Perustelut
         
         Yleistä
         
         Valmiuslakia koskevan lakiehdotuksen säännöksistä talousvaliokunnan
            toimialaan liittyvät erityisesti rahoitusmarkkinoiden ja
            vakuutusalan toiminnan turvaamista säätelevä 4
            luku ja hyödyketuotannon, -jakelun sekä energiahuollon
            varmistamista säätelevä 5 luku. Valiokunnan
            toimialaan liittyvät myös ehdotukset ulkomaisen
            luotto- ja rahoituslaitoksen toiminnasta Suomessa annetun lain 13
            a §:n muuttamisesta, arvo-osuusjärjestelmästä annetun
            lain 13 a §:n muuttamisesta sekä poikkeusolojen
            vakuutustakuusta annetun lain 1 §:n muuttamisesta.
         
         
         Valmiuslainsäädännön uudistamisen
            päätavoitteita ovat sääntelyn
            täsmentäminen perustuslain edellyttämällä tavalla
            ja lain toimivaltuussäännösten ajantasaistaminen.
            Käytännössä tämä on
            toteutettu huomattavasti voimassaolevaa valmiuslakia yksityiskohtaisemmalla
            sääntelyllä. Talousvaliokunta pitää ehdotusta
            sinänsä perusteltuna, mutta toteaa, että talouden
            alalla tapahtuva nopea kehitys saattaa edellyttää valmiuslain
            muuttamista jatkossa nykyistä useammin sääntelyn
            ajan tasalla pitämiseksi. Valiokunnan jäljempänä olevat
            huomiot kohdistuvat lähinnä esityksen yksittäisten
            säännösten soveltamiseen sekä valmiuslain
            suhteeseen muuhun lainsäädäntöön.
         
         
         Valiokunnalla ei ole huomautettavaa edellä mainittuihin
            valmiuslakiehdotukseen liittyviin lakiehdotuksiin.
         
         
         Poikkeusolojen määritelmä ja kansainväliset velvoitteet
         
         Valmiuslain käyttöönotto edellyttää,
            että kyseessä  on  ehdotuksen  3 §:ssä  määritelty  poik-
            keusolo eikä tilanne ole hallittavissa viranomaisten säännönmukaisin
            toimivaltuuksin. Tiettyjen 4 ja 5 lukujen toimivaltuuksien käyttöönotto
            edellyttää, että kyseessä on
            joko 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tai 3 §:n 1—3
            kohdassa tarkoitettu poikkeusolo. Toimivaltuuksien käyttöönottoa
            on rajattu myös pykäläkohtaisin sanallisin
            määrittelyin. Esimerkiksi kaukolämmön
            käytön rajoittaminen (39 §), lämmityspolttoöljyn
            säännöstely (40 §) tai maakaasun
            käytön rajoittaminen (41 §) on mahdollista
            vain 3 §:n 1—3 kohdissa tarkoitettujen poikkeusolojen
            aikana. Edellä mainitut toimivaltuudet eivät siten
            olisi käytettävissä esimerkiksi laajan
            luonnonkatastrofin tai ydinonnettomuuden sattuessa. Talousvaliokunta
            painottaa, että huoltovarmuuden kannalta on lähtökohtaisesti
            häiriötilan lähdettä tai syytä tärkeämpää arvioida
            häiriön seurausvaikutuksia yhteiskuntaan. Nämä saattavat
            olla laajoja myös ehdotuksen 3 §:n 4 kohdassa
            tarkoitetuissa tilanteissa. Rajanveto erityisesti 3 §:n
            4 kohdan ja taloudellisia kriisejä säätelevän
            3 kohdan välillä voi muodostua vaikeaksi ja hidastaa
            turhaan valtuuksien nopeaa käyttöönottoa.
            Talousvaliokunta kiinnittääkin huomiota siihen,
            että toimivaltuuksien käyttöönoton
            kannalta keskeisen 3 §:n yksityiskohtaiset perustelut ovat
            hyvin niukat eivätkä välttämättä anna
            riittävää tukea tulkintatilanteisiin. 
         
         
         Valmiuslakiehdotuksen 4 ja 5 lukuihin perustuvat valtuudet voivat
            laajasti rajoittaa yhteisösääntelyn piiriin
            kuuluvaa tavaroiden, palvelujen ja pääomien vapaata
            liikkuvuutta. Samoin esimerkiksi Maailman kauppajärjestö WTO:n
            ja kansainvälisen energiajärjestö IEA:n
            Suomea sitovat velvoitteet liittyvät näihin valtuuksiin. Kansainväliset
            velvoitteet asettavat rajoituksia sekä kansallisen sääntelyn
            käyttöönotolle että noudatettaville
            menettelytavoille. Talousvaliokunta pitääkin hyvänä,
            että valmiuslakiehdotuksen 5 §:ssä otetaan
            Suomea sitovat kansainväliset velvoitteet nykyistä selkeämmin
            huomioon. Näihin kysymyksiin on myös eduskunnalla
            mahdollisuus kiinnittää huomiota käsitellessään
            ehdotuksen 6 §:ssä tarkoitettua toimivaltuuksien käyttöönottoasetusta.
         
         
         Rahoitusmarkkinat
         
         Rahoitusmarkkinoita ja vakuutustoimintaa säätelevän
            ehdotuksen 4 luvun ehkä merkittävin muutos nykysääntelyyn
            on ehdotuksen 26 §:n asettama edellytys, jonka mukaisesti
            tiettyjen rahoitusmarkkinoita koskevien toimivaltuuksien käyttöönotto
            edellyttää, että Euroopan keskuspankki
            ja Suomen Pankki toimiessaan Euroopan keskuspankkijärjestelmän
            tehtävissä osana Euroopan keskuspankkijärjestelmää eivät
            ole poikkeusolojen vallitessa toimintakykyisiä. Valtioneuvoston
            on pyydettävä ennen asetuksen antamista kiireellistä menettelyä noudattaen
            Euroopan keskuspankin lausunto.
         
         
          Talousvaliokunta katsoo, että ehdotettu sääntely
            ottaa tarkoituksenmukaisella tavalla huo-mioon Euroopan keskuspankin
            lausunnosta (CON/2006/6) ilmenevät kannanotot.
            Ehdotuksen 26 § antaa keskuspankille mahdollisuuden aina
            ottaa kantaa sen toimivaltaan liittyvään sääntelyyn.
            Euroopan keskuspankki on lausunnossaan lisäksi esittänyt,
            että valmiuslakiehdotuksessa oleva ilmaisu "Suomen raha"
            tulisi korvata joko sanalla "euro" tai ilmaisulla "Suomessa laillisena
            maksuvälineenä oleva raha". Talousvaliokunta puoltaa
            lakiehdotuksen muotoilua ja katsoo, ettei siinä käytetty
            ilmaisu aiheuta tulkintaongelmia. Talous- ja rahaliittoon liittymisen
            ja rahalain kumoamisen seurauksena Suomen raha on nykyisin yksiselitteisesti
            euro.
         
         
         Talousvaliokunta toteaa, että Euroopan keskuspankin
            asema on ehdotuksessa otettu huomattavasti korostetummin esille
            kuin vastaavat oikeudet sisämarkkinasääntelyn
            osalta omaavan komission. Tältä osin ehdotuksen
            5 §:ään liittyvä sääntely
            on katsottu riittäväksi.
         
         
         Hyödyketuotanto ja -jakelu sekä energiahuollon
            varmistaminen
         
         
         Ehdotettu 5 lukuun sisältyvä sääntely
            vastaa pitkälle jo nyt valmiussuunnittelmissa omaksuttua linjaa.
            Lähtökohtana on, että valmiuslain toimivaltuudet
            otetaan käyttöön vasta siinä vaiheessa,
            kun on selvää, ettei huoltovarmuutta kyetä turvaamaan
            muilla keinoin.
         
         
         Kulutushyödykkeiden osalta pyritään
            ensisijaisesti ohjaamaan tarjontaa. Sääntelyn
            apuna voidaan käyttää hintasäännöstelyä ja
            rajoittaa ulkomaankauppaa. Sähköä ja
            lämmityspolttoöljyä ehdotetaan säännösteltäväksi
            kiintiöiden avulla. Kaukolämmön ja maakaasun
            osalta sääntely tapahtuisi käyttörajoituksin. Öljyn
            tuonnin ja viennin säännöstelystä, öljyn
            tuotannon ja jakelun säännöstelystä sekä velvoitevarastoissa olevan öljyn
            luovuttamisesta valtiolle on voimassa mitä kansainvälisestä energiaohjelmasta tehdyn
            sopimuksen eräiden määräysten
            hyväksymisestä ja sopimuksen soveltamisesta annetussa
            laissa (1682/1991) säädetään.
            Valmiuslakiehdotuksen 29 §:n mukaisesti voidaan säätää polttonesteen
            kokonaissäästötavoitteesta ja tavoitteen
            jakamisesta eri kulutusmuotojen kesken.
         
         
         Talousvaliokunta pitää 5 lukuun sisältyvää sääntelyä,
            edellä toimivaltuuksien käyttöönottokynnystä koskevin
            huomautuksin, perusteltuna. Valiokunta haluaa kuitenkin kiinnittää huomiota
            valmiuslakia sivuavaan kansalliseen sääntelyyn.
            Suomen liittyessä EU:n jäseneksi annettiin ulkomaankaupan
            sääntelyn osalta laki ulkomaankaupan hallinnosta
            sekä tarkkailu- ja suojatoimenpiteistä eräissä tapauksissa
            (1521/1994). Lain tarkoituksena oli erityisesti säännellä liittymissopimuksen
            mukaisten maataloutta ja teollisuustuotteita koskeneiden siirtymäaikojen
            hallinnointia. Viimeiset lain tarkoittamat siirtymäajat
            ovat päättyneet 1.1.2000, mutta lain säännökset
            tuonnin ja viennin tarkkailusta, suojatoimenpiteistä sekä näihin
            liittyvästä viranomaisten toimivallanjaosta ovat
            edelleen voimassa. Lain 3 §:n mukaisesti ulkomaankauppaa
            voidaan tarkkailla, jos on syytä epäillä,
            että jonkin tuotteen tuonti tai vienti aiheuttaa tai saattaa
            aiheuttaa vahinkoa jollakin talouden alalla tai häiriöitä markkinoilla.
            Suojatoimenpiteisiin voidaan lain 4 §:n mukaisesti ryhtyä,
            jos ilmenee vakavia häiriöitä, jotka
            aiheuttavat tai voivat aiheuttaa pysyvää vahinkoa
            jollakin talouden alalla, tai vaikeuksia, jotka johtavat tai voivat
            johtaa taloudellisen tilanteen merkittävään
            heikentymiseen tietyllä alueella. Lain perustelujen mukaisesti
            suojatoimenpiteitä ovat määrälliset
            rajoitukset, tuotteelle asetettava perushinta ja tasoitusmaksut.
            Toimivaltuuksien käyttöönotosta säädetään
            lain 6 §:ssä ja lain 7 § sisältää säännöksen
            eduskunnan oikeudesta kumota sen toimivaltaan kuuluva asetus.
         
         
         Talousvaliokunnan näkemyksen mukaan lain sääntely
            menee osin päällekkäin erityisesti ehdotetun
            valmiuslain 34 §:n kanssa. Tämän vuoksi
            valmiuslakiehdotuksen käsittelyn yhteydessä on
            aiheellista selventää lakien välistä suhdetta. Talousvaliokunta
            katsoo, että sekä uuden perustuslain voimaantulo
            että yhteisön kauppapoliittisia instrumentteja
            koskevassa sääntelyssä tapahtuneet muutokset
            edellyttävät ainakin lain tarkistamista ja mahdollisesti
            myös harkintaa siitä, onko lakia enää aiheellista
            pitää voimassa.