Perustelut
Saatavuusharkinnasta luopuminen
Hallitus esittää työvoiman saatavuusharkinnasta
luopumista. Työntekijän oleskelulupaprosessista
ehdotetaan poistettavaksi työ- ja elinkeinotoimiston suorittama
osapäätösmenettely. Voimassaolevan lain
mukaan työ- ja elinkeinotoimiston tulee osapäätöstä tehdessään
selvittää, ettei työntekijän
oleskeluluvan myöntäminen estä kyseiseen
työhön sopivan, työmarkkinoilla käytettävissä olevan
henkilön työllistymistä. Myönteinen
osapäätös tarvitaan, jotta työntekijän oleskelulupa
voidaan myöntää.
Esityksen tavoitteena on saada työntekijän oleskelulupajärjestelmä vastaamaan
paremmin tarpeeseen edistää ulkomaisen työvoiman
maahanmuuttoa ja Suomen vetovoimaisuutta sekä lisätä työmarkkinoilla
käytettävissä olevien henkilöiden
määrää. Keskittämällä lupaharkinta
yhteen viranomaiseen, Maahanmuuttovirastoon, pyritään
yksinkertaistamaan, selkiyttämään ja nopeuttamaan
työntekijän oleskeluluvan hakuprosessia ja tehostamaan
valvontaa.
Valiokunta pitää hallitusohjelman mukaista työvoiman
saatavuusharkinnan poistamista tarpeellisena, vaikka tämänhetkinen
työmarkkinatilanne ei olekaan paras mahdollinen muutoksen toteuttamiselle.
Työmarkkinatilanteen nopea heikkeneminen on näkynyt
työ- ja elinkeinotoimistojen työlupayksiköiden
päätöksissä siten, että vuonna
2009 ensimmäisistä työntekijän oleskelulupahakemuksia
koskevista osaratkaisuista myönteisiä oli vain
42,7 % ja osittain myönteisiä 29,1 %.
Lait ehdotetaan tuleviksi voimaan vuoden 2011 aikana. Esityksen
perustelujen mukaan voimaansaattamisen ajankohtaan vaikuttaa myös
vallitseva työmarkkinatilanne.
Valiokunta katsoo, että työllisyystilanne
huomioon ottaen mahdollinen voimaantuloajankohta voisi olla esimerkiksi
1.11.2011.
Ennakko- ja jälkivalvonnan tehostaminen
Ennakkovalvonta
Esityksen mukaan saatavuusharkinnan poistuessa Suomessa jo olevan
työvoiman kilpailukyvyn säilyttämisestä huolehditaan
työehtojen noudattamisen tehokkaalla valvonnalla. Perustelujen mukaan
valvonnan tehostamisessa keskeisessä asemassa on uusi ulkomaalaisasioiden
sähköinen asiainkäsittelyjärjestelmä eli
UMA-järjestelmä, jonka kautta kehitetään
riskianalyysia siten, että valvontatoimet kohdennetaan
oikein. Perusteluissa korostetaan myös UMA-järjestelmän
merkitystä viranomaisten välisessä tietojen vaihdossa
ja painotetaan, että valvontaa suorittavalla viranomaisella
tulee olla pääsy kaikkiin tarvittaviin tietokantoihin.
Valiokunta yhtyy hallituksen esityksen näkemyksiin
valvonnan tehostamisen tarpeellisuudesta ja viranomaisten välisen
yhteistyön ja tietojenvaihdon merkityksestä. Erityisesti
valiokunta painottaa, että maahanmuuttoviranomaisten käytettävissä tulee
olla kaikki tiedot, jotka liittyvät työnantajan
kykyyn ja haluun noudattaa asianmukaisia työsuhteen ehtoja.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että UMA-järjestelmään saadaan tiedot
työsuojeluviranomaisten suorittamista tarkastuksista. Nykyisin
ulkomaalaisvalvonnan tarkastuskertomukset merkitään
työhallinnon tietojärjestelmään,
josta niitä voidaan hyödyntää työ-
ja elinkeinotoimistoissa työntekijän oleskelulupia
koskevassa osapäätösmenettelyssä.
Työ- ja elinkeinotoimistoissa selvitetään
osapäätösmenettelyä varten saatavuusharkinnan
lisäksi muun muassa työnteon keskeiset ehdot, työnantajan
edellytykset toimia työnantajana ja ulkomaalaisen toimeentulon
riittävyys. Näiden seikkojen selvittäminen
siirtyy lainmuutosten myötä Maahanmuuttoviraston
tehtäväksi. Samalla ehdotetaan, että työehtojen
ja työnantajan edellytysten ennakkovalvontaa TE-toimistojen työlupayksiköissä tehneen
henkilöstön osaaminen siirtyisi Maahanmuuttovirastoon.
Valiokunta korostaa ennakkovalvonnan merkitystä ja
pitää hyvänä, että ennakkovalvonta laajenee
koskemaan myös sellaisia työntekijöitä,
jotka nykyisen lainsäädännön
mukaan eivät tarvitse työntekijän oleskelulupaa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Maahanmuuttovirastoon saadaan tehokkaan valvonnan
vaatima määrä työehtojen ja
työnantajan edellytysten valvontaan liittyvää osaamista.
Valiokunta korostaa, että työlupayksiköistä siirtyvän
henkilöstön lisäksi tarvitaan myös
tehokasta koulutusta sekä jatkuvaa yhteistyötä työ-
ja elinkeinohallinnon ja työsuojeluhallinnon kanssa.
Valiokunta painottaa, että lupaharkinnan yhteydessä tulee
tarkistaa, että hakijan tuleva työsuhde ja siitä saatavat
ansiot ovat sellaiset, että hakija pystyy niiden avulla
huolehtimaan toimeentulostaan. Valiokunta pitää tärkeänä,
että lupaharkinnan yhteydessä selvitetään
myös se, että Suomeen työhön
tulevalla henkilöllä on tarvittava suomen, ruotsin
tai englannin kielen taito taikka muu sellainen kielitaito, jonka
avulla hän pystyy toimimaan Suomen työmarkkinoilla.
Jälkivalvonta
Jälkivalvontaa suorittavat työsuojeluviranomaiset.
Vaikka esityksen perusteluissa korostetaan jälkivalvonnan
tehostamisen tärkeyttä, esitykseen ei sisälly
konkreettisia esityksiä työsuojeluviranomaisten
resurssien tai valvontavaltuuksien lisäämisestä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työsuojeluhallinnon ja poliisin resursseja
ulkomaalaisvalvonnan toteuttamiseen lisätään
niin, että maahanmuuton helpottuminen ei lisää työehtojen
polkemista ja ulkomaalaisen työvoiman hyväksikäyttöä.
Maahanmuuttovirasto ja poliisi suorittavat jälkivalvontaa
jatkolupia myöntäessään. Nykyisen
lain mukaan työntekijän oleskelulupa myönnetään
ensimmäisellä kerralla enintään
vuodeksi. Saadun selvityksen mukaan yhden vuoden lupienkin aikana
on ilmennyt tilanteita, joissa työpaikkaa ei olekaan ollut,
työsuhde on muuttunut kokoaikaisesta osa-aikaiseksi tai
se on irtisanottu koeaikana, jolloin työntekijä ei
ole pystynyt huolehtimaan toimeentulostaan ja on joutunut turvautumaan
toimeentulotukeen.
Valiokunta lähtee siitä, että lainmuutoksen myötä ennakkovalvonta
tehostuu ja tällaiset tilanteet vähenevät.
Valvonnan kannalta olisi kuitenkin tärkeää,
että maahanmuuttoviranomaiset saisivat tiedon työsuhteessa
tapahtuvista olennaisista muutoksista.
Valiokunta esittää, että työn-
ja toimeksiantajat velvoitetaan ilmoittamaan työsuhteen
ennenaikaisesta katkeamisesta tai työssä tapahtuneesta
olennaisesta muutoksesta maahanmuuttoviranomaisille.
Esityksen mukaan ensimmäinen lupa myönnettäisiin
enintään viideksi vuodeksi. Useampaa vuoden lupaa
peräkkäin käytettäisiin silloin,
kun erityinen syy sitä edellyttää. Ehdotettu
säännös ei edellytä, että luvat
myönnettäisiin aina tai edes pääsääntöisesti
viideksi vuodeksi, vaan ne voidaan myöntää myös
lyhyemmäksi ajaksi. Säännös
merkitsee kuitenkin pääsäännön
muuttumista siten, että luvat myönnetään
jatkossa vuotta pidemmäksi ajaksi, ellei erityisestä syystä muuta
johdu.
Valiokunnan käsityksen mukaan valvonnan mahdollisuudet
heikkenevät merkittävästi, jos lupa myönnetään
suoraan useaksi vuodeksi. Valiokunta katsoo, että näin
merkittävä muutos ei ole nykyisessä työmarkkinatilanteessa
perusteltu, vaan pääsääntönä tulee
edelleen olla ensimmäisen luvan myöntäminen
enintään vuodeksi ja vain erityisen painavista
syistä lupa voitaisiin myöntää tätä pitemmäksi
ajaksi. Kun lupa myönnetään vain vuodeksi,
maahanmuuttoviranomainen voi uutta lupaa haettaessa tarkistaa muun
muassa työsuhteen olemassaolon, työehtojen noudattamisen,
työnantajamaksujen hoitamisen ja työnantajan edellytykset
toimia työnantajana.
Erityisen painava syy luvan myöntämiseen vuotta
pidemmäksi ajaksi voisi olla esimerkiksi silloin, kun yliopistoon
tai luotettavaan yritykseen on sovittu otettavaksi alan korkeatasoinen erityisosaaja
hoitamaan alan opetus- tai tutkimusvirkaa taikka osallistumaan useampivuotiseen
tutkimus- tai tuotekehitysprojektiin. Tällöin
voi henkilön houkuttelemiseksi olla tarpeellista, että hän
saa heti pidemmän oleskeluluvan ja voi ottaa perheensä mukaan
Suomeen.
Valiokunta esittää, että hallintovaliokunta
harkitsee ulkomaalaislain 53 §:n muuttamista siten,
että ensimmäinen työntekijän
oleskelulupa myönnetään yleensä enintään
vuodeksi, mutta erityisen painavasta syystä se voidaan
myöntää enintään viideksi
vuodeksi.
Lakiehdotuksen mukaan jatkolupien myöntäminen
siirtyy asteittain poliisilta Maahanmuuttovirastolle siten, että Maahanmuuttovirasto
myöntää jatkoluvan silloin, kun ensimmäinen
lupa on myönnetty lainmuutoksen voimaantulon jälkeen.
Perustelujen mukaan jatkolupien siirtymisestä Maahanmuuttoviraston
myönnettäviksi aiheutuu myöhemmässä vaiheessa
11 henkilön lisäystarve, kun otetaan huomioon
myös pidempien jatkolupien vaikutus jatkolupien
määrään. Valiokunnan Maahanmuuttovirastolta
saaman arvion mukaan lisähenkilöstön
tarve on noin 15 henkilöä, jos ensimmäinen
työntekijän oleskelulupa myönnetään
edelleen pääsääntöisesti
enintään vuodeksi.
Viranomaisten tiedonsaantioikeudet
Valtiovarainministeriössä on käynnissä Viranomaisyhteistyön
kehittämisprojekti Virken toiminnan vakinaistamishanke.
Asiasta on laadittu hallituksen esitysluonnos, joka on tällä hetkellä lausuntokierroksella.
Esityksen mukaan Verohallintoon perustettaisiin pysyvä harmaan
talouden selvityskeskus, jonka tehtävänä olisi
edistää harmaan talouden torjuntaa tuottamalla
ja jakamalla tietoa harmaasta taloudesta ja sen torjunnasta sekä laatimalla
viranomaisille selvityksiä yritysten ja muiden yhteisöjen
toiminnasta. Selvityskeskus laatisi velvoitteidenhoitoselvityksiä,
joiden päätarkoituksena on selvittää,
onko yritys hoitanut julkisoikeudelliset velvoitteensa. Velvoitteidenhoitoselvityksessä
kuvattaisiin yrityksen
ja siihen liittyvien kytkentöjen toimintaa ja taloutta
sekä veroihin ja muihin julkisoikeudellisiin maksuihin
liittyvien velvoitteiden hoitamista.
Lakiluonnoksen mukaan selvityskeskuksella olisi oikeus saada
ilmiöselvityksen laatimiseksi salassapitovelvollisuuden
estämättä viranomaiselta ja muulta julkista
tehtävää hoitavalta tiedot henkilöstä tai
organisaatiosta seuraavasti: 1) nimi, henkilö- tai yhteisötunnus
taikka muut yksilöintitiedot sekä yhteystiedot;
2) omistus- ja hallintasuhdetta kuvaavat tiedot; 3) taloudellista toimintaa
ja taloudellista asemaa kuvaavat tiedot; 4) veroihin, eläke-,
tapaturma- ja työttömyysvakuutus- sekä tullin
perimiin maksuihin liittyviä velvoitteita ja niiden hoitamista
kuvaavat tiedot; 5) maksuhäiriöitä kuvaavat
tiedot; 6) lähipiirin selvittämiseksi 1 kohdassa
tarkoitetut tiedot henkilöön tai organisaatioon
takaisinsaannista konkurssipesään annetun lain
(758/1991) 3 §:ssä tarkoitetussa
suhteessa olevista henkilöistä; 7) taloudelliseen
toimintaan kohdistunutta viranomaisen tai muun julkista tehtävää hoitavan
valvontaa koskevat tiedot; 8) poliisitutkintaa tai esitutkintaa
koskevat tiedot; sekä 9) tiedot oikeushallinnon rekistereissä olevista
syyteharkinnassa, syytteessä tai tuomioistuinkäsittelyssä olevista
tai olleista asioista sekä rikosasioita koskevista tuomioista.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä pysyvän harmaan
talouden selvityskeskuksen perustamista Verohallintoon ja kiirehtii
asiaa koskevan hallituksen esityksen saamista eduskunnan käsiteltäväksi.
Selvityskeskus tuottaisi juuri sellaista tietoa, jota valiokunnan
käsityksen mukaan myös maahanmuuttoviranomaiset
tarvitsevat lupaharkintansa pohjaksi. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että ulkomaalaislain mukaiset tehtävät
kuuluvat niihin tehtäviin, joihin velvoitteidenhoitoselvityksiä voidaan
pyytää.
Valiokunta painottaa, että tehokasta valvontaa varten
valvontaviranomaisilla tulee olla laajat oikeudet tietojensaantiin
toisilta viranomaisilta omien tehtäviensä suorittamiseksi.
Nykyisin sekä ulkomaalaisviranomaisten että työsuojeluhallinnon
tiedonsaantioikeudet Verohallinnolta ovat luonteeltaan suppeita,
eivätkä ne tosiasiallisesti mahdollista luotettavan
arvion tekemistä siitä, onko työnantaja
tai toimeksiantaja huolehtinut velvoitteistaan tai pystyykö hän
vastaisuudessa huolehtimaan niistä.
Valiokunta esittää, että ulkomaalais-
ja työsuojeluviranomaisten tiedonsaantioikeudet säädetään
vastaamaan sisällöllisesti harmaan talouden selvityskeskukselle
lakiluonnoksessa esitettyjä tiedonsaantioikeuksia ja ulkomaalais-
ja työsuojeluviranomaisille annetaan oikeus pyytää velvoitteidenhoitoselvityksiä perustettavalta
harmaan talouden selvityskeskukselta.
Ulkomaalaisen työvoiman vuokraaminen
Vuokratyössä työsopimus solmitaan
vuokrayrityksen ja työntekijän välillä ja
vuokrayritys vastaa työsuhteen ehtoihin, kuten palkanmaksuun, liittyvistä velvoitteista.
Vuokrayrityksen ja käyttäjäyrityksen
välillä on velvoiteoikeudellinen sopimus, jossa
sovitaan toimeksiannon sisällöstä, kestosta
ja käyttäjäyrityksen vuokrayritykselle
maksamasta vastikkeesta. Käyttäjäyrityksen ja
työntekijän välillä ei ole minkäänlaista
sopimussuhdetta, mutta käyttäjäyrityksellä on
oikeus johtaa ja valvoa työtä.
Vuokratyön luonne tuo erityishaasteita työlupakäsittelyyn.
Työsuhde on vuokrayritykseen, mutta käytännössä työn
kesto ja työaika määräytyvät
käyttäjäyrityksen tarpeiden mukaan. Kun Suomessa
vuokrayrityksellä ei yleensä ole palkanmaksuvelvollisuutta
toimeksiantojen väliin jääviltä ajoilta,
voi syntyä tilanteita, joissa ulkomaisen työntekijän
palkanmaksu katkeaa, kun käyttäjäyrityksen
tarpeet muuttuvat.
Vuokratyöhön liittyvien erityisten haasteiden vuoksi
valiokunta pitää tärkeänä,
että lupaharkinta suoritetaan tavallista tarkemmin, kun
kyse on ulkomaisen vuokratyövoiman tuomisesta Suomeen.
Valiokunta korostaa, että vuokratyötilanteissa
lupaviranomaisen tulee erityisen huolellisesti selvittää niin
vuokrayrityksen kuin käyttäjäyrityksenkin
luotettavuus ja varmistaa, että työsuhteen ehdot
ovat työehtosopimuksen mukaiset ja työntekijä pystyy
niiden turvin huolehtimaan toimeentulostaan.
Erityisen ongelmallisia ovat tilanteet, joissa ulkomainen vuokrayritys
tuo Suomeen työvoimaa. Koska työsuhde on ulkomaisen
yrityksen ja ulkomaisen työntekijän välinen,
työnantajavelvoitteet, kuten vakuutukset, verot ja sosiaaliturvamaksut,
hoidetaan yleensä lähtömaassa. Tavallisesti
myös työntekijän palkka maksetaan ulkomaille,
joten viranomaisten on vaikea selvittää työsuhteen
todellisia ehtoja ja sitä, tulevatko työnantajavelvoitteet
asianmukaisesti hoidetuiksi.
Tämä voi mahdollistaa räikeitä hyväksikäyttötapauksia.
Suomessa paljastuu vuosittain useita kiskonnantapaisen työsyrjinnän
tapauksia. Näissä on usein kyse Aasiasta sikäläisen
välitysfirman kautta hankituista työntekijöistä,
jotka tulevat yleensä matalapalkka-aloille, kuten ravintola-
tai siivoustöihin taikka marjanpoimintaan. Työntekijät
voivat olla pahoin velkaantuneita välittäjälle
matka- yms. kustannusten johdosta, ja välittäjä saattaa
pidättää käytännössä lähes
kaikki ansiot velkojen maksuun. Työntekijät ovat
hyvin haavoittuvassa asemassa kielitaidottomina, ilman passeja ja
tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta. Usein heidät majoitetaan
kehnoihin oloihin, ja heillä teetetään
ylipitkiä työpäiviä ja -viikkoja
palkalla, joka alittaa selvästi työehtosopimuksen
minimiehdot.
Valiokunta painottaa, että lupaharkintaan liittyvässä riskikartoituksessa
tulee panostaa erityisesti siihen, että kiskonnantapaisen
työsyrjinnän tapaukset pystytään
löytämään ennakolta ja estämään
työntekijöiden tuominen maahan. Viranomaisyhteistyössä keskeinen
asema on Suomen ulkoasiainhallinnon edustustoilla, joiden tulisi yhtäältä jakaa
lähtömaassa oikeaa tietoa Suomen työelämästä ja
todellisista ansaintamahdollisuuksista ja toisaalta välittää lupaviranomaisille
tietoa lähtömaassa toimivien välitysyritysten toimintatavoista
ja luotettavuudesta. Viranomaisyhteistyötä tulee
tehostaa myös huolehtimalla siitä, että työsuojeluviranomaiset
saavat tiedon vähänkin epäilyttävistä tilanteista
ja kohdistavat tehovalvontaa tällaisten työntekijöiden työ-
ja asuinolojen tarkastamiseen.
Valiokunta korostaa, että työperäisen
maahanmuuton lisäämisellä pyritään
saamaan Suomeen työikäistä, ammattitaitoista
työvoimaa, joka kotiutuu Suomeen ja on helpottamassa väestön
ikääntymisestä aiheutuvaa työvoimapulaa.
Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeää,
että mahdollisimman moni ulkomaalainen työntekijä palkataan
suoraan käyttäjäyrityksen palvelukseen
eikä käytetä vuokratyövoimaa, jonka
luonteeseen kuuluu tilapäisyys ja vaihtuvuus.
Työntekijän oleskeluluvan myöntämisedellytykset
Lakiehdotuksen 75 §:n mukaan työntekijän
oleskeluluvan myöntämisen edellytyksenä on
muun muassa yhteisön kansalaisten suosituimmuusaseman turvaaminen
ja se, että työntekijän oleskelulupahakemukseen
on liitetty työsopimuslain 2 luvun 4 §:ssä tarkoitettu
selvitys työnteon keskeisistä ehdoista ja työnantajan
taikka toimeksiantajan vakuutus siitä, että ehdot
ovat voimassa olevien säännösten ja asianomaisen
työehtosopimuksen mukaiset ja että työnantaja
tai toimeksiantaja on huolehtinut ja vastaisuudessa kykenee huolehtimaan
velvoitteistaan työnantajana. Valiokunta pitää näitä edellytyksiä hyvin tärkeinä ja
painottaa niiden huolellista selvittämistä ennen
luvan myöntämistä.
Yhteisön kansalaisten suosituimmuusaseman turvaaminen
Lupahakemukseen tulee liittää työn-
tai toimeksiantajan selvitys siitä, millä tavoin
avoinna oleva paikka on pyritty täyttämään
työmarkkinoilla olevalla työvoimalla (esimerkiksi
TE-toimiston antama todistus, että työpaikkaa
ei ole saatu täytetyksi). Perustelujen mukaan Maahanmuuttovirasto
harkitsee tapauskohtaisesti, onko sille esitetty selvitys riittävä,
ja edellytystä sovelletaan joustavasti työmarkkinatilanteen
mukaan ja työnantajakohtaiset sekä työtehtäviin
ja -aloihin liittyvät erot huomioon ottaen.
Suomessa on tällä hetkellä noin 300 000
työtöntä ja 85 000 lomautettua,
ja ennusteiden mukaan työttömyys edelleen pahenee
tämän vuoden aikana. Valiokunta korostaa, että tässä työllisyystilanteessa
on ensiarvoisen tärkeää, että jokaiseen
avoimeksi tulevaan työpaikkaan aidosti yritetään
hankkia Suomen työmarkkinoilla jo oleva työnhakija,
ennen kuin ryhdytään toimiin työntekijöiden
hankkimiseksi EU:n ulkopuolelta.
Työsuhteen ehdot ja työnantajan luotettavuus
Työntekijän oleskelulupahakemukseen on liitettävä työsopimuslain
2 luvun 4 §:ssä tarkoitettu selvitys
työnteon keskeisistä ehdoista ja työnantajan
taikka toimeksiantajan vakuutus siitä, että ehdot
ovat voimassa olevien säännösten ja asianomaisen
työehtosopimuksen mukaiset. Työsuhteen ehtojen
asianmukaisuutta koskevan työnantajan vakuutuksen tarpeellisuutta
perustellaan esityksessä sillä, että Maahanmuuttoviraston toimivaltaan
ja asiantuntemukseen ei kuulu työehtosopimusten sisällöstä selvillä oleminen
eikä niiden tulkinta. Perustelujen mukaan Maahanmuuttovirasto
olisi tarpeen mukaan yhteydessä työsuojelupiireihin
ja työmarkkinajärjestöihin tältä osin.
Valiokunta korostaa työsuhteen ehtojen ennakkovalvonnan
tärkeyttä ja pitää välttämättömänä,
että lupaviranomaiset perehdytetään työehtosopimusjärjestelmään
niin, että heillä on valmiudet selvittää työehtojen
asianmukaisuus yhteistyössä työsuojeluviranomaisten
ja työmarkkinajärjestöjen kanssa. Valiokunta
painottaa työpaikoilla tapahtuvan valvonnan merkitystä ja
pitää tärkeänä ulkomaalaislakiehdotuksen 73 §:n
säännöstä, jonka mukaan työnantajan
on viivytyksettä ilmoitettava työpaikan luottamusmiehelle
ja työsuojeluvaltuutetulle kolmannesta maasta tulevan ulkomaalaisen
nimi ja sovellettava työehtosopimus.
Perustelujen mukaan työntekijän oleskelulupahakemukseen
liitettävät tiedot työsuhteen keskeisistä ehdoista
muodostaisivat sellaiset nykytilaa vastaavat työsuhteen
minimiehdot, joita huonommin ehdoin osapuolet eivät voisi
solmia työsopimusta. Työntekijän oleskelulupahakemukseen
liitettävät tiedot olisivat tällöin
katsottavissa työsuhteen ehdoiksi, jos muuta työsopimusta
ei näytetä, ja ne siirrettäisiin ulkomaalaisrekisteriin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työnantajalta vaaditaan työsopimuslain
mukainen selvitys työsuhteen keskeisistä ehdoista.
Valiokunta painottaa, että ulkomaalaisille työntekijöille
annettavassa neuvonnassa tulee korostaa selvityksen merkitystä asiakirjana,
joka sitoo työnantajaa ja määrittelee
työsuhteen minimiehdot.
Perustelujen mukaan erityinen valvonnallinen tarve rajoittaa
luvan pituutta voisi olla esimerkiksi tilanteissa, joissa työnantajasta
ei tule luotettavaa kuvaa tai jos esimerkiksi vaihtuvuus työnantajan
palveluksessa on ollut suurta eikä työnantaja
pysty antamaan tästä hyväksyttävää selvitystä.
Pelkkä epäily työnantajan luotettavuudesta
ei kuitenkaan riittäisi hylkäämään työntekijän
oleskelulupahakemusta, mutta tällöin olisi mahdollista
rajoittaa luvan pituutta. Lupa evättäisiin kuitenkin
kokonaan silloin, kun esimerkiksi verottajalta, työsuojelupiiriltä, muulta
viranomaiselta tai työmarkkinajärjestöltä saatujen
tietojen perusteella työnantajaa voitaisiin pitää perustellusti
epäluotettavana ja työnantajan velvollisuuksien
laiminlyöntiä todennäköisenä.
Harmaan talouden torjunta on yksi lupaharkinnan keskeinen elementti.
Valiokunta korostaa harmaan talouden torjunnan merkitystä ja
pitää ongelmallisena perusteluissa esitettyä näkemystä,
jonka mukaan työnantajan luotettavuutta koskeva epäily
ei riittäisi luvan epäämiseen, vaan ainoastaan
lyhentämään lupa-aikaa. Harmaan talouden
piirissä syntyy koko ajan uusia yrityksiä, joiden
osalta näyttöä epäluotettavuudesta
ei vielä voi olla, vaikka yrityksen takana olevat henkilöt
olisivat pyörittäneet lukuisia velvoitteensa laiminlyöneitä yrityksiä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että valvonnan
heikentäminen perusteluissa esitetyllä tavalla
asettamalla viranomaisille näyttövaatimuksia voi
vesittää lainsäännöksen
tarkoituksen toteutumisen.
Valiokunta korostaa erityisesti veroviranomaisten ja työlupaviranomaisten
välisen tietojen vaihdon merkitystä ja pitää tärkeänä,
että verottajan tiedot työnantajan tilanteesta
ja toiminnasta tarkistetaan aina ennen luvan myöntämistä.
Perheenjäsenen oleskeluluvan saantiedellytykset
Esityksessä ei ehdoteta muutoksia niihin edellytyksiin,
joilla työntekijän perheenjäsenelle voidaan
myöntää oleskelulupa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ulkomaalaiset työntekijät kotoutuvat
ja jäävät osaksi suomalaista yhteiskuntaa, eikä heistä muodostu
erillistä siirtotyöntekijöiden ryhmää.
Jotta kotoutuminen onnistuu, on tärkeää,
että myös työntekijöiden perheenjäsenet
voivat tulla Suomeen.
Tällä hetkellä työntekijän
perheenjäsenen oleskeluluvan edellytykseksi asetetut toimeentulorajat
ovat niin korkeat, että monien maahanmuuttajien on mahdotonta
saada perhettään Suomeen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että työntekijöiden perheenjäsenten
toimeentulonormeja kohtuullistetaan niin, että kokoaikatyössä käyvän
maahanmuuttajan ansiot mahdollistavat perheenjäsenten saamisen
Suomeen. Toimeentulovaatimuksissa tulee myös ottaa huomioon alueelliset
erot elinkustannusten tasossa.
Ulkomaalaisten opiskelijoiden aseman parantaminen
Esityksellä parannetaan Suomessa opiskelevien ulkomaalaisten
oikeutta tehdä työtä säätämällä, että kaikkiin
oleskelulupiin sisältyy myös työnteko-oikeus.
Nykyisin opiskelijoiden työssäkäyntioikeus
on rajoitettu 25 tuntiin viikossa lukukausien aikana. Lisäksi
Suomessa tutkinnon suorittaneille työnhakua varten myönnettävän
tilapäisen oleskeluluvan kesto nostettaisiin 6 kuukaudesta
10 kuukauteen.
Valiokunta pitää ulkomaalaisten opiskelijoiden
asemaa parantavia ehdotuksia tärkeinä ja puoltaa
niiden hyväksymistä. Valiokunta korostaa, että Suomessa
opiskelleet ovat kielitaitoisia ja tuntevat suomalaista yhteiskuntaa
ja kulttuuria ja muodostavat näin erityisen tärkeän
työvoimaresurssin. On tärkeää,
että mahdollisimman moni heistä jää palvelemaan
Suomen työmarkkinoita ja helpottamaan ikärakenteen
muutoksesta johtuvaa työvoimapulaa.
Etnisen syrjinnän vastainen työ
Valiokunta pitää huolestuttavana maahanmuuttajavastaisten
asenteiden lisääntymistä ja jyrkkenemistä.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että hallitus
tehostaa toimia syrjinnän ehkäisemiseksi. Erityisesti
tulee panostaa siihen, että maassa jo olevien maahanmuuttajien
ja etnisten vähemmistöjen työllisyysaste
saadaan nousemaan, mikä osaltaan vähentää myös
rasismin riskiä.
Asianmukaisten työsuhteen ehtojen noudattamisessa olevat
puutteet ja valvonnan riittämättömyys
luovat osaltaan pohjaa maahanmuuttajiin kohdistuvien asenteiden
jyrkkenemiselle. Työttömyyden lisääntyessä epäreilun
kilpailun työsuhteen ehdoilla koetaan uhkaavan omaa työpaikkaa
ja toimeentuloa. Samalla kun työperäistä maahanmuuttoa
helpotetaan ulkomaalaislakia muuttamalla, tuleekin sitoutua konkreettisin lainmuutoksin
ja valvontaresursseja lisäämällä edistämään
yhdenvertaisuutta ja estämään syrjintää työelämässä.
Valiokunta pitää tärkeänä, että työsuhteen
ehtojen valvonnan lisäämiseen ja tehostamiseen
osoitetaan kiireellisesti lisää resursseja. Myös
seuraamusjärjestelmää tulee muuttaa siten,
että asianmukaisten työsuhteen ehtojen polkemisesta
sekä ulkomaalaisen työvoiman syrjinnästä ja
hyväksikäytöstä seuraavat sanktiot
vaikuttavat rikoksia ennaltaehkäisevästi.
Perustelujen mukaan on tärkeää omaksua päättäväinen
asenne alkuperästä riippumattoman tosiasiallisen
yhdenvertaisuuden saavuttamiseksi ja syrjimättömyyden
edistämiseksi. Valiokunta yhtyy tähän
näkemykseen ja korostaa, että säännöksiä tulee
kehittää siten, että ne antavat kunnollisen
suojan työelämässä tapahtuvaa etnistä syrjintää vastaan.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös työmarkkinajärjestöt
toimivat aktiivisesti työpaikoilla tapahtuvan etnisen syrjinnän
vähentämiseksi.
Maahanmuuttajien kotoutumisen parantaminen on avainasemassa
pyrittäessä syrjinnän ja rasismin vähentämiseen.
Työperäisen maahanmuuton vapautuessa ja lisääntyessä on
välttämätöntä lisätä ja
tehostaa kotoutumistoimenpiteitä. Erityisen tärkeää on
lisätä kielikoulutusta ja parantaa sen laatua,
varmistaa kaikille työntekijöille mahdollisuus
osallistua suomen tai ruotsin kielen opetukseen ja kannustaa kaikkia
maahanmuuttajia kielen opiskeluun. Kaikille maahanmuuttajille tulee
myös olla tarjolla tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta
ja sen toiminnasta.