Perustelut
Lissabonin sopimuksella muutetaan Euroopan unionista tehtyä sopimusta
ja Euroopan yhteisön perustamissopimusta. Siinä yhdistetään
Euroopan yhteisö ja Euroopan unioni yhdeksi oikeushenkilöksi.
Sopimuksella vahvistetaan unionin perus- ja ihmisoikeusulottuvuutta,
kehitetään unionin toimielinjärjestelmää,
avoimuutta, hyvää hallintoa ja kansanvaltaisuutta.
Lissabonin sopimuksella nykyisiin perustamissopimuksiin sisällytetään
vuoden 2004 kahdessa hallitustenvälisessä konferenssissa
(HVK) sovitun perustuslakisopimuksen sisältämät
uudistukset vuoden 2007 HVK:ssa sovituin mukautuksin. Lissabonin
sopimuksen sisältö vastaa pääosin perustuslakisopimusta,
joka on jo ratifioitu Suomessa vuonna 2006, mutta sopimusrakenteeseen
liittyvät ratkaisut poikkeavat huomattavasti perustuslakisopimuksesta.
Valiokunta pitää valitettavana, että yksi
tärkeä perustuslakisopimuksen tavoite eli unionin
sääntelyn yksinkertaistaminen ja selkiyttäminen
ei tämän kompromissin johdosta onnistu.
Opetusministeriön hallinnonalalla esitys ei tuo monia
uusia muutoksia siihen, mitä on hyväksytty ja
ratifioitu jo perustuslakisopimuksen käsittelyn yhteydessä.
Suurimmat vaikutukset hallinnonalalle aiheutuvat erityisesti siitä,
että lainsäädäntömenettelyissä pääsäännöksi
tulee ns. tavallinen lainsäätämisjärjestys.
Se, että unionista tulee yksi oikeushenkilö ja
että se saa oikeudellisesti sitovat perusoikeudet ja EU-kansalaisten
status vahvistuu, vaikuttaa välillisesti myös
opetusministeriön hallinnonalaan.
Yleissivistävää koulutusta ja ammatillista koulutusta
sekä nuorisoa koskevat määräykset vastaavat
sekä nykyisiä että perustuslakisopimuksen
määräyksiä. Näillä aloilla
voidaan toteuttaa tuki-, yhteensovitus- tai täydennystoimia sopimuksen
2 e artiklan mukaisesti. Myönteistä on, että 149
artiklaan on lisätty tavoite kannustaa nuoria osallistumaan
Euroopan demokratian toimintaan.
Kulttuuria koskevan 151 artiklan mukaan kulttuuria koskevat
säädökset annetaan tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä,
mikä tarkoittaa yksimielisyysvaatimuksesta luopumista. Kulttuuri
kuuluu myös aloihin, joilla voidaan toteuttaa tuki-, yhteensovitus-
tai täydennystoimia. Valiokunta korostaa sitä,
että kulttuurilla on monipuolinen merkitys niin kulttuurisen
sisällön kannalta kuin taloudellisen merkityksensä vuoksi.
Sopimukseen sisältyy oikeusperusta, jonka mukaan unioni
voi antaa säädöksiä yleistä taloudellista
etua koskevien palveluiden periaatteista. Tärkeää on,
että jäsenvaltioilla on toimivalta tarjota, tilata
ja rahoittaa tällaisia palveluita. Viime vuoden hallitusten
välisessä konferenssissa sopimukseen on lisätty
pöytäkirja, jolla korostetaan yleistä etua
koskevien palveluiden merkitystä ja sovitaan tietyistä niiden
tulkintaa koskevista määräyksistä.
Pöytäkirjassa luetellaan sellaisia unionin yhteisiä arvoja,
jotka tulee ottaa huomioon yleistä taloudellista etua koskevia palveluja
tarjottaessa. Näiden lisäksi tulee ottaa huomioon
eri palveluiden väliset erot ja käyttäjien
tarpeiden ja mieltymysten erot, jotka voivat johtua erilaisista
maantieteellisistä, yhteiskunnallisista tai kulttuurisista
tilanteista. Myös palveluiden laatu, turvallisuuden taso,
kohtuuhintaisuus, yhdenvertainen kohtelu sekä yleisen saatavuuden
ja käyttäjien oikeuksien edistäminen
tulee ottaa huomioon. Pöytäkirjassa vahvistetaan
lisäksi, etteivät perussopimusten määräykset
millään tavoin rajoita jäsenvaltioiden toimivaltaa
tarjota, tilata ja järjestää yleistä, muuta
kuin taloudellista, etua koskevia palveluja.
Valiokunta on huolestunut siitä, että epäselväksi
jää yleishyödyllisten palveluiden sääntely ja
tulevaisuuden merkitys. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että yleishyödyllisyyden määrittely
tehdään mahdollisimman pian, sillä asia
on merkityksellinen ns. kolmannen sektorin toimintamahdollisuuksien
sekä yleishyödyllisten palveluiden tarjonnan ja
rahoituksen kannalta. Valiokunta pitää välttämättömänä jäsenvaltioiden erityispiirteet
huomioonottavaa lähestymistapaa niin, että vapaaehtoinen
kansalaistoiminta, kuten nuorisotyö ja urheiluseuratoiminta,
voivat edelleen kehittyä.
Urheilu.
Nizzan julistuksessa korostettiin, että Euroopan unionin
on erityisesti otettava huomioon urheilun erityispiirteet,
jotka ovat seurausta sen yhteiskunnallisesta sekä koulutukseen
ja kulttuuriin liittyvästä merkityksestä,
ja kunnioitettava urheilun autonomista asemaa. Urheilun erityispiirteet
merkitsevät, että tunnustetaan urheilun omat säännöt,
rakenteet ja itsesäätelyjärjestelmä.
On myös huomioitava urheilun ammattilais- ja amatööritasojen
solidaarisuusmekanismi ja urheilun kansallinen organisoituminen.
Lissabonin sopimuksessa urheilun uudesta oikeusperustasta säädetään
149 artiklassa. Unionin toiminnan tavoitteena on edistää urheilukilpailujen
rehellisyyttä ja avoimuutta ja urheilusta vastaavien järjestöjen
välistä yhteistyötä sekä suojella
urheilijoiden, erityisesti nuorten urheilijoiden, fyysistä ja
henkistä koskemattomuutta. Tässä maailmanlaajuisella
antidopingtyöllä on keskeinen rooli. Valiokunta
pitää tärkeänä, että urheilun
oikeusperustamääräyksellä pyritään
vahvistamaan vapaaehtoisuuteen perustuvia rakenteita ja siten kansalaistoiminnan
merkitystä urheilussa ja edistämään
samalla urheilun kasvatuksellista ja yhteiskunnallista merkitystä sekä eurooppalaisia
erityispiirteitä. Valiokunta korostaa myös sitä,
että urheilua tarkastellaan kansallisena asiana ja unionin
toimet voivat olla tuki-, yhteensovitus- tai täydennystoimia.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että komissio
julkaisi viime vuonna urheilun valkoisen kirjan ja siihen liittyvän
Pierre de Coubertin toimintasuunnitelman, jotka listaavat ensimmäistä kertaa
horisontaaliseksi kokonaisuudeksi komission näkemyksen
eurooppalaisesta urheilusta ja komission vaikutuksesta urheiluun nykytilanteessa.
Unionissa on otettu keskeisiksi painopisteiksi Suomen EU-puheenjohtajuuskauden
linjaukset yleishyödyllisestä ja aatteellisesta
vapaaehtoisuuteen perustuvasta urheilutoiminnasta ja terveyttä edistävästä liikunnasta.
Urheilun on mahdollista saada urheilun pilottiohjelma vuodesta
2009 alkaen ja unionin rahoitusohjelma vuodesta 2011 alkaen. Valiokunnan mielestä
pilottiohjelman
tulisi keskittyä vapaaehtoisen ja yleishyödyllisen
urheilun tukemiseen ja terveyttä edistävän
liikunnan kehittämiseen.
Tutkimus ja teknologian kehittäminen.
Vuoden 2004 hallitusten välisessä konferenssissa
asetettiin päämääräksi
eurooppalainen tutkimusalue, jossa tutkijat, tieteellinen tietämys
ja teknologia liikkuvat vapaasti. Unioni pyrkii toimillaan lujittamaan
tieteellistä ja teknologista perustaansa toteuttamalla
Eurooppalaisen tutkimusalueen (ERA). Tähän liittyvä uusi
oikeusperustamääräys oli mukana
jo perustuslakisopimuksessa. Kansallisten tutkimuspolitiikkojen
aseman turvaamiseksi sopimukseen on liitetty HVK:n julistus, jonka
mukaan unionin toiminnassa tutkimuksen ja teknologian kehittämisen
alalla tulee ottaa asianmukaisesti huomioon jäsenvaltioiden tutkimuspolitiikkojen
peruslinjat ja valinnat. Eurooppalaisen tutkimusalueen luomiseen
tähtäävät toimet eivät
saa vaarantaa jäsenvaltioiden kansallisten tutkimuspolitiikkojen
toteuttamista.
Tutkimus on Euroopan työllisyyden, tuottavuuden ja
kilpailukyvyn kannalta yksi avainaloista. Unionin toimenpiteillä on
saatavissa lisäarvoa kansallisen tason tutkimustoimintaan. Eurooppalaisen
tutkimusalueen nostaminen sopimustasolle vahvistaa edelleen tutkimuksen asemaa
unionin prioriteeteissa. Sen toteutuminen antaa myös uusia
mahdollisuuksia tutkimus- ja tutkimusrahoittajayhteistyöhön.
Teollis- ja tekijänoikeudet.
Teollis- ja tekijänoikeuksille perustetaan uusi oikeusperusta
97 a artiklaan. Se vastaa sisällöltään
perustuslakisopimuksen III-176 artiklaa. Määräyksen
tavoitteena on teollis- ja tekijänoikeuksien eurooppalaisen
suojan luominen. Sen nojalla voidaan toteuttaa toimenpiteitä yhdenmukaisen
suojan varmistamiseksi unionissa sekä keskitettyjen luvananto-,
koordinointi- ja valvontajärjestelmien muodostamiseksi
unionin tasolla. Sopimuksen 229 a artiklan mukaan neuvosto voi
yksimielisesti erityistä lainsäätämisjärjestystä noudattaen ja
Euroopan parlamenttia kuultuaan antaa Euroopan unionin tuomioistuimelle
toimivallan ratkaista eurooppalaisten teollis- ja tekijänoikeuksien
suojaa koskevien säädösten soveltamiseen
liittyviä riitoja. Säännökset
tulevat voimaan, kun jäsenvaltiot ovat hyväksyneet
ne valtiosääntönsä asettamien
vaatimusten mukaisesti. Valiokunta katsoo, että uusi oikeusperusta selkiyttää perussopimuksia
nykyisestä.
Edellä olevan perusteella sivistysvaliokunta katsoo,
että hallituksen esitys on valiokunnan toimialaa koskevilta
osiltaan hyväksyttävissä.