TALOUSVALIOKUNNAN LAUSUNTO 8/2007 vp

TaVL 8/2007 vp - E 140/2005 vp

Tarkistettu versio 2.1

Valtioneuvoston selvitys komission konsultaatioasiakirjasta koskien patenttijärjestelmän kehittämistä Euroopassa

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Suuri valiokunta on 4 päivänä toukokuuta 2007 lähettänyt jatkokirjelmän 1. KTM 26.4.2007 asiassa E 140/2005 vp konsultaatioasiakirjasta koskien patenttijärjestelmän kehittämistä Euroopassa talousvaliokunnalle mahdollisia toimenpiteitä varten.

Asiantuntijat

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina

hallitusneuvos Antti Riivari ja ylitarkastaja Heli Honkapää, kauppa- ja teollisuusministeriö

lainsäädäntöneuvos Asko Välimaa, oikeusministeriö

pääjohtaja Matti Enäjärvi ja ylijohtaja Eero Mantere, Patentti- ja rekisterihallitus

lakimies Paula Paloranta, Keskuskauppakamari

oikeustieteen kandidaatti Tytti Peltonen, Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry

lainopillinen asiamies Janne Makkula, Suomen Yrittäjät ry

johtaja Hannu Järvinen, Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekes

Vice President Ilkka Rahnasto, Nokia Oyj

tutkimusasiamies Pirjo Kuhanen, Tampereen teknillinen yliopisto

patenttiasiamies Jonna Sahlin, Suomen Patenttiasiamiesyhdistys

varapuheenjohtaja Eeva Hakoranta, Suomen teollisoikeudellinen yhdistys ry

Viitetiedot

Valiokunta on aikaisemmin antanut asiasta lausunnon TaVL 9/2006 vp.

VALTIONEUVOSTON SELVITYS

Komission tiedonanto

Komissio on 3.4.2007 antanut tiedonannon patenttijärjestelmän kehittämisestä Euroopassa; KOM(2007) 165 lopullinen. Tiedonanto perustuu komission tammikuussa 2006 käynnistämän patenttikonsultaation tuloksiin.

Komission esittämien jatkotoimien pääpaino on patentteja koskevan eurooppalaisen oikeudenkäyntijärjestelmän kehittämisessä. Tavoitteena on nykyistä kustannustehokkaampi ja ennustettavampi oikeudenkäyntijärjestelmä, joka samalla turvaa oikeuden saatavuuden.

Tiedonannossa kuvataan nykyjärjestelmän heikkouksia. Samaa patenttia koskevat samanaikaiset oikeudenkäynnit monessa maassa ovat usein kalliita. Lisäksi eri maiden tuomioistuinkäytänteissä on suuriakin eroavaisuuksia, mikä voi johtaa toisistaan poikkeaviin kansallisiin ratkaisuihin.

Tiedonannossa tarkastellaan tarkemmin kolmea vaihtoehtoista kehittämissuuntaa. Näistä ensimmäinen perustuu Euroopan patenttijärjestön piirissä valmisteltuun sopimusluonnokseen, EPLA (European Patent Litigation Agreement). Toinen vaihtoehto perustuu yhteisölainsäädännön kehittämiseen siten, että lainsäädännöllä luotaisiin tuomioistuinjärjestelmä, jonka puitteissa voitaisiin ratkaista eurooppapatentteja ja mahdollisia yhteisöpatentteja koskevat riidat.

Kolmas vaihtoehto perustuu komission kompromissiesitykseen, joka on edellä mainittujen järjestelmien yhdistelmä. Sen mukaisesti EPLA-sopimusta tarkistettaisiin siten, että siinä otettaisiin huomioon yhteisölainsäädännön ja yhteisöjen tuomioistuimen rooli sekä mahdollisesti sovittava yhteisöpatentti. Sama järjestelmä kattaisi sekä eurooppapatentteja että mahdollisia yhteisöpatentteja koskevat riidat. Järjestelmä muodostuisi hajautetusta ensimmäisestä asteesta, keskitetystä muutoksenhakuasteesta ja yhteisön lainsäädännön osalta yhteisöjen tuomioistuimen tulkintavallan turvaamisesta.

Valtioneuvoston kanta

Valtioneuvoston kantaa ei ole vielä muodostettu.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Komission tiedonannon tavoitteena on jatkaa neuvotteluja yhteisön kilpailukyvyn ja innovaatiopolitiikan kannalta keskeisen patenttijärjestelmän kehittämisestä. Yhteisöpatentteja koskevien neuvottelujen kariuduttua komission lähtökohtana on kehittää patenttijärjestelmää asteittain keskittyen aluksi patenttiriitoja koskevaan oikeudenkäyntijärjestelmään. Tavoitteena on lisätä järjestelmän saavutettavuutta, laatua ja tehokkuutta.

Talousvaliokunta pitää tiedonannossa esitettyjä tavoitteita kannatettavina. Ennakoitavasti ja tehokkaasti toimiva oikeudenkäyntijärjestelmä on omiaan lisäämään patentoinnin houkuttelevuutta. Esimerkiksi Suomessa suurin osa pk-yrityksistä jättää hyödyntämättä immateriaalijärjestelmän suojausmahdollisuuksia. Asiantuntijakuulemisessa on todettu, että merkittävänä syynä patentoimattomuuteen on huoli mahdollisen oikeudenkäynnin kalleudesta. Yrittäjät arvioivat, ettei saatuja oikeuksia olisi kuitenkaan varaa puolustaa. Tilanne on huolestuttava, sillä patentin tarjoama suoja on olennainen edellytys innovaatioiden laajemmalle tuotteistamiselle ja yritysten kansainvälistymiselle. Komission tapaan myös talousvaliokunta painottaa tarvetta ottaa erityisesti pk-yritykset huomioon järjestelmää kehitettäessä.

Valiokunta on aiemmassa asiasta antamassaan lausunnossa (TaVL 9/2006 vp) edellyttänyt jatkotoimia toimivan ja tehokkaan yhteisötason patenttijärjestelmän kehittämiseksi ja kiinnittänyt erityistä huomiota järjestelmän oikeusvarmuuteen, ennustettavuuteen ja kustannustehokkuuteen. Nämä määreet ovat olennaisia myös oikeudenkäyntijärjestelmää kehitettäessä. Talousvaliokunta viittaa myös lakivaliokunnan asiasta antamaan lausuntoon (LaVL 7/2007 vp), jossa on tuotu esille jatkotyön kannalta keskeisiä periaatteita.

Komission esittämät kolme vaihtoehtoista kehittämissuuntaa ovat vielä siinä määrin yleisellä tasolla, ettei käytettävissä olevan tiedon perusteella ole mahdollista ottaa niihin yksityiskohtaisemmin kantaa. Asiantuntijakuulemisessa on tuettu ajatusta luoda vain yksi järjestelmä, joka kattaa sekä eurooppapatentteja että mahdollisia yhteisöpatentteja koskevat riidat. Järjestelmän tulee turvata myös pienten yritysten mahdollisuudet käydä oikeutta patenttiasioissa. Tältä osin on tärkeää, että ensimmäisen oikeusasteen tuomioistuinkäsittely rakentuu alueellisten paikallisjaostojen varaan ja että halukkailla jäsenvaltioilla on mahdollisuus sellainen perustaa. Uudistushankkeen haasteellisimpia kysymyksiä onkin, miten oikeuden saatavuus ja toisaalta soveltamiskäytännön yhtenäisyys ja asiantunteva tuomioistuinkäsittely kyetään turvaamaan. Vaarana on, että epäyhtenäinen soveltamiskäytäntö jatkuu nykyistä laajemmin oikeusvaikutuksin. Tiedonannon pohjalta ei ole vielä mahdollista arvioida uudistuksen tuottamaa lisäarvoa. Ylikansallisen muutoksenhakuasteen voi arvioida lisäävän oikeuskäytännön yhdenmukaisuutta, mutta myös sen perustamismahdollisuuksia tulee selvittää edelleen niin hyötyjen kuin mahdollisten haittojenkin osalta.

Oikeudenkäyntijärjestelmän jatkokehittämistä ajatellen on lisäksi tarpeen ottaa huomioon, että patenttiriitoihin liittyy usein kilpailu- ja sopimusoikedellisia kysymyksiä. Tämäntyyppiset liitännäiskysymykset on kustannustehokkainta ratkaista samassa yhteydessä pääasian kanssa.

Lausunto

Lausuntonaan talousvaliokunta esittää,

että valtioneuvosto ottaa edellä esitetyn huomioon asian jatkovalmistelussa.

Helsingissä 12 päivänä kesäkuuta 2007

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Jouko Skinnari /sd
  • vpj. Antti Rantakangas /kesk
  • jäs. Janina Andersson /vihr
  • Hannu Hoskonen /kesk
  • Matti Kangas /vas
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Miapetra Kumpula-Natri /sd
  • Jouko Laxell /kok
  • Päivi Lipponen /sd
  • Marjo Matikainen-Kallström /kok
  • Petteri Orpo /kok
  • Sirpa Paatero /sd
  • Kimmo Tiilikainen /kesk
  • Markku Uusipaavalniemi /kesk
  • Ulla-Maj Wideroos /r
  • vjäs. Anne-Mari Virolainen /kok

valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Tuula Kulovesi