TALOUSARVIOALOITE 728/2005 vp

TAA 728/2005 vp - Aila Paloniemi /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen kanavasiltojen ja Äijälänsalmen väylän parantamiseen Keski-Suomessa

Eduskunnalle

Kanavasiltojen ja Äijälänsalmen väylän parantamisella on tärkeä merkitys Keski-Suomen vesistöliikenteen toimivuudelle. Jyväskylän satamaan pääsee Päijänteeltä vesitse vain huonokuntoisen Äijälänsalmen väylän kautta. Maaperältään hienojakoinen salmi on liettymässä nopeasti kulkukelvottomaksi. Hankkeen tarkoituksena on kanavareitin ja siihen liittyvän Jyväskylän sisääntuloväylän liikennöitävyyden parantaminen. Keiteleen kanavareitin matalin silta korvataan uudella Eeronsalmen silta- ja väyläratkaisulla ja Paatelanlahden ratasilta nostetaan koko yläpuolisen vesistöalueen mukaiseen alikulkukorkeuteen.

Liian matalat alikulkukorkeudet ovat olleet Keski-Suomen kanavaliikenteen pullonkaula. Alikulkukorkeuksien nosto edesauttaa kanavareitin liikenteellistä hyödyntämistä erityisesti vesimatkailuun. Toimenpiteisiin väylän korjaamiseksi on ryhdyttävä pian, jotta liikenneyhteyden säilyminen varmistetaan. Äijälänsalmen kunnostus turvaisi vesiliikenteen kehittämisen Jyväskylään. Kanavareitin hankkeet voidaan käynnistää heti. Äijälänsalmen suunnitelmat ovat valmiina.

Kokonaiskustannukset ovat yhteensä 4,2 miljoonaa euroa. Tästä Eeronsalmen sillan ja väyläosuus on 2,78 milj. euroa, Paatelan ratasillan korotuksen osuus on 0,17 milj. euroa ja Äijälänsalmen väylän kunnostus tarvitsee 1,25 milj. euroa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon momentille  31.30.78 lisäyksenä 4 200 000 euroa Äijälänsalmen väylän kunnostukseen ja Keiteleen kanavan liikennöitävyyden parantamiseen.

Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2005

  • Aila Paloniemi /kesk
  • Matti Kangas /vas
  • Ahti Vielma /kok
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Petri Neittaanmäki /kesk
  • Reijo Laitinen /sd
  • Lauri Oinonen /kesk
  • Kalevi Olin /sd