Perustelut
Luonnollisen henkilön asema.
Esityksessä ehdotetaan kumottavaksi voimassa olevan
verkkotunnuslain 4 §:n 2 momentin 2 kohta, jonka mukaan
verkkotunnus ei saa muodostua pelkästä luonnollisen
henkilön nimestä, jollei tunnus perustu 3 §:n
3 kohdassa tarkoitettuun rekisteröityyn nimeen tai tavaramerkkiin.
Näin ollen verkkotunnus voisi nykyistä laajemmin
perustua myös luonnollisen henkilön nimeen. Lisäksi verkkotunnuslain
5 §:n 3 momenttia ehdotetaan täydennettäväksi
säännöksellä luonnollisen henkilön
oikeudesta hakea verkkotunnusta. Ehdotuksen mukaan tämä oikeus
on 15 vuotta täyttäneellä Suomen kansalaisella
ja vähintään 15-vuotiaalla ulkomaalaisella,
jolla on kotikunta Suomessa ja suomalainen henkilötunnus.
Verkkotunnuslaki on säädetty perustuslakivaliokunnan
myötävaikutuksella (PeVL 54/2002 vp).
Tuolloin valiokunta arvioi sääntelyä ennen muuta
perustuslain 12 §:n 1 momentissa turvatun sananvapauden
kannalta ja katsoi toimivan verkkotunnusjärjestelmän
luovan yleisesti edellytyksiä sananvapauden tehokkaalle
käyttämiselle tietoverkossa. Sananvapauden käyttömahdollisuuksien
edistämisen takia valiokunta kiirehti sääntelyn
kehittämistä siten, että verkkotunnus
voisi perustua myös luonnollisen henkilön nimeen.
Lisäksi valiokunta puolsi painokkaasti sellaista sääntelyä,
jonka perusteella myös luonnollinen henkilö voi
hakea ja saada laissa säädettävät
edellytykset täyttävän verkkotunnuksen
(PeVL 54/2002 vp, s. 2/II).
Nyt käsiteltävänä olevat
ehdotukset verkkotunnuslain muuttamiseksi ovat valiokunnan aiempien
kantojen mukaisia. Ne edistävät sananvapauden
käytännön toteutumismahdollisuuksia tietoverkossa.
Lakiehdotus voidaan näiltä osin käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Perustuslain 6 §:n 2 momentti sisältää kiellon
asettaa ketään ilman hyväksyttävää perustetta
eri asemaan muun ohella iän perusteella. Tietoverkkoviestintään
liittyy valiokunnan mielestä siinä määrin
sellaisia rikos- ja muun oikeudellisen vastuun kannalta merkityksellisiä seikkoja,
jotka muodostavat hyväksyttävän perusteen rajata
alle 15-vuotiaat verkkotunnukseen oikeutettujen ulkopuolelle. Verkkotunnus
ei ole edellytys tietoverkon käyttämiselle, eikä sääntely siksi
merkittävästi rajoita alle 15-vuotiaiden lasten
mahdollisuuksia käyttää sananvapauttaan tietoverkoissa.
Sääntely ei vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen.
Voimaantulo.
Lain voimaantulosta säädetään voimaantulosäännöksen
1 momentin nojalla valtioneuvoston asetuksella. Ehdotus on merkityksellinen
perustuslain 79 §:n 3 momentin näkökulmasta.
Sen mukaan laista tulee käydä ilmi, milloin se
tulee voimaan. Erityisestä syystä laissa voidaan
säätää, että sen voimaantuloajankohdasta
säädetään asetuksella.
Lain voimaantuloajankohdan tulee perustuslakiesityksen perustelujen
mukaan käydä ensisijaisesti ilmi itse laista.
Erityisestä syystä voi esitöiden perusteella
olla kysymys esimerkiksi silloin, kun suuren lainsäädäntökokonaisuuden
eri osien on tultava voimaan samana ajankohtana eikä tuota
ajankohtaa ole lakia säädettäessä vielä tarkoituksenmukaista
tai mahdollista vahvistaa (HE 1/1998 vp, s. 130/II).
Perustuslakivaliokunnan käytännössä erityisenä syynä on
pidetty myös lain voimaantuloajankohdan sidonnaisuutta
Suomen kansainvälisten velvoitteiden tai esimerkiksi Euroopan
unionin lainsäädännön voimaantuloon
(PeVL 43/2000 vp, s. 4—5, PeVL 1/2004
vp, s. 4/II, PeVL 5/2004 vp,
s. 2/I, PeVL 14/2004 vp, s.
5).
Voimaantuloajankohdan sääntely asetuksella on
käsiteltävänä olevan esityksen
perustelujen mukaan tarpeen riittävän ajan varaamiseksi
viranomaisten ja palvelun tarjoajien täytäntöönpanotoimille.
Tällaisia toimenpiteitä on suoritettava lähes
kaiken lainsäädännön yhteydessä ja
tarvittava aika niille voidaan varata päätettäessä lain
voimaantuloajankohdasta lakia vahvistettaessa. Täytäntöönpanon
joutuisuutta on lisäksi tapana edistää säännöksellä,
jonka perusteella täytäntöönpanotoimiin
voidaan ryhtyä jo ennen lain lopullista voimaantuloa. Perustuslain
79 §:n 3 momentissa tarkoitettu erityisen syyn vaatimus ei
valiokunnan mielestä näin ollen täyty
eikä lain voimaantuloajankohdasta säätämistä ole
mahdollista jättää valtioneuvoston asetuksen
varaan. Voimaantulosäännös on siksi tarkistettava tavanomaiseksi,
jotta lakiehdotus voidaan näiltä osin käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.