Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 1191/2001 vp - Pentti Tiusanen /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Suomen rataverkon kehittäminen on kärsinyt rahapulasta. Ongelmina ovat mm. tasoristeykset, jotka osaltaan estävät raideliikenteen nopeuksien nostamista.
Välillä Riihimäki—Lahti on 22 tasoristeystä, välillä Lahti—Kouvola 17, välillä Kouvola—Lappeenranta 11, välillä Lappeenranta—Suomen raja 2, välillä Lappeenranta—Imatra 11, välillä Imatra—Imatrankoski 7 ja välillä Imatra—Parikkala-17. Tasoristeyksien poistaminen on edellytyksenä mm. nopean raideliikenteen kehittämiselle Kaakkois- ja Itä-Suomeen.
Ongelmana ovat myös raskaan teollisuuden kulkuneuvojen käyttämät tasoristeykset. Tällainen on Joutsenossa mm. Lappeenrannasta pohjoiseen sijaitseva Ilottulan tasoristeys sekä Imatran aseman läheisyydessä oleva Asemakadun risteys, joissa autoliikenne leikkaa erityisen hankalalla tavalla kaksi raideparia.
Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 talousarvioon momentille 31.40.77 lisäyksenä 4 365 000 euroa tasoristeysten poistamiseen Lahden ja Imatran väliseltä rataosuudelta.
Helsingissä 18 päivänä syyskuuta 2001