Perustelut
         
         Eduskunnan suostumus
         
         Perustuslain 94 §:n 1 momentin mukaan eduskunta hyväksyy
            muun muassa sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset
            velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön
            alaan kuuluvia määräyksiä tai
            vaativat perustuslain mukaan muusta syystä eduskunnan hyväksymisen.
            Esityksen perusteluissa on tehty perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännön
            pohjalta yksityiskohtaisesti selkoa sopimuksen lainsäädännön
            alaan kuuluvista määräyksistä.
            Sopimukseen liittymisestä aiheutuu valtiolle menoja sijoitusyhtiön
            osakkeiden hankkimisesta, minkä vuoksi sopimus kuuluu eduskunnan
            hyväksyttäviin myös sen budjettivaltaa
            sitovan vaikutuksen vuoksi (ks. esim. PeVL 45/2000
               vp, s. 2). 
         
         
         Sopimuksen suhde perustuslakiin
         
         Sopimusta voidaan VIII artiklan 1 kappaleen a kohdan
            mukaan muuttaa sijoitusyhtiön hallintoneuvoston määräenemmistöllä tekemällä päätöksellä.
            Muutoksen hyväksymiseen vaaditaan b kohdan mukaan
            kuitenkin yksimielinen päätös, jos muutos
            koskee oikeutta erota yhtiön jäsenyydestä,
            oikeutta hankkia yhtiön osakkeita tai vastuun rajoitusta.
            Muutoksesta toimitetaan virallinen tiedonanto jäsenmaille
            ja muutos tulee voimaan kaikkien jäsenten osalta kolmen kuukauden
            kuluttua tiedonannon päivämäärästä lukien,
            jollei hallintoneuvosto ilmoita muuta voimaantuloaikaa. 
         
         
         Sopimuksen muuttamista koskevien määräysten
            perusteella Suomi voi periaatteessa tulla sidotuksi myös
            sellaiseen sopimusmuutokseen, jota se on vastustanut. Hallintoneuvoston
            päätökset sopimuksen muuttamisesta eivät
            vaadi tullakseen kansainvälisesti voimaan jäsenvaltioissa
            tapahtuvaa ratifiointia. Sopimusta on näiltä osin
            arvioitava valtion täysivaltaisuutta ja kansainvälisten
            velvoitteiden hyväksymistä koskevien perustuslain
            säännösten kannalta. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan viime vuosina vastaavanlaisista sopimusjärjestelyistä lausumien
            kannanottojen
            perusteella voidaan tehdä se yleinen päätelmä,
            että sopimukseen perustuvalle toimielimelle voidaan antaa
            toimivaltaa mukauttaa sopimusta, mutta ei muuttaa siitä.
            Sallittujen mukautusten tulee olla asialliselta merkitykseltään
            sellaisia, että ne eivät vaikuta itse sopimuksen
            luonteeseen eivätkä toisaalta koske asioita, jotka
            perustuslain mukaan edellyttävät eduskunnan myötävaikutusta
            (ks. PeVL 38/2001 vp, s. 7/II).
         
         
         Tämän yleisen tulkintalinjan pohjalta valiokunta
            kiinnittää tässä tapauksessa
            huomiota siihen, että liittyminen sijoitusyhtiöön
            on osa Suomen kehitysyhteistyötä. Kysymyksessä on
            perustuslain 1 §:n 3 momentissa tarkoitetun periaatteen
            mukainen osallistuminen kansainväliseen yhteistyöhön
            rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi. Mainitulla perustuslain
            säännöksellä on merkitystä arvioitaessa
            sitä, onko kansainvälisen velvoitteen jokin määräys
            ristiriidassa perustuslain säännösten
            kanssa valtion täysivaltaisuudesta. Perustuslakiuudistuksen
            esitöihin pohjautuvassa käytännössään
            valiokunta on lähtenyt siitä, että sellaiset
            kansainväliset velvoitteet, jotka ovat tavanomaisia nykyaikaisessa kansainvälisessä
            yhteistoiminnassa
            ja jotka vain vähäisessä määrin
            vaikuttavat valtion täysivaltaisuuteen, eivät
            ole sellaisenaan ristiriidassa perustuslain täysivaltaisuutta
            koskevien säännösten kanssa (ks. esim. PeVL
               38/2001 vp, s. 5/I).
         
         
         Valtion täysivaltaisuuden kannalta on huomattava, että keskeisiä jäsenvaltion
            asemaan vaikuttavia sijoitusyhtiösopimuksen määräyksiä voidaan
            muuttaa vain yhtiön hallintoneuvoston yksimielisellä päätöksellä.
            Määräenemmistöllä muutettavissa
            olevat sopimusmääräykset taas ovat valtion
            täysivaltaisuuden kannalta merkitykseltään
            vähäisiä (vrt. PeVL 45/2000
               vp, s. 6/II). Valiokunnan tähän
            arvioon vaikuttavat yhtiön toimialaa ja toiminta-aluetta
            järjestävät sopimuksen I artiklan määräykset,
            joiden mukaan yhtiön tarkoituksena on edistää Latinalaisen
            Amerikan ja Karibian alueen taloudellista kehitystä tukemalla
            ja rohkaisemalla yritysten perustamista, laajentamista ja uudenaikaistamista
            alueella. Yhtiön toiminta ei siten käytännössä kohdistu
            Suomeen. Sijoitusyhtiön jäsenyydestä eroamista
            koskevat sopimuksen V artiklan määräykset
            vähentävät niin ikään
            sopimuksen muuttamismekanismin vaikutuksia valtion täysivaltaisuuteen.
            Sopimuksen määräykset koskevat lähinnä sijoitusyhtiön
            toimintaa ja organisaatiota. Määräykset
            eivät ole merkitykseltään olennaisia ja
            niiden Suomeen ulottuvat vaikutukset ovat kokonaisarvion perusteella
            siinä määrin vähäisiä,
            että valiokunta ei katso sopimuksen muuttamismekanismin
            olevan tässä tapauksessa ristiriidassa perustuslain
            säännösten kanssa valtion täysivaltaisuudesta
            ja kansainvälisten velvoitteiden hyväksymisestä. 
         
         
         Sopimuksen IX artiklan määräykset
            sopimuksen tulkinnasta ja välimiesmenettelystä ovat
            valtiosopimuksissa nykyisin tavanomaisia (ks. esim. PeVL
               13/1997 vp) eivätkä ne vaikuta
            sopimuksen tai voimaansaattamislain käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Sopimuksen hyväksymisestä voidaan edellä esitetyn
            perusteella päättää äänten
            enemmistöllä ja ehdotus sopimuksen voimaansaattamislaiksi voidaan
            käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Voimaansaattamislakiehdotuksen 2 §:n mukaan tarkempia
            säännöksiä lain täytäntöönpanosta voidaan
            antaa tasavallan presidentin asetuksella. Valiokunta uudistaa tämän
            johdosta aiemmin esittämänsä kannan,
            jonka mukaan on "vaikea nähdä perusteita sille,
            että kyseisiä säännöksiä annetaan
            tasavallan presidentin eikä valtioneuvoston asetuksella"
            (PeVL 24/2001 vp, s. 3/I, PeVL
               29/2001 vp, s. 3/I, PeVL 31/2001
               vp, s. 6/I ja PeVL 38/2001
               vp, s. 8/II). — Ehdotuksen 3 §:stä valiokunnalla
            sen sijaan ei ole huomauttamista (samoin esim. PeVL 38/2001
               vp, s. 8/II).