Perustelut
         
         Esityksen taustaa
         
         Eduskunta hyväksyi maaliskuussa 2011 uuden esitutkintalain
            ja uuden pakkokeinolain. Lait tulevat voimaan vuoden 2014 alussa.
            Nyt käsiteltävässä esityksessä näitä lakeja
            ehdotetaan muutettaviksi, koska laeissa on jo ennen niiden voimaantuloa
            havaittu eräitä muutos- ja täydentämistarpeita.
            Perustuslakivaliokunta pitää tällaista
            menettelyä varsin erikoislaatuisena etenkin, kun muutosehdotuksia
            on lukuisia ja osa niistä on melko merkittäviäkin.
            Menettelylle ei kuitenkaan sinänsä ole valtiosääntöisiä esteitä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on arvioinut vuoden 2014 alusta voimaan
            tulevia esitutkintalakia (myöhemmin: uusi esitutkintalaki)
            ja pakkokeinolakia (myöhemmin: uusi pakkokeinolaki) lausunnossaan PeVL
               66/2010 vp. Valiokunta piti tuolloin useita uuden
            pakkokeinolakiehdotuksen säännöksiä perustuslain
            kannalta ongelmallisina ja edellytti niiden muuttamista, jotta lakiehdotus
            voitiin käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
            Huomionarvoista on, että nyt ehdotetaan muutettaviksi myös
            eräitä sellaisia säännöksiä,
            jotka saivat lopullisen muotonsa perustuslakivaliokunnan mainitun
            lausunnon pohjalta. Tällaisia ovat pakkokeinolain televalvontaa
            ja sen edellytyksiä koskeva 10 luvun 6 §:n 2 momentti
            sekä salaisella pakkokeinolla saadun ylimääräisen
            tiedon käyttämistä koskeva 10 luvun
            56 §:n 1 momentti. Valiokunta toteaa, että näiden
            osalta tarkastelun perustana on sen asioista antama aiempi lausunto.
            Valiokunta pitää kuitenkin tarpeellisena tietyin
            osin täsmentää ja tarkistaa lausunnossa
            esitettyjä arvioita.
         
         
         Televalvonta ja sen edellytykset
         
         Arvioinnin lähtökohdat.
         
          Uuden pakkokeinolain 10 luvun 6 §:n 2 momentti sisältää televalvonnan
            perusterikosten luettelon. Esitutkintaviranomaiselle voidaan ehdotuksen
            mukaan antaa lupa kohdistaa televalvontaa rikoksesta epäillyn hallussa
            olevaan tai hänen oletettavasti muuten käyttämäänsä teleosoitteeseen
            tai telepäätelaitteeseen, jos epäiltyä on
            syytä epäillä teleosoitetta tai telepäätelaitetta
            käyttäen tehdystä, automaattiseen tietojenkäsittelyjärjestelmään
            kohdistuneesta luvattomasta käytöstä,
            vahingonteosta, viestintäsalaisuuden
            loukkauksesta tai tietomurrosta (3 kohta) taikka lapsen houkuttelemisesta
            seksuaalisiin tarkoituksiin (4 kohta). 
         
         
         Televalvonnalla tarkoitetaan uuden pakkokeinolain 10 luvun 6 §:n
            1 momentin mukaan tunnistamistietojen hankkimista viestistä,
            joka on lähetetty viestintäverkkoon kytketystä teleosoitteesta
            tai telepäätelaitteesta taikka vastaanotettu tällaiseen
            osoitteeseen tai laitteeseen sekä teleosoitteen
            tai telepäätelaitteen sijaintitiedon hankkimista
            taikka teleosoitteen tai telepäätelaitteen käytön
            tilapäistä estämistä.
         
         
         Televalvontaa koskevia säännösehdotuksia on
            arvioitava perustuslain 10 §:n 2 ja 3 momentin kannalta.
            Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on
            2 momentin mukaan loukkaamaton. Lailla voidaan kuitenkin 3 momentin
            perusteella säätää välttämättömistä rajoituksista
            viestin salaisuuteen muun muassa yksilön tai yhteiskunnan
            turvallisuutta taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa. 
         
         
         Luottamuksellisen viestin salaisuutta koskevan perustuslakisääntelyn
            ensisijaisena tarkoituksena on suojata luottamukselliseksi tarkoitetun
            viestin sisältö ulkopuolisilta. Sääntely
            turvaa jokaiselle oikeuden luottamukselliseen viestintään
            ilman, että ulkopuoliset saavat oikeudettomasti tiedon
            hänen lähettämiensä tai hänelle osoitettujen
            luottamuksellisten viestien sisällöstä.
            Säännös ei suojaa vain viestin lähettäjää, vaan
            kyseessä on molempien viestinnän osapuolten perusoikeus
            (HE 309/1993 vp, s. 53—54, PeVL
               19/2008 vp, s. 3 ja PeVL 59/2006
               vp, s. 2/I).
         
         
         Yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta vaarantavien
            rikosten piiriin kuuluvat esimerkiksi huumausainerikokset, törkeät
            väkivaltarikokset, maan- ja valtiopetosrikokset (HE
               309/1993 vp, s. 54/II) samoin kuin törkeä lapsen
            seksuaalinen hyväksikäyttö, törkeä vahingonteko
            ja tietyin edellytyksin eräät törkeät
            talousrikokset (PeVL 36/2002 vp, s.
            4—5). 
         
         
         Perustuslain sääntely antaa turvaa myös
            sellaisille muillekin kuin viestin sisältöä koskeville
            tiedoille, joilla voi olla merkitystä viestin säilymiselle
            luottamuksellisena. Tällaisia ovat tyypillisesti esimerkiksi
            viestien tunnistamistiedot (HE 309/1993 vp,
            s. 53/II). Tunnistamistiedot jäävät
            valiokunnan vakiintuneen käytännön mukaan
            kuitenkin luottamuksellisen viestin salaisuutta suojaavan perusoikeuden
            ydinalueen ulkopuolelle (ks. esim. PeVL 6/2012
               vp, s. 3/II, PeVL 66/2010 vp,
            s. 7/I, PeVL 29/2008 vp, s. 2/II).
            Valiokunta on tältä osin pitänyt mahdollisena,
            että tunnistamistietojen saaminen jätetään
            sitomatta tiettyihin rikostyyppeihin, jos sääntely
            muutoin täyttää perusoikeuksien yleiset
            rajoitusedellytykset (ks. esim. PeVL 66/2010 vp,
            s. 7/I, PeVL 29/2008 vp, s.
            2/II).
         
         
         Pakkokeinolakiehdotuksen 10 luvun 6 §:n 2 momentin
            3 kohta.
         
         
          Ehdotettu 3 kohdan sääntely koskee tunnistamistietojen
            hankkimista sellaisissa tapauksissa, joissa on syytä epäillä automaattiseen
            tietojenkäsittelyjärjestelmään
            kohdistunutta rikosta. Tässä mielessä se
            vastaa perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella (PeVL 8/1994 vp)
            säädetyn voimassa olevan pakkokeinolain (myöhemmin:
            nykyinen pakkokeinolaki) 5 a luvun 3 §:n 1 momentin 2 kohdan sisältöä.
            Valiokunta katsoi mainitussa ennen perusoikeusuudistuksen voimaantuloa
            antamassaan lausunnossa, että ehdotetun laajuinen kajoaminen
            puhelinsalaisuuteen oli puuttumisvaltuuden taustalla olevan tärkeän
            ja hyväksyttävänä pidettävän
            merkittävän yhteiskunnallisen intressin vuoksi
            sekä menettelyyn liittyvät oikeusturvajärjestelyt
            huomioon ottaen toteutettavissa tavallisessa laissa. Nyt ehdotetun
            sääntelyn erona nykyiseen pakkokeinolakiin verrattuna
            on se, että ehdotuksessa on erikseen mainittu ne rikokset — luvaton
            käyttö, vahingonteko, viestintäsalaisuuden
            loukkaus ja tietomurto — joiden yhteydessä televalvonta
            voi olla mahdollista. Siten ehdotusta voidaan pitää nykyistä sääntelyä rajoitetumpana.
         
         
         Lausunnossaan PeVL 66/2010 vp perustuslakivaliokunta
            puolestaan arvioi ehdotusta, jonka perusteella televalvonta olisi
            ollut mahdollista, kun henkilöä on syytä epäillä mistä tahansa
            teleosoitetta tai telepäätelaitetta käyttäen
            tehdystä rikoksesta ilman enimmäisrangaistusvaatimusta.
            Valiokunta totesi, että näin voidaan syyllistyä esimerkiksi
            kunnianloukkaukseen tai minkä tahansa rikoksen yllytykseen
            (s. 7/I). Tuolloin arvioitavana ollut ehdotus, jonka edellytyksenä ei
            siis ollut rikoksen kohdistuminen tietojärjestelmään,
            oli nyt ehdotettua — ja nykyistä sääntelyä vastaavaa — säännöstä laajempi.
            Tältä osin valiokunta katsoi, että ehdotetut
            muutokset olisivat laajentaneet televalvonnan myös sellaisiin
            rikoksiin, joita ei voida pitää perustuslaissa tarkoitettuina
            yksilön ja yhteiskunnan turvallisuutta taikka kotirauhaa
            vaarantavina rikoksina. Sen vuoksi sääntely oli
            rajattava koskemaan mainitun tyyppisiä tai niihin törkeysasteeltaan verrattavia
            rikoksia. Valiokunta ei siis ottanut kantaa siihen, olisiko nykyisen
            pakkokeinolain 5 a luvun 3 §:n 1 momentin 2 kohtaa
            vastaava sääntely ollut mahdollista säätää tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Ehdotusta nyt arvioitaessa on ensinnäkin syytä todeta,
            että luvaton käyttö, vahingonteko, viestintäsalaisuuden
            loukkaus ja tietomurto eivät yleisesti ottaen ole perustuslaissa
            tarkoitettuja yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta taikka kotirauhaa
            vaarantavia rikoksia. Niiden rangaistusmaksimi on yksi vuosi vankeutta.
            Toisaalta niillä voi automaattiseen tietojenkäsittelyjärjestelmään
            kohdistuessaan olla merkittäviäkin yhteiskunnan
            toimintaan ja etenkin yksilöiden yksityiselämän
            suojaan ja luottamuksellisen viestin salaisuuden suojaan ulottuvia
            haitallisia vaikutuksia.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluissa (HE 14/2013
               vp, s. 19) on selitetty seikkaperäisesti, miksi
            uuden pakkokeinolain 10 luvun 7 §:n mukainen suostumusperusteinen
            televalvonta ei käytännössä ole
            tietoverkossa tapahtuvien rikosten osalta riittävä keino
            rikosten selvittämiseen. Ehdotuksen yhtenä tarkoituksena
            onkin mahdollistaa se, että esitutkintaviranomainen voi
            saada tuomioistuimelta luvan tunnistamistietojen hankkimiseen viestistä ilman
            kaikkien ketjuun kuuluvien laitteen haltijoiden suostumusta. Valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan vastaavanlaisia tietoverkon ominaisuuksiin
            liittyviä ongelmia on muitakin. Yhteistä näille
            on se, että tietojenkäsittelyjärjestelmään
            kohdistunutta luvatonta käyttöä, vahingontekoa,
            viestintäsalaisuuden loukkausta ja tietomurtoa ei käytännössä useinkaan
            pystytä lainkaan selvittämään
            tai estämään ilman televalvontaa.
         
         
         Ehdotettu sääntely on täsmällisesti
            rajattu sellaisiin perusterikoksiin, joita toteutetaan verkkoympäristössä ja
            joita tehtäessä tyypillisesti tunkeudutaan tai
            on tunkeuduttu luvatta kohdekoneelle tai -järjestelmään
            joko haittaohjelmia tai muita vastaavia keinoja käyttäen.
            Siten esimerkiksi muuhun kuin tietojenkäsittelyjärjestelmään
            kohdistuva luvaton käyttö ja vahingonteko eivät
            kuulu sääntelyn piiriin. Perusoikeuden rajoitukselle
            on tässä tapauksessa lisäksi painava
            yhteiskunnallinen tarve ja perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävät perusteet. Rajoitusta
            voidaan pitää siinä mielessä välttämättömänä,
            että säännöksessä tarkoitettuja
            rikoksia ei käytännössä pystytä useinkaan
            selvittämään tai estämään
            ilman televalvontaa. Kun lisäksi on kysymys luottamuksellisen
            viestin salaisuutta suojaavan perusoikeuden ydinalueen ulkopuolelle
            jäävien tunnistamistietojen saamisesta, ei ehdotetulle
            sääntelylle ole valiokunnan mielestä perustuslaista
            johtuvaa estettä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta huomauttaa, että uuden pakkokeinolain
            10 luvun 6 §:n 2 momentin mukaan televalvontaan voidaan
            antaa lupa. Kuten esityksen perusteluissakin mainitaan (HE 14/2013
               vp, s. 21/I), asia on aina tuomioistuimen harkinnassa.
            Pakkokeinojen käyttöä ja pakkokeinon
            käytöstä päättämistä ohjaavat
            säännökset saattavat johtaa siihen, että tuomioistuin ei
            myönnä lupaa televalvonnan käyttöön,
            vaikka rikosnimike sinänsä oikeuttaisikin käyttöön.
            Valiokunta painottaa tässä yhteydessä yleisesti pakkokeinolakiin
            sisältyvien yleisten periaatteiden sekä salaisten
            pakkokeinojen käytön yleisten ja erityisten edellytysten
            merkitystä sekä esitutkintaviranomaisen hakiessa
            lupaa että tuomioistuimen harkitessa luvan myöntämistä (ks. myös
            KKO 2007:7 ja KKO 2009:54). Erityisen tärkeää tämä on,
            kun kysymys on luvan hakemisesta ja myöntämisestä törkeysasteeltaan
            suhteellisen vähäisen rikoksen tutkimiseen. Tuomioistuimen
            on näissä tapauksissa huolellisesti harkittava
            luvan myöntämisen tarve ja laajuus.
         
         
         Pakkokeinolakiehdotuksen 10 luvun 6 §:n 2 momentin
            4 kohta.
         
         
          Ehdotettu 4 kohdan sääntely koskee mahdollisuutta
            tunnistamistietojen hankkimiseen sellaisissa tapauksissa, joissa
            epäiltyä on syytä epäillä lapsen
            houkuttelemisesta seksuaalisiin tarkoituksiin. Kyseisestä rikoslain 20 luvun
            8 b §:ssä rangaistavaksi säädetystä rikoksesta
            voidaan tuomita rangaistukseksi sakkoa tai enintään
            vuosi vankeutta. Perustuslakivaliokunta ei uutta pakkokeinolakia
            koskeneessa lausunnossaan pitänyt perustuslain kannalta ongelmallisena
            televalvontamahdollisuuden ulottamista seksikaupan kohteena olevan
            henkilön hyväksikäyttöön
            (rikoslain 20 luvun 8 §), josta voidaan tuomita rangaistukseksi
            sakkoa tai enintään kuusi kuukautta vankeutta
            (PeVL 66/2010 vp, s. 7). Ehdotuksessa
            on kysymys lapsen erityinen suojan tarvekin huomioon ottaen selvästi
            sellaisesta rikoksesta, jota voidaan pitää perustuslain
            10 §:n 3 momentissa tarkoitettuna yksilön turvallisuutta
            vaarantavana rikoksena ja jonka yhteydessä tunnistamistietojen
            saamisen mahdollisuus ei ole perustuslain kannalta ongelmallista. 
         
         
         Ylimääräisen tiedon käyttäminen
         
         Ylimääräisellä tiedolla
            tarkoitetaan uuden pakkokeinolain 10 luvun 55 §:n mukaan
            telekuuntelulla, televalvonnalla, tukiasematietojen hankkimisella
            ja teknisellä tarkkailulla saatua tietoa, joka ei liity
            rikokseen tai joka koskee muuta rikosta kuin sitä, jonka
            tutkintaa varten lupa tai päätös on annettu.
            Ylimääräistä tietoa saa käyttää uuden
            pakkokeinolain 10 luvun 56 §:n 1 momentin mukaan rikoksen
            selvittämisessä, kun tieto koskee sellaista rikosta,
            jonka tutkinnassa olisi saatu käyttää sitä pakkokeinoa,
            jolla tieto on saatu. Saman momentin mukaan ylimääräisen
            tiedon käyttämisestä päättää tuomioistuin silloin,
            kun kyseinen ylimääräinen tieto on saatu pakkokeinolla,
            jonka käyttämisestä päättää tuomioistuin.
            Nyt käsiteltävänä olevan ehdotuksen mukaan
            momenttia täydennetään siten, että ylimääräistä tietoa
            saa edellä mainitun edellytyksen täyttymisen lisäksi
            käyttää myös, jos rikoksesta
            säädetty ankarin rangaistus on vähintään kaksi
            vuotta vankeutta ja jos ylimääräisen
            tiedon käyttämisellä voidaan olettaa
            olevan erittäin tärkeä merkitys rikoksen
            selvittämiselle. Momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi
            myös siten, että ylimääräisen
            tiedon käyttämisestä näyttönä päättää tuomioistuin
            pääasian käsittelyn yhteydessä.
            Lisäksi momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
            viittaussäännös, jossa todetaan, että ylimääräisen
            tiedon käyttämisen kirjaamisesta esitutkintapöytäkirjaan
            säädetään esitutkintalaissa
            ja ilmoittamisesta haastehakemuksessa oikeudenkäynnistä rikosasioissa
            annetussa laissa.
         
         
         Uuden pakkokeinolain 10 luvun 56 §:n sääntely
            sai sisältönsä perustuslakivaliokunnan
            lausunnon perusteella (PeVL 66/2010 vp).
            Hallitus oli tuolloin esittänyt (HE 222/2010
               vp), että ylimääräistä tietoa
            saisi käyttää rikoksen selvittämisessä,
            kun tieto koskee sellaista rikosta, jonka tutkinnassa olisi saatu
            käyttää pakkokeinoa, jolla tieto on saatu,
            tai josta säädetty ankarin rangaistus on vähintään
            kaksi vuotta vankeutta. Lisäksi ehdotettiin, että ylimääräistä tietoa
            saisi käyttää myös varkauden
            ja kätkemisrikoksen selvittämisessä.
            Valiokunta arvioi tuolloista ehdotusta perustuslain 10 §:n
            3 momentin kannalta, jonka mukaan lailla voidaan säätää välttämättömistä rajoituksista
            viestin salaisuuteen yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta
            taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa. Säännösehdotusta
            pidettiin ongelmallisena ensinnäkin sen vuoksi, että sen
            lähtökohtana oli yksinomaan perusterikos, vaikka
            pakkokeinosta päätettäessä on
            otettava huomioon kyseistä pakkokeinoa koskevat edellytykset
            ja 10 luvun 2 §:ssä olevat salaisten pakkokeinojen
            käytön yleiset edellytykset. Lisäksi
            luvan myöntämisen todettiin olevan aina harkinnanvarainen
            päätös. Toiseksi ehdotettu sääntely
            olisi ulottanut 10 luvun 55 §:ssä mainittujen
            salaisten pakkokeinojen käyttöalan huomattavasti
            laajemmalle kuin mitä niiden käytön edellytyksistä luvussa
            muutoin säädetään. Lausunnossa
            viitattiin esimerkinomaisesti siihen, että telekuuntelun
            edellytyksenä olevat perusterikokset ovat huomattavan vakavia
            verrattuna esimerkiksi varkauteen, josta voidaan tuomita sakkoon
            tai vankeuteen enintään puoleksitoista vuodeksi.
            Perustuslakivaliokunta päätyi siihen, että säännösehdotusta
            oli muutettava siten, että ylimääräisen
            tiedon käyttämisestä päättää tuomioistuin
            silloin, kun kyseinen ylimääräinen tieto
            on saatu pakkokeinolla, jonka käyttämisestä päättää tuomioistuin.
            Lisäksi edellytettiin, että ylimääräistä tietoa
            saadaan käyttää vain niiden rikosten
            tutkintaan, joiden tutkintaan kyseisen pakkokeinon käytöstä olisi
            voitu päättää. Valiokunta esitti
            kannanottonsa tältä osin tavallisen lain säätämisjärjestyksen
            käyttämisen edellytyksenä.
         
         
         Nyt hallitus ehdottaa säännöstä,
            jossa enimmäisrangaistusvaatimus on täsmälleen
            sama — kaksi vuotta vankeutta — kuin perustuslakivaliokunnan
            perustuslainvastaiseksi katsomassa aiemmassa ehdotuksessa. Tältä osin
            ehdotetun sääntelyn ongelmakin on siten sama kuin
            valiokunnan viime vaalikaudella arvioimassa ehdotuksessa. Ehdotukseen
            sisältyvät sinänsä mainitun
            lausunnon valossa myönteisinä pidettävät muutokset — varkauden
            ja kätkemisrikoksen pois jättäminen sekä ylimääräisen
            tiedon käyttämisen edellytysten asiallinen kytkeminen
            uuden pakkokeinolain 10 luvun 2 §:n salaisten pakkokeinojen
            käytön yleisiin edellytyksiin (vaatimus siitä,
            että tiedon käyttämisellä voidaan
            olettaa olevan erittäin tärkeä merkitys
            rikoksen selvittämiselle) — eivät riitä poistamaan
            tätä ongelmallisuutta. 
         
         
         Edellä mainitun valossa perusteltua on edellyttää,
            että ylimääräistä tietoa
            saisi käyttää rikoksen selvittämisessä vain,
            jos tieto koskee sellaista rikosta, jonka tutkinnassa olisi saatu
            käyttää sitä pakkokeinoa, jolla
            tieto on saatu. Perustuslakivaliokunta kiinnittää kuitenkin
            huomiota hallituksen esityksessä esitettyihin laajoihin
            ja pääosin asianmukaisiin perusteluihin siitä,
            minkä vuoksi ylimääräistä tietoa
            pitäisi voida käyttää myös
            muiden rikosten selvittämisessä. Perustelujen
            mukaan rikosten selvittämisintressin ja rikosoikeudellisen
            järjestelmän uskottavuuden kannalta tyydyttävänä ei
            voida pitää sitä, että tiettyä vakavuustasoa
            olevia rikoksia ei voida selvittää ylimääräistä tietoa
            käyttäen (HE 14/2013 vp,
            s. 24—25). Esimerkkinä mainitaan se, että uuden
            pakkokeinolain 10 luvun 56 §:n 1 momentin keinokohtainen
            rajaus estäisi telekuuntelulla saadun ylimääräisen
            tiedon käyttämisen sellaisen rikoksen (törkeä pahoinpitely) selvittämiseen,
            josta säädetty ankarin rangaistus on kymmenen
            vuotta vankeutta. Tämä olisi omiaan loukkaamaan
            rikosten uhrien oikeuksia. Lisäksi perusteluissa on viitattu
            muun muassa siihen, että ylimääräinen
            tieto on lähtökohtaisesti saatu lainmukaisella
            salaisen pakkokeinon käytöllä (HE 14/2013
               vp, s. 21/II), sekä siihen, että ylimääräinen
            tieto on joka tapauksessa tullut poliisin tietoisuuteen, eikä ole
            olemassa keinoa, jolla asiantila voitaisiin jälkikäteen
            muuttaa (HE 14/2013 vp, s. 22/II). 
         
         
         Sääntelyn arvioinnissa on keskeisesti kysymys
            siitä, millaisia rajoituksia luottamuksellisen viestin
            salaisuuteen lailla voidaan tällaisessa yhteydessä säätää.
            Perustuslakivaliokunta pitää selvänä,
            että kaikki sinänsä laillisella salaisella
            pakkokeinolla saatu ylimääräinen tieto
            ei voi olla rajoituksetta käytettävissä minkä tahansa
            rikoksen selvittämiseen.Tässä yhteydessä on
            kuitenkin syytä huomata, että ylimääräistä tietoa
            saa uuden pakkokeinolain 10 luvun 56 §:n 2 momentin mukaan
            lisäksi käyttää aina rikoksen
            estämiseksi, poliisin toiminnan suuntaamiseksi ja syyttömyyttä tukevana
            selvityksenä. Tältä osin on syytä toistaa
            se, että luottamuksellisen viestin salaisuutta turvaavan
            säännöksen ensisijaisena tarkoituksena
            on suojata luottamukselliseksi tarkoitetun viestin sisältö ulkopuolisilta.
            Viestin sisältö ei menetä perustuslain
            suojaa pelkästään sen perusteella, että esimerkiksi
            telekuuntelun avulla on saatu tieto siitä. Perustuslain
            10 §:n sääntely rajoittaa viestin sisällön
            käyttöä tämän jälkeenkin.
            Tämä on olennaista myös sen vuoksi, että salaisen
            pakkokeinon kohteeksi voi joutua kuuntelun varsinaisen kohteen lisäksi
            myös ulkopuolinen henkilö. Lisäksi on
            huomattava, että ylimääräisen
            tiedon käytön salliminen muiden vakavuusasteeltaan
            vähäisempien rikosten kuin kunkin telepakkokeinon
            perusterikosten selvittämiseen merkitsee eräänlaista
            välillistä telepakkokeinon käytön
            rajoittamisen väljennystä. 
         
         
         Sääntelyn arvioinnissa on perustuslakivaliokunnan
            mielestä syytä ottaa huomioon yhtäältä perustuslaissa
            turvattu luottamuksellisen viestin salaisuuden suoja ja toisaalta
            tämän oikeuden tietynasteista rajoittamista puoltavat
            vakavien rikosten selvittämisintressiin ja rikosoikeudellisen
            järjestelmän uskottavuuteen liittyvät
            hyväksyttävät ja yhteiskunnallisesti
            painavat perusteet. Tästä näkökulmasta
            ei valiokunnan mielestä ole välttämätöntä pitäytyä yksinomaan
            siihen, että ylimääräisen tiedon
            käyttämisen edellytyksenä on, että tieto
            koskee sellaista rikosta, jonka tutkinnassa olisi saatu käyttää sitä pakkokeinoa,
            jolla
            tieto on saatu. Hyväksyä voidaan myös
            sellainen hallituksen esityksessä ehdotettu sääntelytapa,
            jossa käytön salliminen sidotaan myös
            rikoksesta annettavan enimmäisrangaistuksen tasoon. 
         
         
         Ehdotettu kahden vuoden enimmäisrangaistusvaatimus
            toisi sääntelyn piiriin kuitenkin useita sellaisia
            rikoksia, joita ei voida pitää perustuslain 10 §:n
            3 momentissa tarkoitettuina yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta
            tai kotirauhaa vaarantavina rikoksina. Sääntely
            merkitsisi myös sitä, että ylimääräistä tietoa
            voitaisiin käyttää sellaistenkin rikosten
            selvittämisessä, joista käytännössä useimmiten
            seuraa vain sakkorangaistus. Näiden seikkojen vuoksi perustuslakivaliokunta
            pitää välttämättömänä,
            että edellytyksenä oleva enimmäisrangaistusraja
            on tällaisessa yhteydessä korkeampi kuin kaksi
            vuotta vankeutta. Hyväksyttävänä voidaan
            pitää sitä, että ylimääräistä tietoa
            saa käyttää, jos rikoksesta säädetty
            ankarin rangaistus on vähintään kolme
            vuotta vankeutta. Estettä ei ole myöskään
            sille, että säännöksen piiriin
            otetaan joitakin sellaisiakin yksittäisiä rikoksia,
            joiden enimmäisrangaistus on kaksi vuotta vankeutta mutta
            jotka kuitenkin vakavuusasteeltaan rinnastuvat edellä mainittuihin
            rikoksiin ja jotka täyttävät perustuslain
            10 §:n 3 momentissa asetetut vaatimukset. Tällaisia
            voivat valiokunnan mielestä olla erityisesti rikoslain
            21 luvun sellaiset henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset, joiden
            rangaistusmaksimi on kaksi vuotta vankeutta (pahoinpitely, kuolemantuottamus,
            törkeä vammantuottamus, tappeluun osallistuminen,
            vaaran aiheuttaminen ja heitteillepano), rikoslain vapauteen kohdistuvia
            rikoksia koskevan 25 luvun vastaavat rikokset (vapaudenriisto, laiton
            adoptiosuostumuksen hankkiminen, lapsikaappaus, laiton uhkaus ja
            pakottaminen) samoin kuin rikoslain 17 luvun 1 a §:ssä tarkoitettu
            järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan
            osallistuminen, rikoslain 24 luvun 2 §:ssä tarkoitettu
            törkeä kotirauhan rikkominen, rikoslain 31 luvun
            3 §:ssä tarkoitettu kiristys ja rikoslain 34 luvun
            9 §:ssä tarkoitettu yleisvaarallisen rikoksen
            valmistelu.
         
         
         Pakkokeinolakiehdotuksen 10 luvun 56 §:n 1 momentista
            on joko poistettava sen toinen virke tai sääntelyä on
            muutettava edellä esitetyn mukaisesti, jotta lakiehdotus
            voidaan hyväksyä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
            Jos lakivaliokunta pitää välttämättömänä laajentaa
            edellä mainittua perusterikosten luetteloa, on asia saatettava
            uudelleen perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi.
         
         
         Valiokunnalla ei ole valtiosäännön
            näkökulmasta huomautettavaa säännöksestä,
            jonka mukaan ylimääräisen tiedon käyttämisestä näyttönä päättää tuomioistuin
            pääasian käsittelyn yhteydessä.
            Sääntely ei tältä osin ole ongelmallista myöskään
            Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käytännön
            kannalta (ks. esim. Khan v. Yhdistynyt kuningaskunta, 12.5.2000,
            erityisesti tuomion kohdat 34—35). Perustuslakivaliokunta
            esittää kuitenkin lakivaliokunnan harkittavaksi
            myös sitä vaihtoehtoa, että päätös
            ylimääräisen tiedon hyödyntämisestä tehtäisiin
            jo ennen pääkäsittelyä.
         
         
         Kuuntelupakkokeinon käytön keskeyttäminen
         
         Uuden pakkokeinolain 10 luvun 58 § koskee tilanteita,
            joissa käy ilmi, että telekuuntelu, tekninen kuuntelu
            tai tekninen laitetarkkailu on kohdistunut sellaisten tahojen viestintään,
            johon pakkokeinoa ei ole tarkoitettu käytettävän.
            Tällaisessa tilanteessa pakkokeinon käyttö on
            keskeytettävä ja kuuntelulla saadut tallenteet
            on heti hävitettävä. Esityksessä ehdotetaan
            pykälää täydennettäväksi
            säännöksellä, jonka mukaan ennen
            pakkokeinon käytön keskeyttämistä saatuja tietoja
            saadaan kuitenkin käyttää samoin edellytyksin
            kuin ylimääräistä tietoa saadaan
            käyttää 56 §:n mukaan.
         
         
         Pykälässä ei — toisin kuin
            ylimääräisen tiedon osalta — ole
            kysymys laillisesti käytetyn salaisen pakkokeinon sivutuotteesta,
            vaan pakkokeinolla saadun tiedon käytöstä tilanteessa,
            johon pakkokeinoa ei ole hyväksytty käytettävän. Tällaisessa
            tilanteessa saatua tietoa ei valiokunnan mielestä voida
            rinnastaa ylimääräiseen tietoon. Lisäksi
            pykälä näyttäisi olevan sisäisesti ristiriitainen
            sen vuoksi, että ensin edellytetään tallenteiden
            välitöntä hävittämistä,
            mutta myöhemmin kuitenkin sallitaan tietojen käyttö tietyin
            edellytyksin. Ehdotettu pakkokeinolakiehdotuksen 10 luvun
            58 §:n viimeinen virke on siksi poistettava.
         
         
         Lopuksi
         
         Teknologiset muutokset ja järjestäytyneen
            rikollisuuden muodot ovat perustuslakivaliokunnan mielestä omiaan
            vaikuttamaan telepakkokeinojen sääntelyn tarpeeseen
            ja sisältöön. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että sääntelyn toimivuutta ja kehittämistarpeita
            arvioidaan tulevaisuudessa tästä näkökulmasta.
            Samalla on syytä huolehtia siitä, että telepakkokeinojen
            käyttöön liittyvän oikeussuojajärjestelmän — etenkin
            tuomioistuimen lupamenettelyn, viranomaisten sisäisen valvonnan
            ja oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnan — toimivuus varmistetaan
            sekä säädöstasolla että käytännössä.