Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 934/2002 vp - Tero Mölsä /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Päijät-Hämeen tärkein tiehanke on Lahti—Heinola-moottoritie. Tien rakentaminen tulisi aloittaa vuonna 2003 ja se tulisi saada valmiiksi vuonna 2004. Valtatie 4 muodostaa Suomen tiestön selkärangan ja on osa eurooppalaista TEN-verkkoa. Heinolan kaupungin kohdalla 13 kilometrin tieosuus on rakennettu jo moottoritieksi ja myös Kymenvirran yli kulkeva silta moottoritietasoiseksi.
Järvenpää—Lahti-moottoritien valmistumisen jälkeen ruuhkautuu Lahden ja Heinolan välinen ohituskaistatie edelleen pahasti etenkin viikonloppuisin. Selvitysten mukaan ruuhkat saadaan poistetuksi parhaiten muuttamalla tie moottoritieksi.
Lahti—Heinola-tieosuudella liikennemäärät vaihtelevat 11 000 ja 13 000 ajoneuvon välillä. Kesäperjantaisin liikennemäärät nousevat jopa 20 000 autoon vuorokaudessa. Moottoritien valmistuttua liikenteen arvioidaan kasvavan noin 15 %. Lahti—Heinola-moottoritieosuuden tiesuunnittelu on käynnissä.
Tielaitoksen toiminta- ja taloussuunnitelmassa moottoritien toteutus on ajoitettu vuosille 2002—2005. Tien kustannusarvio on 41 milj. euroa. Tiesuunnitelmat valmistuvat vuonna 2002.
Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.24.79 lisäyksenä 1 700 000 euroa Lahti—Heinola-moottoritien rakentamiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002