Perustelut
Tulevaisuusvaliokunta arvostaa sitä, että hallitus
on toimenpidekertomuksessaan ja valtioneuvoston kanslia erillisessä selvityksessään
raportoinut toimista tulevaisuusvaliokunnan mietinnössä esitettyjen,
eduskunnan hyväksymien lausumien johdosta. Valiokunta korostaa,
että aktiivinen vuorovaikutteisuus on olennaista eduskunnan
ja hallituksen menestyksellisessä tulevaisuuspoliittisessa
dialogissa.
Tulevaisuusvaliokunta on osaltaan pyrkinyt kehittämään
ja aktivoimaan tätä dialogia. Tulevaisuusvaliokunnan
tehtävänä on — erityisesti sen
jälkeen, kun valiokunta vakinaistettiin — luoda
pitkäjänteisiä edellytyksiä tulevaisuuspolitiikan
muotoutumiselle eduskunnassa, hallinnossa ja yhteiskunnassa.
Valiokunta on valinnut tämän vaalikauden tulevaisuuspolitiikan
pääteemaksi työn tulevaisuuden arvioinnin.
Keskusteluasiakirjassaan "Työn tulevaisuuden 10 kipupistettä",
josta eduskunta kävi ajankohtaiskeskustelun 15.3.2000,
valiokunta nosti esiin ydinkysymyksiä, joiden ratkaiseminen
on tärkeää Suomen tulevaisuuden kannalta.
Keskusteluasiakirjassa "Työn tulevaisuus Suomessa — tulevaisuuspolitiikan
suuntaviivoja", josta eduskunta kävi ajankohtaiskeskustelun
19.4.2001, valiokunta on jatkanut pääteeman käsittelyä.
Asiakirjan toimenpide-ehdotukset keskittyvät suomalaisen
perhe- ja väestöpolitiikan haasteisiin,
koulutus- ja tutkimusinvestointeihin, verotuksen uudistamiseen sekä Suomi-politiikkaan
ja eriytyvään aluepolitiikkaan.
Valiokunta katsoo, että toimenpide-ehdotukset tulisi
ottaa huomioon valtioneuvoston valmistellessa eduskunnalle syksyllä 2001
annettavaa tulevaisuusselontekoa.
Hallituksen toimenpidekertomuksesta ilmenee, että monissa
eduskunnan lausumien edellyttämissä toimissa on
edistytty tyydyttävästi. Valiokunta kiinnittää seuraavassa
huomiota muutamiin lausumiin, joiden edellyttämät
toimet vaativat tehostamista valtioneuvoston piirissä.
Samalla valiokunta toteaa, että yksittäiset hallinnonalat
tekevät monissa tulevaisuus- ja yhteiskuntapolitiikan kysymyksissä korkeatasoista
työtä,
jonka vaikuttavuus ei yllä toivotulle tasolle hallinnonalojen
yhteistyön kehittymättömyyden takia.
Hallituksen tulisi kiinnittää huomiota poikkihallinnollisen
yhteistyön esteiden poistamiseen ja uusien työskentelytapojen
kehittämiseen muun muassa osana käynnissä olevaa
keskushallinnon uudistusta.
Eduskunta on edellyttänyt, että sosiaaliturvajärjestelyillä ja
työeläkelakiin tehtävillä muutoksilla
sekä työaikoja koskevilla ratkaisuilla tuetaan
työn ja arjen nykyistä joustavampia yhteensovittamismuotoja
(s. 286—287). Nämä kysymykset ovat Suomen
talouden ja kansalaisten hyvinvoinnin kannalta olennaisia, kun väestö ikääntyy,
työmarkkinoille tulevat ikäluokat ovat pieniä ja
työssäkäyntiasteen nostaminen on keskeinen
yhteiskuntapoliittinen tavoite. Tämän tavoitteen
saavuttamiseksi työuupumisen ehkäiseminen ja työssä jaksamista
edistävät toimet muodostuvat yhä tärkeämmiksi.
Valiokunta katsoo, että hallituksen tulisi nopeuttaa suunnitteilla
olevien toimenpiteiden toteuttamista ja kannustaa työmarkkinaosapuolia
myös uusiin, ennakkoluulottomiin ratkaisuihin.
Tulevaisuusvaliokunta on tulevaisuuspolitiikan suuntaviivoja
koskevassa keskusteluasiakirjassaan asettanut tavoitteeksi "nostaa
tutkimus- ja tuotekehitysvarojen osuus BKT:sta vähintään 4
prosenttiin vuoteen 2010 mennessä ja valtion osuus siitä 40
prosenttiin. Korkeakoulujen perustutkimusresurssit nostetaan kansainvälisesti johtavien
yliopistojen tasolle lisäämällä yliopistojen
tutkimusrahoitusta ja Suomen Akatemian rahoitusta. Riittävien
resurssien turvaamiseksi soveltavaan tutkimukseen ja tuotekehitykseen lisätään
Tekesin resursseja". Valiokunta korostaa edelleen näiden
toimenpiteiden merkitystä.
Eduskunta on edellyttänyt, että hallitus lisää ja
kehittää toimenpiteitään, joilla
tutkimus- ja kehitystoiminnan tulosten siirtymistä kansainvälisiksi
menestystuotteiksi voidaan nopeuttaa (s. 268). Viime vuosien
aikana Suomessa on kehitetty rahoittajien (ml. Suomen Akatemia,
Tekes, Sitra, TE-keskukset, Finnvera ja Finpro) yhteistyötä siten,
että tutkimuksen, kehitystyön ja yritystoiminnan
mahdollisuudet saada rahoitusta innovaatiotoiminnan eri vaiheissa
ovat selvästi parantuneet. Suomen innovaatiojärjestelmä arvioidaan
kansainvälisesti kärkiryhmään
kuuluvaksi. Asiantuntijat tunnistavat siinä vielä puutteita
ja haasteita, joita ovat muun muassa teknologiayritysten perustamisen
suhteellinen vähäisyys, osaamisintensiivisten
palvelujen BKT- ja vientiosuuden alhaisuus ja teknologian käyttöönotto
pk-yrityksissä perinteisillä tuotannollisilla
ja myös palvelualoilla. Taustalla oleva ongelma on, että menestymismahdollisuuksia
omaavien
innovaatioiden tai niiden aihioiden nopeaan jalostamiseen maailmanmarkkinoille
ei kohdennu riittävästi riskirahoitusta.
Valiokunta katsoo, että kilpailtua teknologiarahoitusta
on perusteltua lisätä lähivuosina innovaatiojärjestelmän
puutteiden korjaamiseksi edellyttäen, että lisäpanostusten
marginaalihyöty pysyy nykyisellä korkealla tasolla.
Samalla valiokunta korostaa, että alueellisen innovaatiotoiminnan
"herättämiseen" ja sen kannustamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Lisäksi valiokunta korostaa, että innovaatiotoiminnan investointien
tuottavuuden ja vaikuttavuuden arviointia sekä arviointitulosten
raportointia ja hyödyntämistä tulee kehittää.
Eduskunta on edellyttänyt, että hallitus ryhtyy
tehokkaisiin toimenpiteisiin yliopistokoulutuksen laadun parantamiseksi
sekä erityisesti elektroniikan ja tietoliikennetekniikan
tutkinnon suorittaneiden määrän saattamiseksi
työelämän kysyntää vastaavaksi
(s.217—218). Saatujen selvitysten mukaan kaikkien yliopistojen
tulee vuoden 2001 loppuun mennessä suorittaa koulutuksen
laadun arvioinnit. Yliopistojen tulosohjausjärjestelmän
arviointi on saatu käyntiin. Valiokunta toteaa, että tulosohjausjärjestelmässä yleisesti
todetut puutteet — erityisesti perustutkimuksen ja -opetuksen
osalta — tulisi korjata ja saattaa yliopistojen rahoitus
näiltä osin kestävämmälle
pohjalle.
Suomen talouden kasvu on viime vuosina riippunut ratkaisevasti
ICT-alan menestymisestä. Alan kehityksen pullonkaulaksi
on muodostunut erityisesti osaajien puute. Opetusministeriö toteuttaa
vuosina 1998—2002 erityistä tietoteollisuusohjelmaa,
jonka tuloksena alalle valmistuvien määrä (perustutkinnot
ja muuntokoulutustutkinnot) vuonna 2005 olisi 7 000, kun vuonna
1998 valmistuneita oli noin 1 500. Se, missä määrin
tämä koulutus pystyy vastaamaan osaajien kysyntään,
riippuu keskeisesti myös tarjottavan koulutuksen laadusta.
Tässä suhteessa voidaan esittää epäilyjä,
ovatko ohjelman resurssit opiskelijaa ja lukuvuotta kohden oikein mitoitettu.
Valiokunta katsoo, että hallituksen tulee korjata ICT-alan
peruskoulutuksen ja -tutkimuksen resurssiongelmat alan laadukkaiden osaajien
varmistamiseksi.
Eduskunta on edellyttänyt, että Tekes organisoi
uutena kansallisena teknologiaohjelmana käyttäjäystävällisen
tietoyhteiskuntaohjelman, jonka avulla koulutuksen laadullista kehitystä nopeutetaan
kulttuurisen sisältötuotannon ja uuden tieto-
ja viestintäteknologian kehittäjien yhteistyönä ja
jonka tavoitteena on kansainvälisten menestystuotteiden
synnyttäminen. Valiokunta on teknologian arviointihankkeessaan "Avauksia
tietämyksen hallintaan" käsitellyt monipuolisesti
tiedon merkitystä ja työkulttuurin kehitystä.
Yksi tähän raporttiin (eduskunnan kanslian julkaisu
1/2001) sisältyvistä toimenpide-ehdotuksista
konkretisoi edellä mainittuun lausumaan liittyviä toimenpiteitä.
Valiokunta esittää, että Tekes harkitsee
sähköisen oppimisen teknologiaohjelman käynnistämistä.
Ohjelman tavoitteena olisi tiivistää alan yhteistyötä, parantaa
alalla tehtävän kehitystyön tulosten
levitystä ja hyödyntämistä sekä moninkertaistaa meneillään
olevat alan kehityshankkeet. Tavoitteena olisi lisäksi,
että suomalaiset yritykset ja julkishallinto nopeuttavat
olennaisesti alan teknologian, menetelmien ja sisältöjen
tuotteistamista ja hankkivat suomalaisille merkittävän roolin
alan maailmanmarkkinoilla. Valiokunta korostaa, että kyse
on suomalaisen sivistyksen perustan vahvistamisesta sekä kulttuurillisten
sisältöjen määrätietoisesta
kehittämisestä teknologista kehitystä hyödyntäen
ja teknologiaan tehtävien investointien rinnalla.