Perustelut
         
         Yleistä
         
         Sivistysvaliokunta pitää ehdotettua hallituksen esitystä oikeansuuntaisena
            kokonaisuutena alkoholilain uudistamisen tässä vaiheessa.
            Uudistuksen päälinja eli alkoholin mainonnan rajoittaminen
            nykytilasta on kannatettava. Valiokunnan keskeinen huoli koskee
            alkoholimainonnan vaikutuksia lapsiin ja nuoriin. Tulevassa alkoholilain
            kokonaisuudistuksessa on mahdollista linjata nyt ehdotettua kattavammin
            ja tiukemmin alkoholiin liittyvää mainontaa.
         
         
         Sivistysvaliokunta pitää valitettavana, että keskustelu
            alkoholilain uudistamisesta on osin polarisoitunut eräiden
            urheilujärjestöjen ja kotimaisten panimoiden ja
            toisaalta alkoholimainonnan vastustajien väliseksi kiistelyksi
            siten, että tämän mainonnan kokonaistaloudellinen
            merkitys laajasti liikunta- ja urheilujärjestöille,
            mukaan lukien lasten- ja nuorisoliikunnalle, eri kulttuurijärjestöille,
            -tapahtumille ja erilaisille festivaaleille sekä muun muassa
            paikallisradiotoiminnalle on jäänyt vähemmälle
            huomiolle. Sivistysvaliokunta kantaa huolta mainostulojen vähenemisen
            kielteisistä vaikutuksista lyhyellä aikavälillä esimerkiksi
            liikunta- ja kulttuurijärjestöjen ja paikallisradioiden
            yhteiskunnallisesti tärkeälle toiminnalle.
         
         
         Valiokunta toteaa myös, että vaikka kotimaisten
            alkoholituotteiden mainontaa nyt rajoitetaan, nuoret altistuvat
            edelleen verkossa ulkomaisten tuotemerkkien mainonnalle. Alkoholimainontaan
            tulisikin puuttua laajemmin EU-tasolla tupakkamainonnan tavoin.
         
         
         Nuorten alkoholinkäytön vähentäminen
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan alkoholi vaarantaa monella
            tavalla vakavasti nuoren fyysistä ja psykososiaalista kehittymistä.
            Alkoholinkäytön aloittamisikä, sen säännöllinen käyttö ja
            humalajuomisen määrä ennustavat vahvasti
            myös aikuisiän ongelmakäyttöä.
            Mittavan suomalaisen pitkittäistutkimuksen perusteella raja
            on 16 vuotta, jota ennen aloittaneiden riski on erityisen korkea.
            Suomessa alle 15-vuotiaista säännöllisesti
            alkoholia käyttää 8 % ja alle
            17-vuotiaista 48 %. Nuorista 30 % on ollut ensimmäisen
            kerran humalassa 13—14-vuotiaina. Vaikka nuorten alkoholinkäyttö on
            tutkimusten mukaan laskusuunnassa, merkittävä joukko heistä juo
            tavalla, josta koituu ongelmia nyt ja myöhemmin.
         
         
         Valiokunta pitää itsestään
            selvänä, että alkoholi ei kuulu alaikäisille
            ja että heidän alkoholinkäyttöään
            on ehkäistävä. Hallituksen esityksen tavoite
            rajoittaa mietojen alkoholijuomien mainontaa siten, että lapset
            ja nuoret altistuisivat alkoholimainonnalle nykyistä vähemmän,
            on valiokunnan arvion mukaan ehdottoman oikeansuuntainen. Valiokunnan
            kuulemat tutkijat ovat todenneet, että alkoholimainonnalle
            altistuminen lisää nuoruudenaikaisen alkoholinkäytön
            todennäköisyyttä ja määrää.
            Mitä enemmän nuori kohtaa häntä kiinnostavaa
            mainontaa, sitä todennäköisemmin ja enemmän
            hän juo. Onnistuneena esimerkkinä mainoskiellon
            vaikutuksista valiokunta viittaa tupakan mainonnan kieltoon, jota
            esimerkiksi ei ole erityisemmin yritetty kiertää ulkomailta
            Suomeen suunnatulla mainonnalla.
         
         
         Sivistysvaliokunta pitää alkoholin ulkomainonnan
            kieltoa tärkeänä, sillä tällaiselta
            mainonnalta on kotien ja muiden kasvattajien mahdoton suojella lapsia.
            Sivistysvaliokunta pitää myös erittäin
            kannatettavana, että alkoholimainonta, jossa käytetään
            kuluttajien osallistumista peliin, arpajaisiin tai kilpailuun, kielletään.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan alaikäiset valjastetaan
            jo nyt mainosviestien levittäjiksi ja tuottajiksi sosiaalisessa
            mediassa. Vertaispaine nuorten yhdenmukaiseen käytökseen
            ja siinä osana alkoholinkäyttöön
            tulee valiokunnan arvion mukaan usein juuri sosiaalisen
            median erilaisten matkapuhelinsovellusten kautta. Tämä on
            myös huomioitava, kun harkitaan toimia nuorten elintapojen
            muuttamiseksi terveyttä korostavaan suuntaan.
         
         
         Valiokunta pitää oikeansuuntaisena, että hallituksen
            esityksessä mietojen alkoholijuomien televisiomainonnan
            aikarajaa pidennetään tunnilla siten, että alkoholia
            saisi mainostaa vain kello 22.00—07.00. Valiokunta korostaa
            perheiden ja nuorten ajankäyttötapojen viime vuosikymmenten
            selkeää muutosta, jolloin ehdotettu kello 22.00:n
            aikaraja ei välttämättä vielä tosiasiallisesti
            vähennä nuorten altistumista alkoholimainonnalle
            televisiossa. Sivistysvaliokunta esittää sosiaali-
            ja terveysvaliokunnalle, että se harkitsisi mietojen alkoholijuomien
            mainostamista koskevan aikarajan asettamista kello 23.00:aan.
         
         
         Valiokunta kannattaa radiomainonnan rinnastamista alkoholin
            mainostamisen osalta televisiomainontaan ja siten saman aikarajan
            käyttöä molemmissa medioissa. Valiokunta
            tiedostaa, että erityisesti monelle paikallisradiolle mietojen
            alkoholijuomien mainonnan rajoittaminen on taloudellisesti hyvin
            hankalaa ja että toimenpide on ristiriidassa paikallisradioiden
            toiminnan edistämistavoitteiden kanssa. Valiokunta painottaa
            tässä asiassa kuitenkin hyvin voimakkaasti nuorten
            alttiutta sähköisen viestinnän sisältämälle
            mainonnalle. 
         
         
         Nuorten alkoholinkäyttöön vaikuttavat
            aikuisten toiminta ja asenteet, sillä alaikäisille
            ei saa välittää ja myydä alkoholia.
            Tästä huolimatta tutkimukset osoittavat, että alaikäiset
            saavat säännöllisesti käyttöönsä alkoholia.
            Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
            että jatkossa edelleen selvitetään mahdollisuuksia
            puuttua nykyistä tehokkaammin alaikäisten alkoholin
            saantiin.
         
         
         Haasteet alkoholilain kokonaisuudistukselle
         
         Sivistysvaliokunta pitää valitettavana, että alkoholilain
            uudistamisen tässä vaiheessa ei ole vielä ehdotettu
            alkoholin mielikuvamainonnan kieltoa. Nykytiedon valossa on sivistysvaliokunnan arvion
            mukaan lähdettävä siitä, että mainonta vaikuttaa
            nuorten asenteisiin ja käyttäytymiseen ja että elämäntyylimainonta
            on nuorten kannalta kaikkein eniten huomiota keräävä mainonnan
            laji. Valiokunta ei sinänsä näe merkittävää eroa siinä,
            mille kohderyhmälle mielikuvamainonta on suunnattu, sillä kaikenlainen
            elämäntyylimainonta vetoaa väistämättä myös
            herkässä kehittymisvaiheessa oleviin nuoriin,
            jotka hakevat roolimalleja ja kiinnittymistä sosiaaliseen
            elämään. Sivistysvaliokunta pitää nuorten
            terveyden kannalta alkoholilain kokonaisuudistuksen eräänä tärkeänä tavoitteena
            nimenomaan alkoholin mielikuvamainonnan täyskieltoa.
         
         
         Valiokunta korostaa myös, että alkoholimainonnan
            salliminen hallituksen esityksen mukaisesti yleisötilaisuuksissa
            ja niihin pysyvästi käytettävissä paikoissa,
            kuten urheilu- ja kulttuuritapahtumissa, on ristiriitaista esityksen yleistavoitteen
            kanssa, sillä aktiiviset nuoret hakeutuvat katsojiksi ja
            osallistujiksi juuri tällaisiin tapahtumiin. Mainonnan
            säätelyä helpottaisi valiokunnan arvion
            mukaan se, että jatkossa säätely perustuisi
            sallittua alkoholimainontaa koskevaan yksiselitteiseen listaukseen
            eikä, kuten nyt, moniselitteisiin kieltoihin poikkeuksineen. 
         
         
         Mainosalalla on itsesäätelyä ja oma
            valvontaelin, jolla säännellään
            mainosten hyvän tavan mukaisuutta ja lapsiin ja nuoriin
            kohdistuvaa mainontaa. Vastaavasti esimerkiksi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
            on vuoden 2008 alusta ottanut käyttöön
            vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeistuksen. Sivistysvaliokunta
            pitää kuitenkin tärkeänä korostaa,
            että alkoholimainontaan liittyvät taloudelliset
            ja moraalis-eettiset kysymykset on syytä ottaa tarkasteluun koko
            sillä kulttuurin ja urheilun sekä sähköisen viestinnän
            kentällä, jolla lapset ja nuoret liikkuvat päivittäin.
            Valiokunnan saaman asiantuntija-arvion mukaan esimerkiksi urheilujärjestöt
            ovat huomanneet yhteiskuntavastuun merkityksen lajisuosiossa, ja
            tämän seurauksena myös sponsoroinnin
            vaikutukset tullaan toivottavasti tulevaisuudessa arvioimaan nykyistä tarkemmin.
            Alkoholilain kokonaisuudistuksen yhteydessä tulee saada
            aikaan alkoholin mainontaan Suomessa nykyistä selväpiirteisempi,
            eettisesti kestävä ja helposti valvottava linjaus,
            jolla ehkäistään lapsiin ja nuoriin kohdistuva
            alkoholimainonta. 
         
         
         Edellä todetun perusteella sivistysvaliokunta esittää sosiaali-
            ja terveysvaliokunnalle, että se mietinnössään
            hyväksyisi lausuman, jossa edellytetään,
            että tämän lainmuutoksen vaikutuksia seurataan
            ja arvioidaan alkoholilain kokonaisuudistuksen yhteydessä.