Yleisperustelut
Yleistä.
Sivistysvaliokunta pitää kannatettavana, että hallituksen
esityksessä kootaan yhteen nykyisin hajallaan olevat oppilas-
ja opiskelijahuoltoa koskevat säännökset
säätämällä oppilas-
ja opiskelijahuoltolaki (jäljempänä opiskelijahuoltolaki).
Valiokunta yhtyy hallituksen esityksen arvioon, että yhtenäinen
opiskelijahuoltolaki vahvistaisi lasten ja nuorten tasa-arvoisia mahdollisuuksia
käydä koulua ja opiskella. Valiokunta pitää myös
erittäin kannatettavina esityksen ehdotuksia toisen asteen
opiskelijoiden aseman parantamiseksi laajentamalla heidän mahdollisuuksiaan
saada oppilaitoksen sijaintikunnan järjestämiä opiskeluhuollon
psykologi- ja kuraattoripalveluja.
Sivistysvaliokunta pitää välttämättömänä, että kouluterveydenhuollon,
koulupsykologin ja kuraattorin palvelut järjestetään
oppilaitoksissa siten, että palvelut ovat lähellä oppilaita
ja siten helposti ja nopeasti nuorimpienkin oppilaiden saavutettavissa.
Riittävien henkilöresurssien turvaaminen opiskelijahuoltoon
on uudistuksen toimivuuden kannalta keskeinen kysymys.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Esityksen tarkoittama opiskeluhuolto.
Hallituksen esitystä arvioitaessa on lähtökohtaisesti
tiedostettava ehdotetun opiskelijahuoltolain suhde opetusta koskeviin
peruslakeihin, esimerkiksi perusopetuslakiin. Ehdotetussa opiskelijahuoltolaissa
säädellään ehdotuksen 3 §:n
mukainen opiskeluhuollon kokonaisuus. Ehdotettu laki ei vaikuta
oppilaan perusopetuslain mukaisiin velvollisuuksiin ja oikeuksiin
osallistua järjestettävään opetukseen.
Kurinpito koulussa ja oppilaan yleinen ja tehostettu tuki sekä niihin
liittyvä päätöksenteko ja moniammatillinen
yhteistyö ovat osa opetuksen järjestämistä eivätkä siis osa
vapaaehtoista yksilökohtaista oppilashuoltoa. Esimerkiksi
oppilaan tehostettua tukea koskevissa menettelyissä noudatetaan
perusopetuslain säännöksiä.
Valiokunta korostaa ensisijaisesti esityksen tavoitetta siirtää opiskeluhuollon
painopistettä nykyisestä ongelmakeskeisestä toiminnasta
ennaltaehkäisevään suuntaan. Tarkoituksena
on yhteisöllisellä opiskeluhuollolla tukea koko
oppilaitosyhteisöä. Tässä tarkoitettu
oppilashuolto täsmentyisi koulutuksen järjestäjän
hyväksymässä opetussuunnitelmassa ja
käytännössä niissä palveluissa,
joita psykologit ja kuraattorit sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
tarjoavat.
Hallituksen esityksessä korostetaan opiskeluhuollon
eri toimijoiden monialaista suunnitelmallista yhteistyötä opiskelijoiden
ja heidän huoltajiensa sekä tarvittaessa muiden
yhteistyötahojen kanssa. Valiokunta korostaa voimakkaasti
opiskeluhuollon työn omaleimaisuutta, joka perustuu sen
vapaaehtoisuuteen ja opiskelijan ja oppilaitoksen voimakkaaseen
keskinäiseen vuorovaikutukseen. Vapaaehtoisuus ja vuorovaikutus
luovat edellytykset opiskeluhuollon tavoitteena olevien varhaisen
puuttumisen ja ennaltaehkäisyn toteutumiselle. Opiskeluhuollon omaleimaisuutta
kuvaa myös se, että opiskelijaa ohjaavana ja tukevana
toimintana se on ns. tosiasiallista hallintotoimintaa, jossa ei
tehdä muutoksenhakukelpoisia hallintopäätöksiä.
Sen vuoksi esitys ei myöskään sisällä säännöstä muutoksenhausta.
Opiskeluhuollon tavoitteiden toteutumisen kannalta sivistysvaliokunta
korostaa myös sujuvaa yhteistyötä ja
viranomaistyön vaatimaa kitkatonta tietojenvaihtoa kunnan
muiden toimialojen, kuten nuorisotoimen ja lastensuojelun sekä myös
poliisin, kanssa.
Sivistysvaliokunta korostaa yhteisöllisen opiskeluhuollon
kehittämisessä monia tutkimusnäyttöön
perustuvia toimintatapoja ja -malleja, joilla tutkitusti on myönteisiä vaikutuksia
koulujen yhteisöllisyyteen tai opiskelijoiden voimavarojen
vahvistumiseen ja opettajien osaamisen lisääntymiseen.
Valiokunta toteaa, että esityksestä käydyissä asiantuntijakuulemisissa
etusijan on saanut yksilökohtainen opiskeluhuolto. Hallituksen
esittämällä uudistuksella halutaan selvästi
toisaalta korostaa ja toisaalta rajata yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon
liittyviä toimia koulun muusta toiminnasta. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan voidaan paikoin nykyisissä laajoissa opiskeluhuoltoryhmissä
käsitellä opetuksen
ja koulutuksen järjestämiseen liittyviä hyvin
erityyppisiä asioita, joista vain pieni osa koskee suoranaisesti
yksittäistä opiskelijaa. Opiskeluhuoltoryhmät
muun muassa käsittelevät säännönmukaisesti
opettajan työnohjaustyyppisiä kysymyksiä,
kurinpitoon ja työrauhaan liittyviä kysymyksiä sekä hallinnollisten
päätösten valmistelua.
Hallituksen esitys pohjautuu keskeisesti sille periaatteelle,
että yksilökohtainen opiskeluhuolto perustuu aina
opiskelijan sekä tarpeen niin vaatiessa hänen
huoltajansa suostumukseen. Asia on erityisen merkityksellinen, koska
yksityisyyden suojaan liittyvä tietosuoja edellyttää, että salassa
pidettävien tietojen käsittely perustuu kulloistakin
käsiteltävää asiaa koskeviin
voimassa oleviin tietosuojanormeihin. Jatkossa toimijoiden on oppilaitoksissakin
nykyistä selkeämmin tiedostettava eri toimintoihin
liittyvät yleiset ja erityiset tietosuojan tasot.
Sivistysvaliokunta yhtyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnossa
(StVL 16/2013 vp) todettuun, että vapaaehtoisen
yksilökohtaisen opiskeluhuollon onnistumiselle on edellytyksenä yleisesti
ja yksityisesti koettu luottamuksensuoja. Sosiaali- ja terveydenhuollossa
luottamuksen suoja ja tietosuoja ovat olennainen toiminnan onnistumisen
edellytys ja sen eettinen perusta. Tämä pätee
sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnon mukaan myös yksilökohtaisessa
opiskeluhuollossa, jonka palvelut koostuvat keskeisesti sosiaali-
ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden tuottamista palveluista.
Sivistysvaliokunta toteaa, että tietojensaantioikeudet
nousevat keskeisesti esille käsiteltäessä yksittäisen
opiskelijan tilannetta opiskelijahuoltolakia koskevan ehdotuksen
14 §:n 4 momentin mukaisessa monialaisessa työryhmässä. Työn
onnistumisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää,
että oppilaan suostumuksella kootun ryhmän jäsenet
ehdotuksen 23 §:n 2 momentin mukaisesti saavat toisiltaan
ja saavat luovuttaa toisilleen sekä opiskeluhuollosta vastaavalle
viranomaiselle sellaiset tiedot, jotka ovat välttämättömiä yksilökohtaisen
opiskeluhuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi.
Sivistysvaliokunnan arvion mukaan hallituksen esityksestä käydyssä keskustelussa
on tarpeettoman voimakkaasti painottunut työskentely yksilökohtaisen
opiskeluhuollon monialaisessa asiantuntijaryhmässä. Opiskeluhuollon
päähuomio on kuitenkin yhteisöllisessä ennaltaehkäisevässä opiskeluhuollossa,
johon kaikki koulun toimijat osallistuvat, sekä psykologin,
kuraattorin ja kouluterveydenhuollon asiantuntijoiden kahdenkeskinen
työ oppilaan kanssa.
Sivistysvaliokunta korostaa selvyyden vuoksi, että ehdotettuun
opiskelijahuoltolakiin sisällytetyt erityiset yksityisyyden
suojaa takaavat säännökset eivät
vaikuta perusopetuslain mukaisiin opetuksen järjestäjän
oikeuksiin saada opetuksen kannalta välttämättömät
tiedot.
Sivistysvaliokunta käsittelee yksityiskohtaisissa perusteluissa
tarkemmin opiskelijan opettajan ja koulun rehtorin mahdollisuutta
osallistua opiskeluhuollon yksilökohtaiseen monialaiseen
asiantuntijaryhmään.
Opiskeluhuollon järjestäminen kunnassa.
Opiskelijahuoltolain 9 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
eri toimijoiden vastuusta opiskeluhuollon toteuttamisessa. Pykälän
1 momentin mukaan opetuksen ja koulutuksen järjestäjällä eli
kunnalla olisi vastuu siitä, että opetussuunnitelman
mukainen oppilaitoksen opiskeluhuoltosuunnitelma toteutuu ja että opiskeluhuolto
järjestetään yhteistyössä opetustoimen
ja sosiaali- ja terveystoimen opiskeluhuoltopalveluista vastuussa olevien
viranomaisten kanssa.
Esityksen mukaan suurimmassa osassa kuntia sosiaali- ja terveystoimi
vastaa palvelujen järjestämisestä. Lakiesityksellä ei
ole kuitenkaan tarkoitus muuttaa käytäntöä,
jonka mukaan erityisesti suuremmat kunnat ovat järjestäneet koulukuraattoritoimintaa
opetus- tai sivistystoimen alaisena. Tämä olisi
edelleen mahdollista.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ei muuttaisi myöskään
terveydenhuoltolain mukaista koulu- ja opiskeluterveydenhuollon
järjestämisvelvollisuutta nykyisestä.
Esityksessä ehdotetaan, että koulutuksen järjestäjän
olisi järjestettävä opiskeluhuolto yhteistyössä opetustoimen
ja sosiaali- ja terveystoimen opiskeluhuoltopalveluista vastuussa
olevien viranomaisten kanssa.
Asiantuntijakuulemisissa on keskeisesti noussut esiin huoli
opiskelijahuollon kuraattori- ja psykologipalvelujen järjestämisvastuun
käytännön tason toteutumisesta ja uudistuksen
vaikutuksista oppilaiden ja opiskelijoiden tosiasialliseen mahdollisuuteen
saada riittäviä palveluja riittävän
nopeasti. Vaarana on, että erityisesti koulupsykologin
palvelut kootaan muutamaan toimipisteeseen etäälle
kouluista ja oppilaista siten, että heidän työpanostaan
voidaan tarvittaessa käyttää myös
muiden kohderyhmien palveluihin. Valiokunta korostaa, että nykytilan
ongelmana ovat palveluiden riittämättömyys
sekä alueelliset ja kuntakohtaiset erot palveluissa.
Sivistysvaliokunta korostaa, että ehdotuksen mukaan
jokaisen esiopetuksen toimintayksikön, koulun ja oppilaitoksen
käytettävissä on oltava opiskeluhuollon
psykologin ja vastaavan kuraattorin palveluja. Sivistysvaliokunta
pitää välttämättömänä,
että oppilashuollon keskeiset toimijat, koulukuraattorit,
koulupsykologit ja kouluterveydenhuollon henkilöstö,
toimivat kouluissa. Valiokunta kannattaa ehdotettua psykologin ja
kuraattorin sekä terveydenhoitajan vastaanotolle pääsyä koskevaa
määräaikasääntelyä.
On ehdottomam välttämätöntä,
että nämä oppilashuollon keskeiset toimijat
ovat kiinteä osa kouluyhteisöä. Käytäntö ei
saa johtaa siihen, että esim. psykologin palvelut hoidetaan
kouluissa päivystysluonteisina.
Henkilötietolaki, potilasasiakirja-asetus sekä sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annettu
laki asettavat arkaluonteisia henkilötietoja sisältävien
potilastietojen rekisterinpitäjälle suuria vaatimuksia.
Ne koskevat muun muassa sähköisten potilastietojen
tietosuojaa ja tietoturvaa, käyttö- ja luovutuslokien
ylläpitoa sekä aktiivista lokivalvontaa. Rekisterinpitäjän
on myös ohjattava henkilöstöä laatimaan
kirjaukset potilasasiakirja-asetuksen mukaisesti tietosuojakysymyksissä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annettu
laki koskee kaikkia sähköisesti tallennettuja
potilastietoja, myös psykologien laatimia. Ne on viimeistään 1.9.2014
mennessä tallennettava Kansalliseen terveydenhuollon arkistoon
(KanTa), jonne tulevaisuudessa on tarkoitus arkistoida kaikki sähköiset
potilasasiakirjat.
Sivistysvaliokunta korostaa kuntien päätäntävaltaa,
kun on kyse hallintokunnasta, jonka alaisuudessa psykologit kouluissa
toimivat. Käytäntö vaihtelee kunnitain
tällä hetkellä siten, että koulupsykologeja
on sekä opetustoimessa että terveystoimessa. Valiokunta
toteaa, että kouluun sijoitettu psykologipalvelu on mahdollista toteuttaa
esimerkiksi myös siten, että terveystoimi palvelun
järjestäjänä ostaa palvelun
opetustoimelta, joka toimii palvelun tuottajana. Valiokunta pitää myös
mahdollisena, että terveystoimelle kuuluisivat koulupsykologin
tehtäviin liittyvät rekisterinpitäjän
velvollisuudet ja vastuut, mutta että opetustoimi vastaisi
psykologin palkkaamisesta ja muista työnantajavastuista.
Sivistysvaliokunta ei pidä tarkoituksenmukaisena, että opiskelijahuoltolaissa
asetetaan tältä osin esteitä kuntien
päätösvallalle, kunhan toimintojen järjestämisessä otetaan
huomioon myös edellä todetut potilaiden tietosuojaa
ja -turvaa sekä potilasasiakirjoja ja -rekistereitä koskevat
säännökset. Valiokunta ehdottaa yksityiskohtaisissa perusteluissa
tämän johdosta pykälämuutoksen 1.
lakiehdotukseen.
Yksityisissä ja valtion peruskouluissa opetuksen järjestäjä on
voimassa olevan lainsäädännön mukaan
velvollinen järjestämään psykologi-
ja kuraattoripalvelut. Opetuksen järjestäjät
maksavat kyseiset palvelut saamillaan kotikuntakorvauksilla.
Yksityisten ja valtion peruskoulujen siirtyminen kunnallisten psykologi-
ja kuraattoripalvelujen piiriin edellyttäisi hallituksen
esityksen mukaan muutoksen tekemistä voimassa olevaan kotikuntakorvausjärjestelmään.
Asiantuntijakuulemisissa on kannettu erityistä huolta
kustannusten jaosta koulutusta järjestävän
kunnan ja oppilaan kotikunnan kesken. Valiokunta toteaa, että hallituksen
esityksen 8. lakiehdotuksessa esitetään kunnan
peruspalvelujen valtionosuudesta annettuun lakiin (1704/2009)
muutosta, joka mahdollistaa kuntien välisen laskutuksen
niissä tilanteissa, joissa kunta on järjestänyt
psykologi- tai kuraattoripalveluja toisen kunnan alueelta tulevalle
opiskelijalle. Tällä turvataan valiokunnan arvion
mukaan se, että ne kunnat, joihin opiskelijoita tulee runsaasti
muista kunnista, eivät joudu kohtuuttomaan tilanteeseen.
Hallituksen esityksestä käy ilmi, että taloudellisia
vaikutuksia laskettaessa on lähdetty siitä, että perusopetuslain
tarkoittamassa opetuksessa olevat oppilaat ovat jo nykyisin oikeutettuja
riittäviin psykologi- ja kuraattoripalveluihin. Tämän
vuoksi kustannuksia laskettaessa ei ole otettu huomioon sitä,
että jotkut kunnat tosiasiallisesti ovat jättäneet
nämä palvelut liian vähälle.
Hallituksen esityksessä esitetyt arvioidut kustannukset
korvataan kunnille 50-prosenttisesti. Sivistysvaliokunta on huolissaan
opiskelijahuoltopalvelujen tasosta tulevaisuudessa erityisesti niissä kunnissa,
joissa palvelutaso on jo lähtökohtaisesti ollut
liian alhainen tarpeeseen nähden ja joihin hallituksen
esityksen sisältämät palvelutasovaatimukset
vaikuttavat siten voimakkaimmin.
Sivistysvaliokunta korostaa erityisesti, että jatkossa
on koulutettava riittävästi koulukuraattorin tarkennettuja
kelpoisuusehtoja täyttävää henkilökuntaa.
Valiokunta korostaa ennaltaehkäisyn ja varhaisen puuttumisen
mahdollisesti ratkaisevaa merkitystä nuoren elämälle
ja pitää sen vuoksi erittäin tärkeänä,
että uudistuksen vaikutuksia opiskelijahuollon käytännön
toiminnan tehostumiseen, palvelujen saatavuuden kehittymiseen ja
toiminnan resursointiin seurataan kattavasti.
Valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
lausuman (Valiokunnan lausumaehdotus).
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki
1 §. Lain soveltamisala.
Tarkoitus on, että lakia sovelletaan kaikkeen perusopetuslain
mukaiseen opetukseen. Sen vuoksi valiokunta on tehnyt 1 momenttiin
tätä koskevan sanallisen muutoksen.
3 §. Opiskeluhuollon kokonaisuus.
Valiokunta on tehnyt 1 momenttiin sanallisen korjauksen.
5 §. Yksilökohtainen opiskeluhuolto.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoon yhtyen valiokunta
ehdottaa 1 momentin 2 kohdan täsmentämistä siten,
että ilmaistaan sen koskevan nimenomaan opiskeluhuollon
psykologi- ja kuraattoripalveluja. Momenttiin ehdotetaan myös
lisättäväksi uusi 4 kohta, jonka mukaan
yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tarkoitetaan myös
10 §:ssä tarkoitettuja
erityisoppilaitoksen järjestämiä sosiaali-
ja terveyspalveluja.
6 §. Opetussuunnitelman mukainen opiskeluhuolto.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoon yhtyen valiokunta
ehdottaa lisättäväksi viittauksen koulutusta
koskevaan lainsäädäntöön.
10 §. Opetuksen ja koulutuksen tueksi järjestettävät
sosiaali- ja terveyspalvelut erityisoppilaitoksissa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoon yhtyen valiokunta
ehdottaa pykälään lisättäväksi
uuden 4 momentin, jonka mukaan koulutuksen järjestäjän
on huolehdittava opiskeluhuollon tehtäviä hoitavien
tarvitsemien asianmukaisten tietojenkäsittelypalvelujen
saatavuudesta.
13 §. Opiskeluhuoltosuunnitelma.
Säännöksen selkeyttämiseksi
valiokunta on tehnyt 3 momenttiin muutoksen, joka tarkoittaa, että Opetushallitus
antaa määräykset koko opiskeluhuoltosuunnitelman
laatimisesta.
14 §. Opiskeluhuoltoryhmät.
Sivistysvaliokunta ehdottaa sosiaali- ja terveysvaliokunnan
lausunnon mukaisesti, että pykälän 4
momenttia täsmennetään siten, että siinä tarkoitettu
tapauskohtaisesti koottava monialainen asiantuntijaryhmä kootaan
opiskelijan tai tarvittaessa hänen huoltajansa suostumuksen
perusteella. Valiokunta korostaa, että vapaaehtoisen yksilökohtaisen
opiskeluhuollon onnistumiselle on edellytyksenä yleisesti
ja yksityisesti koettu luottamuksensuoja.
Pykälän perusteluissa (HE s. 59) todetaan
lisäksi, että yksityiselämän
ja luottamuksen suojan turvaamiseksi opiskeluhuollossa eivät
hallintopäätöksiä oppilaitoksessa
tekevät henkilöt voisi olla jäseninä monialaisessa
asiantuntijaryhmässä. Tämä perustellaan
saadun selvityksen mukaan julkisuuslaissa (621/1999) säädetyllä salassa
pidettävien tietojen hyväksikäyttökiellolla
(23 §).
Valiokunnan saaman asiantuntijaselvityksen mukaan yleisenä ja
oikeudellisesti velvoittavana lähtökohtana on,
että hallinnon yleislakeja sovelletaan kaikessa hallintotoiminnassa.
Näiden lakien sisältämien velvoitteiden
noudattaminen kuuluu siten virkamiesten ja luottamushenkilöiden
oikeudellisiin velvollisuuksiin, joiden rikkominen on virkavastuun
kohteena. Henkilötietolain (523/1999) 7 §:n
käyttötarkoitussidonnaisuutta määrittelevä säännös
kieltää opiskelijahuoltoon liittyvien tietojen
käyttämisen mihinkään muuhun
tarkoitukseen kuin opiskelijahuoltoon. Tämä laintasoinen
velvoite kohdistuu välittömästi myös
asiantuntijaryhmän jäseniin. Myös arkaluonteisten
henkilötietojen käsittelyä koskevat erityiset
rajoitukset henkilötietolain 12 §:ssä kohdistuvat
asiantuntijaryhmän jäseniin.
Julkisuuslain 23 §:n 3 momentin mukaan opiskelijahuoltoon
liittyviä tietoja saanut asiantuntijaryhmän jäsen
ei saa käyttää tällaisia tietoja
omaksi taikka toisen hyödyksi tai toisen vahingoksi. Lisäksi
asiantuntijaryhmän jäsen saa käyttää opiskeluhuoltoon
liittyviä tietoja vain opiskeluhuoltoon, koska nämä tiedot
ovat salassa pidettäviä.
Sivistysvaliokunnan saaman asiantuntjaselvityksen mukaan hallituksen
esityksen perusteluihin kirjattu verraten yleinen kielto osallistua muuhun
opiskelijaa koskevaan päätöksentekoon vaikuttaa
varsin ylimitoitetulta eikä sitä siten voida pitää perusteltuna
tai ylipäänsä tarpeellisena.
Lausunnossa korostetaan lisäksi, että hallintolain
(434/2003) mukaan esteellisyyden (jääviyden)
aiheuttaa se, että luottamus asian käsittelijän
puolueettomuuteen vaarantuu erityisestä syystä.
Esteellisyyssääntelyn kannalta arvioituna tietyn
sisältöisen tiedon saaminen virkatehtävissä ei
sellaisenaan perusta eikä voi perustaa esteellisyyttä.
Opettaja ja rehtori eivät tule esteellisiksi tekemään
oppilasta koskevia hallintopäätöksiä sillä perusteella,
että he ovat saaneet oppilasta koskevia tietoja toimiessaan
monialaisen asiantuntijaryhmän jäsenenä.
Sen sijaan myös opettajaan ja rehtoriin, joka toimii tai
on toiminut asiantuntija-ryhmän jäsenenä kohdistuvat
edellä todetut tiedon käyttökiellot ja
-rajoitukset.
Sivistysvaliokunta pitää tarpeellisena korostaa
edellä todettuja salassa pidettävän tiedon käyttökieltoja
ja -rajoituksia ja ehdottaa pykälään
tätä koskevan uuden 6 momentin.
16 §. Yhteydenotto opiskeluhuollon psykologi- ja
kuraattoripalvelujen saamiseksi.
Pykälässä olevan säännöksen
tavoitteena on turvata se, että psykologi- ja kuraattoripalvelut
todella ovat opiskelijan saavutettavissa. Opiskeluhuollon palveluihin
turvautuminen on kuitenkin vapaaehtoista, joten opiskelijalla ei
ole velvollisuutta ottaa vastaan mahdollisuutta keskustella psykologin
tai kuraattorin kanssa. Valiokunta katsoo, että myös
opiskeluun liittyvät erilaiset vaikeudet voivat joko välillisesti
tai suoraan kertoa tuen tarpeesta. Sen vuoksi valiokunta, samoin kuin
sosiaali- ja terveysvaliokunta, ehdottaa 1 momentissa mainittavaksi
myös opiskeluvaikeudet perusteena mahdolliseen yhteydenottoon opiskeluhuollon
psykologiin tai kuraattoriin.
18 §. Opiskelijan ja hänen laillisen
edustajansa asema opiskeluhuollossa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoon yhtyen valiokunta
ehdottaa säännökseen lisättäväksi
uuden 3 momentin, jonka mukaan huoltajalla ei ole oikeutta kieltää alaikäistä käyttämästä
opiskeluhuollon palveluja.
19 §. Yksittäistä opiskelijaa
koskevan opiskeluhuoltoasian käsittely.
Sosiaali- terveysvaliokunnan lausuntoon viitaten sivistysvaliokunta ehdottaa
pykälän 1 momentin muuttamista sen korostamiseksi,
että asian käsittely yksittäisen opiskelijan
tueksi koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä perustuu
opiskelijan tai, jollei hänellä ole edellytyksiä arvioida
annettavan suostumuksen merkitystä, hänen huoltajansa
suostumukseen.
Edellä 1 momentissa ehdotetun muutoksen vuoksi valiokunta
ehdottaa 2 momenttiin teknisluonteisen muutoksen.
21 §. Opiskeluhuollon rekisterit.
Sivistysvaliokunta korostaa kuntien päätäntävaltaa
järjestettäessä opiskelijahuollon palveluja
kunnassa. Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momentin
muuttamista siten, että siinä tarkoitetun potilasrekisterin
rekisterinpitäjänä toimii palvelun järjestänyt kunnan
toimielin. Tässä muodossaan momentti ei aseta
esteitä psykologien toimimiselle opetustoimen toimialalla.
Hallituksen esitykseen ei sisälly säännöstä mahdollisuudesta
luovuttaa tai saada tietoja teknisen käyttöyhteyden
avulla. Jotta oppilas- ja opiskelijahuollolle asetettavat tavoitteet
voisivat täyttyä, tulee asiasta säätää.
Sen vuoksi valiokunta ehdottaa lisättäväksi
pykälään uuden 5 momentin, joka mahdollistaisi
tietojen siirron rekistereistä myös teknisen käyttöyhteyden avulla.
23 §. Oikeus poiketa salassapitovelvollisuudesta.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momenttiin teknisluonteisen
korjauksen. Momentissa on tarkoitus viitata julkisuuslain 7 lukuun.
24 §. Valtakunnallinen ohjaus.
Pykälän 2 momentissa ehdotetaan, että Terveyden
ja hyvinvoinnin laitos ohjaa ja kehittää 7 ja
8 §:n mukaisia palveluja. Valiokunta toteaa, että nämä palvelut
ovat tärkeä osa kouluyhteisön hyvinvointia
ja kokonaisuutta. Sen vuoksi ohjaukseen ja kehittämiseen
tulee myös Opetushallituksen osallistua. Valiokunta ehdottaa
muutosta, että ohjaus ja kehittäminen tapahtuu
yhteistyössä Opetushallituksen kanssa.
25 §. Opiskeluhuollon seuranta ja arviointi.
Koulutuksen arviointitoimintaa ollaan parhaillaan organisoimassa
uudelleen. Sen vuoksi valiokunta ei pidä oikeana mainita
Opetushallitusta säännöksessä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan tapaan valiokunta ehdottaa, että tämä korvataan
maininnalla opetushallintoviranomisista.
26 §. Opiskeluhuollon valvonta.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnossa todettuun yhtyen valiokunta
ehdottaa säännökseen täsmennystä.
Siirtymäsäännökset.
Siirtymäsäännöksellä on tarkoitus
turvata niiden työntekijöiden asema, jotka mahdollisesti
jo pitkäänkin ovat hoitaneet koulukuraattorin
tehtäviä, mutta heillä ei ole uuden lain
edellyttämää kelpoisuutta.
2. laki perusopetuslain muuttamisesta
Johtolause.
Valiokunta on aiemmin ehdottanut hyväksyttäväksi
hallituksen esitykseen HE 66/2013 vp sisältyvät
lakiehdotukset, joissa on muutettu samoja säännöksiä kuin
tässä esityksessä. Hallitusten esitysten
johtolauseissa ei tätä ole kuitenkaan otettu huomioon.
Valiokunta on synkronoinut näiden kahden esityksen johtolauseet.
16 a §. Tehostettu tuki.
Voimassa olevan perusopetuslain 16 a §:n 2 momentin
mukaan tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen
käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen
moniammatillisesti lain 31 a §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetussa
oppilashuoltotyössä. Hallituksen esityksen mukainen
opiskeluhuolto on vapaaehtoista. Esityksen tavoitteena ei kuitenkaan
ole tehdä tehostetusta tuesta vapaaehtoista. Näin
ollen pykälän sanamuotoa ehdotetaan muutettavaksi
siten, että tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen
käsitellään oppilashuollon ammattihenkilöiden
kanssa moniammatillisena yhteistyönä. Näin
kyseessä ei ole esityksen tarkoittama oppilashuolto vaan
oppilashuollon ammattihenkilöiden kanssa tapahtuva konsultointi.
17 §. Erityinen tuki.
Sivistysvaliokunta toteaa, että voimassa olevan perusopetuslain
17 §:n 3 momentin mukaan ennen erityisen tuen päätöksen
tekemistä tehdään moniammatillisena
oppilashuollon yhteistyönä selvitys oppilaan saamasta
tehostetusta tuesta ja oppilaan kokonaistilanteesta. Säännös
edellyttää asian käsittelyä oppilashuollossa.
Edellä 16 a §:n kohdalla todettuun viitaten pykälän
sanamuotoa ehdotetaan muutettavaksi siten, että mainittu
selvitys tehdään oppilashuollon ammattihenkilöiden
kanssa moniammatillisena yhteistyönä eli oppilashuollon
ammattihenkilöiden kanssa tapahtuvana konsultointina.
40 §. Henkilötietojen salassapito
ja käsittely.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta
ehdottaa pykälän 2 momentin tarkentamista siten,
että siinä säädetään
myös rehtorin oikeudesta saada oppilashuoltotyöhön osallistuvilta
oppilaan opetuksen asianmukaisen järjestämisen
edellyttämät välttämättömät tiedot.
41 a §. Tiedonsiirto teknistä käyttöyhteyttä hyväksikäyttäen.
(Uusi).
Kuten edellä 1. lakiehdotuksen perusteluissa on todettu,
hallituksen esitykseen ei sisälly säännöstä mahdollisuudesta luovuttaa
tai saada tietoja teknisen käyttöyhteyden avulla.
Jotta oppilas- ja opiskelijahuollolle asetettavat tavoitteet voisivat
myös käytännössä toimia
ja tällainen mahdollisuus olla. Sen vuoksi tulee asiasta
säätää. Valiokunta ehdottaa
lisättäväksi säännöksen,
joka mahdollistaisi tietojen siirron rekistereistä myös
teknisen käyttöyhteyden avulla.
3. Laki lukiolain muuttamisesta
Lain nimike.
Edellä 2. lakiehdotuksen johtolauseen perusteluissa
todettuun viitaten tehtyjen korjausten ja yhteensovituksen johdosta
lain nimike muuttuu.
Johtolause.
Edellä 2. lakiehdotuksen johtolauseen perusteluissa
todettuun viitaten valiokunta on tehnyt vastaavat korjaukset tämän
lakiehdotuksen johtolauseeseen.
33 a §. Tiedonsiirto teknistä käyttöyhteyttä hyväksikäyttäen.
(Uusi)
Edellä 2. lakiehdotuksen 41 a §:n perusteluissa
todettuun viitaten valiokunta on tehnyt vastaavan lisäyksen
tähän lakiehdotukseen.
4. laki
Lain nimike.
Edellä 2. lakiehdotuksen johtolauseen perusteluissa
todettuun viitaten tehtyjen korjausten ja yhteensovituksen johdosta
lain nimike muuttuu.
Johtolause.
Edellä 2. lakiehdotuksen johtolauseen perusteluissa
todettuun viitaten valiokunta on tehnyt vastaavat korjaukset tämän
lakiehdotuksen johtolauseeseen.
43 a §. Tiedonsiirto teknistä käyttöyhteyttä hyväksikäyttäen.
(Uusi)
Edellä 2. lakiehdotuksen 41 a §:n perusteluissa
todettuun viitaten valiokunta on tehnyt vastaavan lisäyksen
tähän lakiehdotukseen.