Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 250/2010 vp - Matti Kauppila /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Suomen pääradoilla on tasoristeyksiä lähes 3 300 ja sivuradoilla 500. Varoituslaitteilla varustettuja tasoristeyksiä on pääradoilla n. 650 ja sivuradoilla noin 100. Turvalaitteettomia tasoristeyksiä on siis yhteensä yli 3 000. Tasoristeykset aiheuttavat pysyvää vaaraa eri puolilla maatamme.
Tasoristeysten poistamiseksi Ratahallintokeskuksella on suunnitelmat, mutta resurssien niukkuuden vuoksi tasoristeysten poistaminen ja niiden korvaaminen esimerkiksi alikulkuteillä on ollut hyvin hidasta. Lahti—Loviisa-radalla sijaitsee Orimattilan Käkelän tasoristeys, joka on hyvin huonokuntoinen ja kaipaisi kunnostusta. Tasoristeyksellä on sattunut huolestuttavasti onnettomuuksia.
Liikenneviraston mukaan yhden tasoristeyksen puolipuomilaitteiden keskimääräiset rakennuskustannukset ovat 100 000—150 000 euroa ja valo- ja äänivaroituslaitteiden rakennuskustannukset tätä alhaisemmat.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon momentille 31.10.20 lisäyksenä 500 000 euroa Lahti—Loviisa-radan tasoristeysvaroituslaitteisiin.
Helsingissä 20 päivänä syyskuuta 2010