Perustelut
Perheen sisäinen lähestymiskielto.
Sääntelyllä puututaan perustuslain
10 §:ssä turvattuihin yksityiselämän
ja perhe-elämän suojaan ja 9 §:ssä suojattuun
liikkumisvapauteen sekä 15 §:ssä turvattuun
omaisuuden suojaan. Ehdotus on merkityksellinen myös oikeutta
asuntoon koskevan perustuslain 19 §:n 4 momentin kannalta.
Sääntelylle on perusoikeusjärjestelmän
näkökulmasta hyväksyttävät
ja varsin painavat perusteet. Lähestymiskielto voidaan
1 §:n 2 momentin perusteella määrätä vain
henkeen, terveyteen tai vapauteen kohdistuvan rikoksen tai tällaisen rikoksen
uhan torjumiseksi, jos kiellolla suojattava ja kieltoon määrättävä henkilö asuvat
vakituisesti samassa asunnossa. Sääntelyllä suojataan
jokaiselle perustuslain 7 §:ssä turvattuja oikeuksia
elämään, henkilökohtaiseen vapauteen,
koskemattomuuteen ja turvallisuuteen samoin kuin perustuslain 10 §:ssä turvattua
kotirauhaa. Ehdotus toteuttaa julkiselle vallalle perustuslain 22 §:ssä säädettyä
perus-
ja ihmisoikeuksien turvaamisvelvoitetta.
Ehdotus täyttää perusoikeuksia rajoittavaan sääntelyyn
kohdistuvat tarkkarajaisuuden ja täsmällisyyden
samoin kuin oikeasuhtaisuuden vaatimukset. Kiellon määräämisen
edellytyksenä 2 §:n 2 momentin mukaan on, ettei
kielto ole kohtuuton, kun otetaan huomioon uhkaavan rikoksen vakavuus,
samassa asunnossa asuvien henkilöiden olosuhteet ja muut
asiassa ilmenneet seikat. Edellytyksiä arvioitaessa on
2 a §:n perusteella otettava asiaan osallisten olosuhteiden
lisäksi huomioon jo tapahtuneen rikoksen tai häirinnän
laatu ja toistuvuus sekä todennäköisyys
häirinnän jatkamisesta tai itsensä uhatuksi tuntevaan
henkilöön kohdistuvan rikoksen tekemisestä.
Kielto voidaan 7 §:n 1 momentin nojalla määrätä enintään
kolmeksi kuukaudeksi ja se voidaan 2 momentin perusteella uudistaa
enintään yhtä pitkäksi ajaksi.
Sääntely ei näiltä osin
muodostu perustuslain kannalta ongelmalliseksi. Valiokunta painottaa, että lähestymiskiellon
määräämistä arvioitaessa kiinnitetään
asianmukaisesti huomiota kiellon luonteeseen paitsi itsensä uhatuksi
tuntevan henkilön perusoikeuksia suojaavana myös
kieltoon määrättävänä olevan
henkilön perusoikeuksia rajoittavana toimena. Lähestymiskiellon
määräämisen edellytyksenä tulee
olla perusteltuja syitä ja todennäköisyys
sille, että kiellon määräämättä jättäminen
johtaisi laissa tarkoitettuun rikokseen. Sen vuoksi valiokunta korostaa
ratkaisun huolellisen perustelemisen merkitystä sekä sitä,
että oikeasuhtaisuuden vaatimukset otetaan asianmukaisesti
huomioon lähestymiskiellon voimassaoloajasta ja kiellon
mahdollisesta uudistamisesta päätettäessä.
On lisäksi huomattava, ettei perheen sisäinen
lähestymiskielto kohdistu kieltoon määrätyn
oikeuteen olla yhteydessä muihin samassa asunnossa vakituisesti
asuviin kuin niihin, joiden suojaksi kielto on yksilöllisesti
määrätty. Vastaavasti esimerkiksi lapsella
on kiellon rajoissa oikeus pitää yhteyttä ja
tavata perheen sisäiseen lähestymiskieltoon määrättyä vanhempaansa.
Perheen sisäiseen lähestymiskieltoon julkisen
vallan toimesta määrätty voi kiellon
seurauksena joutua ainakin tilapäisesti asunnottomuuden
uhan alaiseksi. Tämä on jossain määrin pulmallista
perustuslain 19 §:n 4 momentin kannalta, koska sen mukaan
julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen
oikeutta asuntoon.
Lähestymiskieltoon määräämisen
edellytyksenä ei ole, että kieltoon määrättävällä on
käytettävissä asunto kiellon voimassaoloaikana.
Paikkakuntakohtaisesti tulee esityksen perustelujen mukaan kuitenkin
huolehtia siitä, että kiellon määräävällä viranomaisella
on tarvittavat tiedot voidakseen ohjata kieltoon määrätyn
hakemaan tarvittaessa apua asumisen järjestämiseksi.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että tästä ohjaustehtävästä lisätään
lakiin nimenomainen säännös.
Väliaikainen lähestymiskielto.
Väliaikaisesta lähestymiskiellosta päättää 11 §:n
perusteella pidättämiseen oikeutettu virkamies
tai tuomioistuin. Virkamies voi määrätä kiellon
myös viran puolesta, jos kiellon tarve on ilmeinen. Kieltoon
määrättäväksi vaaditulle
ja sillä suojattavalle henkilölle on varattava
tilaisuus tulla kuulluksi. Asia voidaan kuitenkin 3 momentin perusteella
ratkaista asiaan osallisia kuulematta, jos pyyntö on ilmeisen
perusteeton tai jos asia ei laatunsa vuoksi siedä viivytystä taikka
jos kieltoon määrättäväksi
vaadittua ei tavoiteta. Päätökseen väliaikaisesta
lähestymiskiellosta ei saa erikseen hakea muutosta. Pidättämiseen
oikeutetun virkamiehen on lain voimassa olevan 12 §:n 1
momentin mukaan kuitenkin saatettava päätöksensä toimivaltaisen
käräjäoikeuden käsiteltäväksi
viipymättä ja viimeistään kolmen
vuorokauden kuluttua päätöksestä.
Väliaikaista lähestymiskieltoa on noudatettava
heti, jollei asiaa käsittelevä tuomioistuin toisin
määrää. Asian käsittelystä käräjäoikeudessa
ehdotetaan säädettäväksi uudessa
12 a §:ssä.
Sääntelyä sovelletaan myös
perheen sisäiseen lähestymiskieltoon. Tarkoitus
on mahdollistaa lähestymiskiellon määrääminen
viran puolesta sellaisissa tilanteissa, joissa suojan tarpeessa
selvästi oleva henkilö ei esimerkiksi kykene tai
uskalla pyytää kiellon määräämistä.
Tavoite sinänsä on perusoikeusjärjestelmän
kannalta hyväksyttävä ja perusteltu.
Oikeusturvan kannalta on tärkeää, että virkamiehen
määräämä lähestymiskielto
on viipymättä saatettava tuomioistuimen tutkittavaksi.
Ehdotus on kuitenkin sanamuodoltaan väljä. Siitä ei
valiokunnan mielestä käy riittävästi
ilmi vaatimus toimenpiteen oikeasuhtaisesta käyttämisestä.
Siksi 11 §:n 2 momenttia tulee täsmentää niin,
että laista ilmenevänä erityisenä edellytyksenä perheen
sisäisen lähestymiskiellon väliaikaiselle
määräämiselle viran puolesta
on henkilön välitön ja ilmeinen tarve
tulla kiellon avulla suojelluksi. Lisäksi kiellon määrääminen
on rajattava lakiin otettavalla säännöksellä niihin
olosuhteisiin, joissa suojeltava henkilö ei esimerkiksi
kykene tai uskalla pyytää kiellon määräämistä.
Sääntelyn tällainen täsmentäminen
on edellytys sille, että lakiehdotus voidaan tältä osin
käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Ehdotus on merkityksellinen myös perustuslain oikeusturvasäännösten
kannalta. Perustuslain 21 §:n 2 momentissa edellytetään
oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeiden
turvaamista lailla. Momentissa olevan maininnan mukaan oikeus tulla
kuulluksi sisältyy näihin takeisiin, joiden yksityiskohtaiset
järjestelyt samoin kuin niihin mahdollisesti tehtävät
rajoitukset ja vähäiset poikkeukset ovat lailla
säänneltävissä. Lainsäädännöllä ei
toisaalta saa vaarantaa kenenkään oikeusturvaa
(HE 309/1993 vp, s. 74, PeVL
12/2002 vp, s. 6). Perustuslakivaliokunta on
pitänyt kuulemismahdollisuuden varaamista varsin olennaisena oikeusturvan
takeena, josta voidaan poiketa vain hyvin painavista syistä.
Konkurssimenettelyn sääntely-yhteydessä valiokunta
piti henkilön pysyttelemistä tavoittamattomissa
tällaisena perusteena, mutta katsoi, että käsittelyn
kiireellisyys ei ollut asianmukainen peruste (PeVL 13/2003 vp,
s. 5/II).
Perheen sisäiseen lähestymiskieltoon määräämisessä on
kysymys merkittävästä puuttumisesta henkilön
useisiin perusoikeuksiin. Oikeusturvan olennaisiin takeisiin sisältyvästä kuulemismahdollisuuden
varaamisesta ei sen vuoksi tule voida tällaisen toimenpiteen
yhteydessä poiketa lainkaan. Kuulemismahdollisuuden varaamisen tulee
siten olla edellytys sille, että lähestymiskiellon
määräämistä koskeva
asia voidaan kuitenkin ratkaista asianomaista kuulematta hänen esimerkiksi
pysytellessä tavoittamattomissa tai jättäessä kuulemismahdollisuuden
käyttämättä. Näin ymmärrettynä ehdotus
ei muodostu perustuslain kannalta ongelmalliseksi. Sääntelyä on kuitenkin
aiheellista pyrkiä vielä selkeyttämään perheen
sisäisen lähestymiskiellon väliaikaiseen
määräämiseen liittyvän
menettelyn osalta.