Perustelut
         
         Elinkeinovapaus
         
         Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
            ampumaratalaki, jossa ampumaradan perustaminen ja ylläpitäminen
            säädetään luvanvaraiseksi ja
            vähäisen ampumaradan perustaminen ja ylläpitäminen
            ilmoituksenvaraiseksi. Ampumarataa tai vähäistä ampumarataa
            voidaan ylläpitää myös kaupallisessa
            tarkoituksessa. Sen vuoksi ehdotettu sääntely
            on merkityksellistä perustuslain 18 §:n 1 momentissa
            turvatun elinkeinovapauden kannalta. Samalta kannalta on arvioitava
            myös ampuma-aselain asealan elinkeinolupaa koskevia säännösehdotuksia.
            Teholtaan varsinaisia ampuma-aseita vastaavien ilma-aseiden kauppa,
            kaupallisessa tarkoituksessa tapahtuva hallussapito, valmistaminen,
            korjaaminen, muuntaminen ja säilyttäminen ehdotetaan
            luvanvaraistettavaksi. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on pitänyt elinkeinovapautta
            perustuslain mukaisena pääsääntönä, mutta
            katsonut elinkeinotoiminnan luvanvaraisuuden olevan mahdollista
            poikkeuksellisesti. Luvanvaraisuudesta on säädettävä lailla,
            jonka on täytettävä perusoikeutta rajoittavalta
            lailta vaadittavat yleiset edellytykset. Laissa säädettävien
            elinkeinovapauden rajoitusten tulee olla täsmällisiä ja
            tarkkarajaisia, minkä lisäksi rajoittamisen laajuuden
            ja edellytysten tulee ilmetä laista. Sääntelyn
            sisällön osalta valiokunta on pitänyt
            tärkeänä, että säännökset
            luvan edellytyksistä ja pysyvyydestä antavat riittävän
            ennustettavuuden viranomaistoiminnasta. Tältä kannalta merkitystä on
            muun muassa sillä, missä määrin viranomaisen
            toimivaltuudet määräytyvät sidotun
            harkinnan tai tarkoituksenmukaisuusharkinnan mukaisesti. Lisäksi
            viranomaisen toimivallan liittää toimilupaan ehtoja
            tulee perustua riittävän täsmällisiin
            lain säännöksiin (ks. esim. PeVL
               32/2010 vp, s. 7/II).
         
         
         Ampumaradan perustamisen ja ylläpitämisen luvanvaraisuudelle
            sekä vähäisen ampumaradan perustamisen
            ja ylläpitämisen ilmoituksenvaraisuudelle on perustuslakivaliokunnan
            mielestä perusoikeusjärjestelmän kannalta
            hyväksyttävät ja painavat etenkin henkilökohtaiseen
            turvallisuuteen ja terveyden suojaamiseen liittyvät syyt. Lakiehdotus
            sisältää toiminnan luonteen kannalta
            perustellut ja riittävän täsmälliset
            säännökset ampumarataluvan myöntämisen
            edellytyksistä. Viranomaisen lupaharkinta on 5 §:n
            säännöksin sidottua. Sääntely
            ei muodostu perustuslaissa turvatun elinkeinovapauden kannalta ongelmalliseksi.
         
         
         Ehdotettu sääntely tehokkaisiin ilma-aseisiin liittyvän
            elinkeinotoiminnan luvanvaraistamisesta vastaa perustuslakivaliokunnan
            myötävaikutuksella säädettyä varsinaisia
            ampuma-aseita koskevaa asealan sääntelyä.
            Valiokunta katsoo, että samat syyt, jotka perustelevat
            tätä sääntelyä, koskevat
            myös tehokkaisiin ilma-aseisiin liittyvää elinkeinotoimintaa.
            Ehdotetusta sääntelystä ei ole näiltäkään
            osin aiemman lausunnon valossa huomautettavaa (ks. PeVL
               35/1997 vp). 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on elinkeinotoiminnan sääntelyn
            yhteydessä vakiintuneesti pitänyt luvan peruuttamista
            yksilön oikeusasemaan puuttuvana viranomaistoimena vaikutuksiltaan jyrkempänä kuin
            haetun luvan epäämistä. Sen vuoksi valiokunta
            on katsonut sääntelyn oikeasuhtaisuuden kannalta
            välttämättömäksi sitoa luvan
            peruuttamismahdollisuus vakaviin tai olennaisiin rikkomuksiin tai
            laiminlyönteihin sekä siihen, että luvanhaltijalle
            mahdollisesti annetut huomautukset tai varoitukset eivät
            ole johtaneet toiminnassa esiintyneiden puutteiden korjaamiseen
            (ks. esim. PeVL 31/2006 vp,
            s. 2, PeVL 8/2006 vp,
            s. 3/II, PeVL 48/2005 vp, s. 2/I). 
         
         
         Ampumaratalakiehdotuksen 7 §:n sääntely vastaa
            pääosin perustuslakivaliokunnan vakiintuneessa
            käytännössä asetettuja vaatimuksia.
            Pykälän 2 momentin 1 kohdan nojalla ampumaratalupa
            on peruutettava, jos luvanhaltija ei enää täytä laissa
            säädettyjä edellytyksiä eikä hän
            ole asetetussa määräajassa korjannut
            niissä olevaa puutetta. Momentin 2 kohdan mukaan lupa voidaan
            kuitenkin peruuttaa ilman, että luvanhaltijalle varataan
            ennen luvan peruuttamista mahdollisuus korjata toimintansa puutteet,
            jos hän on "tahallaan menetellyt olennaisesti
            virheellisesti ylläpitäessään
            ampumarataa". Ampumaradan ylläpitämisessä on
            valiokunnan mielestä kysymys erityislaatuisesta elinkeinotoiminnasta, jossa
            turvallisuussyiden vuoksi luvanhaltijalta edellytetään
            erityistä huolellisuutta ja lupaehtojen tarkkaa noudattamista.
            Sääntelyn oikeasuhtaisuuden kannalta on myös
            merkityksellistä, että Poliisihallitus voi 7 §:n
            3 momentin nojalla luvan peruuttamisen sijasta antaa luvanhaltijalle varoituksen,
            jos luvan peruuttaminen olisi kohtuutonta. Valiokunta katsoo, että tällaisen
            elinkeinotoiminnan yhteydessä ehdotettu sääntely
            ei muodostu ongelmalliseksi elinkeinovapauden kannalta. 
         
         
         Ampumaradan järjestyssääntö
         
         Ampumaradalla tulee olla ampumaratalakiehdotuksen 9 §:n
            1 momentin mukaan järjestyssääntö,
            jossa on määräykset rata-alueella ja
            sen välittömässä läheisyydessä oleskelevien
            turvallisuuden varmistamisesta, radan käyttöön
            liittyvistä rajoituksista sekä määräyksiä ja
            rajoituksia koskevasta tiedottamisesta rata-alueella. 
         
         
         Lakiehdotuksen järjestyssääntöä koskevat säännökset
            täyttävät perustuslakivaliokunnan käytännössä tällaiselle
            sääntelylle asetetut vaatimukset eikä niistä siten
            ole huomautettavaa, varsinkin kun järjestyssäännön
            soveltaminen rajoittuu ampumaradalle ja koskee siellä tapahtuvaa toimintaa
            (ks. PeVL 31/2013 vp, s. 4, PeVL 70/2002
               vp, s. 5 ja PeVL 28/2004 vp,
            s. 5—6).
         
         
         Ampuma-aseiden säilyttäminen
         
         Ampuma-asetta on säilytettävä ampuma-aselakiesityksen
            106 §:n mukaan lukitussa paikassa tai lukittuna. Jos säilytettävänä on
            enemmän kuin viisi ampuma-asetta, ne on säilytettävä murtoturvallisessa
            turvakaapissa tai poliisin erikseen hyväksymässä säilytystilassa.
            Ehdotettu sääntely laajentaa nyt erityisen vaarallisia
            ampuma-aseita koskevan säilytysvaatimuksen soveltamisalaa
            siten, että esityksen perusteluiden mukaan noin 60 000
            luvanhaltijan on hankittava turvakaappi tai hyväksytettävä aseiden
            säilytystila poliisilla (s. 59). 
         
         
         Ehdotuksella on vaikutuksia perustuslain 15 §:n
            1 momentissa turvattuun omaisuuden suojaan. Valiokunta
            on aikaisemmin ampuma-aselain säätämisen
            yhteydessä todennut, että ampuma-aseita koskevan
            sääntelyn taustalla vaikuttavat sellaiset tärkeät
            ja vahvat yhteiskunnalliset intressit, jotka huomioon ottaen omaisuuden
            perustuslain suoja ei aseta yleisiä esteitä esimerkiksi
            luvanvaraistamiselle (PeVL 35/1997 vp,
            s. 2, PeVL 15/1996 vp, s. 1/I
            ). Ehdotetulle sääntelylle on epäilemättä perustuslain
            7 §:n 1 momenttiin kiinnittyviä hyväksyttäviä ja
            painavia perusteita, eikä se muodostu myöskään oikeasuhtaisuuden
            kannalta ongelmalliseksi. Sääntely on myös
            riittävän täsmällistä ja
            tarkkarajaista.
         
         
         Lääkärin ilmoitusvelvollisuus
         
         Lääkärillä on ampuma-aselakiehdotuksen 114 §:n
            1 momentin nojalla velvollisuus salassapitosäännösten
            estämättä ilmoittaa poliisille henkilöstä,
            joka on todettu oikeuspsykiatrisessa tutkimuksessa itselleen tai
            toiselle vaaralliseksi. Lääkäri on velvollinen
            ilmoittamaan myös henkilöstä, joka on
            otettu tahdosta riippumattomaan hoitoon mielenterveyslain nojalla
            ja jonka lääkäri arvioi olevan sopimaton
            pitämään hallussaan ampuma-asetta, aseen
            osaa, patruunoita tai erityisen vaarallisia aseita. Ilmoitus sisältää pykälän
            3 momentin mukaan sopimattomuutta koskevan kannanoton perusteluineen.
         
         
         Ehdotetut säännökset ovat merkityksellisiä perustuslain
            10 §:n 1 momentissa turvatun yksityiselämän
            ja henkilötietojen suojan kannalta. Valiokunta on aikaisemmin
            ampuma-aselain käsittelyn yhteydessä arvioinut
            poliisin oikeutta saada ampuma-aseen hankkimisluvan hakijan terveystietoja
            sekä lääkärin oikeutta tehdä ilmoitus
            poliisille henkilöstä, joka saattaa olla sopimaton
            ampuma-aseen hallussapitoon (PeVL 18/2010 vp,
            s. 4—6). Ehdotetulle sääntelylle on perusoikeusjärjestelmän
            kannalta erityisen painavia, viime kädessä perustuslain
            7 §:n 1 momentissa turvattuihin oikeuteen elämään
            ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen palautuvia perusteita.
            Sääntelyn tavoitteena on estää,
            että henkilö, joka on vaaraksi itselleen tai muille,
            ei saa haltuunsa ampuma-asetta. Ehdotettu sääntely, joka
            rajaa ja täsmentää nykyistä ilmoitusvelvollisuutta
            koskevaa sääntelyä, ei muodostu ongelmalliseksi
            perustuslain kannalta.