Perustelut
TTIP-sopimuksen merkitys
Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan ja suhtautuu
myönteisesti EU:n ja Yhdysvaltain välisestä TTIP-sopimuksesta
neuvottelemiseen.
Sopimus osana EU:n kauppapolitiikkaa.
Suuri valiokunta nosti EU-politiikkaa koskevassa
mietinnössään EU:n kauppapolitiikan vaikuttavuuden
lisäämisen yhdeksi Suomen EU-politiikan keskeisimmistä tavoitteista.
Kysymys on sekä unionin taloudellisen potentiaalin kasvattamisesta
ja tukemisesta että EU:n ulkosuhdepolitiikan vaikuttavuuden
lisäämisestä. Unionin kauppapolitiikan
tulee perustua strategiseen näkemykseen siitä,
että vapaakaupan edistäminen on ensisijainen tavoite.
Euroopassa tärkeinä pidettyjä intressejä ja
arvovalintoja on kyettävä ottamaan huomioon globaalin
ratkaisun sisällä (SuVM 1/2014
vp).
Valtioneuvoston tavoin suuri valiokunta painottaa monenkeskisten
kauppapoliittisten järjestelyjen ensisijaisuutta. Vaikka
WTO:n yhteydessä neuvoteltava, monenkeskisen kauppapolitiikan
järjestelmä pysyy Suomen pidemmän aikavälin
ensisijaisena tavoitteena, WTO:n Dohan kierroksen pitkittyessä kahdenvälisten
ja alueellisten järjestelyjen merkitys on kasvanut. Suuri valiokunta
puoltaa alueellisten ja kahdenvälisten kauppajärjestelyjen
edistämistä myös niiden WTO-sopimuksia
täydentävän luonteen vuoksi.
Valiokunta toteaa, että EU on osallisena monenvälisen
WTO-järjestelmän lisäksi noin 50 kahdenvälisessä tai
alueellisessa kauppasopimuksessa. EU myös neuvottelee tällä hetkellä 12 kauppasopimuksesta
maiden ja maaryhmien välillä. Neuvotteluja käydään
muun muassa Kiinan, Kanadan, Japanin ja Intian kanssa.
Yhdysvallat strategisena kumppanina.
Suuri valiokunta
toteaa, että ulkoasiainvaliokunta on suurelle valiokunnalle
antamassaan lausunnossa käsitellyt keskeisesti toimialaansa
kuuluvaa neuvoteltavan TTIP-sopimuksen turvallisuuspoliittista merkitystä ja
neuvottelujen myönteisiä vaikutuksia EU:n ja Yhdysvaltojen
strategiseen kumppanuuteen. Ottaen huomioon ulkoasiainvaliokunnan
ja suuren valiokunnan toimialojen välisen jaon suuri valiokunta
pidättäytyy viittaamaan ulkoasiainvaliokunnan
lausunnossa esitettyihin näitä kysymyksiä koskeviin
kannanottoihin.
Sopimuksen taloudelliset vaikutukset.
Valiokunta yhtyy erikoisvaliokuntien kannanottoihin sopimuksen
taloudellisesta merkityksestä. Valiokunta toteaa, että Yhdysvallat
on jo tällä hetkellä Suomelle EU:n ulkopuolisista
markkinoista toiseksi suurin ja kauppataseen ylijäämämme Yhdysvaltojen
kanssa on suurempi kuin minkään muun kauppakumppanimme
kanssa. Mikäli tavoite tasapainoisesta sopimuskokonaisuudesta
toteutuu, sopimuksen voidaan arvioida saavan aikaan myönteisiä taloudellisia
ja työllisyysvaikutuksia myös Suomessa. Suomelle
voi näiden neuvottelujen myötä avautua
mahdollisuuksia kaikilla keskeisillä teollisuus- ja palvelualoilla
alentuneiden kustannusten ja parantuneiden liiketoimintamahdollisuuksien
myötä. Pienten ja keskisuurten yritysten on arvioitu hyötyvän
sopimuksesta suhteellisesti enemmän kuin suurten yritysten,
koska kaupan vapauttaminen mahdollistaisi monille pk-yrityksille
nykyistä yksinkertaisemman ja kustannustehokkaamman tavan
päästä Yhdysvaltain markkinoille, mikä myös
toisi uusia työpaikkoja Suomeen.
Sopimuksen ohjausvaikutus.
Valiokunta toteaa, että Eurooppa yhdessä Pohjois-Amerikan kanssa
edustaa noin puolta maailman kansantuotteesta. Euro-atlanttisella
yhteisöllä on siten edellytykset ohjata maailmankaupan
ehtojen kehitystä. TTIP-sopimusta on siksi syytä tarkastella
myös sen ohjausvaikutuksen kannalta. Kunnianhimoinen ja
tasapainoinen sopimus vahvistaisi EU:n ja Yhdysvaltain globaalia
asemaa kansainvälisen talouden sääntöjen
määrittäjänä avoimempaan
ja yhteiskuntavastuullisempaan suuntaan.
Sektorikohtaiset tavoitteet
Suuri valiokunta toteaa, että kesällä 2013
hyväksytyssä komission neuvottelumandaatissa on osoitettu
neuvottelujen yleiset reunaehdot. Neuvottelujen edetessä tekstipohjaiseen
käsittelyyn EU:n neuvotteluaseman kannalta on tärkeätä, että EU
ja jäsenvaltiot pystyvät muodostamaan kaikkien
yksittäisten neuvottelukysymysten osalta yhtenäisen,
kansalliset intressit yhteensovittavan näkemyksen tavoitteistaan
ja prioriteeteistaan. Tämä edellyttää myös
Suomelta selkeää tavoitteenasetantaa Suomelle
tärkeistä intresseistä ja keskeisistä neuvottelukysymyksistä.
Sääntelyautonomia.
Viitaten työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
ja talousvaliokunnan lausuntoihin suuri valiokunta katsoo, että TTIP-neuvottelukysymykset
investointisuojasta, sääntelyn yhteensovittamisesta,
teknisen sääntelyn purkamisesta ja vastavuoroisesta
tunnustamisesta vaikuttavat laajasti useilla yhteiskuntapolitiikan
sektoreilla. Valiokunta edellyttää, että neuvoteltava
sopimus ei saa vaarantaa tasapuolisen ja syrjimättömän
lainsäädännön kehittämistä Suomessa
ja EU:ssa tai vaarantaa korkeatasoisen terveyden-, turvallisuuden,
kuluttajien, työ- ja ympäristönsuojelun
toteuttamista. TTIP-neuvottelutuloksen ei pitäisi johtaa
olemassa olevan sääntelyn tason laskuun. Vastaavasti
Suomella tulee olla mahdollisuus säännellä tasapuolisesti
ja syrjimättömästi investointien kohteita ja
ehtoja. Vain Suomen ja EU:n lainsäädännön mukaan
Suomeen tehdyt sijoitukset voivat täällä nauttia
investointisuojasta. Investointisuojan periaate tai sijoittajan
investointiodotukset itsessään eivät
näin ollen voi taata markkinoillepääsyä.
Julkiset palvelut.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan julkisesti rahoitetut
julkiset palvelut on tarkoitus jättää TTIP-sopimuksen
ulkopuolelle. Valiokunta pitää ratkaisua oikeana
ja katsoo, että kansallista päätösvaltaa
lakisääteisten julkisten palvelujen järjestämistavassa
ja toteutuksessa ei saa vaarantaa.
Kestävä kehitys ja työelämän
perusoikeudet.
Suuri valiokunta tukee työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan tavoin valtioneuvoston tavoitetta nostaa
työelämäkysymykset esille läpileikkaavasti neuvottelujen
eri osa-alueilla. Valiokunta muistuttaa, että molemmat
sopimusosapuolet ovat sitoutuneet kansainvälisiin työelämää sääteleviin normeihin
muun muassa ILO:n jäseninä ja ovat velvolliset
huolehtimaan siitä, että TTIP kunnioittaa näitä,
kansainvälisesti sitovia normeja. Suuri valiokunta katsoo,
että tavoitteeksi on asetettava sellaiset sopimusmääräykset,
joilla edistetään ja vahvistetaan kansainvälisten
työelämän oikeuksia koskevien normien
noudattamista ja täytäntöönpanoa
sekä Kansainvälisen työjärjestö ILO:n
asemaa, mahdollistetaan rikkomuksiin puuttuminen riittävän
tehokkaasti sekä tuetaan yritysten sosiaalista yhteiskuntavastuuta
koskevia, kansainvälisesti tunnustettuja standardeja.
Luonnonvarojen hyödyntäminen ja energiaa koskevat
määräykset.
Suuri valiokunta toteaa, että luonnonvarojemme (esim.
kaivokset, metsät ja pohjavedet) hyödyntämiseen
liittyy lukuisia strategisia intressejä, jotka edellyttävät
sääntelyvallan säilyttämistä kansallisina.
Valtioneuvoston tavoin suuri valiokunta pitää kannatettavana
sisällyttää sopimukseen energiaa koskevia
erityismääräyksiä. Tavoitteena
tulee olla yhteneväiset tekniset standardit sekä ympäristöystävällisten
tuotteiden, kuten biopolttoaineiden, vastavuoroinen tunnustaminen.
Kaupan esteet ja markkinoille pääsy.
Suuri valokunta toteaa, että tekniset kaupan esteet
ovat suomalaisten yritysten yleisimpiä ongelmia Yhdysvaltain
markkinoilla. Valtiovarainvaliokunnan tavoin suuri valiokunta katsoo,
että neuvotteluissa tulisi päästä eroon
etenkin kaksinkertaisista testaus- ja sertifiointimenettelyistä aloilla, joilla
suojan taso on korkea sekä EU:ssa että Yhdysvalloissa.
Myös tulleissa on haettava kunnianhimoista ratkaisua
mahdollisimman laajasta ja nopeasta tullien poistamisesta tavarakaupassa
sopimusosapuolten välillä. Alkuperäissääntöjen
muodostuessa keskeiseksi tekijäksi tullietuuskohtelun kannalta
neuvotteluissa tulee pyrkiä yksinkertaisiin ja selkeisiin
alkuperäissääntöihin, jotka
ovat mahdollisimman lähellä unionin jo neuvottelemien
kauppasopimusten sisältöä. Myös palvelukaupan
esteiden kattava ja laaja-alainen purkaminen on tärkeätä.
Maatalous.
Viitaten maa- ja metsätalousvaliokunnan lausuntoon
suuri valiokunta toteaa, että neuvoteltavan sopimuksen
hyväksyttävyys Suomelle on arvioitava kokonaisuutena,
jossa on huomioitava elintarviketurvallisuuden, kuluttajien ja terveyden
suojaamisen ja maatalouselinkeinon intressit. Maatalouselinkeinon
intressien kannalta on tärkeätä, että myös
EU:n sisäisessä neuvottelutavoitteiden asetannassa
otetaan eri tuoteryhmät tasapainoisesti huomioon. Suomessa
ja muissa EU:n jäsenvaltioissa elintarvikehuolto ja -turvallisuus
sekä maaseutuelinkeinojen edistäminen ovat tärkeitä yhteiskunnallisen vaikuttamisen
kohteita. Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausuntoon yhtyen
suuri valiokunta toteaa, että laajasti ymmärretyn
kuluttajien suojelun sekä eläinten hyvinvoinnin
ja tuotannon eettisyyden tulee olla vapaakauppaneuvotteluissa selkeitä neuvotteluaiheita,
joissa EU:n tulee varjella periaatteitaan. Valiokunta pitää myös keskeisenä sitä,
että hormonilihaa ei voi jatkossakaan tuoda Yhdysvalloista,
eikä sopimus vaikuta EU:n GMO-tuotteiden hyväksymismenettelyyn.
Investointisuojan riitojenratkaisumenettely
Valtioneuvoston selvityksen mukaan Suomen tavoitteena on sisällyttää TTIP-sopimukseen
sijoittaja-valtioriitojenratkaisumenettely. Suuri valiokunta yhtyy
julkisuudessakin esitettyyn arvioon siitä, että kehittyneissä oikeusjärjestelmissä
riitojenratkaisumenettelyllä ei
ole oikeusturvan saatavuuden kannalta vastaavaa lisäarvoa kuin
aikaisemmin kehitysmaiden kanssa solmituissa investointisuojasopimuksissa.
Investointiriitojen ratkaisujärjestelmää on
myös arvosteltu ratkaisujen huonosta ennakoitavuudesta,
välimiesmenettelyn prosessuaalisista heikkouksista, avoimuuden
puutteesta ja julkisten intressien puutteellisesta huomioon ottamisesta.
Samalla on kuitenkin muistettava, että Suomi on jo osallisena
noin 60 sellaisessa investointisuojasopimuksessa, johon sisältyy
sijoittaja-valtioriitojenratkaisumenettely. Vastaavan kaltaisia
järjestelyjä sisällytetään
myös EU:n neuvottelemiin kauppasopimuksiin, kuten EU:n
ja Kanadan väliseen sopimukseen. Jo olemassa olevat ratkaisut,
joihin Suomi ja EU ovat sitoutuneet, vaikuttavat näin ollen
myös TTIP-sopimusneuvottelujen suuntaan ja käytettävissä oleviin
vaihtoehtoihin riitojenratkaisusta neuvoteltaessa.
Tätä taustaa vasten valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että komissio on ilmoittanut arvioivansa uudestaan investointisuojaa
koskevia EU:n neuvottelutavoitteita julkisen kuulemisen seurauksena
ja myös muutoin asettanut tavoitteekseen korjata riitojenratkaisumenettelyn
osalta esille tulleita epäkohtia. Valiokunta toteaa, että uudistuksen
keskeisiä elementtejä tulee olla keskeisten juridisten
käsitteiden (esimerkiksi "fair and equitable treatment")
sitova ja selkeä määrittely sekä välimiesmenettelyn
uudistaminen mm. prosessisääntöjen ja
välimiesten valintaprosessin kautta siten, että julkisen
edun näkökohdat huomioidaan. Ulkoasiainvaliokunnan
tavoin suuri valiokunta pitää myös harkitsemisen arvoisena
esityksenä mahdollisen muutoksenhakutuomioistuimen perustamista.
Valiokunta toteaa, että parhaimmillaan TTIP-sopimusneuvottelut
tukevat riitojenratkaisumenettelyn uudistamista ja mahdollistavat
uuden mallin omaksumisen myös muissa investointisuojasopimuksissa.
Lopuksi suuri valiokunta toteaa, että suunniteltuun
riitojenratkaisumenettelyyn voi liittyä eräitä myös
valtiosääntöisesti arvioitavia, Suomen
täysivaltaisuuteen liittyviä kysymyksiä,
joita voidaan tosisiasiallisesti arvioida vasta, kun sopimusosapuolten
kannat ja investointiriitojen ratkaisemista koskevat menettelyt
ovat tarkentuneet.
Jatkoneuvottelut sekä eduskunnan rooli
Suuri valiokunta toteaa, että valtioneuvosto on perustuslain
96 §:n 2 momentin nojalla velvollinen antamaan suurelle
valiokunnalle kaikki eduskunnan valtaoikeuksien kannalta oleelliset tiedot
TTIP-neuvottelujen etenemisestä, sopimustekstien täsmentymisestä ja
asetettujen tavoitteiden toteutumisesta. Suuri valiokunta tulee
erikoisvaliokuntien valmistelun pohjalta kehittämään
ja tarkentamaan kantojaan neuvottelujen edetessä. Sopimusneuvottelujen
ja EU:n ja kansallisen kannanmuodostuksen avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen
tulee myös muutoin kiinnittää erityistä huomiota
ja sopimusvalmisteluja avata nykyistä laajemmalle julkiselle
keskustelulle.