Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 253/2010 vp - Matti Kauppila /vas ym.
Tarkistettu versio 2.1
Lahteen Helsingistä ulottuva oikorata on osoittanut tarpeellisuutensa. Oikoradan ansiosta koko itäisen Suomen henkilörautatieliikenne on kasvanut hyvin merkittävästi ja ylittänyt ennakkoarviot. Junavuoroja on jouduttu lisäämään.
Helsingistä Lahden kautta Heinolan Lusiin on hyvä moottoritieyhteys, mutta Lusista eteenpäin sekä valtatiellä 4 (Lusi—Jyväskylä) että valtatiellä 5 (Lusi—Mikkeli) on jatkuvasti viikonloppuisin pahoja ruuhkia. Näiden teiden parannukset ohituskaistoin eivät tuo lopullista ratkaisua ruuhkaongelmiin. On huomattava, että maantieliikenne kasvaa Heinolan kohdalla kaksinkertaiseksi valtateiden keskimäärään nähden.
Lahti—Heinola rataosuus on nyt ja tulevaisuudessa erittäin tärkeä vientiteollisuuden kuljetustarpeiden kannalta. Henkilöliikennettä tällä osuudella ei ole, sillä profiililtaan vanhanaikaisena ratana se ei ole nopeudeltaan kilpailukykyinen. Ratahallintokeskuksen selvitysten perusteella rataosa on kuitenkin säilytettävä ja sitä on kehitettävä. Tehtäessä rataoikaisua Lahti—Heinola—Mikkeli joutuu myös Lahti—Heinola rataosuus oikaistavaksi.
Nykyisissä kaavoissa ratalinjaan on turhan leveä varaus, joka vaatiin tarkentamista, jotta odotusajan haittavaikutukset jäisivät pienemmiksi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon momentille 31.10.20 lisäyksenä 5 000 000 euroa Lahti—Heinola—Mikkeli-rataoikaisun suunnitteluun.
Helsingissä 20 päivänä syyskuuta 2010