Perustelut
         
         Yhdenvertaisuus
         
         Ehdotetulla lailla vapautetaan merkittävä osa kokeilualueen
            työnantajista sosiaaliturvamaksun suoritusvelvollisuudesta
            kolmen vuoden ajaksi. Maksuvapautuksesta johtuva menetys on tarkoitus
            kattaa korottamalla työnantajan sosiaaliturvamaksua 0,014
            euroa.
         
         
         Perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussääntely edellyttää lähtökohtaisesti
            samanlaista kohtelua mm. asuinpaikkaan katsomatta. Pelkkää maantieteellistä kriteeriä
            ei
            voida pitää perustuslain 6 §:n
            2 momentissa tarkoitettuna hyväksyttävänä perusteena
            eri asemaan asettamiselle perusoikeusjärjestelmässä,
            jonka kokonaisuuteen kuuluvat myös maassaliikkumisoikeus
            ja asuinpaikan valitsemisen vapaus (PeVL 59/2001
               vp, s. 2/I, PeVL 11/2002 vp,
            s. 2/II).
         
         
         Perustuslakivaliokunta on kuitenkin pitänyt jonkinasteiseen
            erilaisuuteen johtavaa kokeilulainsäädäntöä sinänsä hyväksyttävänä yhdenvertaisuuden
            kannalta kotitaloustyön tukemisen (PeVL
               19/1997 vp), toimeentulotehtävien siirron
            (PeVL 2/1994 vp) ja terveyskeskusmaksun (PeVL
               3/1991 vp) kohdalla samoin kuin ylioppilastutkinnon
            (PeVL 58/2001 vp) ja seutuyhteistyön
            (PeVL 11/2002 vp) kehittämisen
            kannalta. Valiokunta on tällöin korostanut, ettei
            yhdenvertaisuusperiaatteesta johdu tiukkoja rajoja lainsäätäjän
            harkinnalle pyrittäessä kulloisenkin yhteiskuntakehityksen
            vaatimaan sääntelyyn ja että kokeilu
            saattaa ainakin joissakin rajoissa muodostaa hyväksyttävän
            perusteen, jonka nojalla muodollisesta yhdenvertaisuudesta voidaan
            tinkiä alueellisessa suhteessa (ks. esim. PeVL
               11/2002 vp, s. 3/I, vrt. kuit. PeVL
               59/2001 vp, s. 2).
         
         
         Esityksen tavoitteena on selvittää työnantajan
            sosiaaliturvamaksuvapautuksen vaikutusta työllisyyteen
            ja työllistämisedellytyksiin. Kokeilulle
            on hyväksyttävät, viime kädessä perustuslain
            18 §:n 2 momenttiin pohjautuvat syyt. Kokeilualue on selvitystavoitteiden
            kannalta perusteltu. Siihen kuuluu maan pohjoisimpia kuntia ja pieniä saaristokuntia.
            Kokeilualue on perustuslakivaliokunnan käytännössä edellytetyllä tavalla
            laissa täsmällisesti määritelty
            (ks. esim. PeVL 11/2002 vp, s. 3/II).
            Kun maksuvapautuksesta johtuva erilainen kohtelu ei myöskään muodostu
            kolmen vuoden määräaikana kohtuuttomaksi
            kokeilun ulkopuolelle jääville työnantajille,
            voidaan lakiehdotus käsitellä tavallisen lain
            säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Ehdotettu järjestelmä perustuu 8 §:n
            1 momentin mukaisesti työnantajan oma-aloitteiseen arvioon
            maksuvapautuksen edellytyksistä. Tämä saattaa
            merkitä jonkin asteisia ongelmia tilanteissa, joissa työnantajan
            todetaan tulkinneen maksuvapautusperusteita virheellisesti ja hänet määrätään
            suorittamaan työnantajan sosiaaliturvamaksusta annetun
            lain 10 §:n mukaisia sanktiomaksuja.
            Kohtuuttomien seuraamusten välttämiseksi lakiehdotuksen
            9 §:ssä on valiokunnan mielestä aiheellista
            mainita myös työnantajan sosiaaliturvamaksusta
            annetun lain 14 § Verohallituksen toimivallasta poistaa
            työnantajan maksettavaksi saman lain 10 §:n nojalla
            pannut veronlisäykset ja vastaavat.
         
         
         Lakiehdotuksen 1 §:stä on säädösten
            hierarkisten suhteiden takia asianmukaista poistaa maininta
            työnantajan sosiaaliturvamaksusta annetusta asetuksesta. 
         
         
         Kokeilun tavoitteiden saavuttamisen kannalta on välttämätöntä,
            että sen tulosten selvittäminen ja arviointi on
            asianmukaisesti järjestetty. Valiokunnan mielestä hallintovaliokunnan
            on lakiehdotuksen kokeiluluonteen takia syytä harkita järjestelyä,
            jossa valtioneuvosto velvoitetaan ryhtymään tarvittaviin
            toimiin kokeilun seurannan ja arvioinnin järjestämiseksi.