Perustelut
Yleistä
Kuluvasta vuodesta on useimpien ennusteiden mukaan tulossa jo
kolmas peräkkäinen taantumavuosi. Maamme työttömyys
kasvaa tällä hetkellä hälyttävää tahtia,
ja mikä huolestuttavinta, pitkäaikais- sekä nuorisotyöttömyys
ovat räjähtämässä käsiin.
Asiantuntijat puhuvat avoimesti jo massatyöttömyydestä.
Taloustilanteemme on synkkä.
Ongelmien taustalla on kolme samaan aikaan maahamme kohdistuvaa
taloudellista haastetta: ensinnäkin kansainvälisen
talouden ja rapautuneen kilpailukykymme aiheuttama suhdannekriisi,
toiseksi ikärakenteen muutoksen aiheuttama kestävyysvaje
sekä kolmanneksi talouden rakennemuutos. Nämä ongelmat
vaativat eri työkaluja, eikä riitä, että ratkaisemme
vain yhden tai edes kaksi ongelmaa, vaan ne kaikki on ratkaistava.
Perussuomalaiset pitävät hallituksen yleistä talouspoliittista
linjaa virheellisenä. Useat talouden arvostetut asiantuntijatahot,
kuten esimerkiksi Hetemäen asiantuntijaryhmä tai
Kansainvälinen valuuttarahasto IMF, ovat suositelleet välttämään
taantumassa etupainotteista julkisen talouden sopeutusta. Näiden
suositusten taustalla ovat ne useat viimeaikaiset tutkimukset, jotka ovat
osoittaneet nykyisessä taloustilanteessa finanssipolitiikan
kerroinvaikutuksen olevan poikkeuksellisen suuri. Toisin sanoen
finanssipolitiikan vaikutus työllisyyteen ja talouskasvuun
on nyt tavanomaista suurempi.
Hallitus on tästä huolimatta taantumassa leikkaamassa
ja korottamassa veroja ensi vuonna noin 3 miljardilla eurolla. Onkin
selvää, että näin voimakkaasti
kiristävän finanssipolitiikan vaikutus sekä työllisyyteen
että talouskasvuun on hyvin negatiivinen. Hallitus ei siis
katso tarpeelliseksi tehdä työllisyyttä ja
talouskasvua tukevaa suhdannepolitiikkaa, vaan vain keskittyy rakenteellisiin
ongelmiin. Työttömän ahdinko ei näytä kiinnostavan.
Perussuomalaisten mielestä tarvitsemme nyt kunnianhimoista
rakennepolitiikkaa, joka antaa meille mahdollisuuden tehdä myös
elvyttävämpää, työllisyyttä ja
talouskasvua tukevaa suhdannepolitiikkaa. Tarvitsemme sekä että -politiikkaa,
emme joko tai -politiikkaa.
Energiapolitiikka
Hallituksen epäonnistuneen energiapolitiikan tulokset
ovat helposti luettavissa tilastoista. Viime vuonna hiilen käyttö lisääntyi
lähes viidenneksen, vaikka samaan aikaan energian kokonaiskulutus
laski. Kataisen hallituksen harkitsematon päätös
leikata kotimaisen bioenergian, kuten turpeen ja puuenergian, tukia
on johtanut siihen, että kivihiili on ohittanut puun kilpailukyvyn
lauhdesähkön tuotannossa. Hallituksen virheellinen
energiapolitiikka uhkaa merkittävästi vähentää työpaikkoja
alalta, joka tuo työpaikan yli 16 000 suomalaiselle. Samalla
se osaltaan uhkaa heikentää Suomen energiaomavaraisuutta.
Hallituksen täysin epäonnistuneesta energiapolitiikasta
kärsii sekä talous että ympäristö.
Perussuomalaisten mielestä meidän pitäisi
lopettaa nykyisen lähinnä venäläisiä hyödyttävän energiapolitiikan
teko ja ottaa energiapolitiikkamme tavoitteeksi kohtuuhintainen
ja kotimainen energia. Maassamme on energiatuotteille 8,5 miljardin
euron edestä kysyntää, jota emme verotuksen,
tukipolitiikan, sääntelyn ja infrastruktuurin
puutteellisuuden takia pysty kotimaisin voimin täyttämään.
Hyödyntämällä kotimaista energiaa
ja kehittämällä siihen perustuvaa vientiteollisuutta
voimme edistää työllisyyttä ja
talouskasvua sekä oikaista merkittävästi kauppatasettamme.
Energiantuotannon kotimaisuusasteen nostamisella voidaankin eri
arvioiden mukaan saada aikaan jopa kymmeniätuhansia uusia työpaikkoja.
Nämä työpaikat syntyisivät vielä pääasiassa
haja-asutusalueille ja näin osaltaan mahdollistaisivat
pitämään maaseutua elinvoimaisena ja
asuttuna. Lisäksi viimeaikainen kv-politiikan epävarmuus
on varmasti palauttanut kaikkien mieliin energiaomavaraisuuden tärkeyden
myös huoltovarmuutemme näkökulmasta.
Näin ollen energiaomavaraisuuden nostaminen onkin syytä ottaa
energiapolitiikan keskeiseksi tavoitteeksi
Hallituksen tuore ilmoitus siitä, että se
on laskemassa ensi vuonna turpeen verotusta ja nostamassa puuhakkeen
tukea, on erittäin kannatettava. Valitettavasti vahinko
on jo tapahtunut, sillä useat energiayhtiöt ovat
tehneet investointeja, joilla korvataan kotimaista bioenergiaa kivihiilellä.
Jotta turpeen asema Suomen energiapaletissa voidaan turvata, on
myös uusien turvesuolupien käsittelyä nopeutettava.
Samoin uuden ympäristönsuojelulain 13 §:n
toimivuutta on tarkkailtava ja oltava valmiita sen kumoamiseen,
jos se muodostuu esteeksi uusien turvesoiden käyttöönottamiselle.
Näemme myös huomattavasti potentiaalia hajautetussa
pienenergiatuotannossa ja olisimme valmiita panostamaan esimerkiksi älykkääseen
sähköverkkoon, joka mahdollistaisi sähkön
kahdensuuntaisen siirron.
Kotimaisuuden lisäksi energiapolitiikan tavoitteena
on oltava myös energian kohtuullinen hinta. Suomi sijaitsee
kylmässä Pohjolassa, ja teollisuutemme on energiaintensiivistä,
joten ei ole yllättävää, että energian
kokonaiskulutus on väkilukuun suhteutettuna noin kaksi
kertaa niin suuri kuin EU:ssa keskimäärin. Näin
ollen kilpailukyvyn turvaaminen edellyttää kustannustehokasta
energiasektoria, joka kykenee tuottamaan energiaa kilpailukykyiseen
hintaan. Emme voikaan hyväksyä hallituksen päätöstä korottaa jälleen
energiaverotusta, vaan meidän mielestämme sitä olisi
tuntuvasti alennettava. Mielestämme myös energiapoliittisten
tavoitteiden tukemisessa pitäisi hiljalleen siirtyä syöttötariffeista
investointitukiin.
Perussuomalaiset kantavat myös suurta huolta elinkeinoelämän
kuljetuskustannuksista. Näin ollen mielestämme
liikenteen polttonesteiden verotusta on laskettava. Katsomme myös,
että ensi vuonna voimaan astuvasta rikkidirektiivistä aiheutuvien
kustannusten kompensoimiseksi vientiteollisuudellemme olisi väylämaksut
syytä poistaa.
Haluamme myös muistuttaa, että energiapolitiikalla
on tulonjaollinen ja sosiaalipoliittinen ulottuvuus. Energia on
välttämättömyyshyödyke,
jonka hinnannousu rankaisee eniten pienituloisia. On hälyttävää,
että Suomesta löytyy yhä enenevässä määrin
niin sanottuja energiaköyhiä eli ihmisiä,
joille tuottaa vaikeuksia suoriutua lämmitykseen ja sähkönkulutukseen
liittyvistä kustannuksista.
Näemme myös, että Suomeen on perustettava valtion
energiaomavaraisuusrahasto, joka edistäisi lainojen ja
takauksien muodossa kuntasektorin energiatehokkuusinvestointeja
sekä erilaisia energiaomavaraisuutta parantavia cleantech-sektorin
demonstraatio- ja pilottihankkeita. Suomella on paljon vientikelpoista
osaamista näillä aloilla, mutta valitettavasti
kuntasektori ei syystä tai toisesta uskalla juurikaan investoida
edes nopean takaisinmaksuajan energiatehokkuusinvestointeihin. Ilman
kotimaisia referenssejä on suomalaisten yritysten taas
vaikeata edetä vientimarkkinoilla. Lisäksi kuntien
energia- sekä resurssitehokkuuden lisääminen
säästäisi pitkässä juoksussa
myös kuntien varoja. Alkupääoman tähän
Energiaomavaraisuusrahastoon saisi ohjaamalla siihen osan jo päätetyistä valtion
omaisuuden myynneistä saatavista myyntituloista. Katsomme
myös, että tulevaisuudessa päästökauppatulot
on syytä ohjata tähän rahastoon.
Yrittäjyys ja innovaatiopolitiikka
Suomen nykyinen suoriin tukiin perustuva yritystukijärjestelmä on
tutkitusti tehoton, ja järjestelmän suurimmat
hyödynsaajat ovat Nokian kaltaisia suuryrityksiä,
jotka saisivat helposti markkinoilta rahoitusta projekteihinsa.
Nykyiset yritystuet ovat kietoutuneet mutkikkaisiin hankerahoituksiin,
joita osaavat käyttää hyväkseen
lähinnä isot ja vahvat yritykset, kun taas pienet
ja keskisuuret yritykset jäävät helposti
tukien ulkopuolelle. Yritystukien tehottomuus on havaittu myös
työ- ja elinkeinoministeriön raportissa, jonka
mukaan yritystukijärjestelmän toimivuutta voidaan
parantaa merkittävästi poistamalla tehottomat
tuet ja kohdistamalla ne elinkeinopolitiikan kannalta keskeisiin
kohteisiin. Raportin suositusten toteuttamisen arvioidaan pienentävän
valtion tukimenoja 200—250 miljoonalla eurolla, joten yritystukijärjestelmän
tehostamisella voidaan saavuttaa huomattavasti suurempia säästöjä kuin
mitä hallitus on nyt toteuttamassa. Katsomme kuitenkin,
että Tekesin pk-yrityksiin suuntautuvasta innovaatiotoiminnasta
ei kannata leikata.
Perussuomalaiset katsovat, että hallituksen päätös
pääomittaa lisää Suomen Teollisuussijoitus
Oy:tä ja Finnvera Oyj:tä on kannatettava tilanteessa,
jossa yritysrahoituksessamme on ongelmia. Kannatamme myös
lisäpanostuksia Tekesin pääomainsijoitustoimintaan
sekä pk-yritysten kansainvälistymisen ja viennin
vauhdittamiseksi käyttöön otettavaa uutta
rahoitusinstrumenttia. Pidämme kuitenkin ehdotettuja summia
riittämättöminä. Katsomme, että jo
päätetyistä valtion omaisuuden myynneistä saatavasta
potista tulisi suurempi osuus suunnata tähän kohteeseen.
Perussuomalaiset haluavat muistuttaa, että talouskasvun
parantaminen vaatii elinvoimaisen yrityssektorin. Tarvitsemme uusia
toimia yrittäjyyden tukemiseen. Viimeisen vuosikymmenen aikana
käytännössä kaikki uudet työpaikat
ovat syntyneet pk-sektorille ja ennen kaikkea pieniin alle 5 henkilön
yrityksiin. Katsomme, että aloittavia ja kasvavia yrityksiä on
tuettava verotuksellisesti nykyistä paremmin. Mielestämme alv:n
alaraja tulisi nostaa 20 000 euroon ja niin sanotun huojennusalueen
katto nostaa 40 000 euroon. Samoin ehdotamme, että kokeilisimme ainakin
määräaikaisesti niin sanottua Viro-mallista
yritysverotusta työllistäville kasvuyrityksille.
Vuoden alusta voimaan tullut yhteisöveronalennus
taas ei hyödytä kuin osakeyhtiöitä, joten
katsomme, että samantapainen veroporkkana tulee antaa myös
muille yhtiömuodoille. Itse asiassa katsomme, että hallituksen
tekemän yhteisöveroalen hyöty on kyseenalainen,
ja kuvaavaa on, että esimerkiksi Stora Enson toimitusjohtaja
Karl-Henrik Sundström on todennut, ettei yhteisöveron
tasolla ole yhtiölle suurta merkitystä. Myös
konkurssilainsäädäntömme kaipaa
pikaista uudistamista.
Näemme myös, että hallitus ei ole
tehnyt tarpeeksi pöhöttyneen lupabyrokratiamme
ketteröittämiseksi. Elinkeinoelämän
keskusliiton arvion mukaan lupaprosesseissa seisoo tällä hetkellä yli
3,5 miljardin euron edestä investointeja. Ei ole kenenkään
etu, että järkevät investoinnit seisovat
pahimmassa tapauksessa vuosia lupa- ja valitusprosessien takia.
Lupaprosessit pitäisi saada mahdollisimman pitkälti
yhden luvan ja luukun alle kehittämällä esimerkiksi
yhden luvan periaate investointilupakäsittelyyn. Tällöin kaikki
kaavoitusta, rakentamista, toiminnan käynnistämistä ja
julkista rahoitusta koskevat luvat ja päätökset
keskitettäisiin yhdeksi luvaksi. Samalla tavalla valitusprosesseja
on pyrittävä nopeuttamaan siirtymällä yhden
valituksen periaatteeseen aina, kun se on kansalaisen oikeusturvaa
vaarantamatta mahdollista, ja päästävä eroon
tilanteista, joissa viranomaiset valittavat tuomioistuimeen toistensa
päätöksistä. Ymmärrämme
myös, että näinä vaikeina aikoina aluehallinnostakin
on säästettävä, mutta katsomme,
että lupaprosessien käsittelyyn osallistuvan henkilöstön
määrää ei ole syytä vähentää.
Olisimmekin valmiita osoittamaan lisää resursseja lupaprosessien
käsittelyyn.
Kun kansainväliset tahot (OECD, komissio, luottoluokittajat)
listaavat niitä osa-alueita, joissa Suomella on parantamista,
on hyödykemarkkinoiden kilpailu usein listan kärkipäässä.
Tästä syystä katsommekin, että Kilpailu-
ja kuluttajaviraston resursseja ja itsenäisyyttä on
syytä lisätä. Nykyään
kilpailuviranomaisten tutkimukset kestävät pahimmillaan
vuosikausia, vaikka mitään väärinkäytöksiä ei
lopulta havaittaisikaan. Tämä epävarmuus
pistää usein investoinnit jäihin ja saattaa
pahimmassa tapauksessa lamaannuttaa koko yrityksen toiminnan.
Valtion omaisuuden myynti
Hallitus on myös päättänyt
myydä valtion omaisuutta yhteensä noin 1,9 miljardilla
eurolla. Tästä 600 miljoonaa euroa aiotaan käyttää erinäköisiin
kasvu- ja infrahankkeisiin ja loput valtion velan takaisinmaksuun.
Kannatamme sitä, että ei-strategisia omistuksia
myydään esimerkiksi tiehankkeiden rahoittamiseksi
tai kasvurahastojen pääomittamiseksi ja näin
pistetään valtion tase töihin. Hyvät
investoinnit lisäävät kansalaisten hyvinvointia
ja harvaan asutussa maassa kansantalouden menestysedellytyksiä.
Nykytilanteessa, jossa rahoituskustannukset ovat alhaiset ja resursseja
suhdanteen takia paljon toimettomina, saadaan kaiken lisäksi
valtion ydintoimintaan kuuluville infrainvestoinneille poikkeuksellisen
hyvä panos-tuotossuhde. Tämän kaltaista
politiikkaa onkin euroalueen valtioille viime aikoina suositellut
muun muassa Kansainvälinen valuuttarahasto IMF.
Valtion omaisuuden myyminen velan takaisinmaksuun taas on nykytilanteessa
mielestämme järjetöntä. Esimerkiksi
Valtion eläkerahaston sijoitukset ovat tuottaneet viimeisten
viiden vuoden aikana keskimäärin 8,4 prosentin
vuosituottoa ja Solidium vielä tätäkin
paremmin. Suomen valtio taas saa esimerkiksi 5 vuoden lainaa tällä hetkellä alle
0,5 prosentin korolla. Hallitus on siis myymässä valtionvelan
korkoa selvästi paremmin tuottavaa omaisuuttaan velan takaisinmaksamiseksi.
Kestävyysvaje ei tällä tempulla parane,
vaan heikkenee miljarditolkulla.