitteiden tasapuolisella saavuttamisella on olennainen merkitys
            Suomen lähivuosien tietoyhteiskuntakehityksen ja aluekehityksen
            kannalta.
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa, että eduskunta
            hyväksyy selonteon johdosta seuraavan kannanoton:
         
         
         Eduskunta edellyttää, että haja-asutusalueiden
            laajakaistahankkeen toteuttamistapoja ja hankkeen tavoitteita tulee
            arvioida selonteossa esitetyllä tavalla uudelleen ensi
            vaalikauden alussa. Arvioinnissa on tärkeää ottaa
            huomioon hankkeiden kilpailutusten myötä täsmentyneet kustannusarviot
            sekä runkoverkon että tilaajayhteyden osalta,
            teknologian kehittymisestä aiheutuneet mahdolliset muutostarpeet
            sekä hankkeen tavoitteiden saavuttamiseksi mahdollisesti tarvittava
            lisärahoitus ja uudet rahoitusmallit.
         
         
         
         
         
Tietojärjestelmien yhteentoimivuus
         
         Julkishallinnon tietojärjestelmät on vuosien
            varrella suunniteltu ja rakennettu pitkälti sektorikohtaisen
            suunnittelun ja tarpeiden pohjalta. Tästä on seurannut
            päällekkäisyyksiä ja suljettuja,
            yhteentoimimattomia tietojärjestelmiä. Tämän
            päivän tarpeiden näkökulmasta
            nykyisten tietojärjestelmien yhteentoimivuus eri sektoreiden
            välillä, ja jopa tietyn sektorin sisällä,
            on monin paikoin riittämätöntä.
            Tietojen tulee pystyä kulkemaan eri tietojärjestelmien
            välillä, ja tietojärjestelmien ja rekistereiden
            osalta tulisi pyrkiä julkishallinnon rekistereiden ja tietojärjestelmien
            päällekkäisyyksien purkamiseen.
         
         
         Valiokunta katsoo, että julkisen hallinnon tietojärjestelmien
            yhteentoimivuuteen tulisi panostaa jatkossa huomattavasti aiempaa
            enemmän. Erityisen tärkeää tämä on
            sosiaali- ja terveyssektorilla. Yhteiset linjaukset ovat julkisella
            sektorilla välttämättömiä yhteentoimivuuden
            ja kustannustehokkuuden saavuttamiseksi.
         
         
         Valiokunta toteaa, että myös julkishallinnon järjestelmissä ja
            palveluissa on mahdollista saavuttaa säästöjä ns.
            pilvipalvelurakenteella, jossa palvelinkeskittymät, tehokas
            tiedonsiirto ja maantieteellinen hajautus mahdollistavat edullisemman
            palvelutuotannon. Jatkossa tulisi arvioida, miten suomalaisten
            pilvipalveluiden kehittämiselle luodaan toimivat lähtökohdat.
         
         
         Valiokunta toteaa, että monissa julkishallinnon tietojärjestelmiä tai
            palveluja koskevissa kehittämishankkeissa on omaksuttu
            varsin kunnianhimoisia tavoitteita ja lähtökohtia.
            Valiokunta katsoo, että useiden tämänkaltaisten
            hankkeiden toteuttaminen on kuitenkin kestänyt kohtuuttoman
            kauan. Tulevaisuusvaliokunnan lausunnon mukaan eräs syy
            tämänkaltaisiin ongelmiin on Suomessa usein hankkeissa
            omaksuttu pyrkimys ratkaista kerralla, virheettömästi
            ja lopullisesti liian isoja kokonaisuuksia. Liikenne- ja viestintävaliokunta
            toteaa, että kevyemmällä hankkeiden liikkeellelähdöllä voitaisiin
            usein saavuttaa parempia tuloksia ja selonteossa oltaisiinkin voitu
            tuoda esille enemmän kehittämishankkeiden ripeän
            toteuttamisen etuja ja näkökulmaa.
         
         
         Julkisen tiedon avoimuus
         
         Selonteon mukaan tavoitteena on, että tietovarannot
            ovat vapaasti ja helposti kaikkien käytettävissä.
            Julkisen tiedon avoimuudella tarkoitetaan julkishallinnon omassa
            toiminnassaan tuottaman julkisen tiedon tarjoamista, mahdollisesti maksutta,
            kansalaisten, muiden viranomaisten, erilaisten raakatiedon jalostajien
            tai tätä tietoa hyödyntävien
            palveluntarjoajien käyttöön. Julkishallinto
            tuottaa valtavat määrät erilaista tietoa,
            jota voi olla mahdollista hyödyntää myös moniin
            muihin käyttötarkoituksiin. Suomella on perinteitä kattavien
            ja luotettavien rekisterien ja tietoaineistojen keräämisessä ja
            tuottamisessa. Valiokunta korostaa, että nämä julkiset
            tiedot tulisi jatkossa ottaa tuottavaan käyttöön. 
         
         
         Julkishallinnon tuottaman tiedon avoimuus voi mahdollistaa tämän
            tiedon jalostamisen uusiin muotoihin tai kokonaisuuksiin ja julkista tietoa
            hyödyntävien kaupallisten palveluiden kehittämisen,
            mikä luo mahdollisuuksia uusille innovaatioille ja yritystoiminnalle.
            Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
            että julkisen tiedon saataville asettamiseen kaikille tasapuolisin
            käyttöehdoin kiinnitetään huomiota
            ja panostetaan tähän huomattavasti jatkossa. Maksuttomuuden toteuttamiseksi
            tulisi arvioida, voidaanko sellaisten virastojen, joiden toiminta
            perustuu tänä päivänä nimenomaan
            tietojen myymiseen, toiminta turvata jatkossa jollain muulla tavalla.
         
         
         Tulevaisuusvaliokunta katsoi lausunnossaan, että julkisten
            tietovarantojen keskinäinen vuoropuhelu ja avaaminen koko
            yhteiskunnan käyttöön on nostettava tietoyhteiskuntastrategian keskeiseksi
            lyhyen aikavälin tavoitteeksi. Viranomaisten tietokantojen
            täysimääräisen hyödyntämisen
            esteet on purettava. Näitä esteitä ovat esimerkiksi
            julkisen tiedon maksullisuus kerääjätahon
            toiminnan rahoittamiseksi, tiedon puute tietokantojen olemassaolosta
            ja sijainnista, avointen rajapintojen puuttuminen, epätietoisuus
            tietojen tekijänoikeuksista sekä viranomaisten
            liian syvät hallinnolliset ja toiminnalliset rajat.
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta yhtyy tulevaisuusvaliokunnan
            näkemykseen ja toteaa, että se näkee
            välttämättömänä,
            että nykyisiin toimintatapoihin ja säännöksiin
            tulee tehdä muutoksia julkisten tietovarantojen avaamiseksi
            ja julkisen tiedon saattamiseksi mahdollisimman laajasti yhteiskunnalle
            hyötyjä tuottavaan käyttöön. 
         
         
         Koulutuksen merkitys
         
         Kuten selonteossa todetaan, osaaminen on kansainvälisen
            kilpailukykymme perusta. Selonteon mukaan tavoitteena
            on, että kaikilla on mahdollisuus ja taito käyttää digitaalisia
            palveluja. Tietoyhteiskuntakehitys vaatii uudenlaisia valmiuksia
            ja taitoja, mikä korostaa koulutuksen ja siihen panostamisen
            merkitystä jatkossa. Sivistysvaliokunta toi lausunnossaan
            esille, että eräs keskeinen riski tietoyhteiskuntakehityksessä on
            kansalaisten eriarvoistuminen digitaalisiin osaajiin ja ei-osaajiin,
            mikä voi johtaa uudenlaiselle syrjäytymispolulle.
            Sivistysvaliokunta totesi lausunnossaan myös, että koulujen
            väliset erot tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisessä opetuksessa
            ja opiskelun tukena ovat edelleen suuret. 
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta yhtyy sivistysvaliokunnan
            käsitykseen asiasta ja toteaa, että koulutuksen
            tasa-arvoisuuden varmistamiseen on jatkossa erittäin tärkeää kiinnittää huomiota.
            Suomalaisille
            tulisi turvata yhtäläiset mahdollisuudet saada
            koulutuksessa kansalaistaitoja ja tietoyhteiskunnan työelämän
            edellyttämiä valmiuksia. Tietoyhteiskunnan vaatimia
            valmiuksia antavaan koulutukseen tulisi siten panostaa kaikilla
            koulutusasteilla ja huolehtia siitä, että koulutuksen
            tarvitsemat yhteydet ja riittävät välineet
            ovat tasa-arvoisesti käytettävissä. Selonteossa
            kiinnitetään huomiota myös sähköisen
            oppimateriaalin lisäämisen ja kehittämisen
            tarpeeseen.
         
         
         Selonteossa korostetaan vahvasti koulujen tietotekniikkavalmiuksien
            kehittämistä ja opettajien perus- ja täydennyskoulutusta.
            Valiokunta toteaa, että tarvittavien välineiden
            lisäksi on välttämätöntä huolehtia
            siitä, että opettajilla ja kouluttajilla on myös
            käytännössä riittävät
            valmiudet ja osaaminen laadukkaan opetuksen antamiseen. 
         
         
         Tieto- ja viestintäalan koulutusta tulisi lisätä oppilaitoksissa.
            Sivistysvaliokunnan lausunnon mukaan pelkkä tietotekniikan
            erillisopetus ei kuitenkaan riitä antamaan oppilaille valmiuksia työelämään,
            vaan tietotekniikkaa on hyödynnettävä kaikessa
            opettamisessa ja oppimisessa. Liikenne- ja viestintävaliokunta
            korostaa, että ilman koulutukseen käytettävien
            resurssien lisäämistä ja koulutuksesta
            saatavia taitoja infrastruktuuriin ja palveluihin tehdyistä investoinneistakaan
            ei saada tulevaisuudessa irti kaikkia saatavissa olevia hyötyjä. 
         
         
         Tietoyhteiskunnan tietoturvalaki
         
         Valiokunta korostaa tietoyhteiskunnan oikeudellisten kysymysten
            arvioinnin ja sääntelyn kehittämisen
            tarvetta. Ylipäätään tietoyhteiskuntaa
            koskeva sääntely on nykyisin varsin hajanaista
            ja sirpaloitunutta ja tästä syystä toimijoille
            usein vaikeasti hahmotettavaa.
         
         
         Tietoturvalla tarkoitetaan tiedon eheyden, luottamuksellisuuden
            ja käytettävyyden varmistamista. Tietoturva voi
            olla teknisiä toimenpiteitä, hallinnollisia toimia,
            menettelytapoja, kuten toimijoiden ilmoitusvelvollisuuksia, viranomaisvalvontaa
            tai vaikkapa tiedon käsittelyyn osallistuvien henkilöiden
            ohjeistamista. Tietoturvan merkitys kasvaa väistämättä edelleen
            tietoyhteiskuntakehityksen myötä, ja siitä huolehtiminen
            on keskeistä myös monien yhteiskunnan perustoimintojen
            sekä kansalaisten perusoikeuksien toteutumisen kannalta.
         
         
         Suomen lainsäädännössä tietoturvaa
            koskeva sääntely on varsin hajallaan lukuisissa
            säännöksissä. Tietoturvaa säännellään
            laajasti ymmärrettynä mm. sähköisen
            viestinnän tietosuojalaissa (516/2004),
            henkilötietolaissa (523/1999),
            laissa viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999),
            laissa yksityisyyden suojasta työelämässä (759/2004)
            sekä useissa muissa säädöksissä.
            Sääntelyn hajanaisuus vaikeuttaa huomattavasti
            tietoturvan käytännön toteutumista ja tekee
            toimijoille haasteelliseksi pysyä ajan tasalla, mitkä säännökset
            ja missä tilanteissa koskevat juuri heitä.
         
         
         Valiokunta katsoo, että tietoturvan edistämiseksi
            voimassa olevia säännöksiä olisi
            syytä kartoittaa ja arvioida mahdollisuuksia säätää tietoturvasta
            sekä julkisen että yksityisen sektorin osalta
            nykyistä huomattavasti selkeämmin ja yhtenäisemmin.
            Sääntelyn selkeyden ja oikeusvarmuuden kautta
            tietoturvan tasoa Suomessa olisi mahdollista kehittää huomattavasti
            nykyisestä. Samalla voitaisiin arvioida nykyisen säätelyn kattavuutta,
            yhteentoimivuutta ja käsitteiden yhtenäisyyttä sekä päällekkäisyyksiä,
            eri lakien välisiä suhteita ja mahdollisen uuden
            sääntelyn tarvetta. Digitaalisten palvelujen toteuttamisessa on
            viime aikoina ollut kehityssuuntana ns. pilvipalvelut, joiden myötä saattaa
            kuitenkin syntyä myös uusia haasteita mm. tietosuojan
            ja tietoturvan osalta. Nämä haasteet tulisi ottaa
            jatkossa myös lainsäädännössä huomioon.
            Myös kansalaisten oikeuksien tietoyhteiskuntakehityksen
            ja esimerkiksi sosiaalisen median palvelujen yleistymisen myötä mahdollisesti
            muuttuvien suojaamistarpeiden ja erilaisten identiteettivarkaustilanteiden
            sääntelyn tarvetta voitaisiin arvioida samassa
            yhteydessä. 
         
         
         Tietoyhteiskuntakehityksen ytimenä olevat tiedot ja
            innovaatiot vaativat niiden asianmukaista suojaamista. Suojan tarve
            on olemassa perinteisemmässä tietojen käsittelyssä,
            sähköisessä viestinnässä ja
            tietoja hyödyntävissä erilaisissa digitaalisissa
            palveluissa. Valiokunta näkee kattavan ja yhtenäisen
            tietoyhteiskunnan tietoturvalain säätämisen
            keskeisenä lähivuosien tavoitteena, johon olisi
            välttämätöntä panostaa turvallisen
            ja palvelukehitysmyönteisen tietoyhteiskuntakehityksen
            varmistamiseksi. Uuteen lakiin voitaisiin valiokunnan näkemyksen
            mukaan koota yhtenäisesti sähköiseen
            viestintään ja tieto- ja viestintäverkkoihin
            liittyvää tietoturvaa sekä yksityisyyden
            suojaa ja tietosuojaa koskevat keskeiset säännökset.
            Valiokunta korostaa, että hallinnonalojen väliset
            rajat eivät saa olla esteenä yhteisesti tärkeän
            tavoitteen toteuttamisessa.
         
         
         Tietoyhteiskunnan hallinnon uudelleen organisointi
         
         Tietoyhteiskuntapolitiikka on ministeriöiden toimialojen
            rajat ylittävää. Selonteossa tuodaan esille,
            että tietoyhteiskunnan koordinoinnilla ilman toimeenpanovaltaa
            ei ole saatu aikaan riittäviä tuloksia. Myös
            asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille, että pelkkä tietoyhteiskunta-asioiden
            koordinaatio ilman toimeenpanovaltaa ei tuota jatkossa riittäviä tuloksia
            ja että voimavaroja tietoyhteiskuntahankkeiden edistämiseen on
            ollut niukasti käytettävissä. Selonteon
            mukaan, jotta esitettyihin tavoitteisiin päästään,
            on eri sektoreiden kyettävä näkemään
            kehitettävät asiat yhteisinä, vaikka
            roolit ja tehtävät eroavatkin toisistaan. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että tietoyhteiskunnan kehittäminen
            on tähän päivään saakka
            tapahtunut eri sektoreilla pitkälti sektorikohtaisten päätösten
            ja kehittämishankkeiden kautta. Viime vuosina   on   pyritty   tehostamaan   eri   sektoreiden välistä yhteistyötä ja
            koordinointia, mutta erityisesti   resurssiohjauksen   erillisyys   on   ollut omiaan
            hidastamaan tämän yhteistyön tuloksia. Viime
            vuosina Suomi onkin jäänyt kansainvälisessä vertailussa
            jälkeen useista muista maista.
         
         
         Tulevaisuusvaliokunta toi esille lausunnossaan, että nykyisen
            tietoyhteiskuntapolitiikan hajanaisuuden taustalla on päätöksenteon
            hajautuminen eri hallinnonaloille. Tulevaisuusvaliokunta katsoi,
            että tietoyhteiskuntapolitiikan ohjausta tulee selkeyttää ja
            lisäksi tarvitaan keskustelua tietoyhteiskuntapolitiikan
            asemasta ja paikasta valtioneuvostossa.
         
         
         Selonteon kappaleen 383 mukaan hallinnon kaikki sektorit asetetaan
            tulosvastuullisiksi toimialansa digitaalisen strategian toteuttamisessa ja
            linkitetään ne suoraan ohjaukseen korkeimman hallinnollisen
            ja poliittisen päätöksenteon tasoilla.
            Liikenne- ja viestintävaliokunnan käsityksen mukaan
            kyseisen toimenpiteen tarkempi sisältö jää epäselväksi
            ja se kaipaisi koko selonteon tavoitteiden toteutumisen kannalta
            keskeisenä kysymyksenä huomattavasti enemmän konkretiaa.
            Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että jatkossa arvioidaan
            ennakkoluulottomasti, miten tietoyhteiskunnan kehittämiseen
            liittyvät asiat vastuutetaan. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että tietoyhteiskuntakehityksen
            nopeuttaminen ja selonteossa asetettujen kehitystä koskevien
            tavoitteiden toteuttaminen on mahdollista vain, jos tietoyhteiskuntakehitystä koskevat
            tehtävät ja toimivalta keskitetään
            selkeästi yhteen paikkaan. Nykyisillä rakenteilla
            selonteossa asetettuja tavoitteita ei todennäköisesti
            tulla kattavasti saavuttamaan. Kehityksen nopeuttamisen kannalta
            on välttämätöntä, että Suomessa
            on olemassa yksi taho, joka kykenee päättämään
            tietoyhteiskuntaa koskevista asioista nykyisistä sektorirajoista
            riippumatta. Aiempi kehitys huomioiden tähän tehtäväkokonaisuuteen
            tulee kytkeä kiinteästi myös resurssiohjaus
            siten, että rahoituksesta päättäminen
            kuuluu olennaisena osana samaan tehtäväkokonaisuuteen.
         
         
         Valiokunta korostaa, että tämänkaltainen huomattava
            tehtävien uudelleen organisointi on välttämätöntä,
            jotta kehityksessä päästään
            nykyistä nopeampaan vauhtiin. Tämä on
            ensiarvoisen tärkeää sekä yksityisen
            että julkisen sektorin kannalta. Mikäli tietoyhteiskunnan
            hallinnossa ei valtioneuvoston tasolla toteuteta selkeää rakennemuutosta,
            kehitys tulee valiokunnan käsityksen mukaan hidastumaan
            entisestään.
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa, että eduskunta
            hyväksyisi selonteon johdosta seuraavan kannanoton:
         
         Eduskunta edellyttää, että tietoyhteiskunnan
            kehittämistä koskeva toimivalta ja resursseista
            päättäminen tulee nykyisistä hallinnon
            alan rajoista poiketen keskittää selkeästi
            yhdelle taholle valtioneuvoston tasolla.