Perustelut
Perussuomalaiset pitävät lääkekaton
alentamista oikeansuuntaisena, mutta riittämättömänä toimena.
Esityksessä ei ole riittävästi huomioitu muutoksen
vaikutuksia pienituloisiin ihmisiin, joilla lääkekatto
ei täyty, mutta lääkemenot ovat silti
käytettävissä oleviin varoihin nähden
huomattavan suuret. Kuten todettua, sairausvakuutuslain muutoksen
myötä kalliit lääkkeet halpenevat
ja edullisten lääkkeiden hinta tulee nousemaan
nykyisestä, mikä saattaa entisestään
pahentaa pienituloisten lääkkeitä käyttävien
ihmisten ahdinkoa.
Lääkekatoksi on ehdotettu 610:tä euroa
vuodessa. Tällä toimella on tarkoitus kompensoida lääketaksan
muutoksesta aiheutuvia lisäkustannuksia. Valitettavaa kuitenkin
on, ettei lääkekaton alentaminen hyödytä samoja
asiakkaita, joille lääketaksan muutos aiheuttaa
lisäkustannuksia. On myös nostettu esiin pelko
siitä, että lääkekaton alenemisen
hyöty pitkäaikaissairaille siirtyy ainakin osin
lääketaksa-asetuksen myötä kasvaneisiin
lääkekustannuksiin. Huolta on kannettu myös
siitä, että pienituloisilla ihmisillä lääkekustannukset
jäävät toimeentulotuella katettaviksi,
mikä siirtää kustannukset jo valmiiksi
tiukassa taloudellisessa tilanteessa olevalle kuntasektorille.
Uudistus tulee laskemaan paljon lääkkeitä käyttävien
sekä yksittäisiä kalliita lääkkeitä käyttävien
lääkekustannuksia, mikä on erittäin kannatettavaa,
mutta haluamme kiinnittää erityistä huomiota
edullisimpien lääkkeiden käyttäjien
tilanteeseen, joka heikkenee tämän esityksen myötä.
Lääkekatto ei myöskään
usein kata henkilön kaikkia lääkkeitä,
vaan vain osan. Pitkäaikaissairailla kuluukin lääkkeisiin
usein huomattavasti enemmän rahaa kuin mitä pelkkä lääkekatto
pitää sisällään.
On riski, että pienemmällä tulotasolla
elävät, kuten vanhukset ja lapsiperheet sekä nuoret,
jättävät lääkkeensä ostamatta
joutuessaan puntaroimaan rahojen riittävyyttä.
Tämä ei ole toivottavaa eikä edistä terveyttä ja
hyvinvointia. Kansaneläkelaitoksen laskelmien mukaan yli 80 %:lla
niistä lääkkeiden käyttäjistä,
joiden omavastuuta taksauudistus nostaisi, jää omavastuu
nykytilanteessa 400 euroon eikä maksukaton alentaminen tule alentamaan heidän
lääkekustannuksiaan.
Kela ei myöskään pitänyt lääketaksa-asetuksen
muuttamista perusteltuna ehdotetussa muodossaan, koska kustannusvaikutukset
kohdistuvat paljon edullisia lääkkeitä käyttäviin,
lääkkeitä pienissä erissä ostaviin,
apteekkisopimusasiakkaisiin ja niihin, joiden lääkkeitä joudutaan
uusimaan useasti. Pienituloiset ostavat lääkkeensä pienissä erissä juuri
kustannussyistä. Näin ollen tämä uudistus
voi heikentää entisestään heidän
mahdollisuuksiaan tarvittavien lääkkeiden hankintaan.