Perustelut
Yleistä
Euroopan unionin ensimmäinen merellinen kriisinhallintaoperaatio
Atalanta alkoi marraskuussa 2008. EU-tasolla on tehty päätös
operaation jatkamisesta ainakin joulukuuhun 2012 asti. Operaation
toimivaltuudet perustuvat YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmiin,
joissa YK pyytää valtioilta ja alueellisilta järjestöiltä tukea Somaliaan
lähetetyn humanitaarisen avun kuljettamiseen. YK myös
antaa valtuutuksen alusten suojelemiseksi.
Atalanta-operaatiossa on määrä olla
kerrallaan 6—10 alusta eri unionimaista. Operaatiota tukevat
myös meritiedustelukoneet valvontalennoillaan. Operaatioalueella
on EU:n lisäksi myös muita toimijoita, mikä korostaa
valiokunnan mielestä tarvetta toimiviin yhteistyöjärjestelyihin,
jotta saattoaluksia pystytään käyttämään oikeilla
painopistealueilla. Nato aloitti elokuussa 2009 oman merirosvouksen
vastaisen operaationsa (Ocean Shield). Lisäksi alueella
toimii Yhdysvaltain johtama koalitio-operaatio (CTF-151) sekä lukuisa
määrä yksittäisiä maita,
joista merkittävimpiä toiminnallisesti ovat Venäjä, Kiina,
Intia ja Japani.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan EU:n alustavoitevahvuuden
aikaansaaminen on osoittautunut ajoittain ongelmalliseksi, sillä rotaatiokierto
eri unionimaiden aluksilla on kestoltaan vain 3—4 kuukautta.
Asiantuntijakuulemisissa korostettiin, että operaatio on
kuitenkin onnistunut hyvin päätehtävässään
eli humanitaaristen kuljetusten suojaamisessa — yhtään
kuljetusalusta ei ole kaapattu.
Operaation riskiarvio ja voimakeinojen käyttö
Selonteossa todetaan, ettei merirosvojen pidättäminen
ole operaation päätehtävä, eikä sillä tule mitata
operaation tuloksellisuutta. Valiokunta yhtyy tähän
arvioon ja pitää muutenkin operaation tavoitteista
julkisuuteen välittynyttä kuvaa virheellisenä siltä osin,
että julkisessa keskustelussa korostuu liiallisella tavalla
merirosvojen kiinniotto. Valiokunta huomauttaa, että tähän mennessä Atalanta-operaation
puitteissa on otettu kiinni vain noin 100 merirosvoa.
Valiokunta pitää hyvänä,
että selonteossa on erillinen riskiarvio-osio, jota aiempiin
eduskunnan käsittelyyn tuotuihin sotilaallista kriisinhallintaa
koskeviin selontekoihin ei ole sisältynyt tässä laajuudessa.
Selonteon mukaan Atalanta-operaatiota voidaan riskitasoltaan luonnehtia keskitasoiseksi.
Valiokunta yhtyy tähän arvioon siltä osin
kuin puhutaan toiminnasta avomerellä. Saadun selvityksen
mukaan merirosvojen toiminta on kohdistunut kauppalaivoja vastaan,
ja suoraa toimintaa sotalaivoja vastaan on vältetty. Sen
sijaan satamavierailut voivat — kohteesta riippuen — sisältää selonteon
mukaan korkeankin riskitason. Valiokunta pitää tärkeänä,
että satamatoimintaan liittyviin varotoimenpiteisiin kiinnitetään
erityistä huomiota.
Sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun lain 27 §:ssä säädetään
voimakeinojen käytöstä kriisinhallintaoperaatiossa.
Lain 27 §:n 1 momentin mukaan sotilaallisessa kriisihallinnassa
palvelevalla sotilaalla on palvelustehtävää suorittaessaan
oikeus käyttää tehtävän
kannalta välttämättömiä voimakeinoja.
Pykälän 2 momentin mukaan voimakeinoja voidaan
käyttää vain siinä määrin
ja siihen saakka, kun ne ovat tehtävän kannalta
tarpeen, hyväksyttävässä suhteessa operaation
tavoitteeseen nähden ja operaatiolle vahvistettujen voimankäyttösäännösten
mukaisia.
Atalanta-operaatiolle on hyväksytty voimankäyttösäännöt
Euroopan unionin neuvostossa. Operaatiossa on annettu voimankäyttösäännösten
perusteella yksityiskohtaisempia ohjeita menettelyistä epäiltyjä kiinni
otettaessa sekä kiinniotettujen henkilöiden oikeuksista
kiinnioton aikana. Menettelyt epäiltyjen siirtämisen
osalta on myös ohjeistettu yksityiskohtaisesti. Saamaansa
selvitykseen viitaten valiokunta toteaa, että merirosvouksesta
kiinniotettujen henkilöiden ei ole mahdollista hakea turvapaikkaa
miinalaivalta.
Valiokunta toteaa, että eduskunnan käsittelyssä on
parhaillaan hallituksen esitys (HE 117/2010 vp),
jossa säädetään kansallisesta
menettelystä tilanteessa, jossa Atalanta-operaatioon osallistuva
suomalaisalus on ottanut kiinni merirosvouteen tai aseelliseen ryöstöön
merellä epäiltyjä tai jossa muuten tulee
Suomen päätettäväksi, haluaako
Suomi käyttää toimivaltaa asiassa. Operaatioon
liittyvät oikeudelliset kysymykset tulevan näin
ollen perusteellisesti arvioitavaksi tämän hallituksen
käsittelyn yhteydessä.
Oikeudellisten kysymysten osalta valiokunta pitää keskeisen
tärkeänä periaatteena linjausta siitä,
että Suomi ei ota käsiteltäväkseen
sellaisia rikoksia, joilla ei ole mitään liittymäkohtaa
Suomeen. Kiinniotettujen kohtelun osalta valiokunta korostaa selonteossakin
esiin tuotua näkemystä siitä, että kiinniotetut
on toimitettava sellaiseen maahan, jossa heitä ei uhkaa
kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu
ja jossa he voivat saada asianmukaisen oikeudenkäynnin.
Valiokunta huomauttaa, että ongelmaksi voi muodostua sellaisten
maiden löytäminen, joihin merirosvouksesta epäiltyjä henkilöitä voidaan
luovuttaa.
Suomen osallistuminen
Suomi on osallistunut Atalanta-operaatioon joulukuusta 2009
alkaen, jolloin haettiin ja saatiin mandaatti sille, että Suomi
voi osallistua operaation esikuntatehtäviin enintään
10 hengen joukolla. Nyt operaatioon lähetettävän
miinalaiva Pohjanmaan kokonaisvahvuus olisi noin 120 henkeä koostuen
sekä kantahenkilökunnasta että reserviläisistä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan reserviläispohjaisia
tehtäviä on laivalla noin 40.
Miinalaivan siirtyminen operaatioalueelle kestää noin
kuukauden, samoin paluu. Menomatkaa hyödynnetään
valiokunnan saaman selvityksen mukaan operaatiokoulutusta antamalla.
Paluumatka taas tehtäisiin minimimiehistöllä ja
osa joukoista kotiutettaisiin lentoteitse. Itse operaatioalueella
oltaisiin helmi—huhtikuussa 3 kuukautta. Operaation kokonaiskustannusten, joihin
sisältyvät miinalaivatoiminnan lisäksi koulutus-
ja esikuntatehtäväkustannukset, on arvioitu olevan
lähes 12 miljoonaa euroa jakautuen ulko- ja puolustusministeriön
kesken. Valiokunnan arvion mukaan operaatiota voidaan pitää varsin
kalliina kestoonsa nähden. Pitempikestoinen operaatio,
jossa operaatioalueella oltaisiin esimerkiksi kaksi kertaa 3 kuukauden
jakso, olisi panos-tuotossuhteeltaan valiokunnan mielestä kustannustehokkaampi
järjestely kuin nyt suunniteltu lyhyt osallistumisjakso.
Miehistön rotatointi voitaisiin suorittaa tarvittaessa
lentoteitse.
Sinänsä valiokunta pitää operaatioon
osallistumista Suomen kannalta tarpeellisena toimena. Selonteossa
todetaan, että Atalanta-operaatioon osallistuminen tukee
Suomen kokonaisvaltaista lähestymistapaa Somalian vakauttamiseksi.
Valiokunta yhtyy tähän näkemykseen. Somalian humanitaarinen
tilanne on erittäin huono, ja tarvitaan koko kansainvälisen
yhteisön — Suomi mukaan lukien — koordinoituja
toimia tilanteen helpottamiseksi. EU noudattaa Somalian vakauttamisessa
kokonaisvaltaista lähestysmistapaa, jossa poliittisiin
keinoihin on yhdistetty kriisinhallinta maalla ja merellä,
mittava kehitysyhteistyö ja humanitaarinen apu. Valiokunta
huomauttaa lisäksi, että Suomi on ollut alusta
lähtien EU:n turvallisuus- ja puolustuspolitiikan vankka
tukija, ja osallistumista unionin toimeenpanemiin sotilaallisiin
kriisinhallintaoperaatioihin on tarkasteltava lähtökohtaisesti
myönteisesti.
Atalanta-operaatiossa on kyse ensimmäisestä unionin
merellisestä kriisinhallintaoperaatiosta ja samalla myös
Suomen merivoimien ensimmäisestä osallistumisesta
mihinkään kriisinhallintamissioon. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan merivoimat on kehittänyt koko
2000-luvun määrätietoisesti kansainvälistä yhteistoimintakykyään.
Nyt mittavan kansainvälisen harjoitusyhteistyön
tulokset voidaan siis mitata myös käytännössä.
Asiantuntijakuulemisissa tuotiin lisäksi esiin, että Suomen
osallistuminen hyödyttää myös
suoranaisesti ja välillisesti kansallisen puolustuksen
edelleen kehittämistä, sillä Atalanta-operaatiossa
on kyse kauppamerenkulun suojaamisesta, joka on Suomen merivoimien
päätehtävä.
Vapaan kauppamerenkulun varmistaminen globaalisti on Suomelle äärimmäisen
tärkeää. Valiokunnan näkemyksen
mukaan miinalaivan lähettämisellä Atalanta-operaatioon
on tätä kautta paitsi konkreettista hyötyä operaation
toimeenpanemiselle myös selkeää symboliarvoa sille,
että Suomi osallistuu kansainväliseen toimintaan,
jolla vapaa merenkulku pyritään turvaamaan.
Merirosvous ei ilmiönä synny tyhjästä,
vaan se kertoo vakavista taloudellisista ja sosiaalista ongelmista
ja nuorison näköalattomuudesta, mikä luo
rekrytointipohjan merirosvoukselle. Atalanta-osallistumisen lisäksi
Suomen tulisikin valiokunnan mielestä tehostaa toimiaan
kehitysyhteistyössä ja humanitaarisessa avussa
Somaliassa ja Puntinmaalla.