Perustelut
Esityksen lähtökohdat
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki pysäköinninvalvontaluvasta ja valvonta-avustajista sekä muutettavaksi
pysäköinninvalvonnasta annettua lakia (727/2011).
Tarkoitus on järjestää yksityistä pysäköinninvalvontaa
koskeva lainsäädäntö niin, että se
täyttää perustuslain 124 §:n vaatimukset
(HE 79/2012 vp, s. 4/II). Pykälän mukaan
julkinen hallintotehtävä voidaan antaa muulle
kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla, jos se on tarpeen
tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi eikä vaaranna
perusoikeuksia, oikeusturvaa tai muita hyvän hallinnon vaatimuksia.
Merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan
kuitenkin antaa vain viranomaiselle.
Hallituksen esityksen taustalla on perustuslakivaliokunnan viime
vaalikaudella antama lausunto hallituksen esityksestä pysäköinninvalvontaa
koskevan lainsäädännön uudistamiseksi (PeVL
57/2010 vp). Valiokunta katsoi, että käsiteltävänä olleen
lakiehdotuksen mukaisesti järjestetyssä yksityisessä pysäköinninvalvonnassa oli
kysymys eduskunnan säätämiin lakeihin
perustuvien säännösten tai niiden perusteella
annettujen määräysten noudattamisen valvonnasta ja
niiden rikkomisesta johtuvan hallinnollisen seuraamuksen määräämisestä.
Tällaisen seuraamuksen määräämiseen
sisältyy perustuslain 124 §:n mukaista merkittävää julkisen
vallan käyttöä, jota ei voida antaa muulle
kuin viranomaiselle. Tämä vuoksi yksityistä pysäköinninvalvontaa
ei voitu valiokunnan mukaan toteuttaa ehdotetulla tavalla tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Lausunnossaan valiokunta totesi lisäksi, että pysäköinninvalvonnan
antaminen muulle kuin viranomaiselle edellyttäisi toiminnan
rajaamista siten, ettei kyse ole perustuslain 124 §:n mukaisesta
merkittävän julkisen vallan käytöstä,
turvaamalla voimakkaampi julkisyhteisön kontrolli ja säätämällä muun
muassa oikeusturvakeinoista. Lisäksi sääntelyn
on täytettävä perustuslain 124 §:stä johdetut
vaatimukset toimivaltuuksien täsmällisestä sääntelystä,
sääntelyn yleisestä tarkkuudesta ja muusta
asianmukaisuudesta sekä asianomaisten henkilöiden
sopivuudesta ja pätevyydestä. Olennaista on myös
toimivaltuuksien sellainen rajaus, että viranomaiskoneiston
ulkopuolisen osuus jää viranomaisten toiminnan
suhteen avustavaksi ja täydentäväksi (PeVL
57/2010 vp, s. 5).
Valiokunta pitää aiheellisena todeta, että edellä esitetyt
valiokunnan kannanotot perustuivat silloiseen hallituksen esityksen
lakiehdotukseen yksityisestä pysäköinninvalvonnasta.
Lakiehdotus oli osa pysäköinninvalvonnan kokonaisuudistusta,
jonka toisena osana oli julkinen pysäköinninvalvonta.
Valiokunta ei pitänyt yksityisen pysäköinninvalvonnan
valvontamaksua sopimusrikkomuksen yksityisoikeudellisena seuraamuksena,
vaan lainvastaisesta menettelystä seuraavana pysäköintivirhemaksulle
ja rikosoikeudelliselle sanktiolle vaihtoehtoisena hallinnollisena
seuraamuksena. Ehdotuksen mukaan valvontamaksun perusteena oli tieliikennelain 28
§:n
3 momentin, maastoliikennelain 4 §:n 1 momentin ja pelastuslain
33 §:n 2 momentin vastainen menettely.
Julkisen hallintotehtävän antaminen muulle kuin
viranomaiselle
Esityksen mukaan kunnallista pysäköinninvalvojaa
ja poliisia saa pysäköinninvalvonnassa avustaa
vain pysäköinninvalvontaluvan haltija. Laissa
ehdotetaan säädettäväksi edellytyksistä, jotka
luonnollisen henkilön ja oikeushenkilön on täytettävä,
jotta hänelle voidaan myöntää pysäköinninvalvontalupa.
Pysäköinninvalvontaluvan myöntää aluehallintovirasto.
Lakiehdotus sisältää myös säännökset
valvonta-avustajan kelpoisuusvaatimuksista. Kunnallinen pysäköinninvalvoja
ja poliisi voi valtuuttaa pysäköinninvalvontaluvan
haltijan avustamaan pysäköinninvalvonnassa tietyllä yksityisellä alueella ja
maastossa. Valtuutuksen lisäksi valvonnassa avustamiseen
tarvitaan alueen omistajan tai haltijan suostumus.
Pysäköinninvalvontaluvan haltija ja haltijan palveluksessa
oleva valvonta-avustaja voivat tehdä toteamastaan pysäköintivirheestä esityksen
kunnalliselle pysäköinninvalvojalle tai poliisille
seuraamuksen määräämiseksi.
Esityksen ja muun selvityksen perusteella viranomainen määrää pysäköintivirhemaksun,
antaa kirjallisen huomautuksen tai luopuu toimenpiteistä.
Pysäköinninvalvontaluvanhaltija ja valvonta-avustaja
toimivat pysäköinninvalvontatehtävässään kunnallisen
pysäköinninvalvojan tai poliisin johdon ja valvonnan
alaisina.
Pysäköinninvalvontaluvan haltijan ja valvonta-avustajan
viranomaisten toimintaa avustavista ja täydentävistä tehtävistä ehdotetaan
säädettäväksi siten, ettei niihin
kuulu perustuslain 124 §:n mukaista merkittävää julkisen
vallan käyttöä. Pysäköinninvalvonnassa
avustaminen on myös rajattu alueellisesti valtuutuksessa
yksilöitäviin yksityisiin alueisiin ja maastoon.
Julkinen hallintotehtävä voidaan perustuslain 124 §:n
mukaan antaa muulle kuin viranomaiselle, jos sen on tarpeen tehtävän
tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi. Tarkoituksenmukaisuusvaatimus
on oikeudellinen edellytys, joka on arvioitava tapauskohtaisesti
kunkin viranomaisorganisaation ulkopuolelle annettavaksi ehdotetun
julkisen hallintotehtävän kohdalla erikseen (PeVL
53/2010 vp, s. 2/II). Esityksen perusteluista
ilmenee, ettei poliisilla tai kunnallisella pysäköinninvalvojilla
ole riittävästi voimavaroja yksityisten alueiden
pysäköinninvalvontaan ja viranomaisia avustavalle
toiminnalle voidaan arvoida olevan tarvetta. Valiokunnan mielestä viranomaisia
avustavan pysäköinninvalvonnan antaminen yksityisille
on perustuslain 124 §:n tarkoitetulla tavalla tarpeen tehtävien
tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi.
Lakiehdotuksiin sisältyy täsmälliset
säännökset pysäköinninvalvontaluvan
haltijoiden ja valvonta-avustajien tehtävistä ja
toimivaltuuksista sekä pysäköinninvalvontaluvan
myöntämisedellytyksistä ja valvonta-avustajan
kelpoisuusehdoista. Pysäköinninvalvonnasta annettuun
lakiin lisättävän pykälän
mukaan valvonta-avustajaan sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta
koskevia säännöksiä hänen
hoitaessaan valvontatehtävää.
Yksityisen esityksestä määrättyyn
pysäköintivirhemaksuun haetaan muutosta samalla
tavoin kuin pysäköintivirhemaksuista yleensäkin.
Lakiehdotuksiin ei sisälly viittausta hallinnon yleislakeihin.
Tällaista viittausta ei perustuslakivaliokunnan uudemman
käytännön mukaan enää ole
perustuslain 124 §:n takia välttämätöntä sisällyttää lakiin,
koska hallinnon yleislakeja sovelletaan niiden sisältämien
soveltamisalaa, viranomaisten määritelmää tai
yksityisen kielellistä palveluvelvollisuutta koskevien
säännösten nojalla myös yksityisiin
niiden hoitaessa julkisia hallintotehtäviä (esim. PeVL
42/2005 vp, PeVL 13/2010 vp, PeVL
15/2012 vp). Valiokunnan käsityksen
mukaan ehdotetut lait täyttävät perustuslain
124 §:n vaatimukset.
Pysäköinninvalvontaluvan ja valtuutuksen peruuttaminen
Perustuslakivaliokunta on käytännössään
katsonut, ettei viranomaiselle lähtökohtaisesti
kuuluvien hallintotehtävien hoitaminen kuulu perustuslain
18 §:n 1 momentissa turvatun elinkeinovapauden piiriin
(PeVL 20/2006 vp, s. 3/I).
Valiokunta on kuitenkin pitänyt viranomaisorganisaatioon
kuulumattoman yksityisen toimijan oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan
sääntelyn oikeasuhtaisuuden kannalta välttämättömänä, että hyväksynnän
peruuttamismahdollisuus sidotaan vakaviin tai olennaisiin rikkomuksiin
tai laiminlyönteihin sekä siihen, että yksityiselle toimijalle
annetut huomautukset ja varoitukset eivät ole johtaneet
toiminnassa esiintyneiden puutteiden korjaamiseen (PeVL
20/2006 vp, s. 3/I, PeVL 27/2010
vp, s. 3/II). Aluehallintovirasto voi 2. lakiehdotuksen
8 §:n 2 momentin nojalla peruuttaa pysäköinninvalvontaluvan
toistaiseksi tai määräajaksi, jos luvanhaltija
on toiminut olennaisesti lainvastaisesti, eikä ole korjannut
menettelyään aluehallintoviraston antamasta varoituksesta
huolimatta. Ehdotus vastaa tältä osin perustuslakivaliokunnan
tulkintakäytäntöä.
Lisäksi aluehallintovirasto voi sanotun momentin mukaan
peruuttaa luvan, vaikkei luvanhaltijalle ole annettu varoitusta,
jos hänen toimintansa osoittaa vakavaa piittaamattomuutta pysäköinninvalvonnassa
avustamista koskevista säännöksistä.
Ehdotettua sääntelyä pidetään välttämättömänä pyrittäessä huolehtimaan
siitä, että viranomaista merkittävän
julkisen vallan käytössä voi avustaa
vain laillisesti ja asianmukaisesti toimiva luvanhaltija (HE
79/2012 vp, s. 20/II). Peruuttaminen
ilman varoitusta on mahdollista vain törkeimmissä rikkomis-
ja laiminlyöntitapauksissa eikä sääntely
muodostu tällaisessa asiayhteydessä oikeasuhtaisuusvaatimuksen
kannalta ongelmalliseksi.Pysäköinninvalvonnasta
annettuun lakiin ehdotetaan (20 a §:n 1 mom.) lisättäväksi
säännös pysäköinninvalvontavaltuutuksen
peruuttamisesta. Kunnallinen pysäköinninvalvoja
ja poliisi voi peruuttaa antamansa valtuutuksen pysäköinninvalvonnassa avustamiseen,
jos luvanhaltija tai tämän palveluksessa oleva
valvonta-avustaja on toistuvasti tehnyt aiheettomia esityksiä seuraamuksen
määräämiseksi, toiminnassaan
menetellyt lainvastaisesti tai muuten vakavasti laiminlyönyt
tehtävänsä asiamukaisen hoitamisen. Valtuutuksen peruuttaminen
ei edellytä, että pysäköinninvalvontaluvan
haltijalle olisi annettu huomautus tai varoitus ennen valtuutuksen
peruuttamista. Peruuttaminen edellyttää kuitenkin
virheellisen menettelyn toistuvuutta, lainvastaisuutta tai vakavuutta.
Lisäksi valtuus pysäköinnissä avustamiseen
on alueellisesti rajattu tiettyyn alueeseen, eikä valtuutuksen
peruuttaminen yhden alueen osalta siten merkitse pysäköinninvalvontaluvan
haltijan toiminnan päättymistä mahdollisilla
muilla alueilla. Sääntely ei siten muodostu valtiosääntöoikeudellisesti
ongelmalliseksi.
Jatkovalituskielto
Pysäköinninvalvonnasta annetun lain 16 §:n
2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, ettei pysäköintivirhemaksua,
rengaslukkoa tai maksun palauttamista koskevaan hallinto-oikeuden päätökseen
saa hakea valittamalla muutosta.
Perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella säädetyn
nykyisen säännöksen mukaan hallinto-oikeuden
päätökseen saa hakea muutosta, jos korkein
hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Valiokunta
arvioi muutoksenhakusääntelyä silloisen
käytäntönsä mukaisesti ja totesi
muun muassa, että valituslupajärjestelmän
laajentamiseen uusiin asiaryhmiin tulee suhtautua pidättyvästi.
Lisäksi valiokunta piti kaksivaiheista muutoksenhakumenettelyä ennen
korkeinta hallinto-oikeutta oikeusturvan takeiden kannalta riittävänä ottaen
huomioon muutoksenhaun kohteena olevien päätösten
merkittävyys ja laatu (PeVL 57/2010 vp,
s. 4/I). Tämän jälkeen perustuslakivaliokunta
on tarkistanut aiempaa kantaansa valituslupajärjestelmän
poikkeuksellisuudesta (PeVL 32/2012 vp).
Valiokunnan mielestä muutoksenhakujärjestelmää on
syytä arvioida kokonaisuutena, josta mahdollisuus valittaa
korkeimpaan hallinto-oikeuteen muodostaa yhden osan.
Ehdotettua jatkovalituskieltoa hallinto-oikeuden päätöksestä perusteellaan
sillä, ettei asioiden laatu edellytä ylimmän
oikeusasteen ratkaisua (HE 79/2012 vp,
s. 21/II). Kysymys on rahamääräisesti
vähäisistä asioista, jotka eivät
myöskään ole laadultaan poikkeuksellisen
vaikeita. Lisäksi pysäköintivirhemaksua
ja rengaslukkoa koskevaan päätökseen
voidaan vaatia oikaisua pysäköinninvalvojalta.
Maksun palauttamista koskeva asia on puolestaan selkeä ja
yksinkertainen.
Perustuslain 21 §:n 2 momentin mukaan oikeus hakea
muutosta turvataan lailla. Säännöksen esitöiden
mukaan se ei kuitenkaan estä säätämästä vähäisiä poikkeuksia,
kunhan poikkeukset eivät muuta pääsääntöä eivätkä vaaranna
yksilön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin
(HE 309/1993 vp, s. 74).
Ehdotettu jatkovalituskielto kohdistuu säännöksessä tarkasti
rajattuihin asioihin, eikä se ole asioiden laatu huomioon
ottaen kohtuuttoman laaja tai muodostu oikeusturvan kannalta suhteettomaksi.
Jatkovalituskielto hallinto-oikeuden päätöksiin
ei ole muutoksenhakuoikeuteen kohdistuvana vähäisenä rajoituksena
ongelmallinen perustuslain 21 §:n 2 momentin kannalta (PeVL
11/2009 vp, s. 8/I).
Muutoksenhaku pysäköinninvalvonnassa avustamista
koskeviin päätöksiin
Pysäköinninvalvonnasta annettuun lakiin lisättävässä 20
b §:ssä säädetään
muutoksenhausta kunnallisen pysäköinninvalvojan
ja poliisin päätökseen valtuuttaa pysäköinninvalvontaluvan haltija
avustamaan pysäköinninvalvonnassa, peruuttaa valtuutus
sekä kieltää jatkamasta avustajan tehtäviä.
Ehdotuksen mukaan päätöksestä haetaan muutosta
siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään. Hallintolainkäyttölaissa ei
kuitenkaan säädetä, mihin tuomioistuimeen kunnallisen
pysäköinninvalvojan päätöksestä valitetaan.
Sen sijaan hallintolainkäyttölain 10 § edellyttää,
että toimivaltaisesta tuomioistuimesta säädetään
erikseen lailla. Tämän vuoksi 20 b §:ään
on lisättävä maininta toimivaltaisesta
tuomioistuimesta esimerkiksi seuraavasti: "Tämän lain
10 a ja 20 a §:n nojalla tehtyihin päätöksiin haetaan
muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään."
Sopimusvapaus
Julkinen hallintotehtävä voidaan perustuslain 124 §:n
mukaan antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla.
Julkisen hallintotehtävän hoitaminen ei siten
kuulu sopimusvapauden piiriin. Muu kuin viranomainen ei voi ryhtyä omasta
aloitteestaan hoitamaan tällaista tehtävää sopimuksen
perusteella. Hallituksen esityksellä ei siten puututa sopimusvapauteen. Valiokunta
korostaa sitä, että kiinteistön omistajalla
ja haltijalla on lähtökohtaisesti oikeus määrätä omistamansa
tai hallitsemansa alueen käytöstä, mukaan
lukien pysäköinti. Hän voi sopia pysäköinnin
ehdoista ja perittävästä korvauksesta.
Tällaiseen yksityisoikeudelliseen sopimukseen voidaan sisällyttää myös
sopimusrikkomuksesta aiheutuvia seuraamuksia koskevia sopimusehtoja.