Perustelut
         
         Yleistä
         
         Lakiehdotuksen tarkoituksena on turvata luottamuksellisuuden
            ja yksityisyyden suojan toteutuminen sähköisessä viestinnässä sekä edistää tällaisen
            viestinnän tietoturvaa samoin kuin monipuolisten viestintäpalvelujen
            tasapainoista kehittymistä. Ehdotus on tavoitteiltaan sopusoinnussa
            perustuslain 10 §:ssä turvattujen yksityiselämän
            suojan ja luottamuksellisen viestinnän salaisuuden kanssa.
            Ehdotus on merkityksellinen myös perustuslain 12 §:n
            1 momentissa turvatun sananvapauden kannalta. Viestintäpalvelujen
            häiriötön toimivuus on tärkeä edellytys
            sananvapauden käyttämiselle sähköisessä viestinnässä.
         
         
         Ehdotuksessa on pääasiassa kysymys yksityisten
            toimijoiden — kuten teleyritysten ja niiltä viestintäpalveluja
            tilaavien henkilöiden — välisten suhteiden
            sääntelystä. Tällaisessa asetelmassa
            osapuolten oikeudet ja velvollisuudet määräytyvät
            lähtökohtaisesti tilaajan ja palvelun tarjoajan
            kesken tehdyn sopimuksen perusteella. Merkityksellistä sopimussuhteen
            syntymisen kannalta on, ettei sähköinen viestintä ole ylipäätään
            mahdollista, ellei palvelun tarjoajalla ole oikeutta käyttää luottamuksellisten
            viestien tunnistamistietoja esimerkiksi viestien perille toimittamiseksi
            tai vikatilanteiden korjaamiseksi.
         
         
         Julkiselle vallalle perustuslain 22 §:ssä säädetty
            perus- ja ihmisoikeuksien turvaamisvelvollisuus koskee oikeuksien
            toteutumista myös yksityisten keskinäisissä suhteissa.
            Velvollisuus kohdistuu säännöksen esitöiden
            mukaan käytännössä lähinnä lainsäätäjään,
            jonka tehtävänä on täsmentää perustuslaissa
            yleisellä tasolla ilmaistuja perusoikeuksia niin, että niiden
            vaikutus ulottuu myös yksityisiin suhteisiin (HE 309/1993
               vp, s. 75). Lakiehdotus täyttää tätä julkisen
            vallan turvaamisvelvollisuutta lähinnä sananvapauden
            ja luottamuksellisen viestinnän toteutumiseksi sähköisen
            viestinnän alalla. Merkityksellisiä ovat esimerkiksi
            säännökset kiellosta ilmaista tai käyttää hyväksi
            luottamuksellista viestintää koskevia tietoja
            (4 ja 5 §) sekä velvollisuudesta huolehtia tietoturvasta
            (19 §). Säännökset viestien,
            tunnistamistietojen ja paikkatietojen käsittelystä (3
            ja 4 luku) ovat merkityksellisiä myös perustuslain
            10 §:ssä turvattujen yksityiselämän
            ja henkilötietojen suojan näkökulmasta.
            Lakiehdotus sisältää toisaalta myös
            useita perusoikeuksiin puuttuvia ja niitä rajoittavia säännöksiä.
         
         
         Lainsäädäntöteknisesti ehdotus
            on paikoin hyvinkin vaikeaselkoinen. Osaksi tämä selittyy sääntelyn
            kohteeseen liittyvillä erityispiirteillä. Asiaan
            vaikuttaa sekin, että lakiehdotuksessa on eräiltä osin
            kysymys EU:n oikeuden täytäntöönpanosta.
            Valiokunta huomauttaa painokkaasti, että esimerkiksi yleiset
            vaatimukset perusoikeuksia koskevan sääntelyn
            täsmällisyydestä ja tarkkarajaisuudesta
            samoin kuin hyvästä lainkirjoittamistavasta ulottuvat
            myös EU:n oikeuden kansallista täytäntöönpanoa
            tarkoittaviin säädöksiin.
         
         
         Lakiehdotus vaikuttaa jossain määrin viimeistelemättömältä.
            Esimerkiksi 7 §:n 1 momentin säännös
            edellytyksistä, joilla palvelun käyttöä kuvaavia
            tietoja saa tallentaa käyttäjän päätelaitteelle,
            näyttäisi sanamuotonsa perusteella koskevan myös
            käyttäjää itseään,
            vaikka tätä ei tietenkään tarkoiteta.
            Saman pykälän 2 momentissa käytetyn
            sanamuodon perusteella on vaikea päätellä,
            mikä ja keneen kohdistuva 1 momentin sisältämä normi
            ei koske 2 momentissa tarkoitettua tietojen tallentamista tai käyttöä;
            epäselväksi jää, mitä 2
            momentissa kielletään tai sallitaan. Lakiehdotus
            kaipaa monin paikoin tämän kaltaisten epäselvyyksien
            korjaamista. Myös lain nimike tulee tarkistaa hyvän
            lainkirjoittamistavan vaatimuksia vastaavaksi.
         
         
         Lakiehdotuksessa on viestien, tunnistamistietojen ja paikkatietojen
            "käsittely" määritelty hyvin laaja-alaiseksi.
            Sillä tarkoitetaan 2 §:n 14 kohdan
            mukaan "keräämistä, tallentamista, järjestämistä,
            käyttöä, siirtämistä,
            luovuttamista, säilyttämistä, muuttamista,
            yhdistämistä, suojaamista, poistamista, tuhoamista
            sekä muita vastaavia toimenpiteitä". Samanlaista
            laaja-alaista käsittelyn määritelmää käytetään
            henkilötietolaissa samoin kuin nykyisessä laissa
            yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan
            tietoturvasta. Valiokunta on henkilötietolain arvioinnin
            yhteydessä huomauttanut tällaisen käsitteen
            käyttöön perustuvan tekniikan "yleisesti
            heikentävän sääntelyn selkeyttä ja
            samalla myös vähentävän sääntelyn
            täsmällisyyttä, mikä ei ole
            merkityksetön seikka sääntelyn perusoikeuskytkennän
            vuoksi" (PeVL 25/1998 vp, s. 3/I).
         
         
         Laaja-alaiseen käsittelyn määritelmään
            liittyviä ongelmia lieventää ehdotuksen
            8 §:n 3 momentissa oleva vaatimus käsittelyn tarkoitussidonnaisuudesta.
            Käsittely on momentin mukaan sallittua ainoastaan 9—14 §:stä erikseen
            ilmenevien eri käsittelytarkoitusten vaatimassa laajuudessa.
            Käsiteltävien tietojen salassapidosta ja hyväksikäyttökiellosta
            sisältyvät asianmukaiset säännökset
            5 §:ään. Pulmana kuitenkin on, että käsittelyn
            määritelmä sisältää myös
            tietojen luovuttamisen. Esityksen perustelujen mukaan tietoja voidaan
            8 §:n 3 momentin takia luovuttaa ainoastaan niille
            tahoille, joilla on oikeus käsitellä tietoja asianomaisessa
            tilanteessa. Valiokunta pitää sääntelyn
            tarkkuuden takia tärkeänä, että tästä seikasta
            lisätään lakiin nimenomainen säännös.
         
         
         Arvioinnin lähtökohtia
         
         Sananvapaus.
         
          Perustuslain 12 §:n 1 momentissa turvattuun sananvapauteen
            sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja,
            mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään
            ennakolta estämättä.
         
         
         Sananvapaus ymmärretään perustuslaissa
            laajasti ja välineneutraalina (HE 309/1993
               vp, s. 56—57). Valiokunta on toisaalta
            katsonut tietoverkoissa harjoitettavaan viestintään
            liittyvän monia sellaisia erityispiirteitä, jotka
            voivat tuoda esiin uusia sananvapauden käyttämisen
            ja sen sääntelyn kannalta merkityksellisiä näkökulmia (PeVL
               60/2001 vp, s. 2/I, PeVM 14/2002
               vp, s. 3/II). Verkkoviestinnän
            teknisten erityispiirteiden vuoksi tällaisia näkökohtia
            liittyy esimerkiksi tarpeeseen edistää lainsäädännöllä viestinnän
            tietoturvaa ja viestintäjärjestelmien häiriötöntä toimintaa. 
         
         
         Luottamuksellisen viestin salaisuus.
         
          Perustuslain 10 §:n 2 momentin mukaan kirjeen, puhelun ja
            muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton. Pykälän
            3 momentin nojalla lailla voidaan säätää välttämättömistä rajoituksista viestin
            salaisuuteen muun muassa yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta
            vaarantavien rikosten tutkinnassa. Perustuslakivaliokunta on katsonut,
            että rikosten tutkinnasta säännöksen
            tarkoittamassa merkityksessä voi olla kysymys myös sellaisissa
            tapauksissa, joissa on esillä konkreettinen ja yksilöity
            rikosepäily (PeVL 2/1996 vp, s.
            2/I). 
         
         
         Perustuslain tämän sääntelyn
            ensisijaisena tarkoituksena perusoikeusuudistuksen esitöiden mukaan
            (HE 309/1993 vp, s. 53/II)
            on suojata luottamukselliseksi tarkoitetun viestin sisältö ulkopuolisilta.
            Tämä merkitsee esimerkiksi suojaa kirjeiden ja
            muiden luottamuksellisiksi tarkoitettujen viestien avaamista ja
            hävittämistä vastaan (PeVL 30/2001
               vp, s. 2/I). Viestin tunnistamistiedot jäävät
            luottamuksellisen viestin salaisuutta koskevan perusoikeuden ydinalueen
            ulkopuolelle, minkä vuoksi perustuslakivaliokunta on pitänyt
            mahdollisena, että tunnistamistietojen saamisoikeus jätetään
            sitomatta tiettyihin rikostyyppeihin, jos sääntely
            muutoin täyttää perusoikeuksien yleiset
            rajoitusedellytykset (PeVL 7/1997 vp,
            s. 2/I, PeVL 26/2001 vp, s.
            3/II).
         
         
         Toimenpiteet tietoturvan toteuttamiseksi
         
         Teleyrityksellä ja 20 §:n 1 momentissa mainituilla
            muilla toimijoilla on momentin nojalla oikeus ryhtyä välttämättömiin
            toimiin tietoturvan varmistamiseksi, tietoturvaloukkausten torjumiseksi
            ja tietoturvaan kohdistuvien häiriöiden poistamiseksi.
            Tällaisina toimina säännöksessä mainitaan
            viestien vastaanottamisen estäminen ja haittaohjelmien
            poistaminen viesteistä. Edellytyksenä tällaisiin
            toimiin ryhtymiselle 2 momentin mukaan on, että ne ovat
            välttämättömiä verkko-
            tai viestintäpalvelujen taikka viestin vastaanottajan viestintämahdollisuuksien
            turvaamiseksi. Viestin sisältöön saa
            puuttua vain, jos on todennäköisiä syitä epäillä viestin
            sisältävän sellaisen tietokoneohjelman
            tai ohjelmakäskyjen sarjan, jota tarkoitetaan rikoslain 34
            luvun 9 a §:n 1 kohdan säännöksessä vaaran aiheuttamisesta
            tietojenkäsittelylle, tai jos viestiä käytetään
            rikoslain 38 luvun 5 §:ssä tarkoitettuun tietoliikenteen
            häirintään.
         
         
         Ehdotetun sääntelyn keskeisenä tarkoituksena
            on viestinnän eri osapuolten etujen mukaisesti turvata
            tietoverkkojen toimivuutta ja turvallisuutta sekä näin
            luoda edellytyksiä sananvapauden käyttämiselle
            ja viestinnän luottamuksellisuudelle tietoverkoissa. Perusoikeuksien
            käyttämiseen ja niiden toteutumisen edistämiseen
            tällä tavoin liittyvät seikat ovat hyväksyttäviä ja painavia
            perusteita tietoverkoissa harjoitettavaan viestintään
            kohdistuville rajoituksille. Luottamuksellisen viestin sisältöön
            saa puuttua vain säännöksessä mainittujen
            rikosepäilyjen perusteella. Tietoliikenteen ja tietoturvallisuuden
            vaarantumista voidaan nykyaikana pitää riskinä yksilön
            ja yhteiskunnan laajasti ymmärretyn turvallisuuden kannalta.
            Sääntely ei valiokunnan mielestä ole
            käsillä olevassa yhteydessä lähtökohdiltaan
            ongelmallinen perustuslain 10 §:ssä turvatun
            luottamuksellisen viestin salaisuuden kannalta eikä merkitse
            perustuslain 12 §:n 1 momentissa tarkoitettua
            viestinnän ennakollista estettä.
         
         
         Sääntelyn oikeasuhtaisuuden näkökulmasta on
            asianmukaista, että toimiin voidaan ryhtyä vain,
            jos ne ovat välttämättömiä palvelujen
            tai viestin vastaanottajan viestintämahdollisuuksien
            turvaamiseksi. Viestin sisältöön puuttumista
            rajoittavat lisäksi säännöksessä mainitut
            erityiset edellytykset. Toimenpiteiden oikeasuhtaiseen toteuttamiseen
            ohjataan vielä pykälän 2 momentin
            viimeisessä virkkeessä. Pykälään on
            kuitenkin asianmukaista lisätä maininta sananvapaudesta
            johtuvien huolellisuusvaatimusten huomioon ottamisesta toimenpiteitä toteutettaessa
            samoin kuin siitä, että toimenpiteiden tulee olla
            oikeassa suhteessa torjuttavan häiriön vakavuuteen.
         
         
         Suhteellisuusvaatimuksen kannalta vähäisenä puutteena
            voidaan pitää sitä, ettei säännöksessä ole
            mainintaa toimenpiteiden tilapäisyydestä. Toisaalta
            edellytys toimenpiteiden välttämättömyydestä sisältää vaatimuksen
            toimien lopettamisesta tai keskeyttämisestä heti,
            kun niille ei enää ole tarvetta. Tästä on
            valiokunnan mielestä kuitenkin asianmukaista ottaa säännökseen nimenomainen
            maininta. 
         
         
         Sääntelyn täsmällisyys-
            ja tarkkarajaisuusvaatimuksen kannalta ehdotus on pulmallinen siltä osin
            kuin siinä oikeutetaan viestin vastaanoton estämisen
            ja viestiin sisältyvän ohjelman poistamisen lisäksi
            toteuttamaan "muut välttämättömät
            toimenpiteet". Ilmaisu on varsin avoin rajatessaan toimenpidevalikoimaa
            vain välttämättömyysedellytyksen
            avulla. Sanamuodon perusteella kysymykseen näyttäisivät
            voivan tulla muunkinlaiset kuin säännöksessä erikseen
            mainittuihin toimenpiteisiin rinnastettavat viestintään
            kohdistuvat teknisluonteiset toimet. Sääntelyä on
            tältä osin täsmennettävä esimerkiksi
            rinnastuvuusmaininnoin, jotta lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä. 
         
         
         Esityksen perustelujen mukaan pykälän nojalla
            on mahdollista estää viestin vastaanottamisen lisäksi
            myös viestin välittäminen. Tästä on
            sääntelyn tarkkuuden takia tarpeen ottaa säännökseen
            nimenomainen maininta. — Haittaohjelman käsitteelle
            voidaan viestinnän sääntelyn yhteydessä antaa
            monenlaisia merkityssisältöjä. Siksi
            ei ole sääntelyn tarkkuuden kannalta aivan ongelmatonta
            säätää viestinnän osapuoliin
            nähden kolmannen tahon oikeudesta poistaa haittaohjelmat
            viesteistä. Vaikka käsillä olevassa sääntely-yhteydessä ei
            ehkä ole epäselvyyttä siitä,
            minkälaista haittaa aiheuttavasta ohjelmasta on kysymys,
            on sääntelyä valiokunnan mielestä syytä tältäkin
            osin vielä täsmentää.
         
         
         Maininta viestin sisältöön puuttumisesta
            pykälän 2 momentissa on ongelmallisen tulkinnanvarainen.
            Epäselvää on, viitataanko puuttumisella
            teknisin keinoin toteutettavaan viestin tarkastamiseen ja poistamiseen
            vai voidaanko viesti säännöksen perusteella
            myös avata sen mahdollisen haitallisuuden selville saamiseksi.
            Ehdotusta on tältä osin täsmennettävä.
         
         
         Toimenpiteiden seurauksena voi esityksen perustelujen mukaan
            myös toivottuja ja pyydettyjäkin viestejä jäädä saapumatta
            vastaanottajalle. Viestinnän tällaisesta estymisestä voi
            tilanteesta riippuen aiheutua tilaajille ja käyttäjille vahinkoa
            etenkin, jos he eivät saa tietoa toimenpiteistä ja
            niiden mahdollisista seurauksista. Sen vuoksi 21 §:n 1 momentin
            säännökset teleyrityksen ja lisäarvopalvelun
            tarjoajan velvollisuudesta ilmoittaa tietoturvaan kohdistuvista
            erityisistä uhista ovat tarpeen. Valiokunnan mielestä on kuitenkin
            aiheellista vielä harkita sääntelyä,
            jonka perusteella tilaajille ja käyttäjille on — esimerkiksi
            häiriön tai loukkauksen torjumisen jälkeen — ilmoitettava
            myös teleyrityksen toimenpiteistä tietoturvaan
            kohdistuneen erityisen uhan torjumiseksi samoin kuin niiden mahdollisista vaikutuksista
            viestintään.
         
         
         Pykälän kirjoitusasua on tarpeen kohentaa. Sääntelyn
            selkeyden kannalta olisi eduksi, jos esimerkiksi maininnat toimenpiteiden
            toteuttamisen tarkoituksista eivät olisi pykälässä ehdotetulla
            tavalla hajallaan. Pykälän 1 momentin ilmaisu
            "on oikeus ryhtyä välttämättömiin
            toimiin... toteuttamalla muut välttämättömät
            toimet" ei kehämäisyydessään
            ole asianmukainen. Pykälän 2 momentissa tarkoitettu
            epäilykynnys ("jos on todennäköisiä syitä epäillä")
            ei säännöksen sanamuodon perusteella
            näytä koskevan momentissa mainittua rikoslain
            38 luvun 5 §:ssä säädettyä rikosta.
            Momentin viimeistä virkettä on aiheellista tarkistaa
            niin, ettei siinä käytetystä sanonnasta
            ("suojaa tarpeettomasti vaarantamatta") tehtävä vastakohtaispäätelmä viittaa oikeuksien
            tarpeellisen vaarantamisen mahdollisuuteen;Pykälän
            2 momentin viimeinen virke on mahdollista muotoilla esimerkiksi
            seuraavasti: "Toimenpiteet on toteutettava huolellisesti ja ne on
            mitoitettava torjuttavan häiriön vakavuuteen.
            Toimenpiteitä toteutettaessa ei saa rajoittaa sananvapautta
            taikka luottamuksellisen viestin tai yksityisyyden suojaa enempää kuin
            on välttämätöntä viestintämahdollisuuksien
            turvaamiseksi. Toimenpiteet on lopetettava heti, kun niiden toteuttamiselle
            ei enää ole tässä pykälässä säädettyjä edellytyksiä." tämä huomautus
            koskee myös lakiehdotuksen 7 §:n 3 momentissa,
            8 §:n 3 momentissa, 16 §:n 3 momentissa ja 29 §:ssä käytettyjä vastaavia
            sanontoja.
         
         
         Paikkatietojen käsittely
         
         Teleyritys, lisäarvopalvelun tarjoaja ja yhteisötilaaja
            sekä näiden lukuun toimiva henkilö saavat 16 §:n
            1 momentin perusteella käsitellä paikkatietoja
            4 luvussa tarkemmin säädettävillä edellytyksillä lisäarvopalvelun
            tarjoamiseksi ja hyödyntämiseksi. Paikkatiedolla
            tarkoitetaan 2 §:n 9 kohdan mukaan tietoa, joka
            ilmaisee liittymän tai päätelaitteen
            maantieteellisen sijainnin ja jota käytetään
            muuhun tarkoitukseen kuin verkkopalvelun tai viestintäpalvelun
            toteuttamiseen.
         
         
         Sääntelyn valtiosääntöoikeudellinen
            merkitys liittyy perustuslain 10 §:ssä turvattuun
            yksityiselämän suojaan, jonka lähtökohtana
            on yksilön oikeus elää omaa elämäänsä ilman
            viranomaisten ja ulkopuolisten tahojen mielivaltaista tai aiheetonta
            puuttumista siihen (PeVL 36/2002 vp,
            s. 5/II, HE 309/1993 vp, s.
            52/II). Sääntely liittyy myös
            perustuslain 9 §:ssä turvattuun liikkumisvapauteen
            (PeVL 36/2002 vp, s. 5/II). 
         
         
         Perustuslain kannalta on olennaista, että tilaaja voi
            17 §:n perusteella kieltää paikkatietojen käsittelyn
            ja että niiden käsittelyn edellytyksenä lisäksi
            18 §:n mukaan on paikannettavan suostumus. Sääntelyssä ei
            näin ollen ole kysymys viestintäpalveluja tarjoavien
            mielivaltaisesta tai aiheettomasta puuttumisesta palveluja
            tilaavan tai niitä käyttävän
            henkilön yksityiselämään tai liikkumisvapauteen.
            Ehdotus ei näiltä osin ole perustuslain kannalta
            ongelmallinen.
         
         
         Tiedonsaantioikeudet
         
         Liikenne- ja viestintäministeriöllä,
            Viestintävirastolla ja tietosuojavaltuutetulla on 33 §:n 1 momentin
            mukaan oikeus saada käsiteltävänä olevalla
            lailla säädettävien tehtäviensä hoitamiseksi
            tarpeelliset tiedot salassapitosäännösten
            tai tietojen luovuttamista koskevien muiden rajoitusten estämättä teleyrityksiltä
            ja
            muilta momentissa mainituilta toimijoilta niiden harjoittamasta
            lakiehdotuksessa tarkoitetusta toiminnasta. Säännös
            on esityksen perustelujen mukaan ymmärrettävä laajasti
            siten, että se koskee momentissa mainittujen toimijoiden
            kaikkea liike- ja muuta toimintaa myös yrityssalaisuuden
            piiriin kuuluvilta osilta. Liikenne- ja viestintäministeriön
            tiedonsaantioikeus ei momentin viimeisen virkkeen mukaan kuitenkaan
            ulotu tietoihin luottamuksellisista viesteistä, tunnistamistiedoista
            eikä paikkatiedoista.
         
         
         Ehdotus on vaikeaselkoinen. Momentin viimeisen virkkeen perusteella
            on nimittäin mahdollista tehdä vastakohtaispäätelmä,
            jonka mukaan Viestintäviraston ja tietosuojavaltuutetun tiedonsaantioikeus
            ulottuisi 1 momentin nojalla myös tietoihin luottamuksellisista
            viesteistä ja niiden sisällöstä.
            Näiden viranomaisten tiedonsaantioikeutta toisaalta rajataan
            pykälän 2 ja 3 momentin säännöksillä.
            Sääntely ei tältä osin muodostu
            perustuslain 10 §:n kannalta ongelmalliseksi, jos 1 momentin
            ei tulkita sisältävän 2 ja 3
            momentin säännöksiin nähden
            itsenäistä oikeutta saada tietoja luottamuksellisista
            viesteistä ja niiden sisällöstä.
            Asianmukaisinta kuitenkin on täsmentää sääntelyä tässä suhteessa. Pykälää on
            lisäksi asianmukaista tarkistaa niin, että viranomaisen
            tietojensaantioikeus ulottuu vain sen tehtävien hoitamisen
            kannalta välttämättömiin tietoihin,
            vaikka sääntelyssä onkin ensisijaisesti
            kysymys muista kuin henkilötietojen suojan kannalta merkityksellisistä tiedoista (vrt.
            PeVL
               14/2002 vp).
         
         
         Pykälän 2 momentin säännös
            Viestintäviraston oikeudesta saada tarpeelliset tunnistamis-
            ja paikkatiedot vika- tai häiriötilantilanteiden
            taikka laskutukseen liittyvien epäselvyyksien selvittämiseksi
            ei ole perustuslain kannalta ongelmallinen. Sääntelyssä on
            kysymys viestinnän teknisten edellytysten turvaamisesta
            ja kuluttajan suojaamisesta, eikä se kohdistu luottamuksellisen viestinnän
            sisältöön. 
         
         
         Viestintävirastolla ja tietosuojavaltuutetulla on 3
            momentissa mainituissa tarkoituksissa oikeus saada tunnistamis-
            ja paikkatietojen lisäksi 20 §:n 2 momentissa
            tarkoitetut viestit. Kysymys on tietokoneohjelman tai ohjelmakäskyjen
            sarjan sisältävästä sellaisesta
            viestistä, jota tarkoitetaan rikoslain 34 luvun
            9 a §:n 1 kohdan säännöksessä vaaran
            aiheuttamisesta tietojenkäsittelylle, ja viestistä,
            jota käytetään rikoslain 38 luvun 5 §:ssä rangaistavaksi
            säädettyyn tietoliikenteen häirintään.
            Edellytyksenä on lisäksi, että on syytä epäillä jonkin
            3 momentissa luetellun rikoksen tunnusmerkistön täyttyvän.
            Sääntely ei muodostu ongelmalliseksi perustuslain
            10 §:n säännösten kannalta. — Valiokunnalla
            ei ole perustuslain näkökulmasta huomautettavaa
            myöskään 34 §:n 3 momentissa
            tarkoitetusta Viestintäviraston oikeudesta luovuttaa tunnistamistietoja
            niille toimijoille, joita on käytetty hyväksi
            tietoturvaloukkauksessa tai jotka ovat joutuneet tietoturvaloukkauksen
            kohteeksi.
         
         
         Sääntelyn johdonmukaisuuden kannalta ei ole asianmukaista,
            että 33 §:n 3 momentin nojalla saatujen tietojen
            hävittämisvelvollisuus sidotaan 5 momentissa myös
            riita- ja hallintoasian käsittelyyn. Pykälän
            3 momentin 4 kohdasta puuttuu sana "vahingonteko".
         
         
         Lakiehdotuksen 35 §:n säännökset
            teleyrityksen velvollisuudesta luovuttaa tunnistamis- ja paikkatietoja
            hätäilmoituksia vastaanottaville viranomaisille
            eivät ole perustuslain kannalta ongelmallisia (PeVL
               24/2001 vp, s. 5). Ehdotuksen 36 §:n
            säännökset viranomaisten oikeudesta saada
            tunnistamistietoja rikosten ennalta ehkäisemiseksi, paljastamiseksi
            ja selvittämiseksi vastaavat perustuslakivaliokunnan käytännössä asetettuja
            vaatimuksia (PeVL 47/1996 vp, s. 3—4).
         
         
         Suoramarkkinointi
         
         Lakiehdotuksen 7 luku sisältää säännöksiä suoramarkkinointiin
            kohdistuvista rajoituksista sähköisessä viestinnässä.
            Ehdotuksen 26 §:n 1 momentissa tarkoitetuin keinoin harjoitettua
            suoramarkkinointia saa momentin perusteella kohdistaa vain sellaisiin
            luonnollisiin henkilöihin, jotka ovat antaneet siihen ennalta
            suostumuksensa. Muu suoramarkkinointi luonnolliselle henkilölle
            ja suoramarkkinointi yhteisölle on 26 §:n 2 momentin
            ja 27 §:n 1 momentin perusteella sallittua, jollei vastaanottaja
            ole sitä nimenomaisesti kieltänyt. Suoramarkkinoinniksi
            tarkoitettu viestintä on 28 §:n mukaan voitava
            sitä vastaanotettaessa selvästi ja yksiselitteisesti
            tunnistaa markkinoinniksi. Teleyrityksellä ja yhteisötilaajalla
            on 29 §:n nojalla oikeus käyttäjän pyynnöstä estää suoramarkkinoinnin
            vastaanottaminen. Sääntelyä on
            näiltä osin arvioitava perustuslain 12 §:n
            1 momentissa turvatun sananvapauden kannalta.
         
         
         Sananvapauden suoja kattaa lähtökohtaisesti myös
            mainonnan ja markkinoinnin, joskaan valiokunta ei ole katsonut tällaisen
            viestinnän kuuluvan sananvapauden ydinalueelle (PeVL 23/2000
               vp, s. 6/I). Mainontaan ja markkinointiin voidaan
            siten kohdistaa pidemmälle meneviä rajoituksia
            kuin sananvapauden sisällöllisellä ydinalueella
            olisi mahdollista (PeVL 60/2001 vp,
            s. 4/I). Toisaalta myös mainonnan ja markkinoinnin
            sääntelyn tulee täyttää perusoikeutta
            rajoittavalta lailta vaadittavat yleiset edellytykset (PeVL
               19/2002 vp, s. 3/I).
         
         
         Ehdotettu sääntely perustuu viestinnän
            vastaanottajan mahdollisuuteen sallia, kieltää taikka
            pyytää teleyritystä tai yhteisötilaajaa
            estämään suoramarkkinoinniksi tarkoitettujen
            viestien lähettäminen hänelle. Perustuslain
            12 §:n 1 momentissa turvattuun sananvapauteen
            sisältyy valiokunnan mielestä myös oikeus
            olla vastaanottamatta viestejä. Vastaanottajan tahtoon perustuvalle
            sääntelylle on siten perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävät perusteet. Sääntely
            ei merkitse yleistä estettä suoramarkkinoinnille
            eikä muodostu markkinoinnin harjoittajan kannalta muutoinkaan
            kohtuuttomaksi. Ehdotus ei näiltä osin ole perustuslain
            näkökulmasta ongelmallinen.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Julkaistun viestin tunnistamistiedot.
         
          Viesti ja siihen liittyvät tunnistamistiedot eivät
            4 §:n 2 momentin mukaan ole luottamuksellisia,
            jos viesti on saatettu yleisesti vastaanotettavaksi.
         
         
         Perustuslain 12 §:n 1 momentissa turvattu sananvapaus
            suojaa myös anonyymiä viestintää. Tätä ilmentävät
            esimerkiksi sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun
            lain 16 §:n säännökset lähdesuojasta
            ja oikeudesta anonyymiin ilmaisuun samoin kuin 17 §:n säännökset
            verkkoviestin tunnistamistietojen luovuttamisesta. Jälkimmäisessä pykälässä säädetään
            edellytyksistä,
            joilla tuomioistuin voi määrätä verkkoviestin
            lähettäjän selvittämisessä tarpeelliset
            tunnistamistiedot luovutettaviksi.
         
         
         Lakiehdotuksen 4 §:n 2 momentin säännös
            on julkaistun viestin tunnistamistietojen osalta ristiriidassa perustuslain
            12 §:n 1 momentin sananvapaussääntelyn
            kanssa. Maininta tunnistamistiedoista on siksi poistettava säännöksestä,
            jotta lakiehdotus voidaan tältä osin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Tietoturvamaksu.
         
          Lakiehdotuksen 10 luku sisältää säännökset
            ilmoituksenvaraista tai toimiluvanvaraista toimintaa harjoittavan
            teleyrityksen velvollisuudesta suorittaa vuotuinen tietoturvamaksu.
            Perittävät maksut vastaavat Viestintävirastolle
            säädettävien teleyrityksiä koskevien
            tehtävien hoitamisesta aiheutuvia kokonaiskustannuksia.
            Maksun suuruus määräytyy 39 §:n
            säännösten perusteella. 
         
         
         Tietoturvamaksu on valtiosääntöoikeudellisessa
            mielessä vero (PeVL 61/2002 vp,
            s. 5—7, PeVL 66/2002 vp, s.
            3—5, PeVL 67/2002 vp, s. 3—4, PeVL
               3/2003 vp, s. 2—3). Siitä on
            perustuslain 81 §:n 1 momentin mukaan säädettävä lailla,
            joka sisältää säännökset
            verovelvollisuuden ja veron suuruuden perusteista sekä verovelvollisen
            oikeusturvasta. Ehdotus täyttää verolaille
            perustuslaista johtuvat vaatimukset. 
         
         
         Viestintäviraston määräystenantovalta. 
         
          Viestintäviraston määräystenantovaltuuksia
            on arvioitava perustuslain 80 §:n 2 momentin
            kannalta. Sen mukaan muu kuin pykälän 1 momentissa mainittu
            viranomainen voidaan lailla valtuuttaa antamaan oikeussääntöjä määrätyistä asioista,
            jos
            siihen on sääntelyn kohteeseen liittyviä erityisiä syitä eikä sääntelyn
            asiallinen merkitys edellytä, että asiasta säädetään
            lailla tai asetuksella. Tällaisen valtuutuksen tulee lisäksi
            olla soveltamisalaltaan täsmällisesti rajattu.
         
         
         Teleyrityksen ja muiden 19 §:n 1 momentissa mainittujen
            toimijoiden on momentin mukaan huolehdittava palvelujensa tietoturvasta.
            Viestintävirasto voi 3 momentin nojalla antaa tarkempia
            määräyksiä palvelujen tietoturvasta. Säännökset
            näyttävät jättävän
            palvelujen tietoturvan varsin avoimesti viraston määräyksin säänneltäväksi.
            Valtuuden käyttöä kuitenkin rajaa 2 §:n
            13 kohdassa oleva tietoturvan määritelmä.
            Sen mukaan tietoturvalla tarkoitetaan hallinnollisia ja teknisiä toimia,
            joilla varmistetaan, että tiedot ovat vain niiden käyttöön
            oikeutettujen saatavilla, ettei tietoja voida muuttaa muiden kuin
            siihen oikeutettujen toimesta ja että tiedot ja tietojärjestelmät
            ovat niiden käyttöön oikeutettujen hyödynnettävissä.
            Tietoturvasta huolehtimiseksi tarpeelliset hallinnolliset ja tekniset
            toimet voivat esityksen perustelujen mukaan kohdistua toiminnan
            turvallisuuteen, tietoliikenneturvallisuuteen, laitteisto- ja ohjelmistoturvallisuuteen
            sekä tietoaineistoturvallisuuteen. Tämän
            kaltaisista velvollisuuden sisältöä täsmentävistä ja
            samalla viraston määräystenantovaltaa
            rajaavista seikoista on asianmukaista lisätä maininnat
            lakiin.
         
         
         Perustuslakivaliokunta muistuttaa vielä siitä, että perustuslain
            80 §:n 1 ja 2 momentin säännökset
            rajoittavat suoraan valtuussäännösten
            tulkintaa samoin kuin valtuuden nojalla annettavien säännösten
            sisältöä. Viraston määräyksellä ei
            siten voida antaa yleisiä oikeussääntöjä esimerkiksi
            sellaisista seikoista, joista on niiden asiallisen merkityksen vuoksi
            säädettävä lailla tai asetuksella.
         
         
         Laskun erittely.
         
          Lakiehdotuksen 24 § sisältää säännökset
            tilaajan ja käyttäjän oikeudesta saada
            teleyritykseltä laskun yksityiskohtainen erittely. Tilaajalle
            annettavasta erittelystä ei tule voida tunnistaa viestinnän
            toista osapuolta. Käyttäjälle erittelytiedot
            sen sijaan on annettava täydellisinä. Perustuslakivaliokunta
            on tällaisessa tapauksessa pitänyt luottamuksellisen
            viestinnän suojan kannalta oikeasuhtaisena, että laskun maksamiseen
            velvollisen tietojensaantioikeus ulotetaan pelkästään
            ei-täydellisiin teleyhteysnumeroihin (PeVL 47/1996
               vp, s. 4/II). Sääntely on sopusoinnussa
            valiokunnan tämän kannan kanssa.
         
         
         Lapsen puhevalta.
         
          Paikkatietojen käsittelyn kieltämisestä ja
            palvelukohtaisesta suostumuksesta alle 15-vuotiaan puolesta päättää 16 §:n 4 momentin
            perusteella hänen huoltajansa ja muun vajaavaltaisen puolesta
            hänen edunvalvojansa, jollei tämä ole
            palvelun teknisen toteutuksen takia mahdotonta. Vastaava sääntely
            alle 15-vuotiaan lapsen ja muun vajaavaltaisen puhevallan käyttämisestä sisältyy
            24 §:n 3 momenttiin ja 37 §:n 2 momenttiin. Edellisen
            säännöksen perusteella huoltaja tai edunvalvoja
            käyttää vajaavaltaisen puhevaltaa laskun
            täydellistä erittelyä koskevassa asiassa.
            Jälkimmäisessä säännöksessä on
            kysymys käyttäjän oikeudesta saada teleyritykseltä liittymän
            tai päätelaitteen sijainnin ilmaisevat tunnistamistiedot.
         
         
         Lapsia on perustuslain 6 §:n 3 momentin mukaan kohdeltava
            tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän
            tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin
            kehitystään vastaavasti. Perustuslaissa turvatut
            perusoikeudet suojaavat lähtökohtaisesti myös
            alaikäisiä ja muita vajaavaltaisia. Heidän
            osaltaan perusoikeussuojaan liittyy käytännössä perusoikeusuudistuksen
            esitöiden mukaan kuitenkin kysymys siitä, kuka
            käyttää perusoikeuksia koskevissa asioissa
            vajaavaltaisen puhevaltaa (HE 309/1993 vp,
            s. 24/I ja s. 44/II). Perustuslakivaliokunta on
            tältä pohjalta katsonut, että lainsäädäntöön
            voi sisältyä perusoikeuksien osalta erilaisia
            järjestysluonteisia, vajaavaltaisia koskevia säännöksiä.
            Rajoitukset on kuitenkin voitava perustella perusoikeussuojan kannalta
            hyväksyttävällä tavalla (PeVL
               33/1997 vp, s. 2—3).
         
         
         Sääntelylle on perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävät perusteet, jotka
            alle 15-vuotiaan osalta viime kädessä liittyvät
            julkiselle vallalle perustuslain 19 §:n 3 momentissa säädettyyn
            tehtävään tukea perheen ja muiden lapsen huolenpidosta
            vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen
            kasvu. Lapsen huoltajan on lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
            annetun lain 4 §:n 2 momentin mukaisesti keskusteltava
            asiasta lapsen kanssa, jos se on lapsen ikään
            ja kehitystasoon sekä asian laatuun nähden
            mahdollista. Päätöstä tehdessään
            huoltajan on kiinnitettävä huomiota lapsen mielipiteeseen
            ja toivomuksiin. Sääntely ei vaikuta lakiehdotuksen
            käsittelyjärjestykseen.