Yleisperustelut
         
         Hallituksen esitys liittyy kiinteästi pääministeri Matti
            Vanhasen hallitusohjelman tärkeimpiin työllisyystavoitteisiin
            ja pyrkimyksiin luoda edellytyksiä sille, että vuoteen
            2011 mennessä voidaan saavuttaa 75 prosentin työllisyysaste. Väestörakenteen
            muuttuessa on työurien pidentämisen lisäksi
            tärkeää vähentää työttömyyttä huolehtimalla
            työttömien osaamisesta ja työkyvystä niin,
            että luodaan edellytyksiä työttömien työnhakijoiden
            työllistymiselle avautuviin työpaikkoihin. 
         
         
         Hallituksen esityksen tarkoituksena on tehostaa, selkeyttää ja
            aktivoida julkisen sektorin tukitoimia työllistymisen edistämiseksi
            sekä työllisyysasteen nostamiseksi. Erityinen
            huomio kiinnitetään pitkäaikaistyöttömien,
            vajaakuntoisten ja vammaisten sekä nuorten työllistymismahdollisuuksien
            parantamiseen sekä toimeentuloturvan kannustavan kokonaisuuden
            luomiseen. 
         
         
         Työmarkkinatuen painopistettä ehdotetaan hallitusohjelman
            mukaisesti muutettavaksi passiivisesta tuesta aktiiviseen. Uudistus
            on perusteltu pitkäaikaisen työttömyyden
            ja toimeentulotukiriippuvuuden katkaisemiseksi. Uudistuksella pyritään
            aktivointiasteen nostamiseen erityisesti vaikeasti työllistyvien
            työttömien ryhmässä. Aktivointiaste
            on Suomessa EU-maihin verrattuna varsin alhainen. Merkittävä joukko
            työttömistä on ajautunut työmarkkinatuelle
            ilman, että he juurikaan olisivat osallistuneet aktiivitoimiin.
            Tuen piirissä on noin 20 000 henkilöä,
            jotka ovat saaneet työmarkkinatukea yhtäjaksoisesti
            vuodesta 1994 alkaen, ja heistä vain 7 prosenttia on ollut
            missään aktiivitoimissa. 
         
         
         Lähtökohdiltaan uudistus vastaa Euroopan unionin
            työllisyysstrategiaa, jonka keskeisiä tavoitteita
            ovat pitkäaikaistyöttömyyden ennaltaehkäisy,
            työttömien aktivointi ja etuusjärjestelmien
            painopisteen muuttaminen. Valiokunta toteaa, että kokonaisuutena
            uudistuksella tuetaan aktiivista työvoima- ja sosiaalipolitiikkaa.
            Hallituksen esitykseen sisältyvät ehdotukset ovat
            eri toimijatahojen  yhteistyötä tukevia
            ja syrjäytymisuhan alla olevan väestönosan
            elinoloja ja osallisuutta edistäviä. 
         
         
         Uudistuksen rahoitus
         
         Uudistus toteutetaan yksittäisen kunnan kannalta kustannusneutraalisti
            lähtötilaan verrattuna. Kunnan menolisäyksen
            kompensaatio toteutetaan valtionosuusjärjestelmän
            kautta korottamalla sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusprosenttia,
            nostamalla verotulotasauksen tasausrajaa ja lisäämällä yleiseen
            valtionosuuteen kuntakohtaisesti laskettu korjauserä. Rahoitusmalli
            tulee palkitsemaan niitä kuntia, jotka edistävät
            työllistymistä ja joilla työttömien
            aktivointiaste nousee keskimääräistä tavoitetta enemmän.
            Valtion rahoitusta toimenpiteiden tukemiseen lisätään
            kolmen vuoden siirtymäkauden jälkeen 100 miljoonalla
            eurolla, josta uutta rahaa on 36 miljoonaa euroa.
         
         
         Valiokuntakäsittelyssä on käynyt
            selväksi, että valtaosassa kunnista ei ole valmistauduttu uudistuksen
            nopeaan voimaantuloon. Vaikeinta lain tavoitteiden toteuttaminen
            on kunnissa, joissa työttömiä ja vaikeasti
            työllistettäviä on paljon. On kuitenkin
            arvioitavissa, ettei kunnille ongelmia tuota niinkään
            rahoitusvastuiden muutos, vaan niiden sosiaali- ja terveyspalvelujen, kuntoutustoimien
            sekä kuntouttavan työtoiminnan järjestäminen,
            joilla kunnan tulisi vastata työttömien uuden
            aktiivikauden täytäntöönpanoon.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää perusteltuna,
            että uudistuksesta kunnille aiheutuvat kustannukset korvataan
            täysimääräisenä. Valiokunta
            pitää kuitenkin tärkeänä,
            että uudistuksen vaikutuksia kuntien menoihin seurataan
            erityisesti sen osalta, toteutuuko uudistus sillä tavoin
            kustannusneutraalisti kuin esityksessä on tarkoitettu.
            Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus
               1).
         
         
         Vähimmäisturvan rahoitusvastuun jako
         
         Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena työmarkkinatuen
            ja toimeentulotuen rahoituksen uudistamista. Nykyinen rahoitusjärjestelmä ei kannusta
            kuntia aktiivisuuteen työttömyyden torjunnassa,
            kun kunnat eivät osallistu työmarkkinatuen rahoitukseen.
            Aktiivinen toimenpiteiden  tarjoaminen mahdollisissa kieltäytymistapauksissa
            päinvastoin aikaansaa kunnan toimeentulotukimenojen kasvua.
            Toisaalta aktiivitoimien vähäinen tarjonta pitää passiivisen
            työttömyysturvan piirissä myös
            henkilöitä, jotka eivät tosiasiassa ole
            työmarkkinoiden käytettävissä.
            Esitetty uudistus vähentää rahoitus-
            ja etuusjärjestelmiin sisältyviä vääriä ohjausvaikutuksia.
         
         
         Kun kunta joutuu jatkossa rahoittamaan puolet vähintään
            500 työttömyyspäivältä työmarkkinatukea
            saaneiden tuesta, liittyy uuteenkin järjestelmään
            vaara, että paikallisten toimijoiden intressi kohdistaa
            toimenpiteitä lyhyemmän aikaa työttöminä olleisiin
            tulee edelleen olemaan vähäinen. Valiokunta korostaa,
            että kaikkien toimijoiden tulee määrätietoisesti
            pyrkiä katkaisemaan työttömyys mahdollisimman
            varhaisessa vaiheessa ja tarjota aktiivitoimia jo paljon ennen 500
            työttömyyspäivän täyttymistä.
            Työttömyyden pitkittyminen heikentää suhteellisen
            lyhyelläkin ajalla oleellisesti henkilön työnsaantimahdollisuuksia
            ja siten nostaa myös työllistymisen edistämiseen
            tarvittavien toimenpiteiden kustannuksia. 
         
         
         Rahoitusuudistus merkitsee perustoimeentulotuen rahoittamista
            sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusjärjestelmästä ja
            paluuta kustannusperusteiseen menojen  korvaamiseen. Rahoitusjärjestelmä monimutkaistuu
            ja vaatii monen toimijan — kunnan, Kansaneläkelaitoksen
            ja lääninhallitusten — tietojen vaihtoa.
            Valtionosuusselvitysten ja ennakoiden käsittely vaatii lääninhallituksissa
            lisäresursseja, joista hallituksen esityksellä huolehditaan
            varaamalla lisää henkilöstöresursseja
            lääninhallituksille. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että lääninhallitusten riittävästä resursoinnista
            huolehditaan myös jatkossa mahdollista lisätyötä vastaavasti.
         
         
         Toimeentulotuen rahoitusuudistus merkitsee, että  kuntien
            tulee kirjanpidossaan ja tilastoinnissaan luoda uudet järjestelmät
            erotellakseen perustoimeentulotuen ja täydentävän
            toimeentulotuen kustannukset. Tehtävä on uusi
            kunnan sosiaalitoimelle ja käytännössä se
            tulee verottamaan myös kuntien sosiaalityöntekijöiden
            työaikaa. Valiokuntakäsittelyssä on esitetty
            erityinen huoli siitä, etteivät kuntien atk-järjestelmät
            tule olemaan uudistuksen edellyttämässä kunnossa lain
            voimaantullessa. Valiokunta pitää huolta aiheellisena,
            koska järjestelmien keskeneräisyys näkyy
            pidentyvinä käsittelyaikoina ja viivästyttää toimeentulotukea
            hakevien tuen saantia. Monilla paikkakunnilla jonot sosiaalityöntekijän vastaanotolle
            ovat jo nyt liian pitkiä ja viiveet tuen saannissa asiakkaiden
            kannalta täysin kohtuuttomia.  Valiokunta korostaa,
            että kunnissa tulee pikaisesti valmistautua lain voimaantuloon
            ja sosiaali- ja terveysministeriön tulisi ohjeistaa kuntia
            uudesta järjestelmästä selkeästi. 
         
         
         Toimeentulotuen kehittäminen
         
         Hallituksen esitykseen sisältyvä ehdotus toimeentulotuen
            rakenteen uudistamiseksi yhtenäistää toimeentulotuen
            myöntämisperusteita valtakunnallisesti. Uudistuksella
            ei muuteta toimeentulotuen saamisen edellytyksiä eikä tuen määräytymisperusteita.
            Valiokunta korostaa, että toimeentulotuen kehittämisessä on
            nyt ehdotetun rakennemuutoksen ja rahoitusuudistuksen ohella kiinnitettävä huomiota
            tarveharkintaisen toimeentulotuen ja ehkäisevän
            toimeentulotuen käytön lisäämiseen
            sosiaalityön välineenä. Ensisijaisten
            etuuksien alhainen taso sekä eri etuuksien yhteensovitus
            ja maksatuksen viiveet näkyvät keskeisinä ongelmina
            toimeentulotuessa ja kuntien sosiaalitoimessa. Etuusjärjestelmä tuottaa
            moninkertaista asiakkuutta, aiheuttaa päällekkäistä työtä ja
            lisää etuuksien hallinnointia sosiaalitoimessa. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä toimeentulotuen uudistamista
            siten, että se voidaan palauttaa sosiaalityön
            työvälineeksi. Toimeentulotuen käyttöä sosiaalityön
            ammatillista harkintaa edellyttävänä tukimuotona
            tulee lisätä, koska siten voidaan ennaltaehkäistä ongelmien
            syntymistä ja tukea myös pitkäaikaistyöttömien
            aktivointia. 
         
         
         Toimeentulotuen rakenteen ja rahoituksen uudistaminen sekä etuuskäsittelyn
            laajeneminen entisestään voi johtaa tilanteeseen,
            jossa toimeentulotukiasiakkaat eivät saa tarvettaan vastaavasti
            sosiaalityön palveluita edes nykyisessä laajuudessa.
            Koulutuksen saaneiden sosiaalityöntekijöiden puute
            lisää vaaraa, että tarveharkintaisen
            ja ehkäisevän toimeentulotuen käyttö kunnissa
            entisestään laskee.
         
         
         Valiokunta  pitää  välttämättömänä,  että sosiaalityön
            asiakkaille säädetään palvelujen
            saatavuuskriteerit. Toimeentulotuki viimesijaisena turvan muotona
            tulee lain mukaan saada viivytyksettä. Sekä säännöksen
            perusteluissa että eduskunnan oikeusasiamiehen antamissa
            ratkaisuissa on pidetty vaatimuksena toimeentulotukiasian käsittelyä yhden
            viikon määräajassa. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että toimeentulotukiasian käsittelyn määräajasta
            säädetään laissa, ja edellyttää,
            että sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee
            asiasta esityksen eduskunnalle. Samalla on syytä selvittää mahdollisuudet
            säätää lain tasolla sosiaalihuollon
            asiakkaan oikeudesta päästä palvelujen
            tarpeen arviointiin sekä saada tarvitsemansa palvelut määräajassa.
         
         
         Työmarkkinatuen tason korjaaminen
         
         Toimeentulotukea saavista kotitalouksista suurimmalla  osalla  on  pääasiallisena
            tulonlähteenä työmarkkinatuki.
            Toimeentulotuen tarvetta  voitaisiin ratkaisevasti vähentää korottamalla työmarkkinatukea
            tai  lieventämällä sen
            verotusta. Työmarkkinatuen alhainen taso on johtanut siihen,
            että viimesijaisen turvan ollessa korkeampi työttömät
            joutuvat enenevästi hakemaan toimeentulonsa kahdesta eri
            järjestelmästä. Näin työmarkkinatuesta
            on kehittynyt pysyvä osa viimesijaista toimeentuloturvaa
            toisin kuin järjestelmää luotaessa oli
            tarkoitus. 
         
         
         Työmarkkinatukeen sisältyvä puolison
            tuloihin kohdistuva tarveharkinta on erityisen ongelmallinen, koska
            pienetkin puolison tulot vähentävät työmarkkinatukea,
            mikä siten saattaa kannustaa myös puolisoa jäämään
            työttömäksi. Perustuslakivaliokunta on
            aiemmassa lausunnossaan katsonut (PeVL 46/2002 vp), ettei
            tällainen tarveharkinta ole vaivatta sopusoinnussa perusoikeuksien
            yksilöllisen luonteen kanssa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
            toistaa aiemman kantansa puolison tuloihin kohdistuvan tarveharkinnan poistamisen
            tarpeellisuudesta.
         
         
         Valiokunnan näkemyksen mukaan työmarkkinatuen
            tasoa suhteessa toimeentulotukeen tulee korjata. Valiokunta toistaa
            usein esiintuomansa kannan, että työmarkkinatuen
            tasoa tulee nostaa. Samalla on kuitenkin tarpeen huolehtia perustoimeentulotuen
            tasosta. Kun hyväksyttävä uudistus merkitsee
            näiden kahden etuuden rahoituksen yhtenäistymistä,
            on entistä epätarkoituksenmukaisempaa sekä asiakkaiden
            että järjestelmää hoitavien
            viranomaisten kannalta ylläpitää järjestelmää,
            joka aiheuttaa päällekkäisiä asiakkuuksia
            ja moninkertaista työtä. Työmarkkinatuen
            nostaminen poistaa toimeentulotuen piiristä huomattavan
            osan asiakkuuksista ja vapauttaa siten sosiaalityöntekijät
            lain vaatimaan varsinaiseen sosiaalityöhön ja
            aktiivitoimenpiteiden toteuttamiseen. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että eri etuusjärjestelmät — asumistuki,
            työmarkkinatuki, toimeentulotuki sekä työmarkkinatuen
            verotus — muodostavat nykyisellään kokonaisuuden,
            jonka hallinnointi usean eri hallinnonalan kautta aiheuttaa tehottomuutta
            ja koordinaatio-ongelmia sekä asiakkaalle ennakoimattomuutta
            toimeentulon tasossa. Valiokunnan näkemyksen mukaan vähimmäisturvan
            järjestämisessä kokonaisuutena tulee
            päästä tehokkaampaan ja hallinnointikustannuksia
            vähentävään järjestelmään.
         
         
         Työmarkkinatuen karenssi
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää hyvänä ehdotettua
            erityistä uutta aktiivikautta, jonka aikana työnhakijalle
            tarjotaan palveluja ja toimenpiteitä tehostetusti. Aktiivikauden
            avulla voidaan osalle työttömistä tarjota
            paluumahdollisuus avoimille työmarkkinoille. 
         
         
         Työmarkkinatuen vastikkeellisuus lisääntyy käytännössä uuden
            aktiivikauden johdosta. Pitkään työmarkkinatukea
            saanut henkilö menettää oikeutensa työttömyysaikaiseen
            työmarkkinatukeen kieltäytyessään,
            erotessaan tai joutuessaan erotetuksi  työstä  tai  sellaisesta
            työvoimapoliittisesta  toimenpiteestä,  johon  osallistuvalla
            on oikeus  saada työmarkkinatukea ja ylläpitokorvausta.
            Työttömän oikeus työttömyysaikaiseen työmarkkinatukeen
            jatkuisi 500 työttömyyspäivän
            jälkeenkin siihen saakka, kunnes aktiivikauteen kuuluva
            tarjous on tehty. Työmarkkinatukioikeuden menettäminen
            merkitsee työttömän jäämistä toimeentulotuen
            varaan, ja riski pitkittyvään toimeentulotukiriippuvuuteen
            on ilmeinen. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että viiden
            kuukauden korvaukseton ajanjakso on verraten pitkä. Sen
            vuoksi perustuslakivaliokunnan mielestä lakiin on asianmukaista
            lisätä säännös työvoimaviranomaisten
            velvollisuudesta huolehtia siitä, että karenssijakson
            aikana on tosiasiallisesti saatavana työtä, koulutusta  tai  työvoimapoliittisia
            toimenpiteitä.
         
         
         Sosiaali- ja  terveysvaliokunta  ehdottaa
            julkisesta  työvoimapalvelusta annetun lain 5
            luvun 1 §:ään lisättäväksi
            työvoimatoimistolle velvollisuuden toteuttaa yksilöidyn
            työnhakusuunnitelman sisältämiä toimenpiteitä tehostetusti työmarkkinatukioikeutensa
            menettäneen työttömän työllistämiseksi.
            Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan tavoin, että aktiivitoimia tarjottaessa
            tulee ottaa  huomioon  työmarkkinatuen
            saajan tosiasiallinen työkyky eikä tarjouksia
            tule tehdä sellaisista toimenpiteistä, joihin
            henkilöllä ei ole edellytyksiä osallistua.
         
         
         Esityksen valmistelun yhteydessä on sovittu, että Sosiaali-
            ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus tekee seurantatutkimuksen
            lain toteutumisesta. Valiokunta pitää välttämättömänä, että seurannassa
            selvitetään uudistuksen vaikutukset asiakkaan
            asemaan. Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus 1).
         
         
         Työvoimapalvelujen parantaminen
         
         Työelämä-  ja tasa-arvovaliokunta
            on lausunnossaan käsitellyt uudistuksen edellyttämiä muutoksia
            työvoimatoimistojen toimintakulttuurissa.  Työelämä-  ja
            tasa-arvovaliokunta toteaa, että heti työttömyyden
            alkuvaiheessa tehtävä nykyistä olennaisesti
            tarkempi arvio työttömän työmarkkinatilanteesta
            on tärkeä. Valiokunta toteaa kuitenkin, että kyseessä on
            erittäin haastava tehtävä ja sen kunnollinen
            toteuttaminen edellyttää paitsi työvoimatoimistojen
            henkilöstön perusteellista kouluttamista myös
            riittäviä resursseja, jotta työvoimatoimiston
            virkailijalla on riittävästi aikaa ja mahdollisuuksia
            profiloinnin oikea-aikaiseen suorittamiseen. Edelleen valiokunta
            toteaa, että uudistus edellyttää toimivaa
            yhteistyötä työvoimatoimiston ja kunnan
            sosiaali- ja terveystoimen työntekijöiden kesken.
            Valiokunta korostaa toimivien yhteistyösuhteiden ja hyvien
            käytäntöjen sekä henkilöstön
            koulutuksen merkitystä uudistuksen tavoitteiden toteuttamiseksi. 
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että työttömällä työnhakijalla
            tulee olla oikeus saada työvoimatoimistolta yksilöllistä palvelua.
            Ehdotettu profilointijärjestelmä, joka tuottaa
            entistä parempaa tietoa työnhakijan valmiuksista
            ja mahdollistaa paremmin yksilöllisten osoitusten käytön,
            on työttömän kannalta hyvä asia.
            Tiedottavaan työnvälitykseen siirtyminen on merkinnyt
            työttömälle usein vain kutsuja joukkotilaisuuksiin,
            jotka eivät välttämättä ole
            vastanneet työnhakusuunnitelmassa sovittua. 
         
         
         Laadukkailla ja hyvin saatavilla olevilla työvoimapalveluilla
            on monilla paikkakunnilla saatu aikaan hyviä tuloksia työllistämisessä.
            Tutkimukset osoittavat, että yksilöidyn työhönosoituksen
            tekemisellä on merkittäviä etuja vaihtoehtoisiin
            menetelmiin nähden. Työhönosoituksen
            käyttö lisää työpaikan
            täytön todennäköisyyttä työvoimatoimiston
            työnhakijalla ja lyhentää rekrytointiprosessia.
            Tehokkaimpien menetelmien käyttö johtaa siihen,
            että virta pitkäkestoisempaan työttömyyteen
            ja siten työmarkkinatuen varassa elämistä merkitsevään
            pitkäaikaistyöttömyyteen tyrehtyy aiemmin.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan tavoin eri toimijoiden yhteistyön
            merkitystä. Vastuunjakoa työvoimaviranomaisten
            sekä sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisten välillä on
            myös syytä kehittää. Niihin
            pitkäaikaistyöttömiin, jotka hyötyisivät
            tehokkaammasta työkyvyn sosiaalisesta ja psyykkisestä arvioinnista,
            kuntoutuksesta ja psykososiaalisesta työstä aktivoinnin
            ohella tai sen sijasta, tulee kiinnittää huomiota
            nykyistä enemmän. 
         
         
         Työvoiman palvelukeskuksissa on saatu hyviä kokemuksia
            eri viranomaisten yhteistyöstä. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
            pitää tärkeänä, että työvoiman
            palvelukeskuksissa kehitetään toimintamalleja,  joilla  varmistetaan  psykososiaalisten
            palvelujen, kuten päihdehuollon palvelujen ja mielenterveyspalvelujen,
            järjestäminen asiakkaille aktivoinnin ohella tai
            sen sijaan. Valiokunta korostaa myös kunnan sosiaalitoimen
            toimintamallien kehittämistä uudistuksen toimeenpanon
            onnistumiseksi. Asiakkaiden palvelutarpeen arviointiin sekä aktivointi-
            ja palvelusuunnitelmien tekoon tarvitaan lisää sosiaalityön
            ja sosiaaliohjauksen osaamista ja henkilöstöresursseja.
         
         
         Sosiaalisten yritysten ja kolmannen sektorin työllistämismahdollisuuksien
            edistäminen
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää sosiaalista yritystoimintaa
            keskeisenä välineenä pyrittäessä vajaakuntoisten
            ja pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen.  Hallituksen  esityksessä  ei
            sosiaaliselle yritykselle myönnettäviin palkkatukiin esitetä muutoksia.
            Sosiaaliset yritykset saavat tukiuudistuksen jälkeenkin
            muita yrityksiä korkeampia ja pitkäkestoisempia
            tukia palkatessaan vajaakuntoisia ja pitkäaikaistyöttömiä.
            Vajaakuntoiselle tuki voidaan myöntää uudelleen enimmäisajan
            jälkeen ilman tukijaksojen väliin jäävää työttömyyttä.
            Edelleensijoittamismahdollisuutta ehdotetaan laajennettavaksi siten, että sosiaalinen
            yritys voi vajaakuntoisen ja pitkäaikaistyöttömän
            lisäksi edelleen sijoittaa myös tuella palkkaamansa
            vaikeasti työllistyvän.
         
         
         Työministeriön pitämässä sosiaalisten
            yritysten rekisterissä on tällä hetkellä 31
            yritystä, joihin on palkattu työllistämistuella
            150 ja yhdistelmätuella 110 henkilöä.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että työministeriö edistää sosiaalisten
            yritysten käynnistymistä yhteistyössä kolmannen sektorin,
            kuntien ja yritysten kanssa. Edelleen valiokunta pitää tärkeänä,
            että sosiaalisiin yrityksiin palkattaville vajaakuntoisille
            voitaisiin palkkatuki myöntää määräaikaisuuden
            sijasta toistaiseksi jatkuvana. 
         
         
         Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
            on lausunnossaan käsitellyt kolmannen sektorin työllistämismahdollisuuksien
            parantamista. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
            pitää tärkeänä, että uudistusta
            toimeenpantaessa hyödynnetään täysimääräisesti
            mahdollisuus ottaa työnhaku- tai aktivointisuunnitelmaan
            sisältyvien toimenpiteiden joukkoon kansalaisjärjestöissä tehtävä vapaaehtoistyö,
            esimerkiksi kuntouttavana työtoimintana tai työharjoitteluna.
            Edelleen työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
            pitää tärkeänä, että hallitus selvittää mahdollisuudet
            lieventää palkkatuen kestoon ja toistuvasti samalle
            henkilölle maksamiseen liittyviä ehtoja silloin,
            kun työnantajana toimii voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen palveluja
            tuottava yhteisö, kuten yhdistys tai urheiluseurat. Sosiaali-
            ja terveysvaliokunta pitää työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan esittämiä toimenpiteitä kannatettavina.
         
         
         Palkkatuen räätälöinti
         
         Palkkatuen osalta esityksessä on monia keskeisiä parannuksia,
            kuten tukien yksinkertaistaminen, perustuen tason sitominen peruspäivärahan tasoon,
            pysyvän tuen mahdollisuus vajaakuntoiselle sekä palkkatuen
            lisäosan myöntämisen mahdollisuus määräaikaisiin
            työsuhteisiin myös yrityksille. Lisäksi
            palkkatuen saamisen edellytyksenä oleva työmarkkinavalmiuksia
            parantavan koulutuksen nivominen lisäosan perusteeksi on
            selkeä parannus ja oikea suunta palkkatuen vaikuttavuuden
            lisäämiseksi. Vajaakuntoisen osalta tuen myöntäminen
            edellyttää tuottavuuden aleneman suhteuttamista
            tarjolla olevaan työtehtävään. 
         
         
         Säännökset mahdollistavat yksilöllisesti
            räätälöidyn  tuottavuuden  alenemaa
            kompensoivan palkkatuen. Palkkatuen räätälöinti
            voi koostua sekä tuen kestosta että tuen tasosta.
            Tuen kesto  voi  vaihdella  väleillä  0—10  kuukautta tai  0—24
            kuukautta tai 24 kuukauden jakson jälkeen myönnetyistä 0—24
            kuukauden pituisista jaksoista. Tukitaso voi vaihdella perustuessa 0—23,52
            euroon, lisäosassa 0—60 prosenttiin ja korkeimman
            korotetun palkkatuen lisäosassa 60—90 prosenttiin
            liukuvasti. Vaikka säännökset antavat
            sinänsä mahdollisuuden joustavuuteen, työvoimaviranomaiset
            käytännössä myöntävät
            melko kaavamaisesti kaikille saman tasoista ja -kestoista tukea
            huomioimatta yksilöllistä tuottavuuden alenemaa.
            Valiokunta korostaa, että tuen myöntämisessä tulee
            nykyistä enemmän käyttää mahdollisuutta
            tuen räätälöintiin yksilöllisesti
            ja ottaa huomioon yksilölliset tuottavuuden alenemat. 
         
         
         Työkyvyttömyyden määrittely
         
         Pitkäaikaistyöttömien joukossa on
            henkilöitä, joiden työmarkkinakelpoisuuden
            ylläpitämisessä ei pitkän työttömyyden
            aikana ole onnistuttu. Työvoimahallinnon pitkäaikaistyöttömiin
            kohdistuvista toimenpiteistä huolimatta näitä henkilöitä on
            ollut mahdoton työllistää, vaikka työttömyys
            yleisesti on selvästi vähentynyt. Tutkimusten
            mukaan työttömänä olo vähentää nopeasti henkilön
            työkykyä. Osa pitkään työttöminä olleista
            henkilöistä on tullut työeläkelainsäädännön
            mukaisilla edellytyksillä oikeutetuksi työkyvyttömyyseläkkeeseen,
            osa vuonna 2001 aloitettujen tehostettujen työkunnon selvitysten
            perusteella (ELMA-hanke). Lisäksi kertaratkaisuna on turvattu
            työttömyyseläkkeen suuruinen pysyvä toimeentulo
            oikeuttamalla vuosina 1941—1947 syntyneet erityisen pitkään
            työttöminä olleet henkilöt eläketukeen.
         
         
         Työttömien joukossa on kuitenkin edelleen paljon
            niitä, jotka eivät työeläkelainsäädännön lääketieteellisesti
            painottuneen työkyvyttömyyskäsitteen
            mukaisesti ole työkyvyttömiä, mutta jotka
            myöskään eivät tosiasiallisesti
            ole työkykyisiä. Näitä työttömiä on
            runsaasti myös nuoremmissa ikäluokissa. Työkyvyttömyyseläkkeen
            saamisen edellytyksenä kuitenkin aina on, että työkyvyttömyys
            aiheutuu sairaudesta, viasta tai vammasta. 
         
         
         Eläkelainsäädännön
            työkyvyttömyysmääritelmää tulisi
            valiokunnan näkemyksen mukaan pyrkiä laajentamaan
            siten, että määrittelyssä voitaisiin
            ottaa huomioon tosiasialliseen työkykyyn vaikuttavat sosiaalipsykologiset
            tekijät. Tällaisten henkilöiden toimeentulon
            järjestäminen muun kuin työttömyysturvajärjestelmän kautta
            vapauttaisi heidät työnhakijoina olemisesta ja
            samalla vähentäisi työvoimahallinnon resurssien
            tarpeetonta käyttöä.
         
         
         Työssäoloehdon karttuminen
         
         Voimassaolevan lain mukaan henkilölle, joka työskentelee
            yhdistelmätuella, karttuu työssäoloehtoon
            luettavaa työtä puolet työskentelyviikkojen
            lukumäärästä. Vastaava säännös
            tulisi jatkossa koskemaan työtä, johon työnantaja
            on saanut korkeinta korotettua palkkatukea. Palkkatuella tuettu
            työ kartuttaa kokonaisuudessaan työssäoloehtoa
            kuten nykyisinkin. Tukityössä olevan henkilön
            kannalta sinänsä on epäoikeudenmukaista,
            että saman työnantajan palveluksessa samaa työtä tekevä ja
            samaa palkkaa saava henkilö kartuttaa erilaisilla ehdoilla
            oikeutta ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan tai
            peruspäivärahaan. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
            huomiota siihen, että korkein korotettu palkkatuki rahoitetaan
            edelleen henkilön omasta sosiaaliturvasta ja työllisyysmäärärahoista,
            kuten yhdistelmätuki nykyäänkin. Työmarkkinatuesta
            voidaan rahoittaa työllistämistukia vain silloin,
            kun henkilö olisi työttömänä ollessaan
            oikeutettu työmarkkinatukeen. Näin työssäoloehdon
            muutos merkitsisi tukityöllistämisen keston lyhentymistä. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
            siihen, että korkein korotettu palkkatuki ei edellytä,
            että työaika olisi vähintään
            85 prosenttia alan säännöllisestä työajasta.
            Näin työssäoloehdon lieventämisellä saattaisi
            olla vaikutusta myös siihen, että vajaa-aikaista
            tukityötä kunnassa käytettäisiin
            keinona työttömän palauttamiseksi valtion
            rahoitusvastuulla olevan tuen piiriin ilman tarkoitustakaan edistää pysyvää työllistymistä.
            Työssäoloehdon
            lieventäminen lisäisi myös työnantajien,
            palkansaajien ja työttömyyskassojen maksurasitusta. 
         
         
         Valiokunta pitää työssäoloehdon
            lieventämistä perusteltuna, mutta katsoo, että sen
            toteuttamiseksi tulee selvittää, miten pitkäkestoisia
            tukia jatkossa voitaisiin rahoittaa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että hallitus yhteistyössä työmarkkinaosapuolten
            kanssa selvittää mahdollisuudet työttömyysturvalain
            työssäoloehtoa koskevien säännösten
            muuttamiseksi. Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan
               lausumaehdotus 2).
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain
            muuttamisesta
         
         
         5 luvun 1 §. Työnhakusuunnitelman laatiminen. 
         
         Pykälän 2 momentin mukaan työmarkkinatuen lakkauttamisen
            yhteydessä työnhakijan kanssa laadittua uudistettua
            yksilöityä työnhakusuunnitelmaa on tarkistettava.
            Perustuslakivaliokunnan mielestä on asianmukaista lisätä lakiin
            säännös työvoimaviranomaisten
            velvollisuudesta huolehtia siitä, että karenssijakson
            aikana on tosiasiallisesti saatavana työtä, koulutusta
            tai työvoimapoliittisia toimenpiteitä.
         
         
         Voimassa olevan lain 5 luvun 2 §:n 2 momentin mukaan
            yksilöidyn työnhakusuunnitelman tulee aina sisältää työttömän
            haettavaksi työpaikkoja, koulutuspaikkoja, työvoimapoliittisia toimenpiteitä taikka
            terveydentilan tai työkyvyn selvittämiseen liittyviä toimenpiteitä.
            Lakiehdotuksen 3 luvun 3 §:n 4 momentin mukaan työvoimatoimiston
            on tehostettava palvelujaan työttömyyden pitkityttyä tai
            sen uhatessa pitkittyä. 	 		
         
         
         Jotta työmarkkinatukioikeutensa menettänyt työtön
            saatettaisiin samaan asemaan työvoimatoimiston palvelujen
            ja tosiasiallisten työllistymismahdollisuuksien suhteen
            kuin muut työnhakijat, pykälän 2 momenttiin
            lisättäisiin työvoimatoimistolle velvollisuus
            toteuttaa mainittuja tehtäviään tehostetusti
            työmarkkinatukioikeutensa menettäneen työttömän
            työllistämiseksi. 
         
         
         7 luvun 4 §. Valtion virastolle tai laitokselle osoitettavat
            määrärahat. 
         
         
         Pykälän 1 momentin viittauksiin ehdotetaan
            tehtäväksi tekninen korjaus ja jäljempänä 11 §:ään
            ehdotettavista muutoksista johtuvat muutokset.
         
         
         7  luvun 11 §.  Työllistämistuen
            kesto.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten säännökset työllistämistuen
            10 kuukautta pidemmästä enimmäisajasta
            sekä työllistämistuen myöntämisestä uudelleen
            saman henkilön työllistämiseen otettaisiin
            lakiin ja lakiesityksessä ehdotettu valtuus säätää niistä valtioneuvoston
            asetuksella poistettaisiin.
         
         
         Pykälän  4 momentissa säädettäisiin
            työnsuunnittelijan palkkaamiseksi myönnettävän palkkatuen
            enimmäisajasta. Työnsuunnittelijalla tarkoitetaan  tuella  palkattua,  jonka
            tehtävänä on valtion virastossa tai laitoksessa,
            kunnassa, yhdistyksessä tai säätiössä suunnitella
            ja järjestää muille työttömille
            sopivia koulutus- ja työpaikkoja sekä työllistymistä edistäviä muita toimenpiteitä.
            Asiasisällöltään säännös
            vastaisi julkisesta työvoimapalvelusta annetun valtioneuvoston
            asetuksen (1344/2002) 2 §:n 4 kohtaa ja
            25 §:n 1 momenttia.
         
         
         Pykälän 5 momentissa säädettäisiin
            osa-aikalisän enimmäisajasta ja  osa-aikalisän
            myöntämisestä uudelleen sitä enimmäisajan
            saaneelle. Asiasisällöltään
            säännös vastaisi julkiseen työvoimapalveluun
            kuuluvista etuuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (1346/2002)
            nykyistä 18 §:ää. Osa-aikalisän
            12 kuukauden enimmäiskesto vastaisi edelleen vuorotteluvapaan enimmäiskestoa
            (359 vuorokautta).
         
         
         Palkkatuen  myöntämisestä  uudelleen
            säädettäisiin 6 ja 7 momentissa. Enimmäisajan
            täyttymisen jälkeen henkilö voitaisiin
            6 momentin mukaan  palkata uudelleen tuella aikaisintaan silloin,
            kun hän ollut kuuden kuukauden aikana vähintään
            viisi kuukautta työttömänä työnhakijana
            työvoimatoimistossa. Tältä osin ehdotettu säännös
            vastaa asiasisällöltään julkisesta
            työvoimapalvelusta annetun valtioneuvoston asetuksen 25 §:n
            2 momenttia. 
         
         
         Sellaisen vajaakuntoisen palkkaamiseksi, jonka  yksilöllinen  työkunnon  aleneminen
            edellyttää räätälöityä tukea,
            mahdollistettaisiin nykyistä  pitkäkestoisempi,  jopa  pysyvä palkkatuki.
            Viiden kuukauden työttömyysvaatimusta  ei  sovellettaisi
            vajaakuntoisen työllistämisessä. Palkkatukea
            voitaisiin myöntää uudelleen välittömästi,
            jos henkilön tuottavuuden arvioidaan jatkopäätöstä  tehtäessä  edelleen  olevan alentunut
            kyseiseen työtehtävään asianmukaisesti
            todetun vian, vamman tai sairauden johdosta. Lisäksi edellytettäisiin,
            että tuen jatkaminen on tarkoituksenmukaista  ottaen  erityisesti
            huomioon vajaakuntoisen muut työllistymismahdollisuudet.
         
         
         Lakiehdotuksen mukaan korkein korotettu palkkatuki korvaisi
            nykyisen yhdistelmätuen. Pykälän 7 momentiksi
            ehdotetaan säännöstä korkeimman
            korotetun palkkatuen myöntämisestä uudelleen,
            kun sitä on aiemmin maksettu 2 momentin  mukainen  enimmäisaika  tai  kun
            sitä on maksettu sosiaaliselle yritykselle 3 momentin 3
            kohdan mukaisen enimmäisaika. Korkeimman korotetun palkkatuen
            enimmäisajan laskentaa koskeva asiasisällöltään
            vastaava säännös on kumottavassa työttömyysturvalain
            9 luvun 7 §:n 3 momentissa. 
         
         
         Voimaantulosäännös. 
         
         Pykälän 4 momentissa on soveltamissäännös,
            joka koskee muussa lainsäädännössä olevia
            viittauksia yhdistelmätukeen ja työnantajalle
            myönnettävään työllistämistukeen.
            Lainsäädännössä (esimerkiksi
            sosiaalisista yrityksistä annetun lain 1 §) viitataan
            kuitenkin lisäksi yhdistelmätuella työllistämiskelpoiseen
            henkilöön, josta säädetään
            työttömyysturvalain 9 luvun 6 §:n 1 momentin
            1 ja 2 kohdassa, jotka lainkohdat kumotaan. Vastaava säännös olisi
            vastaisuudessa julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain
            1 luvun 7 §:n 1 momentin 12 kohdassa. Soveltamissäännökseen
            ehdotetaan tehtäväksi tätä koskeva
            täydennys. 
         
         
         2. Laki työttömyysturvalain muuttamisesta
         
         8  luvun 4 a §. Työmarkkinatukioikeuden
            lakkauttaminen. 
         
         
         Pykälän 1 momentin 3 kohtaan ehdotetaan perustuslakivaliokunnan
            lausunnon mukainen työstä tai koulutuksesta erottamista koskeva
            täsmennys. 
         
         
         14  luvun 3 §.
         
         Pykälän otsikko muutetaan perustelutekstiä vastaavaksi.
         
         14  luvun  3 d §. 
         
         Pykälän otsikko muutetaan, koska lakiehdotuksessa
            pykälän otsikko on sama kuin luvun otsikko. Pykälän
            2 momentista on poistettava siihen erehdyksessä kahteen
            kertaan jäänyt teksti.
         
         
         3. Laki toimeentulotuesta annetun lain muuttamisesta
         
         5 c §. Valtionosuuden vahvistaminen. 
         
         Pykälässä säädetään
            kunnille perustoimeentulotuen rahoittamiseen suoritettavasta valtionosuudesta. Pykälän
            1 momentin mukaan perustoimeentulotuen kustannukset ilmoitetaan
            sen suuruisina kuin ne ovat perustoimeentulotukeen kohdistuvina,
            varainhoitovuonna toimeentulotuen takaisinperinnässä kertyneillä erillä vähennettyinä.
            Pykälän
            sanamuoto ei sisällä ohjetta siitä, miten takaisinperinnässä saadut
            erät kohdennettaisiin valtionosuusselvitystä annettaessa
            perustoimeentulotukeen ja täydentävään
            toimeentulotukeen. Sosiaali- ja terveysministeriön on syytä antaa
            asiasta ohjeet kunnille, jotta kohdentamiseen liittyviä käytännön
            ongelmia vältettäisiin.
         
         
         Tietyille maahanmuuttajille maksettava toimeentulotuki korvataan
            kunnille kokonaan valtion varoista kolmen vuoden ajalta. Korvauksesta
            säädetään tarkemmin valtioneuvoston
            päätöksessä pakolaisista ja
            eräistä muista maahanmuuttajista sekä turvapaikanhakijoiden
            vastaanoton järjestämisestä aiheutuvien
            kustannusten korvaamisesta  (512/1999, 4 ja 9 §).
            Kun valtio korvaisi jatkossa puoliksi perustoimeentulotuen kustannukset  kunnille,
            pitää  huolehtia
            siitä, etteivät kunnat saa edellä mainittujen
            asiakasryhmien osalta  korvauksia kahteen kertaan. 
         
         
         Pykälään ehdotetaan lisättäväksi
            uusi 3 momentti,  jossa todetaan, että valtionosuusselvitystä annettaessa
            perustoimeentulotuen kustannuksiin ei sisällytetä maahanmuuttajien
            kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta annetun lain
            (493/1999) nojalla valtion kokonaan korvattavaa toimeentulotukea.
         
         
         4. Laki kuntien valtionosuuslain muuttamisesta
         
         Eduskunnassa on käsiteltävänä hallituksen
            esitys metsäverotuksen siirtymäkauden päättymisestä johtuviksi
            muutoksiksi verolainsäädäntöön
            (HE 212/2005 vp). Esityksessä ehdotetaan, että metsäverotuksen
            uudistamisen siirtymäkauden päättymisestä kunnille
            aiheutuva verotulojen menetys kompensoitaisiin nostamalla verotuloihin
            perustuvan valtionosuuksien tasauksen tasausrajaa. Tasausrajaa tulee
            mainitun hallituksen esityksen perusteella nostaa 0,36 prosenttiyksiköllä,
            jolloin tasausraja nousee 91,86 prosenttiin. Edellä mainitun
            hallituksen  esityksen  ja valtiovarainministeriön
            selvityksen perusteella  valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen
            7 §:n 1 momenttia muutettavaksi.
         
         
         5. Laki  sosiaali-  ja terveydenhuollon suunnittelusta  ja
            valtionosuudesta annetun lain 18 §:n muuttamisesta
         
         
         Lain 18 §:n 1 momenttia on muutettu eduskunnassa samaan
            aikaan käsittelyssä olevan hallituksen esityksen
            HE 88/2005 vp johdosta. Lain johtolausetta tulee muuttaa,
            koska muutos tulee tehtäväksi edellä mainitun
            hallituksen esityksen yhteydessä hyväksyttyyn
            lakiin.