Yleisperustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä.
Valiokunta ehdottaa lakiehdotuksiin tehtäviksi joitakin
kielellisiä muutoksia, joiden tarkoituksena on parantaa
säännösten selkeyttä ja
ymmärrettävyyttä.
Esityksen lähtökohtana on, että työlainsäädäntöä sovelletaan
myös vuokratyösuhteisiin ja vuokratyön
erityispiirteet otetaan huomioon sisällyttämällä työlainsäädäntöön
tätä koskevaa erityissääntelyä.
Esitys pohjautuu työministeriön asettaman
kolmikantaisen vuokratyöryhmän yksimieliseen ehdotukseen.
Esityksen mukaan vuokrayrityksen ja käyttäjäyrityksen
välistä tiedonsaantia parannetaan vuokratyösuhteeseen
kuuluvien velvoitteiden täyttämiseksi ja vuokratyöntekijä saa
pyytäessään kirjallisen selvityksen työnteon
keskeisistä ehdoista myös alle kuukauden jatkuvissa
vuokratyösuhteissa. Vuokratyöntekijän
siirtyessä käyttäjäyrityksen
palvelukseen mahdollisesta koeajasta vähennetään
aika, jonka työntekijä on ollut vuokrattuna käyttäjäyrityksessä.
Lisäksi käyttäjäyrityksen henkilöstön
edustajalle tulee oikeus saada vuokratyöntekijän
valtuutuksella vuokrayritykseltä ja käyttäjäyritykseltä kaikki tiedot,
jotka tarvitaan vuokratyöntekijän palkkaan tai
työsuhteeseen liittyvien lakien tai sopimusten soveltamiseen
liittyvän erimielisyyden selvittämiseksi.
Valiokunta pitää ehdotettuja lainmuutoksia tarpeellisina
ja katsoo niiden parantavan vuokratyöntekijöiden
asemaa ja selventävän vuokrayrityksen ja käyttäjäyrityksen
välistä suhdetta. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa tarkoin seuraa vuokratyöalan ja vuokratyöntekijöiden
aseman kehittymistä ja ryhtyy tarvittaessa nopeasti toimiin lainsäädännön
muuttamiseksi, jos vuokratyöntekijöiden aseman
parantaminen sitä edellyttää. Erityistä huomiota
tulee kiinnittää raskaana olevien naisten ja pienten
lasten vanhempien asemaan vuokratyömarkkinoilla.
Vuokratyön käytön yleistyminen
Työvoiman kohtaanto-ongelmat ja yritysten toimintatapojen
muutokset ovat viime vuosina merkittävästi lisänneet
vuokratyövoiman käyttöä. Vuokratyötä käytetään
paljon niillä aloilla, joilla on työvoimapulaa,
kuten metalliteollisuudessa, hotelli- ja ravintola-alalla sekä terveydenhuollossa.
Eniten vuokratyöntekijöitä käytetään ruuhkahuipuissa
ja erilaisissa sijaisuuksissa, kuten sairausloma-, perhevapaa-,
opintovapaa- ja vuosilomasijaisuuksissa.
Osa yrityksistä käyttää vuokratyövoimaa
rekrytointikanavana, koska niillä ei ole aikaa tai mahdollisuutta
itse keskittyä haastaviin rekrytointiprosesseihin. Vuokratyö toimiikin
monille työntekijöille keinona päästä vakituiseen
työhön käyttäjäyritykseen.
Vaikka useimmat työntekijät toivovat saavansa
mahdollisimman turvallisen ja pysyvän työpaikan,
vuokratyö voi olla toimiva ja haluttu vaihtoehto tietyissä elämäntilanteissa.
Vuokratyö voi olla sopiva tapa tutustua alaan ja hankkia lisäansioita
ja sellaista työkokemusta, joka auttaa ammattitaidon säilyttämisessä tai
kartuttamisessa. Erityisesti opiskelijat toimivat usein vuokratyöntekijöinä opiskelun
ohessa ja loma-aikoina.
Vuokratyöhön liittyvät ongelmat ovat
pitkälti samoja kuin määräaikaisissa
työsuhteissa yleensä. On tärkeää,
että vuokratyössä huolehditaan asianmukaisten
työsuhteen ehtojen noudattamisesta ja yhdenvertaisesta
kohtelusta vuokratyöntekijöiden kesken ja suhteessa
käyttäjäyrityksen omiin työntekijöihin.
Vuokratyön välitys ei ole Suomessa luvanvaraista
toimintaa eikä toiminnanharjoittajilta edellytetä alaan
liittyvää koulutusta. Helpon alalle pääsyn
seurauksena alalla toimii monenlaisia yrittäjiä.
Suuri osa vuokratyötä välittävistä suomalaisista
yrittäjistä on järjestäytyneitä ja noudattaa
asianmukaisesti työlainsäädäntöä ja sopimuksia.
Alalla on kuitenkin myös yrittäjiä, jotka
eivät tunne lainsäädäntöä ja
eri toimialoja koskevia työehtosopimuksia tai välitä niitä noudattaa.
Tällaiset yrittäjät aiheuttavat ongelmia työntekijöilleen
ja valvontaviranomaisille ja vahingoittavat koko alan mainetta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että viranomaisyhteistyötä ja valvontaa
tehostetaan niin, että tällaiset yrittäjät saadaan
alalta pois.
Vuokratyöhön liittyvän harmaan talouden torjunta
Harmaa talous on tervettä kilpailua haittaava ja veropohjaa
murentava ilmiö. Viime vuosina ongelmat ovat pahentuneet
nopeasti lisääntyvän ulkomaisen työvoiman
ja Suomessa toimivien tai tänne työvoimaa vuokraavien
ulkomaille rekisteröityjen yritysten myötä.
Rakennusalan harmaan talouden voidaan arvioida tuottavan yhteiskunnalle
300—500 miljoonan euron veromenetykset vuodessa. Tasa-arvoisen
kilpailutilanteen kannalta ei voida pitää hyväksyttävänä sitä, että täällä työpalveluja
tarjoavat ulkomaiset yritykset pääsevät
vähemmillä yhteiskunnallisilla velvoitteilla kuin
kotimaiset. Verojen ja sosiaaliturvamaksujen laiminlyönnin
ohella on ilmennyt myös ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä ja
työsyrjintää.
Tilaajavastuulaissa tilaajalle on säädetty
velvollisuus selvittää yrityksen taustoja. Tilaajan on
kuitenkin vaikea huolehtia velvoitteidensa täyttämisestä,
ja hän joutuu luottamaan yritykseltä saamiinsa
tietoihin.
Rakennus- ja muiden työvoimavaltaisten alojen harmaata
taloutta pyritään valvomaan sekä työsuojeluviranomaisten
että verohallinnon voimin. Näiden toimintaa ei
ole kuitenkaan koordinoitu, eikä työsuojeluviranomaisilla
ole oikeutta saada verotustietoja eikä verohallinnolla oikeutta
ilmoittaa työsuojeluviranomaisille havaitsemistaan
väärinkäytöksistä.
Lainsäädännöstä puuttuu
säännökset, joiden nojalla työsuojeluviranomaiset
voisivat saada valvontatoiminnassa tarvittavia tietoja veroviranomaisilta
tai eläkelaitoksilta. Puutteellisten tiedonsaantioikeuksien
takia työsuojeluviranomaisilla ei ole mahdollisuutta edes
varmistaa viranomaisilta tilaajan esittämien todistusten
aitoutta tai annettujen tietojen todenperäisyyttä.
Kiireellisin ja helpoimmin toteutettavissa oleva uudistus on
säätää työsuojeluviranomaisille oikeus
tietojen saantiin verohallinnolta ja verohallinnolle oikeus havaitsemiensa
laiminlyöntien oma-aloitteiseen ilmoittamiseen työsuojeluviranomaisille.
Paremmat tiedonsaantioikeudet helpottavat myös työsuojeluviranomaisten
työtä työsuhteen ehtojen ja ulkomaisten
työntekijöiden oikeuksien valvomiseksi ja auttavat
valvontatoiminnan suuntaamisessa niin, että rajalliset valvontaresurssit
voidaan käyttää mahdollisimman tehokkaasti.
Valiokunnan saaman tiedon mukaan sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellaan
tiedonsaantioikeuksia koskevia muutoksia työsuojelulainsäädäntöön
ja asiasta on tarkoitus antaa hallituksen esitys eduskunnalle kevätistuntokaudella
2009.
Valiokunta korostaa harmaan talouden torjunnan tärkeyttä.
Tehokkaat toimenpiteet edellyttävät eri viranomaisten
saumatonta yhteistyötä. Valiokunta kiirehtii työsuojeluviranomaisten tiedonsaantioikeuksien
parantamista koskevan hallituksen esityksen saamista mahdollisimman pian
eduskunnan käsiteltäväksi (Valiokunnan lausumaehdotus).
Valvonnan tehostamiseksi ja koordinoinnin parantamiseksi tulisi
lisäksi asettaa verohallinnon ja työsuojeluhallinnon
yhteinen työryhmä, joka selvittäisi menettelytavoissa
ja säännöksissä olevat ongelmat
ja tekisi ehdotuksensa muiksi toimenpiteiksi tilanteen korjaamiseksi.