Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Hallituksen esitys ansiotulojen ja toimeentulotuen yhteensovittamisesta
            merkitsee, että kannustin työn vastaanottamiseen
            toimeentulotuen saajilla paranee, kun toimeentulotukea myönnettäessä voidaan
            jättää ansiotuloja huomiotta 600 markkaan
            saakka. Uudistuksen jälkeen pienten lisätulojen
            hankkiminen on toimeentulotuen saajalle nykyistä kannattavampaa.
            Työn vastaanottamiskynnyksen laskemisella tuetaan toimeentulotuensaajien
            omatoimisuutta ja aktiivisuutta. Aktiivinen toiminta, vaikkapa vähäinenkin
            työssäkäynti, yleensä vähentää pitkään
            työttömänä olleen syrjäytymisen
            riskiä ja edistää työttömän työllistymistä.
            Uudistus toteuttaa näin osaltaan sosiaaliturvan tavoitteita
            köyhyyden ja syrjäytymisen ehkäisemisestä sekä sosiaaliturvan
            kannustavuudesta.
         
         
         Valiokunta toteaa, että työllistymistä tukevat toimenpiteet
            ovat sinänsä kannatettavia. Ansiotulojen ja sosiaaliturvan
            yhteensovitus olisi valiokunnan näkemyksen mukaan kuitenkin
            tarkoituksenmukaisinta  toteuttaa   työmarkkina-tuen,
            päivärahan ja asumistuen puolella eikä viimesijaisessa
            etuudessa, toimeentulotuessa. Valiokunta kuitenkin kannattaa ehdotettua
            yhteensovitusta kokeiluna, jonka kokemusten perusteella saadaan
            tietoa järjestelyn toimivuudesta ja voidaan edelleen kehittää toimeentulotukijärjestelmää.
         
         
         Ehdotettu toimeentulotuen ja ansiotulojen yhteensovitus tuo
            toimeentulotuen — ja siten so-siaalityön — piiriin
            runsaasti uusia asiakkaita, mikä on vastoin aiempia pyrkimyksiä vähentää asiakasmääriä
            toimeentulotuessa.
            Ansiotulojen nykyistä lievempi kohtelu tukea myönnettäessä lisää niiden
            kotitalouksien  määrää,
            jotka ovat oikeutettuja toimeentulotukeen. Uudistuksen johdosta
            toimeentulotukimenot kunnissa kasvavat. Uusien asiakkaiden tulo
            toimeentulotuen saajiksi aiheuttaa suuria paineita kuntien sosiaalitoimessa.
            Nyt jo monessa kunnassa sosiaalityön henkilöstöresurssit
            ovat riittämättömät. Toimeentulotukilaki
            edellyttää asiakkaan tilanteen yksilöllistä harkintaa
            ja suunnitelmallista asiakastyötä. Toimeentulotukiasiakkaan
            palvelemisessa ei ole kyse vain etuuden jakamisesta, vaan myös
            sosiaalityöntekijän ammatillisesta osaamisesta
            ja harkinnasta, jolla on vaikutusta myös asiakkaan perusoikeuksien
            toteutumiseen. Kun samaan aikaan vaikeutuneet sosiaaliset ongelmat,
            esimerkiksi lastensuojelu ja päihdetyö, samoin
            kuin pitkäaikaistyöttömille tarkoitettu kuntouttava
            työtoiminta tarvitsevat lisää sosiaalityöntekijöiden
            aikaa, tulisi kuntien sosiaalityön resursseja pystyä nykyisestä vahvistamaan. Samaan
            aikaan vaje sosiaalityöntekijöistä vaikeuttaa
            nykyistenkin tehtävien asianmukaista hoitamista.
         
         
         Toimeentulotuen saajista suuri osa on työttömiä,
            joiden ensisijainen etuus, työttömyysturva, ei
            riitä tavanomaisista menoista selviytymiseen. Valiokunta
            korostaa, että ensisijaisten etuuksien tason turvaaminen
            on tehokkain keino estää toimeentulotuen tarpeen
            kasvua.  Tällä  hetkellä ensisijaisten
            etuuksien taso ei ole riittävä pidempiaikaisen
            toimeentulon lähteenä, vaan toimeentulotukeen
            turvaudutaan tyypillisesti poikkeuksellisen tilanteen, kuten työttömyyden
            tai sairastumisen, pitkittyessä. Viimesijaiseksi ja tilapäiseksi
            tarkoitettu toimeentulotuki paikkaa muiden järjestelmien
            vajeita, heikkoa toimivuutta ja liian alhaista tasoa. Siten hallituksen
            toimet työttömyyspäivärahan
            ja työmarkkinatuen korottamiseksi sekä sairauspäivärahan
            määräytymisperusteiden tarkistamiseksi  vuonna   2002  ovat oikeita
            toimia, mutta vielä riittämättömiä.
            Valiokunta toteaa, että ensisijaisten etuuksien tasoa parantavia
            uudistuksia tulee jatkaa. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että toimeentulotuen saajissa on
            työttömien ohella myös muita henkilöryhmiä,
            joiden toimeentulotuen  tarve  johtuu ensisijaisen
            etuuden liian alhaisesta tasosta. Nämä asiakasryhmät,
            jotka esimerkiksi ovat joko pitkäaikaissairaita tai eläkkeensaajia,
            ovat myös sellaisia, joiden asemaa eivät kannusteet työelämään
            palaamiseen korjaa. Näin ollen ehdotettu uudistus ei heille
            merkitse mitään parannusta nykytilanteeseen. Valiokunta
            pitääkin tärkeänä,
            että niidenkin toimeentulotukea saavien, joita ei työhön
            voida kannustaa, asemaa parannetaan. Valiokunta ehdottaa asiasta
            lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus).
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että toimeentulotukea kehitetään siten,
            että sen merkitystä köyhyyttä ehkäisevänä etuutena
            voidaan parantaa. Asian käsittelyn yhteydessä on
            noussut esiin toimeentulotuesta annetun lain 7 §:n 2 momentissa
            säädetyn asumismenojen 7 prosentin omavastuun
            vaikutus toimeentulotukea saavien asemaan. Kun asumiskuluihin säädettiin omavastuu,
            oli uudistuksen tarkoitus ensisijaisesti saada tuensaajat muuttamaan
            halvempiin vuokra-asuntoihin. Tämä tavoite ei
            ainakaan suurimmilla paikkakunnilla ole ollenkaan toteutunut, koska
            kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ei ole saatavana. Näin
            ollen toimeentulotuella elävä joutuu kattamaan
            toimeentulotuella käytännössä paljon
            suuremman osuuden vuokrakuluista, koska toimeentulotuen perusosalla
            katettaviksi hyväksytään vain kohtuulliset
            asumismenot, jotka esimerkiksi pääkaupunkiseudulla
            ovat aivan liian alhaiset todellisiin vuokrakuluihin nähden.
            Asumisen omavastuun tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta nykyisessä asuntotilanteessa
            tulisi selvittää ja harkita sen uudistamista.
         
         
         Esityksen käsittelyn yhteydessä on noussut esiin
            sosiaaliturvajärjestelmän yksinkertaistamisen
            tärkeys. Valiokunnan näkemyksen mukaan sosiaaliturvan
            yksinkertaistaminen on tavoite, jonka toteuttamiseen tulee määrätietoisesti
            ryhtyä. Sosiaaliturvan kokonaisuus on hajanainen ja järjestelmien
            keskinäisiä riippuvuuksia on vaikea hallita. Esimerkiksi
            nyt ehdotettu ansiotulojen yhteensovitus toimeentulotuen kanssa
            vaikuttaa myös asiakkaan muihin etuuksiin, kuten soviteltuun
            työttömyyspäivärahaan ja asumistukeen,
            ja saattaa siten leikkautua muissa etuuksissa. Tästä aiheutuu
            paitsi hallinnollista lisätyötä myös
            suurta epävarmuutta asiakkaalle. Toimeentulotuen saajien
            hakeutuminen töihin esityksen tavoitteiden mukaisesti merkitsee
            tuhansia tarkistuspäätöksiä sovitellun
            päivärahan tai työmarkkinatuen sekä asumistuen
            osalta. Monen töihin hakeutuvan kannalta uudistuksesta
            ei ole muiden etuuksien tarkistusten vuoksi taloudellista hyötyä.
            Järjestelmän tulisi olla erityisesti kansalaisen,
            mutta myös hallinnoinnin, näkökulmasta
            selkeämpi.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         11 §. Huomioon otettavat tulot.
         
            Toimeentulo-tuesta annetun lain
            11 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan toimeentulotukea myönnettäessä tuloina
            ei oteta huomioon vähäisiksi katsottavia ansiotuloja.
            Lakiehdotuksen mukaan mainitun pykälän 2 momentin
            3 kohtaa muutettaisiin siten, että tuloina ei oteta huomioon
            20:tä prosenttia ansiotuloista, kuitenkin enintään
            100 euroa kuukaudessa saajataloutta kohden. Valiokunta ehdottaa
            lakiehdotuksen mainittuun 3 kohtaan lisättäväksi
            sanan "vähintään". Valiokunta katsoo,
            että kaavamainen 20 prosentin vähentäminen
            ei ole asianmukainen suhteessa mainitun pykälän
            1 momentin 1 kohdassa säädettyyn mahdollisuuteen
            jättää vähäiset tulot
            kokonaan huomiotta. Kun säännöksessä mahdollistetaan
            myös suuremman osuuden huomiotta jättäminen,
            ei säännöksellä muutettaisi
            nykyistä soveltamiskäytäntöä tai
            harkintavaltaa. Yhteensovituksen kattona pysyisi 100 euroa. Valiokunta katsoo,
            että lain kokeiluluontoisuuteen nähden on tarkoituksenmukaista,
            että saadaan kokemuksia erilaisista soveltamiskäytännöistä ja
            siksi on perusteltua mahdollistaa kaavamaisesta säännöstä poikkeaminen.
         
         
         15 §. Toimeentulotuen määräytymisaika.
         
         Valiokunta korostaa, että säännöksen
            sisällöstä tulee seikkaperäisesti
            tiedottaa asiakkaille, jotta he voisivat ajoissa täyttää muuttunutta
            tilannetta koskevan ilmoittamisvelvollisuutensa ja kohtuuttomilta
            takaisinperintätilanteilta vältyttäisiin.
            Muutoinkin valiokunta korostaa säännöksen
            soveltamisessa kohtuunäkökohtia.