Perustelut
Sivistysvaliokunta käsittelee tässä lausunnossa koulutuksen
arviointitoimintaa ja kunnallista nuorisotyötä.
Koulutuksen arviointitoiminta
Vuoden 1999 alusta voimaan tulleiden koululakien myötä arvioinnista
tuli keskeinen osa koulutuksen kehittämisessä.
Arviointi tukee koulutuksen jatkuvaa kehittämistä yhä paremmin
oppimista edistäväksi ja kansallisesti asetettujen oppimis-
ja opetustavoitteiden toteutumista. Se on keskeinen keino turvattaessa
koulutuspalvelujen laatua ja valtakunnallista vertailukelpoisuutta.
Kun arviointitoimintaa organisoitiin, tavoitteena oli järjestää toiminta
riittävän itsenäisenä suhteessa
opetushallinnon muuhun organisaatioon. Arviointia koskevien
säännösten mukaan ulkopuolisesta arviointitoiminnasta
ja sen kehittämisestä vastaavat opetusministeriö ja
sen yhteydessä toimiva koulutuksen arviointineuvosto.
Paikallisesta arviointitoiminnasta vastaavat ensisijaisesti koulutuksen
järjestäjät. Opetushallitus osallistuu
osana koulutuksen arviointiasiantuntijoiden verkostoa
opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden mukaisten oppimistulosten
arviointiin.
Ensimmäinen koulutuksen arviointineuvosto asetettiin
keväällä 2003. Koulutuksen arviointineuvosto
on hyväksynyt toimintasuunnitelman, joka sisältää arviointiohjelman
vuosille 2004—2007. Siihen on sisällytetty arvioinnit,
joita arviointineuvosto on suunnitellut organisoivansa, ja
näiden lisäksi Opetushallituksen oppimistulosten
arvioinnit, joista opetusministeriö sopii erikseen Opetushallituksen
kanssa, sekä kansainväliset arvioinnit, joiden
toteuttamisesta opetusministeriö päättää.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan koulutuksen arviointijärjestelmän
uudistaminen ei ole riittävästi toteutunut ja
se tulisi saada toimimaan tehokkaasti. Erityisesti paikallistasoa rasittavat
monet osittain päällekkäiset arvioinnit sekä epätietoisuus
kansallisen arvioinnin työnjaosta ja tehtävistä.
Myös esimerkiksi paikallisen arvioinnin tukemisesta puuttuu
vielä verkostomaisen toimintakulttuurin mallit ja toimintatavat,
joissa vuorovaikutus toimii molempiin suuntiin.
Vaikeuksia toiminnan kehittämiselle aiheuttaa erityisesti
se, että koulutuksen arviointitarpeet ovat suuremmat kuin
nykyisillä voimavaroilla on mahdollista rahoittaa. Arviointijärjestelmää luotaessa
hallituksen esityksen perusteluissa (HE 135/2002 vp) arvioitiin,
että valtiolle aiheutuisi lisäkustannuksia kansallisen
arviointitoiminnan laajentamisesta ja kansainvälisiin arviointiprojekteihin
osallistumisen lisääntymisestä vuoteen
2006 mennessä yhteensä noin 2 miljoonaa euroa,
joka edellyttäisi lisämäärärahoja
valtion talousarvioon. Opetushallituksen toimintamenomomentilta
siirrettiin ao. momentille 500 000 euroa vuoden 2003 talousarviossa ja
100 000 euroa vuoden 2004 talousarviossa. Vuoden 2004 talousarviossa
opetusministeriön kehittämismomentilla on 600 000
euroa koulutuksen arviointitoimintaan. Valiokunta pitää välttämättömänä lisämäärärahojen
ohjaamista koulutuksen arviointitoimintaan ja arvioinnin rahoituskehyksen
ennakoitavuuden lisäämistä.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tullut esille myös
se, että työnjako eri organisaatioiden
kesken, muun muassa Opetushallituksen ja arviointineuvoston välillä,
vaatii vielä selkiyttämistä. Lainsäädännön
mukaan koulutuksen arviointineuvoston tehtävänä on
organisoida arviointitoiminta yliopistojen, Opetushallituksen ja muiden
arviointiasiantuntijoiden verkostona. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että yhteistyötä säännöksen
pohjalta kehitetään ja niin, että päällekkäisyys
tehtävien jaossa voidaan välttää. Samalla
tulee myös arviointineuvoston sihteeristön asema
ja tehtävät selkiyttää.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on keskusteltu myös
arvioinnin julkisuudesta. Valiokunta viittaa tältä osin
koulutusta koskevan lainsäädännön
yhteydessä esittämäänsä kannanottoon
(SiVM 3/1998 vp s. 21). Valiokunta pitää keskeisten
valtakunnallisten tulosten kokoamista ja niiden julkistamista tärkeänä.
Aiemman kantansa mukaisesti valiokunta kuitenkin korostaa, että arviointitulosten
julkaiseminen ei missään tapauksessa saa johtaa
koulujen paremmuusjärjestykseen asettamiseen eikä leimata kouluja,
opettajia ja oppilaita tasoltaan heikoiksi ja hyviksi yksipuolisin
perustein. Arvioinnin julkistaminen vaatii tapahtumaketjuna itsearviointia
myös arvioinnin suorittajalta.
Kunnallinen nuorisotyö
Nykyisen nuorisotyölain mukaan nuorisotyö kuuluu
kunnan toimialaan. Se määritellään
nuorten elinolojen parantamiseksi ja edellytysten luonniksi nuorten
omalla toiminnalla. Selvityksissä on todettu, että kuntien
asukkaat arvostavat nuorisotyön yhdeksi tärkeimmistä kunnallisista
palveluista. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on voitu havaita,
että kunnallisen nuorisotyön tila vaihtelee suurestikin
erityyppisissä kunnissa ja eri puolilla Suomea. Osa kunnista panostaa
voimakkaasti kunnalliseen nuorisotyöhön, joissakin
kunnissa nuorisotyö taas on hyvin pitkälle vapaaehtoistyön
varassa. Kuluneena keväänä kunnallisesta
nuorisotyöstä tehdyn kyselyn mukaan voidaan arvioida
nuorisotyön merkityksen kasvaneen viime vuosien aikana.
Toisaalta suurissa kunnissa nuorisotyötä tekevät
uskovat, että nuorisotyön merkitys tulee edelleen
kasvamaan ja toisaalta pienissä kunnissa nuorisotyöstä vastaavat
kantavat huolta toimialan merkityksestä kunnan sisällä.
Nuorisotyölakia ollaan parhaillaan uudistamassa. Tässä yhteydessä valiokunnan
mielestä nuorisotyön yleistä tavoiteohjausta
on parannettava. Laissa tulisikin velvoittaa laatimaan vaalikausittain
nuorisopoliittinen kehittämissuunnitelma sekä määritellä nuorisotyön
tavoitteelliset peruspalvelut. Määriteltäessä nuorisotyön
peruspalveluita lähtökohtana on oltava nuorten tasa-arvoiset
mahdollisuudet saada tukea omalle kasvulleen asuinkunnasta riippumatta.
Lakia valmisteltaessa tulee myös harkita sen soveltuminen
sekä lapsi- että nuorisotyölle.
Valiokunta painottaa myös sitä, että pitkäjänteisen
nuorisotyön kehittäminen edellyttää lisärahoitusta
nuorisotyölle. Suuri osa nuorisotyön rahoituksesta
on nykyisin suunnattu niin sanottuna hankerahoituksena. Hankerahoitus
on sinänsä hyvä nuorisotyön
tukemismalli, koska se varmistaa rahoituksen kohdentumisen juuri
tähän tarkoitukseen. Valiokunnan mielestä osa hankerahoituksesta
on syytä suunnata seutukunnalliseen tai muuhun alueelliseen
yhteistyöhön, mutta tasokorotusta tarvitaan myös
nuorisotyön perusvoimavaroihin.
Valiokunta painottaa tarvetta lisätä kunnissa poikkihallinnollista
yhteistyötä. Eri osa-alueet eli koti, koulu, asuminen,
vapaa-aika ja monet muut tekijät vaikuttavat nuorten elinolosuhteisiin.
Näin ollen perusnuorisotyössä tulee etsiä yhteisiä toimintatapoja
eri hallintokuntien välillä. Kunnissa tarvitaan
keskustelua nuorisotyön tavoitteista ja sitoutumista tavoitteiden
saavuttamiseen. Myös nykyistä tiiviimpi yhteistyö kolmannen
sektorin ja kunnallisen nuorisotyön välillä ja
esimerkiksi erilaisten kumppanuushankkeiden toteuttaminen edistävät
nuorison hyvinvointia.
Työpajatoiminta on osoittautunut monin tavoin hyödylliseksi
osalle nuorisoa syrjäytymisen ehkäisyn työvälineenä ja
koulutusväylien turvaajana. Valiokunta pitää tärkeänä,
että työpajatoiminta vakinaistetaan. Työpajatoiminnan vakinaistamisella
voidaan hyödyntää olemassa olevat voimavarat
ja ohjata toimintaa asetettujen tavoitteiden mukaiseen suuntaan.
Näin työpajatoiminnasta voidaan muun muassa luoda
sosiaalisen vahvistamisen ja syrjäytymisen ehkäisyn
toimintajärjestelmä, joka on myös alueellisesti
ja yksilöllisesti tasavertainen ja koko maata kattava.
Eduskunnan lausumat
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta katsoo, että seuraavien
lausumien johdosta suoritetut, kertomuksessa selostetut toimenpiteet ovat
riittäviä tai lausumat muutoin ovat käyneet tarpeettomiksi:
-
Oppisopimuskoulutus,
HE 200/1993 vp (s. 167)
-
Uusi koululainsäädäntö,
toinen lausuma ja seitsemäs lausuma HE 86/1997
vp (s. 169)
-
Perusopetuslain mukainen esiopetus, koulumatkaetu, kuudes
lausuma HE 91/1999 vp (s. 173)
-
Viralliset kääntäjät,
HE 3/2001 vp (s. 174)
-
Ylioppilastutkinnon rakennekokeilu, HE 212/2001
vp (s. 176)
-
Ammattikorkeakoulut, ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden
asema, neljäs lausuma HE 206/2002 vp (s.
184)