Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 508/2014
Euroopan meri- ja kalatalousrahastosta annettiin 15 päivänä toukokuuta 2014
ja sitä sovelletaan 1 päivästä tammikuuta 2014
lukien. Asetus eroaa ohjelmakauden 2007—2013 kalatalousrahastoasetuksesta
soveltamisalansa osalta, sillä se koskee elinkeinokalatalouden
tukemisen ohella muuta kansallisesti täytäntöön
pantavaa yhteisen kalastuspolitiikan ja yhdennetyn meripolitiikan
rahoitusta. Meri- ja kalatalousrahastoasetus sisältää säännöksiä muun
muassa rahoituskehyksestä, ohjelmasuunnittelusta, rahoitettavista
toimenpiteistä, hallinto- ja valvontajärjestelmistä sekä seurannasta, arvioinnista
ja tiedottamisesta.
Uuden toimintaohjelman julkinen rahoitus koostuu sekä EU:n
että Suomen valtion varoista. Euroopan komissio on osoittanut
Suomelle ohjelmakaudeksi 2014–2020 käytettäväksi
yhteensä noin 74 miljoonaa euroa Euroopan meri- ja kalatalousrahaston
varoja. Myönnettävästä määrästä runsaat
39 miljoonaa euroa on tarkoitettu kalatalouden kehittämiseen,
hieman yli 15 miljoonaa euroa kalastuksen valvontaan, noin 14 miljoonaa
euroa kalatalouden tietojenkeruuseen sekä runsaat 4 miljoonaa
euroa yhdennetyn meripolitiikan täytäntöönpanoon.
Toimintaohjelman kansallinen vastinrahoitus on yhteensä noin 63
miljoonaa euroa. Vuositasolla toimintaohjelman toteuttamiseen budjetoidaan
yhteensä noin 9,0 miljoonaa euroa kansallisena ja noin
10,5 miljoonaa euroa EU-osuutena.
Valiokunta pitää lakiehdotusta asianmukaisena
kokonaisuutena. Esitys selkiyttää kalatalouden
rakennetuen myöntämisen ja maksatuksen perusteita
sekä on edellytys uuden rakenneohjelmakauden aloittamiselle.
Sen valmistelussa on otettu huomioon kuluneen rahoituskauden 2007–2013
kokemukset ja erityisesti kalatalouselinkeinon kannanotot tukikäytäntöihin
ja maksatukseen liittyen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tämä johtaa myös käytännössä ohjelman toteutuksessa
ministeriön tehokkaaseen koordinointiin, yhtenäiseen
toimintaan, selkeään ohjeistukseen ja tehokkaaseen
hallintoon, johon kuuluu uudella EMKR-kaudella nopea hallinnollinen
käsittely.
Valiokunta korostaa sitä, että pyrkimys yksinkertaistaa
hallinnollisia menettelyjä sekä muutoinkin kaikin
tavoin sujuvoittaa hankekäytäntöjä on
toiminnanharjoittajan näkökulmasta täysin välttämätöntä.
Hakijan on voitava myös luottaa siihen, että päätökset
ovat ennakoitavissa eikä viranomaisen soveltamislinja muutu
hankkeen aikana. Lakiehdotuksessa esitetään tiettyjä tukien
käsittelyä yksinkertaistavia muutoksia tuen hallinnointijärjestelmään
verrattuna kuluneeseen ohjelmakauteen. Yksi tällainen muutos
on se, että hakemuksen voi tehdä jatkossa sähköisesti
suoraan tietojärjestelmään. Toinen esitykseen
sisältyvä muutos on, että tuki voidaan
joissain tapauksissa myöntää käyttäen
hyväksi mahdollisuutta maksaa tuki kertakorvauksena, kiinteänä tukiosuutena
tai vakiokustannusten perusteella. Tällöin riittää,
että tuen saaja luotettavasti osoittaa toteuttaneensa toimenpiteet,
joihin tuki päätöksen mukaan on myönnetty.
Kiinteää tukiosuutta käytettäessä kirjanpitotositteet
tulee kuitenkin esittää kustannuksista, joihin
perustuen kiinteä tukiosuus muista kustannuksista lasketaan.
Tähän saakka tuki on voitu myöntää ainoastaan
siten, että tuetun toimenpiteen kustannukset korvataan
tuen saajalle tämän osoitettua kustannuksen syntyneen
ja esitettyä siitä kirjanpitotositteet sekä muut
asiakirjat toteutetusta toimenpiteestä. Valiokunta pitää esitettyjä menettelyjä joustavoittavia
muutoksia erittäin tarpeellisina.
Hallituksen esitykseen sisältyvässä nykytilan arvioinnissa
on todettu kalankasvatuksen olevan kotimaisen kalantuotannon potentiaalisin voimakkaan
kasvun sektori, mukaan lukien taloudelliset tuotto-odotukset. Valiokunta
pitää tärkeänä vesiviljelyn
toimintaympäristön muuttamista sellaiseksi, että elinkeino
saa aidosti kasvun mahdollisuuksia. Valiokunta korostaa tässäkin
yhteydessä sitä, että kalankasvatuksen
kasvua jarruttavat monet byrokraattiset hallinnolliset käytännöt
ja lupamenettelyt, joita tulee ehdottomasti kyetä sujuvoittamaan.
Siten pystytään parhaiten toimeenpanemaan EU:n
asettamat tavoitteet vesiviljelyn kasvun synnyttämiseksi
ja alan hallinnollisen taakan vähentämiseksi.
Nykyisellä rahoituskaudella suurin osa vesiviljelyn tuista
(yht. 11,1 milj. euroa) on sidottu kiertovesilaitosinvestointeihin.
Tulevalla EMKR-rahastokaudella 2014—2020 vesiviljelyä on
tarkoitus tukea etenkin kestävään kasvuun
panostavien investointien osalta ja samalla edistää myös
ulkomerikasvatusta. Ulkomerialueen kalankasvatus on vasta kehittymässä,
ja ala tarvitseekin siihen erityistä tukea.
EU:n yhdennetyn meripolitiikan rahoitus on kokonaan uusi tukimuoto.
Vaikka yhdennetyn meripolitiikan täytäntöönpanoon
ohjelmakaudeksi 2014—2020 tarkoitettu noin 4 miljoonaa euroa
on vain pieni osa koko EMKR:n 74 miljoonan euron määrärahasta,
tulee se olemaan erittäin tärkeä apu
muun muassa EU:n meristrategiadirektiivin kansallisen toimeenpanon
edistämisessä. Valiokunta toteaa, että jo
nyt on nähtävissä ja tunnistettavissa
lukuisia toimenpiteitä, joita voitaisiin edistää yhdennettyä meripolitiikkaa
koskevilla hankkeilla. Valiokunta pitää oikeansuuntaisena
esitettyä päätöksentekomenettelyä,
jossa meripolitiikkaa toteuttavat eri ministeriöt sopivat
yhteistyössä käyttösuunnitelmasta
ja jossa valtioneuvoston kanslialla on erityisrooli sellaisessa
tilanteessa, jossa päätöstä ei voitaisi
tehdä yksimielisesti. On erityisen tärkeää,
että yhdennetyn meripolitiikan käyttösuunnitelma
valmistellaan meripolitiikasta vastaavien ministeriöiden
tiiviinä yhteistyönä.
Lakiehdotuksen 13 §:n mukaan hankkeelle tehty
työ tai sille vastikkeetta annettu tuotantopanoksen luovutus
voidaan hyväksyä osaksi hankkeen yksityistä rahoitusta.
Valiokunta korostaa tässä yhteydessä erityisesti
sitä, että myös yrittäjän
omalla työllä on aina hintansa. Se voidaan määritellä vaihtoehtoiskustannuksena
sille, että yrittäjän hankkeeseen laittama
työpanos on pois muusta tuottavasta yritystoiminnasta. Täten
arvioituna rahoituskauden 2007–2013 aikana sovellettu oman
työn hinta ei ole kaikilta osin vastannut todellista kustannustasoa.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että tämä huomioidaan määritettäessä tarkemmin
oman työn arvoa EMKR-kaudelle 2014–2020.
Esityksen 21 § koskee muun muassa kalatalousryhmien
toimintaa. Asiantuntijakuulemisessa on tullut esiin, että rahoituskaudella
2007—2013 kalatalousryhmien toimintaperiaatteissa on ollut
yhdenmukaistamisen tarvetta. Kalatalousryhmien toiminta tulee organisoida
jatkossa siten, että voidaan varmistaa yhdenmukaiset käytännöt
toimijoiden kannalta koko maassa.
Lakiehdotuksen 35 §:n 2 momentin mukaan 6 §:ssä tarkoitettu
tarkastusviranomainen voi valtuuttaa Maaseutuviraston tai muun viranomaisen,
jolla on tässä laissa tarkoitettujen tarkastusten
tekemiseen tarvittava asiantuntemus, taikka riippumattoman tilintarkastajan
tarkastamaan tuen saajan toteuttamat toimenpiteet sekä tuen
myöntämiseen liittyvät menettelyt tarkastusviranomaisen
laatiman tarkastusstrategian mukaisesti. Valiokunta pitää välttämättömänä, että toimivaltaiset
viranomaiset ilmenevät laista yksiselitteisesti. Valiokunta
ehdottaakin jäljempänä yksityiskohtaisissa
perusteluissa säännöksen selkeyttämistä siten,
että viittaus muuhun viranomaiseen poistetaan tarpeettomana.
EU:n meri- ja kalatalousrahaston kansallisen toteuttamisen kannalta
keskeinen asiakirja on kansallinen toimintaohjelma, jossa määritellään kansallisesti
tuettavat toimenpiteet. Valiokunta korostaa sitä, että toimintaohjelman
tavoitteena tulee olla kalatalouden yritystoiminnan toimintaedellytysten
ja kilpailukyvyn parantaminen. Kalataloutta tulee kehittää kestävän
kalakantojen hoidon ja ympäristötoimien lähtökohdista.
Valiokunta korostaa sitä, että hylkeiden aiheuttamien
saalisvahinkojen korvaaminen meri- ja kalatalousrahastosta on välttämätöntä.
Harmaahyljekanta Itämeressä on jatkanut kasvuaan, ja
hylkeistä kalastuselinkeinolle aiheutuvat vahingot rikkoutuneina
pyydyksinä ja saalismenetyksinä ovat nousseet
suuriksi. Hylje onkin tällä hetkellä suurin
suomalaista rannikko- ja saaristokalastusta vaikeuttava yksittäinen
tekijä. Hylkeenmetsästystä tuleekin kantojen
kasvun hillitsemiseksi myös lisätä kestävän
käytön periaatteiden mukaisesti.
EU:n meri- ja kalatalousrahastoasetuksen mukaan rahastosta voidaan
periaatteessa tukea ympäristökunnostuksia. Kunnostusten
avulla voidaan palauttaa vaelluskaloja vesistöihin, joista ne
ovat kadonneet, tai elvyttää heikkoja kantoja. Valiokunta
pitää tärkeänä, että rahaston
kansallisessa toimintaohjelmassa otetaan huomioon valtioneuvoston
hyväksymä kansallinen kalatiestrategia ja kansallinen
lohi- ja meritaimenstrategia 2020 Itämeren alueelle sekä niiden tavoitteiden
toteuttaminen.