Perustelut
         
         Esitys tarkoittaa rikosoikeuden alan kokeilulainsäädännön
            voimassaolon jatkamista. Tällainen lainsäädäntö merkitsee,
            että rikoksentekijän ikä sekä rikoksen
            tekopaikka voivat vaikuttaa teosta tuomittavaan rangaistukseen,
            jolloin samanlainen teko voi iän takia maan eri osissa
            johtaa erilaisiin seuraamuksiin. Asiaa on valtiosääntöoikeudellisesti
            arvioitava perustuslain 6 §:n kannalta. 
         
         
         Selvää on, että perustuslain yhdenvertaisuussäännös
            lähtökohtaisesti edellyttää samanlaista kohtelua
            paitsi ikään, myös muun muassa asuinpaikkaan
            katsomatta (ks. pykälän 2 momentin osalta HE
               309/1993 vp, s. 44/I). Pelkkää maantieteellistä kriteeriä ei
            voida pitää perustuslain 6 §:n
            2 momentissa tarkoitettuna hyväksyttävänä perusteena
            perusoikeusjärjestelmässä, jonka kokonaisuuteen
            kuuluvat myös maassaliikkumisoikeus
            ja asuinpaikan valitsemisen vapaus. Tällaisen erottelun
            merkittävyyttä tässä yhteydessä lisää se,
            että perusoikeusuudistuksen jälkeen perusoikeutena
            on turvattu myös yksilön oikeusturva, jonka keskeisenä osana
            ovat oikeudenkäyntiin liittyvät yksilön
            oikeudet.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on pitänyt kokeilulainsäädäntöä sinänsä hyväksyttävänä yhdenvertaisuuden
            kannalta kotitaloustyön tukemisen (PeVL 19/1997
               vp), toimeentulotehtävien siirron (PeVL
               2/1994 vp) ja terveyskeskusmaksun osalta (PeVL
               3/1991 vp). Rikosoikeudellisen rangaistuksen
            kokeilemisen sääntely koskee kysymystä,
            joka kajoaa yksilön oikeusasemaan syvemmin kuin esimerkiksi
            säännökset tietystä taloudellisesta
            etuudesta. Nuorisorangaistuksessa on huomion arvoista, että kokeilun
            kohteeksi valikoituvat henkilöt voidaan tuomita seuraamukseen
            (nuorisopalvelu ja valvonta), jota saatetaan pitää ankarampana
            kuin samasta teosta muutoin tuomittavaa rangaistusta (ehdollinen
            vankeusrangaistus). 
         
         
         Nuorten henkilöiden erityiskohtelu on rikosoikeudellisessa
            sääntelyssä hyvin tavanomaista. Tässä tapauksessa
            kysymys on tarkoituksesta ehkäistä uusia rikoksia
            ja edistää tekijän sosiaalista selviytymistä.
            Valiokunta katsoo tähän viitaten, että ikään
            perustuvalle erilaiselle kohtelulle on nuorisorangaistuskokeilussa
            perustuslain kannalta hyväksyttävä peruste.
            Valiokunnan mielestä on toisaalta selvää,
            että kokeilun alueellisuudelle ei ole samanlaista perustetta, koska
            alueellisen kokeilun tarve liittyy seuraamusjärjestelmän
            testaamiseen eikä kohdehenkilöiden erityistarpeisiin.
            Nuorisorangaistuskokeilun voimassaolon jatkaminen ehdotettuun tapaan
            on tämän vuoksi ristiriidassa perustuslain 6 §:n
            kanssa. 
         
         
         Perustuslain 73 §:n kannalta 1. lakiehdotuksen mukaisessa
            lainsäädäntötoimessa on kysymys
            rajatusta poikkeuksesta perustuslaista. Tämän
            ehdotuksen pohjalta voidaan siksi säätää laki
            perustuslain säätämisjärjestyksessä.
            Valiokunta pitää käsillä olevassa
            tilanteessa mahdollisena käyttää poikkeuslakia,
            jos poikkeuslain säätämisen vaihtoehdoksi
            käytännössä jää vain nuorisorangaistuskokeilusta
            luopuminen. Poikkeuslain välttämisen periaatteen
            (PeVM 10/1998 vp, s. 22—23)
            kannalta ensisijaista kuitenkin on muokata lakiehdotusta niin, että se voidaan
            käsitellä tavallisena lakina. Valiokunta huomauttaa,
            että 1. lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä,
            jos nuorisorangaistuksen sääntely ulotetaan koko maahan.
            Asian käsittelyn aikana saadut tiedot osoittavat valiokunnan
            mielestä, että tällaisen sääntelyn
            vaikutukset ovat taloudellisesti vähäiset.
         
         
         YK:n kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen
            26 artikla sisältää laaja-alaisen ja
            itsenäisen ihmisoikeuden, joka käsittää oikeuden
            yhdenvertaiseen kohteluun ja syrjinnän kiellon (esim. PeVL
               19/1997 vp, s. 2/II ja PeVL
               21/1994 vp, s. 1/II). KP-sopimuksen valvontaa
            varten perustettu ihmisoikeuskomitea on korostanut, että erilaistava
            menettely on 26 artiklan mukaista, jos erilaiselle kohtelulle
            on olemassa kohtuulliset ja objektiiviset kriteerit (esim. Kavanagh
            v. Irlanti, 2001, jossa oli muun muassa kysymys rikosasian käsittelystä tavanomaisesta
            poikkeavassa menettelyssä erityistuomioistuimessa). Esimerkiksi
            pelkkä hallinnollinen tarkoituksenmukaisuus ei oikeuta
            erilaiseen kohteluun (Gueye v. Ranska 196/1985). 
         
         
         Valiokunta pitää selvänä,
            että esityksen tarkoittama sääntely on
            altis ihmisoikeussopimuksiin pohjautuville valvonta-arvioinneille.
            Jos 1. lakiehdotusta muutetaan edellä mainitulla
            tavalla, poistuvat myös ne epäilyt, joita KP-sopimuksen
            näkökulmasta on mahdollisesti liitettävissä nuorisorangaistuskokeiluun.
            Niiden merkitystä voisi poikkeuslakia käytettäessä olla omiaan pienentämään
            se, että kokeilua jatketaan merkittävästi
            lyhyemmäksi ajaksi kuin esityksen mukaisesti kolmeksi vuodeksi.