LISÄTALOUSARVIOALOITE 117/2006
vp
LTA 117/2006
vp - Jouko Laxell /kok
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Salon
seudun tiehankkeisiin
Eduskunnalle
Kantatie 52 on alueen pääyhteys etelässä Perniöön
ja Tammisaareen sekä pohjoisessa Someron suuntaan ja siitä edelleen
Tampereelle. Nykyinen kantatieyhteys on epäjatkuva. Kantatien 52
liikenne kulkee Salon keskusta-alueen katuverkkoa pitkin. Keskustan
läpi kulkeva liikenne lisää keskusta-alueella
melu-, tärinä ja ympäristöhaittoja
sekä huonontaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta
katuverkolla. Keskustan kiertomahdollisuus puuttuu.
Salon itäisen ohikulkutien yleissuunnitelma valmistui
kesällä 2004. Seuraava suunnittelu-vaihe on yksityiskohtaisen
tiesuunnitelman laatiminen ja rakentamisen aloittaminen. Ohikulkutie
kuuluu Turun tiepiirin suunnitelmiin.
Salon itäinen ohikulkutie olisi tärkeä kauttakulkuyhteys
ja yhdistävä lenkki Salon itä- ja eteläpuolisilta
liikenneväyliltä moottoritielle. Ohikulkutie mahdollistaa
raskaan liikenteen ohjaamisen pois Salon kaupungin keskustasta.
Tällöin Salon keskustan katuverkon kuormitus pienenee, jolloin
erityisesti raskaan liikenteen aiheuttama melu, päästöt
ja tärinät vähenevät. Myös
pitkän matkan tavaraliikenteen olosuhteet paranevat, kun
reitti siirtyy pois keskustan katuverkosta.
Särkisalon pengertien osalta tiepiirillä on
ollut ajatus tehdä penkereeseen uusi pieni virtausaukko
penkereen toiseen päähän. Tehdyn selvityksen
mukaan tällainen uusi pieni virtausaukko vain lisää veden
laadun heikkenemisen riskiä. Uuden pienen aukon aiheuttama
suhteellisen voimakas virtaus voi aiheuttaa pohjasedimenttiin sitoutuneiden
fosforin ja typen liikkeelle lähdön. Tilanne siis
todennäköisesti vain huononee, jos penkereeseen
tehdään pelkästään
kosmeettisia muutoksia.
Särkisalon pengertiehen tarvitaankin iso sadan metrin
aukko ja silta. Tämäkin voi aluksi aiheuttaa myös
joitain haitallisia muutoksia pohjasedimentin häiriytymisen
vuoksi, mutta pitkällä aikavälillä muutos
vesien tilassa parempaan on odotettavissa. Jos nykyiset haitalliset
muutokset ovat aiheutuneet neljän vuosikymmenen aikana, niin
kunnon aukon vaikutuksesta tilanne kyllä seuraavien neljän
vuosikymmenen aikana paranee olennaisesti.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 toiseen
lisätalousarvioon momentille 31.24.78 lisäyksenä 20 000 000
euroa ja lisää momentin perusteluihin maininnan,
että määrärahasta käytetään
Salon itäisen ohikulkutien rakentamiseen 15 000 000
euroa ja 5 000 000 euroa Särkisalon pengertien
korjausrakentamiseen.
Helsingissä 24 päivänä lokakuuta
2006