Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 311/2010 vp - Valto Koski /sd
Tarkistettu versio 2.0
Kimolan kanava, joka on Suomen pisin sisävesiväylä sijaitsee Konniveden ja Jaalan Pyhäjärven välissä. Kanavan kautta uitettiin aikanaan alueen metsäteollisuudelle merkittävä määrä raakapuuta. Uitto on lopetettu käytössä olleiden nippunosturien huonokuntoisuuden takia. Väylää voitasiin kuitenkin käyttää edelleen tehokkaasti jos nykyisten nippunosturien tilalle rakennettaisiin sulut. Sulkujen rakentaminen mahdollistaisi puun kuljetukset väylää pitkin jatkossa ja antaisi uusia mahdollisuuksia kanavan käytölle mm. matkailuelinkeinojen osalta aina Keski-Suomea myöten. Sulkujen rakentaminen mahdollistaisi mm. proomukuljetukset suoraan alueella toimiville laitoksille koko Järvi-Suomen alueelta. Vesistökuljetukset olisivat myös kaikkein ympäristöystävällisin kuljetusmuoto esimerkiksi metsähakkeelle jota alueen lämpölaitokset käyttävät merkittävässä määrin. Kanavan sulkujen rakentamisella olisi yhteys myös Päijänne—Keitele kanavan kannattavuudelle, koska se avaisi uusia näkymiä sisävesiliikenteen nykyistä laajemmalle hyötykäytölle.
Sulkujen rakentaminen sisältyy Merenkulkuhallituksen väyläohjelmaan liikenne- ja viestintäministeriön asettaman (2.9.2001—31.12.2002) työryhmän laatiman meri- ja sisävesiväylien pitkän tähtäimen kehittämisohjelmaan.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon momentille 31.10.20 lisäyksenä 1 500 000 euroa Kimolan ja Voikkaan sulkujen suunnitteluun.
Helsingissä 20 päivänä syyskuuta 2010