Perustelut
         
         Yleistä
         
         Valiokunta toteaa, että Suomi on sijaintinsa ja tuotantorakenteensa
            vuoksi varsin energia- ja sähkövaltainen. Sähkön
            saatavuus, toimitusvarmuus ja hinta ovat erittäin tärkeitä kasvun,
            työllisyyden ja hyvinvoinnin edistämiselle. Sähkön kulutuksen
            ennustetaan kasvavan tulevaisuudessakin muun muassa teknologisen
            kehityksen seurauksena, vaikka kokonaisenergiankulutuksemme saattaa
            kääntyä laskuun mm. ilmastopoliittisten
            toimenpiteiden ansiosta.
         
         
         Suomen avointen sähkömarkkinoiden toimivuudelle
            asetetut tavoitteet ovat sähkön saatavuuden turvaaminen,
            sähkön hinnan pitäminen kohtuullisena,
            sähkönhankinnan riittävän omavaraisuuden
            turvaaminen sekä sähkön tuotannon ympäristövaikutusten
            pitäminen hyväksyttävinä. Tavoitteet
            perustuvat valtioneuvoston pitkän aikavälin ilmasto-
            ja energiastrategiaan marraskuulta 2008, sähkön
            kysyntä- ja hankinta-arvioiden päivitykseen sekä teetettyihin
            selvityksiin ja hakemuksista esitettyihin lausuntoihin ja mielipiteisiin.
         
         
         Erityisesti Suomen metsäteollisuuden rakenne- ja suhdannemuutoksien
            vuoksi sähkön kulutus laski vuonna 2009 noin 81
            terawattituntiin. Sähkön kulutuksen tulevasta
            kehityksestä on erilaisia arvioita. Eräiden arvioiden
            mukaan tulee varautua siihen, että sähkön
            kulutus voi nousta vuoteen 2020 mennessä 98 terawattituntiin. Muun
            muassa sähköautojen ja lämpöpumppujen lisääntyvä käyttö kasvattaa
            omalta osaltaaan sähkön kulutusta. Mikäli
            Suomen halutaan olevan sähkönhankinnan suhteen
            omavarainen, uutta sähköntuotantoa tarvitaan ydinvoimana
            ja edistämällä ilmasto- ja energiapolitiikalla
            tuulivoimaa ja biopohjaista sähkönhankintaa sekä edistämällä sähkön
            ja lämmön yhteistuotantoa. Valiokunta pitää erittäin
            tärkeänä sähkön saatavuuden
            ja omavaraisuuden turvaamista maassamme. 
         
         
         Erityisesti tuulivoiman lisääntyvä käyttö sähköntuotannossa
            luo tarpeen lisätä kotimaisen vesivoiman hyödyntämistä säätövoimana.
            Mietinnössään tulvariskien hallinnasta
            ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (MmVM 9/2010
            vp — HE 30/2010 vp) valiokunta onkin katsonut,
            että yhdenmukaisin perustein laadituissa tulvariskien hallintasuunnitelmissa
            voidaan tarpeellisia toimenpiteitä arvioida koko vesistöalueen
            vesiolot huomioon ottaen sekä sovittaa yhteen
            tulvariskien hallinnan tavoitteet muiden vesien käyttöön
            liittyvien tavoitteiden kanssa yhtenä kokonaisuutena.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että sähkön
            hinta vaikuttaa muun ohella teollisuutemme kilpailukykyyn. Valiokunta
            toteaa, että sen toimialalla metsäteollisuuden
            kilpailukyvystä huolehtiminen ja Suomeen tapahtuvien investointien
            edistäminen parantavat koko metsätalouden
            toimintaedellytyksiä ja kannattavuutta Suomessa kohentaen
            maamme kansantalouden tilaa. Metsäklusteri vastaa kolmanneksesta maamme
            nettovientituloista. Lisäksi metsäteollisuus tuottaa
            70 prosenttia maamme uusiutuvasta energiasta.
         
         
         Valiokunnan toimialan osalta valiokunta tuo esiin myös
            sen, että Suomen on joka tapauksessa nostettava uusiutuvan
            energian osuus energian loppukulutuksesta vähintään
            38 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2005 tämä osuus
            oli 28,5 prosenttia. Merkittävimmät uusiutuvan
            energian kasvun lähteet ovat metsähakkeen käyttö,
            liikenteen biopolttoaineet, lämpöpumput ja tuulivoima.
            EU:n päästökauppajärjestelmä parantaa
            jatkossa uusiutuvien energialähteiden käytön
            kannattavuutta, mutta uusiutuva energia tarvitsee myös
            muuta tukea. Pääministerin ilmoituksessa hallituksen
            energiaratkaisusta (P 1/2010 vp) on esitetetty linjauksia
            tarvittavista toimenpiteistä. Valiokunta edellyttää,
            että energiaratkaisun toteutus aloitetaan välittömästi. 
         
         
         Uusiutuva energia
         
         Edellä on todettu, että Suomi on sitoutunut
            EU:n ilmastotavoitteissa nostamaan uusiutuvan energian osuuden nykyisestä 28
            prosentista 38 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että mainittua
            tavoitetta pidetään minimitavoitteena. Valiokunta
            korostaa, että hyödyntämällä kaikkien
            bioenergialähteiden potentiaali täysimääräisesti
            voidaan 38 prosentin tavoite jopa ylittää vuoteen
            2020 mennessä. Valiokunta viittaa valtioneuvoston ilmasto-
            ja energiapolitiikkaa koskevasta tulevaisuusselonteosta antamaansa
            lausuntoon (MmVL 2/2010 vp — VNS 8/2009
            vp) ja huomauttaa, että tavoite voidaan saavuttaa maaseudun
            bioenergialähteiden nykyistä huomattavasti tehokkaammalla
            käytöllä. Suomi muodostaa lähes
            ainoan alueen Euroopassa, jossa on runsaasti tulevaisuuden tuotantopotentiaalia
            uusiutuvan energian tuotannon kasvattamiseeen. Uusiutuvan energian
            tuotannon lisääminen luo myös runsaasti
            uusia työpaikkoja erityisesti maaseudulle.
         
         
         Valiokunta toteaa, että uusiutuvan bioenergian
            käyttö ei ole toistaiseksi lisääntynyt
            Suomessa tavoitteiden mukaisesti. Suomalaisen metsäteollisuuden
            kapasiteetin voimakas supistuminen viime vuosina on vaikuttanut
            suoraan kotimaisen uusiutuvan energian osuuden pienenemiseen etenkin
            mustalipeän ja mekaanisten sivutuotteiden tuotannon laskun
            kautta. Esimerkiksi Kemijärven tehtaan lakkauttaminen vähensi
            yksinään primäärienergian tuotantoa
            0,36 prosenttia. Tästä huolimatta 70 prosenttia
            Suomen uusiutuvasta energiasta tuotetaan edelleen metsäteollisuudessa,
            mikä käy ilmi jo edellä esitetystä.
            Valiokunta katsoo, että jo pelkästään
            uusiutuvan energian käytön tavoitteisiin pääseminen
            edellyttää, että metsäteollisuudellamme
            on jatkossakin maassamme toimintaedellytykset ja että sillä on
            mahdollisuudet kehittyä. On välttämätöntä,
            että tulevaisuudessa maamme energiantarpeesta voidaan huolehtia
            kotimaisella tuotannolla.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että metsäteollisuus voi kehittää uusia
            innovaatioita ja hyödyntää raaka-aineita
            tehokkaasti. Tarvitaan monipuolisia pitkälle jalostettuja
            tuotteita ja uusia polkuja jalostukselle. Metsäbiomassan
            käytön osalta tavoitteena tulee olla kokonaistehokkuus, jossa
            biomassa hyödynnetään elinkaaritarkastelujen
            kannalta niin tehokkaasti kuin mahdollista. Metsäteollisuuden
            uudet tuotteet voivat olla moninaisia, kuten biopolttoaineita, kemikaaleja,
            nanosellujohdannaisia, terveysvaikutteisia elintarvikkeita tai uusia
            puutuoteratkaisuja. Erityisesti puurakentamista tulee edistää.
            Pyrkimyksenä tulee olla, että näiden
            tuotteiden valmistus ainakin osin vaatii vähemmän
            sähköä kuin nykytuotteet. Edellä on
            jo todettu, että metsäteollisuuden kilpailukyvystä huolehtiminen
            ja Suomeen tapahtuvien investointien edistäminen parantavat
            koko metsätalouden toimintaedellytyksiä ja kannattavuutta
            Suomessa ja kohentavat maamme kansantalouden tilaa.
         
         
         Pääministerin ilmoituksessa linjattu uusiutuvan
            energian velvoitepaketti kasvattaa merkittävästi
            puun energiakäyttöä. Korvaamalla fossiilisia
            polttoaineita puuenergialla voidaan myös saavuttaa hiilidioksidipäästöjen
            vähentämistavoitteet. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että puuenergialle kaavaillut tuet eivät vaaranna
            metsäteollisuuden raaka-aineen saantia tai metsäteollisuuden
            kehittämistä. Samalla valiokunta korostaa sitä,
            että hyvin toimivat puumarkkinat takaavat puun tasaisen
            tulon markkinoille.
         
         
         Puuenergialle kaavailtu vero- ja muiden tukien määrä on
            uusiutuvan energian velvoitepaketissa varsin pieni: vuotuinen lisäys
            nykyiseen on ilmeisesti vain 50—100 miljoonaa euroa. Valiokunta
            kiinnittääkin huomiota siihen, että puun osuus
            lisäenergiamäärällä mitattuna
            on ohjelmasta yli 2/3, mutta sen osuus suunnitellusta rahoituksesta
            on vain 15—30 prosenttia. Valiokunta korostaa erityisesti
            sitä, että tulevaisuudessa energia- ja raaka-ainevaroista
            tulee vallitsemaan niukkuutta, joten riittävä panostus      uusiutuvan
            metsäenergian tuotannon lisäämiseen on
            pitkällä aikavälillä yhteiskunnallisesti välttämätön
            toimenpide. 
         
         
         Uusiutuvan energian velvoitepaketin yleisen tavoitteen mukaan
            metsähakkeella tuotetaan sähköä vuonna
            2020 yhteensä 25 terawattituntia. Valiokunta toteaa, että tavoite
            on kunnianhimoinen ja se vaatii useaan markkinoille pääsyyn sekä korjuuseen
            ja kuljetuksiin liittyvään käytäntöön
            nykyistä toimivampia ratkaisuja.  Asetettu tavoite metsähakkeen
            käytön moninkertaistamisesta edellyttää ainakin
            alkuvaiheessa tukijärjestelmien ja kannusteiden kehittämistä koko energiantuotantoketjussa.
            Uusiutuvan energian velvoitepaketissa on ehdotettu kolmea tukimuotoa
            (pienpuun energiatuki, muuttuva sähkön tuotantotuki
            CHP:lle (sähkön ja lämmön yhteistuotanto)
            ja pien-CHP:n syöttötariffi). Tukien hyödyn
            valuminen ulkomaille tulee estää.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että energiapolitiikan
            keinojen yhteensovittaminen tulee olemaan hyvin vaativa tehtävä.
            Yhteensovittamisessa joudutaan arvioimaan uusiutuvan energian investointi-
            ja tuotantotukien, energiaverojen ja hiilidioksidin päästökaupan
            vaikutuksia samanaikaisesti ja hyvinkin vaihtelevissa tulevaisuuden
            olosuhteissa. 
         
         
         Toimien yhteensovittamisen osalta valiokunta viittaa lisäksi
            mietintöönsä valtioneuvoston maaseutupoliittisesta
            selonteosta (MmVM 4/2010 vp — VNS 5/2009
            vp) ja korostaa, että uusiutuvan energian tukijärjestelmää suunniteltaessa
            Kemera-tuesta, energiaveroista, investointi- ja kehittämistuista
            ja syöttötariffijärjestelmästä sekä energiatehokkuusmääräyksistä tulee
            muodostaa tehokas kokonaisuus. Tavoitteena tulee olla eri tukimuotojen
            kehittäminen ja uudistaminen siten, että ne kannustavat
            lisäämään ja tehostamaan energiapuun
            korjuuta sekä samanaikaisesti turvamaan laadukkaan ainespuun
            tuotannon ja korjuun. Ensisijaisen tärkeää on
            jatkossakin varmistaa, että tuet kannustavat huolehtimaan
            metsien uudistamisesta riittävän varhaisessa vaiheessa.
            Valiokunta korostaa riittävien Kemera-tukia koskevien määrärahojen merkitystä varsinkin
            sille, että nuoren metsän energiapuu saadaan hyödynnettyä tehokkaasti. Tärkeää on
            myös, että bioenergian käytön
            lisäämisen yhteydessä huolehditaan tukitoimien
            kustannustehokkuudesta. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että metsäenergian
            käytön lisäämisen riskinä voi
            olla suomalaisen raakapuun vienti energiakäyttöön Eurooppaan,
            mitä ei tule edistää. Eräät
            tutkijat ovat pitäneet mahdollisena, että hakkuujätteen nykyistä voimaperäisempi
            korjuu köyhdyttää maaperän ravinnevaroja,
            mikä voi heikentää metsän kasvua
            ja siten tulevaisuudessa hidastaa metsän kiertoaikaa sekä vähentää monimuotoisuutta.
            Valiokunta pitääkin erittäin tärkeänä,
            että metsäenergian korjaamisen vaikutukset metsiin ja
            niiden kasvuun selvitetään tarkoin. Samalla tulee
            varautua uudistamaan metsänkasvatukseen ja metsäbioenergian
            käyttöön liittyvää ohjeistusta
            sekä toimintatapoja uusimman tutkimustiedon pohjalta.
         
         
         Lähitulevaisuuden metsäbiomassan hyödyntäminen
            erityisesti kehittyneiden, ns. toisen sukupolven biopolttoaineiden
            tuotantoon tulee olemaan merkittävä kehitysaskel
            uusiutuvan energian käytön kannalta. Yleisesti
            arvioidaan, että tulevien 10—20 vuoden aikana
            Suomessa aloittaisi toimintansa jopa kolme tällaista biojalostamoa.
            Valiokunta pitää välttämättömänä, että Suomessa
            panostetaan voimakkaasti näiden polttoaineiden kehittämiseen
            ja niiden tuomiseen markkinoille. 
         
         
         Valiokunta pitää myös tärkeänä,
            että biokaasutuotannon kilpailukykyä edistetään
            nykyistä tehokkaammin suhteessa fossiilisiin polttoaineisiin.
            Myös biokaasun liikennekäytön edistämiseen
            sisältyy kokonaisuudessaan merkittäviä ympäristöhyötyjä.
            On välttämätöntä, että paraikaa
            valmisteltavassa polttoaineverouudistuksessa ei hankaloiteta biokaasun
            käyttöä esimerkiksi käyttövoimaverolla
            tai muilla vastaavilla verotustoimenpiteillä.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Suomen
            noin 2,3 miljoonasta peltohehtaarista tarvitaan kansallisen ruokaomavaraisuuden
            turvaamiseen ja Suomen elintarvike- ja rehuteollisuuden tarvitseman
            raaka-aineen tuottamiseen arvioiden mukaan vähintään
            noin 1,8 milj. hehtaaria, jolloin noin 500 000 hehtaaria voitaisiin käyttää tarvittaessa
            muuhun tuotantoon, kuten esimerkiksi bioenergian tuotantoon. Lisäksi
            samassa yhteydessä voidaan parantaa Suomen valkuaisrehuomavaraisuutta.
            Valiokunta katsookin, että peltoalan hyödyntäminen
            perinteisessä tuotannossa sekä bioenergian tuotannon
            lisääminen ovat sovitettavissa yhteen, kuten valiokunta on
            lausunnossaan pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategiasta
            todennut (MmVL 7/2009 vp — VNS 6/2008
            vp). On myös tärkeää, että tulevaisuudessa
            yhteistyötä maatalouden bioenergiasektorin
            ja metsäsektorin välillä bioenergiaan
            liittyvissä korjuu-, kuljetus- ja muissa logistiikkaketjuissa
            lisätään.
         
         
         Turpeen osalta valiokunta viittaa lausuntoonsa pitkän
            aikavälin ilmasto- ja energiastrategiasta (MmVL 7/2009
            vp — VNS 6/2008 vp) ja korostaa sen mukaisesti
            turpeen tärkeää merkitystä kotimaisena
            työllistävänä seospolttoaineena
            ja monipuolisena potentiaalisena raaka-aineena.
         
         
         Viitaten maaseutupoliittisesta selonteosta antamaansa lausuntoon
            valiokunta katsoo, että tulevaisuudessa biotaloudella tulee
            olemaan erittäin suuri merkitys maaseudun kehittämisessä, koska
            uusiutuvat luonnonvarat sijaitsevat pääosin maaseudulla.
            Alueellisia tuotantomalleja kehittämällä voidaan
            vähentää pitkien kuljetusten tarvetta,
            kasvattaa huoltovarmuutta ja turvata maaseudun hyvinvointia. Kun
            hajautetusti tuotettu energia saadaan yhteisen verkon kautta koko
            Suomen käyttöön, se edistää tehokkaimmalla
            tavalla ilmastotavoitteiden saavuttamista, yleistä energian
            saatavuutta ja kansallista huoltovarmuutta. Hajautetun energiantuotannon käyttöön
            tulee saada korkeaa kansainvälistä tasoa olevaa
            teknologia- ja liiketoimintaosaamista. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan
            rahoituksen tulee tukea biotalouden tavoitteita. Lausunnossaan valiokunta
            totesi myös, että kustannustehokas puunhankinta
            niin perinteiseen jalostukseen kuin energiakäyttöön
            edellyttää nykyistä parempia, ympärivuotisia
            liikenneyhteyksiä. Toimenpiteitä tarvitaan niin
            tieverkoston, rautatiekuljetusten kuin vesikuljetustenkin osalta.
         
         
         Sähkölinjojen rakentamiseen liittyvät
            korvauskysymykset
         
         
         Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on käynyt
            ilmi, että Suomen sähkönsiirron kantaverkkoyhtiö Fingrid
            on varautunut tämänhetkisessä vuoteen
            2020 ulottuvassa investointistrategiassaan liittämään
            voimajärjestelmään yhden suuren ydinvoimalaitoksen
            (Olkiluoto 3:n lisäksi) ja 2 500 MW tuulivoimaa.
            Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että maassamme
            rakennetaan muutoinkin koko ajan uusia linjoja erilaisiin tarpeisiin
            ja huomattava osuus näistä toteutetaan liiketaloudellisin
            perustein. Voimalakapasiteetin lisäämisen myötä tarve
            rakentaa uusia voimajohtoja lisääntyy voimakkaasti
            mm. ydin-, tuuli- ja biovoimaloiden läheisyyteen ja jakeluverkoiksi.
            Panostaminen hajautettuun energiantuontantoon pientuotannon edistämiskeinoja käyttäen
            vähentää voimajohtojen lisärakentamistarvetta.
         
         
         	Valiokunta toteaa,että verkkovahvistusten toteuttaminen
            halutun aikataulun mukaisesti edellyttää toimivaa
            ja sujuvaa yhteistyötä voimajohtojen rakentajan
            ja voimajohtoja käsittelevien lupaviranomaisten sekä maanomistajien
            välillä. Viime kädessä lunastustoimituksessa
            määritetään kuitenkin lunastuksessa
            maksettava korvaus.
         
         
         Valiokunta toteaa, että julkisuudessa on käyty
            paljon keskustelua lunastuskorvausten oikeasta tasosta. Lunastuslaki
            (603/1977) sisältää korvaussäännökset,
            joiden mukaan maanomistajille on pakkolunastustilanteessa maksettava täysi
            korvaus käyvän hinnan mukaan. Valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että omaisuuden lunastuksesta puolustustarkoituksiin
            annetun lain (1301/1996) 4 §:n mukaan lunastettavasta omaisuudesta
            suoritetaan korkeimman käyvän hinnanmukainen täysikorvaus
            (kohteen korvaus). Esityksessä vesilain uudistamiseksi
            (HE 277/2009 vp) ehdotetaan puolestaan säilytettäväksi
            puolitoistakertainen korvaus koskien  eräitä edunmenetyksiä.
            Voimassa olevassa kaivoslaissa (503/1965) (kuten myös
            esityksessä (HE 273/2009 vp) uudeksi kaivoslaiksi)
            on säännöksiä, joiden mukaan
            pieni osa hankkeen tuotosta kuuluu hankkeesta vahinkoa kärsivälle.
         
         
         Kiinnittäen huomiota siihen, että yleisen
            edun nimissä toteutettavat hankkeet hoidetaan nykyään
            useimmiten liiketaloudellisin perustein ja viitaten muutoinkin edellä esitettyyn
            valiokunta edellyttää, että lunastuslain
            korvaussäännökset otetaan välittömästi
            tarkasteluun niiden uudistamiseksi ja että samassa yhteydessä eri
            laeissa olevat lunastuksiin liittyvät korvaussäännökset pyritään
            yhtenäistämään.