Perustelut
Lähtökohdat
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki turvatoimista valtioneuvostossa. Laissa säädetään turvallisuustehtävissä toimivien
toimivaltuuksista, joilla voidaan puuttua perustuslaissa suojattuun
henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen, liikkumisvapauteen,
yksityiselämään ja omaisuuteen. Lisäksi
oikeus lähetyksen tarkastamiseen on merkityksellinen luottamuksellisen
viestin suojan ja yksityiselämän suojan kannalta.
Lain tarkoituksena on suojata valtioneuvoston toimintaa ja varmistaa
turvallisuuden ja järjestyksen säilyminen valtioneuvoston,
sen ministeriöiden ja oikeuskanslerin käytössä olevissa
tiloissa. Valtioneuvoston perustuslain 3 §:n 2 momentin
mukainen asema tasavallan presidentin ohella hallitusvallan käyttäjänä korostaa valtioneuvoston
toimintaan liittyvien turvallisuusnäkökohtien
merkitystä ja sen häiriöttömän toiminnan
turvaamista. Ehdotetuilla säännöksillä on
epäilyksettä perusoikeusjärjestelmän
kannalta hyväksyttävät perusteet. Ehdotettu
toimivaltuuksien sääntely vastaa pitkälti
perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella säädetyn
turvatoimista eduskunnassa annetun lain valtuuksia (PeVM
3/2008 vp).
Tehtävien antaminen muulle kuin viranomaiselle
Turvatarkastajan toimivaltuuksista säädetään lain
7—15 §:ssä. Toimivaltuuksiin
kuuluvat henkilöllisyyden selvittäminen, turvatarkastuksen
tekeminen, henkilöntarkastus, ajoneuvon ja lähetyksen
tarkastaminen, kielletyn valmisteen haltuun ottaminen ja säilyttäminen,
pääsyn estäminen ja henkilön
poistaminen, henkilön kiinniottaminen ja voimakeinojen
käyttö.
Koska turvatarkastajaksi voidaan määrätä myös
muu kuin virkamies, on ehdotettua sääntelyä tarkasteltava
perustuslain 124 §:n kannalta. Julkinen hallintotehtävä voidaan
kyseisen perustuslain säännöksen
mukaan antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla,
jos se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi
hoitamiseksi eikä vaaranna perusoikeuksia, oikeusturvaa
tai muita hyvän hallinnon vaatimuksia. Merkittävää julkisen
vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan
kuitenkin antaa vain viranomaisille.
Tehtävien siirtämisen tarkoituksenmukaisuutta
muulle kuin viranomaiselle perustellaan esityksessä niukasti.
Esityksen mukaan valtioneuvoston toiminnan suojaamiseksi sekä turvallisuuden
ja järjestyksen säilymisen varmistamiseksi
on tarkoituksenmukaista, että valtioneuvoston, sen ministeriöiden
tai Oikeuskanslerinviraston käytössä olevissa
tiloissa voidaan turvallisuustehtävissä käyttää virkamiesten
lisäksi muitakin henkilöitä. Lisäksi
yksityisen palveluksessa olevat turvatarkastajat voivat esityksen mukaan
keskittyä nimenomaan turvallisuustehtäviin (s.
20/I). Valiokunta on aikaisemmin pitänyt mahdollisena
vastaavien tarkastustoimivaltuuksien antamista muulle kuin virkamiehille muun
muassa tuomioistuinten turvatarkastusten osalta (PeVL 2/1999
vp). Valiokunta katsoo, että perustuslain asettama
vaatimus tehtävien siirtämisen tarkoituksenmukaisuudesta
täyttyy.
Turvatarkastajien toimivalta on rajattu laissa määritellylle
suppealle alueelle. Lisäksi voimakeinoja saavat 15 §:n
4 momentin nojalla käyttää ainoastaan
virkasuhteessa olevat turvatarkastajat. Lakiehdotuksen säännökset
turvatarkastajan hyväksymisen edellytyksistä,
hyväksymismenettelystä sekä virkavastuusta
ovat asianmukaisia, eikä ehdotettu sääntely
ole ongelmallinen perustuslain 124 §:n kannalta. Valiokunta huomauttaa,
että hallinnon yleislakeja sovelletaan niiden sisältämien
soveltamisalaa, viranomaisten määritelmää tai
yksityisen kielellistä palveluvelvollisuutta koskevien
säännösten nojalla myös yksityisiin
niiden hoitaessa julkisia hallintotehtäviä.
Muuta
Ministeriöissä työskentelee vartiointiliikkeiden vartijoita,
joiden toimivaltuudet määräytyvät yksityisistä turvallisuuspalveluista
annetun lain mukaisesti. Lakiehdotus mahdollistaa myös
jatkossa turvallisuuspalveluiden ostamisen yrityksiltä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tarkoituksena on, että valtioneuvoston
tiloissa työskentelevän virkasuhteessa tai yksityisen
palveluksessa olevan turvatarkastajan toimivaltuudet määräytyvät
ehdotetun lain mukaan. Lakiehdotusta on asianmukaista selventää tämän
mukaisesti.
Lakiehdotuksen 6 §:ssä säädetään
turvatarkastajasta. Lain mukaisia toimivaltuuksia saa käyttää vain
henkilö, jonka paikallispoliisi on hyväksynyt
turvatarkastajaksi ja jonka valtioneuvosto, sen asianomainen ministeriö tai Oikeuskanslerinvirasto
on määrännyt tehtävään (s.
10/II, 14/I). Pykälä sisältää säännökset
turvatarkastajan hyväksymisestä, mutta ei tehtävään määräämisestä.
Hallintovaliokunnan on syytä harkita pykälän
täydentämistä tältä osin.
Puolustusministeriössä turvatarkastustehtävissä on
muiden ohella myös puolustusvoimien virkamiehiä,
joiden toimivaltuuksista säädetään puolustusvoimista
annetussa laissa. Esityksen perusteluiden mukaan jatkossa näillä virkamiehillä on
puolustusministeriön tiloissa lakiehdotuksen mukaisissa
tehtävissä toimiessaan lakiehdotuksen mukaiset
toimivaltuudet ja voimankäyttövälineet
(s. 7/II). Myös tältä osin sääntelyä on
syytä tarkentaa.