Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 1015/2002 vp - Tuija Nurmi /kok
Tarkistettu versio 2.0
Lahti—Kerava-oikoradan myötä junaliikenteen kapasiteetti lisääntyy ja junat nopeutuvat ja kasvavat. Tällöin on vaarana, että Lahteen syntyy kiskoliikenteen liikennesumppu, ellei liikenteen läpäisymahdollisuutta varmisteta etukäteen.
Nykyisin Lahden rautatieasemalla on vain kolme lyhyehköä henkilöliikenneraidetta sekä kapeat ja matalat matkustajalaiturit. Pääraiteiden kiskot ovat loppuun kulutettuja, ja täysikokoiset tavarajunat mahtuvat vain yhdelle raiteelle.
Lahden ratapihaa ympäristöineen on laajennettava ja kunnostettava ja välttämättömiä turvalaitemuutoksia tehtävä siten, että muutostyöt ovat nykyisessä infrastruktuurissa valvonnassa ja että junaliikenne voi jatkua keskeytyksettä. Nykysuunnitelman mukaan kunnostus- ja laajennustyöt ajoittuvat vuosille 2004—2006, mikä sijoittuu pahimpaan mahdolliseen ruuhkaan eli oikoradan liikenteen avaamiseen.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.40.21 lisäyksenä 1 700 000 euroa Lahden ratapihan kunnostamiseen ja vähentää vastaavasti momentilta 34.05.61 1 700 000 euroa EU:n rakennerahastojen ohjelmien toteutukseen ehdotetusta määrärahasta.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002