Perustelut
Valtiosääntöoikeudellinen arviointi
Esityksen valtiosääntöoikeudellisesti
merkityksellinen kohta koskee valtion keskushallinnon yksikköjen
sekä keskitetysti hoidettavien valtion toimintojen sijoittamispäätöksiä.
Perustuslain 119 §:n 2 momentin nojalla valtionhallinnon
toimielinten yleisistä perusteista on säädettävä lailla,
jos niiden tehtäviin kuuluu julkisen vallan käyttöä.
Valtionhallinnon yksiköistä voidaan muutoin tämän
perustuslainkohdan mukaan säätää asetuksella.
Yleisillä perusteilla tarkoitetaan lähinnä yksikön
nimeä, toimialaa sekä pääasiallisia
tehtäviä ja toimivaltuuksia (HE 1/1998
vp, s. 174/II). Tämän perusteella
on selvää, että valtion yksiköiden
sijoituspaikasta ei perustuslain mukaan tarvitse säätää lailla.
Lakiehdotuksen 3 §:n mukaan sijoittamisratkaisu tehdään
hallintopäätöksenä. Tämän
johdosta valiokunta katsoo, että perustuslain 119 §:n
2 momentin säännösten tarkoituksena ei ole
ollut pidättää valtionhallinnon yksiköitä koskevia
ratkaisuja yksinomaan säädösmuodossa eli
lailla tai asetuksella tehtäviksi. Niitä voidaan tehdä myös
hallintopäätöksin, jos kulloinenkin asia
luonteensa puolesta soveltuu hallintopäätöksellä ratkaistavaksi.
Sijoittamispäätös on valiokunnan mielestä tällainen
kysymys. Samalla on kuitenkin selvää, ettei nyt
säädettävään lakiin
pohjautuvaa ministeriön yksittäistapauksellista
päätösvaltaa voida käyttää vastoin
muissa laeissa mahdollisesti olevia säännöksiä yksikköjen
sijoituspaikoista.
Sijoittamispäätöksen tekee lakiehdotuksen 3 §:n
1 ja 3 momentin perusteella asianomainen ministeriö, jossa
asian ratkaisee ministeri. Pykälän valtioneuvostosta
annetun lain 8 §:n 1 momenttiin kohdistuva viittaussäännös
koskee tällaisen asian siirtämistä ratkaistavaksi
valtioneuvoston yleisistunnossa. Perustuslain 67 §:n 1 momentista
puolestaan seuraa, että asianomaisen ministerin tulee esittää asian
siirtämistä yleisistunnolle, jos sijoittamispäätöstä on
pidettävä laajakantoisena tai periaatteellisesti
tärkeänä.
Muita seikkoja
Esityksen perusteluista selviää, että sijoittamistoimivallalla
tarkoitetaan tässä yhteydessä alueellista
sijoittamista eli sijoituspaikkaa eikä jonkin yksikön
tai toiminnon organisatorista sijaintia hallintokoneistossa. Valiokunnan
mielestä tämä rajaus on asianmukaista
ilmaista lakiehdotuksen 1 §:n 1 momentissa.
Tämän pykälän, lähinnä sen
3 momentin kannalta on syytä vakavasti harkita, onko aiheellista
edes muodollisella tasolla uskoa pääministerille
tai muulle valtioneuvoston kansliassa toimivalle ministerille mahdollisuutta
päättää valtioneuvoston sijaintipaikasta,
vaikka tämä kysymys sitten siirtyisikin koko valtioneuvoston
ratkaistavaksi. Tämän epäilyn voi laajentaa
kokonaisten ministeriöiden sijoittamisesta päättämiseen.
Valiokunnan käsityksen mukaan lain soveltamisalaa on tarkistettava
näiltä osin.
Lakiehdotuksen 3 §:n 2 momentti koskee ministeriön
oikeutta pidättää itselleen alaisensa
viraston tai laitoksen valta päättää pääkaupunkiseudun
ulkopuolella sijaitsevan alueellisen tai paikallisen valtion yksikön
tai toiminnon lakkauttamisesta tai supistamisesta. Ehdotuksen mukaan
ministeriöllä on tämä oikeus
"sen estämättä, mitä muualla
laissa säädetään." Tällainen säännös
ei voi tehdä ikään kuin jo ennalta tyhjäksi
sitä tulkintasääntöä,
jonka mukaan myöhemmin säädetty laki
menee aiemmin säädetyn lain edelle. Sääntelyä saattaa
kaiken kaikkiaan selkeyttää, jos mainitut sanat
poistetaan momentista. Tarkoituksena joka tapauksessa on, että uudistuksen
yhteydessä kumotaan myös sellaiset asetuksen säännökset,
joissa säännellään keskushallinnon
jonkin yksikön tai toiminnon sijaintipaikka.
Esityksen perusteluissa (s. 14/I) selvitetään sellaisia
perustuslaista johtuvia aineellisia rajoituksia, jotka koskevat
sijoittamispäätösten tekemistä.
Perusteluja on aiheellista varsinkin lakkauttamis- ja supistamisratkaisuja
silmällä pitäen täydentää maininnoin
perustuslain 22 §:ssä julkiselle vallalle säädetystä perus-
ja ihmisoikeuksien toteuttamisen turvaamistehtävästä. Valiokunnan
mielestä on vielä syytä harkita tällaisten
rajoittavien seikkojen esille tuomista yleisluonteisesti lakitekstissä,
esimerkiksi lakiehdotuksen 2 §:n tavoitesäännöksissä.
Esityksen perustelujen (s. 14) mukaan "valtion talousarvion
yhteydessä tapahtuva sijoituspaikkaa koskeva valmistelu
ja päätöksenteko" ei syrjäytä tämän
lain mukaisia päätösvaltajärjestelyjä.
On kuitenkin huomattava, että eduskunnan päättäessä talousarviosta
voi syntyä myös sitovia sijoituspaikkaratkaisuja.
Tällaisessa tapauksessa on kiistatonta, ettei ministeri
voi oikeudellisestikaan arvioiden tehdä eduskunnan budjettipäätöksestä eroavaa
ratkaisua.